“Hvordan går det med deg?”

Det var en kunde som spurte i ettermiddag. Kjærest og jeg er alltid innom jobben på ettermiddagen for å vise ansikt, hjelpe litt til, kontrollere. “Det går greit” svarte jeg. Nesen vokste med en halvmeter. Sannheten er at jeg to timer før et slikt besøk må proppe i meg det jeg kan av tabletter for å i det hele tatt holde ut en halvtime på en relativ verdig måte.

 

Hjemme er det litt enklere. Da kan jeg bare legge meg hvis jeg føler behov for det. Dette er et ekte bilde. Kjærest fotograferte meg uten at jeg i det hele tatt la merke til det. Klarte rett og slett ikke å komme meg inn på do uten å legge meg ned fem minutter like utenfor døren. Det er vanskelig å forklare. Overgår alt annet jeg har av erfaringer. Den nye medisinen har i alle fall ikke hjulpet så langt, men full dose kan jeg visstnok ikke ta før i morgen. Gleder meg veldig til det, men begynner å miste håpet. Virker som om alt bare blir verre for hver dag som går. Dette er i alle fall den verste dagen jeg har opplevd hvis du trekker vekk tragediene, og jeg har knust både skulder og kragebein tidligere, men dette er helt uten sidestykke.

 

Her ser dere meg i heisen etter jobbbesøket. Klarte rett og slett ikke å stå de fem sekundene heisturen tar. Ville tilstander. Kjærest ser nydelig ut med magen. Skulle så ønske hun kunne vært gravid med full oppmerksomhet fra meg. Sliter voldsomt med samvittigheten fordi dette kom i det viktigste svangerskapet som for oss finnes i denne verden. Svangerskapet som skulle få alt som finnes av fokus. Det er helt seriøst helt forferdelig. Det største nederlaget i mitt liv.

 

Ikke slik at jeg går rundt og prater så mye om det hjemme, men klart at det legges merke til når man ikke klarer å stå.

 

Satser på at dette er toppen og det herfra bare blir bedre. Det kan jo skje et mirakel i morgen. Satser på det.

 

Takk for alle meldinger. Klarer ikke å svare på alle, men leser alt og setter pris på det aller, aller meste. Dere er de beste. Det har jeg alltid sagt.

 

God aften!

 

41 kommentarer
    1. Huff, det der er jævlig, føler så med deg. kan love deg, jeg har kjent på både bekkenløsning og krøpet etter gulvet med vond rygg, og begge deler er like jævlig. verste er når beina plutselig er borte og man ikke kom verken frem eller tilbake, eller når det stakk til elektrisk støt gjennom ryggen, og man bare falt rett ned. Håper så inderlig du blir operert, det der er ingen måte å leve på. Er så glad for at jeg fikk operasjon i fjor. Fra råder deg til å ta noen smertelindring den dagen du skal til ny vurdering. Styrke klem til både deg og kjæreste.

    2. Kjære deg. Kan ikke fastlegen få deg inn på hasteoperasjon? Du må bare mase. Dette går jo ikke an å leve med. Ble selv operert for det samme for 6 uker siden. Nytter vel ikke å si god bedring, men håper iallefall at medisinen virker som den skal 😍

    3. Har det samme som deg hver dag, hver dag er en kamp og slitsom, og jeg har blitt satt på forskjellige smertestillende og ingenting har funket så nå har jeg fått arbeidsrettet rehabilitering så går bare å venter på dato. Så skal jeg prøve det først da trening er det som er mest effektivt. Rehabilitering er jo noe som du kunne ha prøvd?

    4. Føler med deg, vært igjennom det samme og det er ubeskrivelig slitsomt og vondt.
      Jeg ble operert og fikk en ny tilværelse, har to tips til deg : i påvente av operasjon så gikk jeg to dager i uken og «hang» i strekk hos fysio fra taket, itillegg til å knaske på smertestillende. Det hjalp litt slik at jeg slapp å sykmelde meg helt før operasjon. Prolapsen var hele 13 mm og måtte spikkes ut som de sa. Jeg har dessverre fått en ny prolaps ( mindre )men sta som jeg er og med egen bedrift , tips 2: å gå i skog og mark, snø, regn is , whatever , det værste er å ligge seg ned og gjøre ingenting, jeg og er nå nesten 80% fin igjen. Lykke til 💖 dette går over

    5. Jeg skjønner faktisk hvordan du har det.. hadde det på samme måte for et år siden. Helt uutholdelige smerter. Ble også bare proppet full av smertestillende, jeg kviey meg for å ta de siden jeg har to små barn å ta meg av, men jeg måtte jo.. jeg var også innom legevakt flere ganger, ringte midt på natta hylgråtende fordi jeg ikke holder ut, og sykepleier sier at da må jeg legges inn for å få smertelindring.. dukker opp på legevakt og de tar disse blodprøvene sine, finner ingenting galt, sier at dey er ihvertfall ikke noe galt med hjertet så må jo føle meg bedre av å vite det? Sier de kan ikke legge meg inn å gi smertelindring siden de ikke vet hva det er?
      Fastlegen min ble faktisk mer og mer forbannet på sykehuset som ikke gjorde noe. En hastehenvisning til CT tok over en mnd. Så tok det nye 3 uker å få svar. Når jeg omsider fikk komme inn til en lege på sykehuset hadde det gått nærmere 4 mnd og utrolig nok hadde smertene nesten gått over av seg selv. Men 4 mnd med smerter fra helvete unner jeg ingen…

      Jeg har høy smerteterskel, jeg har født 3 barn helt uten smertelindring og det var ingenting i forhold.. det gjør jeg gjerne 10 ganger på rappen istedenfor å gå gjennom dette igjen!

      Så ja skjønner hvordan du har det, og føler virkelig med deg. Ønsker deg god bedring og håper det blir litt bedre snart.

    6. Stor sympatiklem herfra. Æ trur ikkje noen som ikkje har opplevd det samme fullt ut kan forstå. Og med 5 akutte prolapsoperasjona bak mæ siden 2013, og en 6.ryggoperasjon æ står i kø til trur æ at æ skjønner litt korsn du har det… sånn rygg/fot-messig i alle fall. (prøver ikkje å «trumfe» dæ ut altså!)

      Spør fysioterapeuten om du kan få prøve TENS! Æ har fått mitt eget apparat, og når det har effekt e det heilt himmelsk! (Men av og til e det bare ingenting som biter på.)
      Har slitt med min tøyserygg i mange år, og har prøvd det meste av medisin-komboa. Må stadig ty til både A og B preparater når det røyner på, men har heldigvis bedre perioda innimellom, og trenger dem ikkje hele tida.
      Men altså TENS! Det e heilt uten bivirkninger. Prøv det hvis du får sjansen!
      Og senk kravene til dæ sjøl en periode. Det virker fullstendig mot sin hensikt å «tøffe sæ» bra i full fart. Det her tar tid! Litt bevegelse hver dag, korte tura på max 5 minutter, og masse hvile! (Hilsen rehabiliterings-sykepleier med en skikkelig tøyserygg)

      Masse god bedring til dæ, og masse lykke til med lykken i magen.

      Takk for en flott og ærlig blogg!

    7. Eg er bestemor til en på 31 år. Han fikk akuttoperasjon og har aldri vært så bra i ryggen som nå. Er jo livsfarlig for alle indre organ med de tablettene, pluss at kroppen kan gå i sjokk av smertene. Høres ikkje bra ut for meg i alle fall. Du har vel venner som kan ta ansvar for bedriften og sende snapper hvis du føler de har fått lang nase. Alt går!
      PS- Eg har en prolaps som ikkje blei operert. Var ute av arbeid i 1,5 år og måtte bytte jobb. Måtte slutte i jobb 62 år gammel. Nå er eg 76, stadig med vondta. Ikkje verre enn at det er blitt en vane, må være forsiktig da.
      Håper du tar til vett. 👍🏼👌🏼😱

    8. Heia, mener på at du har skrevet at du ikke har tid til operasjon før i September. Slik du beskriver dine ufattelige lidelser i ord og bilder, kan jeg ikke skjønne annet at du er overkvalifisert til øyeblikkelig hjelp, hasteoperasjon. Hva er viktigere en helse, både fysisk og psykisk, både for deg og dine nærmeste?

      1. Framtidig inntekt. Jeg kan ikke bli innlagt i en annen by midt i ferierushet når soussjefen og flere av de andre faste er på ferie. Vi trenger hver eneste krone som kommer inn i kasse etter flere stengte måneder og et par millioner i tapt omsetning. Selv om jeg ikke jobber så voldsomt, er jeg innom å sørger for at kvaliteten opprettholdes og vi har de varene vi trenger. Derfor.

    9. Håper du har det bedre i dag og at medisinene begynner og virke😊 Sliter med det samme selv og foretrekker og ligge flatt det meste av tiden. Har prøvd de samme medisinene som deg, men dessverre ble jeg sykt dårlig av de og følte meg forgifta. Da jeg fortalte legen det, så sa han: ja, det er vel nærmest som rottegift🙄 Fikk Brexidol og pinex forte i steden og beskjed om at sykling var fint, så jeg kjøpte meg en ergometersykkel som jeg nå bruker 20 min 3 ganger i uka og nå fungerer jeg i hvertfall mye bedre😃 Så dette er mitt tips til deg😊 Masse god bedring!💖🌸

        1. Du skal egentlig tro lite om medisiner, men mer om hvordan du egentlig har det. Du KAN ikke fortsette på denne måten, du ødelegger deg selv! Du bruker opp alle kreftene dine sånn at smertene bare overtar helt, og veien tilbake etter operasjon blir veldig lang. Det trenger du ikke! Jeg hadde tid til det, som ufør med voksne barn. Du har ikke tid til det.

    10. Ja, hva skal man egentlig svare..
      Når mitt team på rehabilitering av denna kroppen, lurte på hva jeg svarte når noen spurte om det gikk bra…..

      Var jo svaret mitt :
      “Det går fint”
      ALLTID!

      Da fikk jeg beskjed om at det er lov å svare :
      “I dag har jeg ikke en så god dag”
      Uten at det er å klage😉

      Kanskje du skal gå for den du også?😉

      Masse god bedring🤗

    11. Syntes du skal gi deg selv kred for at du faktisk klarer å mobilisere all den vilje og trass som kreves for å klare å stille i vertikal stilling, jeg da.. <3

    12. Men kjære vene….jeg har hatt prolaps som klemte livsjiten av isjiasnerven, og ble operert lenge før jeg gikk i kne slik som du. Ka slags lege e det du har som bare bryter i dæ drugs? Tablettan fjerner jo ikkje prolapsen, de tar bare smertetoppan og gjør dæ sløv😔

    13. Neurontinen må en trappe opp sakte, og gi tid. En må regne med litt bivirkninger av slike medisin, men jeg kom unna de fleste. Ja utenom sykehusinnleggelser på høyeste dose og litt andre “småting” . Håper de hjelper for deg! Sier jeg i mens jeg selv knasker på Oxy daglig..Jeg har dog ikke prolaps, men annen kronisk sykdom. Så jeg kan heller ikke si at jeg vet hvordan du har det, men jeg kan krysse fingrene for at du blir bedre snart 🙂
      (Lyrica er den litt ondere og heftigere storebroren til Neurontin, så kanskje det kan være verdt et forsøk senere? Ble ikke forsøkt her, da de visstnok ikke ønsket flere sykehusinnleggelser på meg🤷 men hver kropp er forskjellig, så det kan kanskje være et alternativ å ta opp med legen om ikke dette funker)

    14. Høres ikke bra ut 😿 Er ingen lege så jeg skal ikke komme med råd om hva du bør gjøre – men hvis du har et kjevle i hus vil jeg anbefale Kjærest om å bruke det på deg hvis det blir altfor ille 😉 Forhåpentligvis får du operasjon før tassen melder sin ankomst 👍
      God bedring 💐

    15. Det gjør mæ ondt at du skal plages sånn som du gjør😥Det er jo fra det ene til det andre, stakkars mann! Håpe inderlig at du snart får den hjelpa du treng!! Masse gode ønska til dæ og kjærest og datter og lille Minion i magen🥰🥰

    16. Det der e ikke bra, du treng akutt hjelp og operasjon. Du må ringe legevakta eller sykehuset i morra og fortelle korsen du har d. Bare tull at du må få problemer med tissingen før di kan operere. Æ hørte aldri det. Legen min sa at æ ville ikke få operasjon for det var ikke ille nok men æ sto på mitt og ble operert. Hadde det nesten like ille som du. Lykke til

    17. Det ser helt for jævlig ut🙈 krysser fingrene for at den nye medisinen virker slik at det blir bedre utover uka for deg🥰
      Ha en fin kveld☺️

    18. Av erfaring så vet e at d hjelpe å liggje på rygginj med fotåm oppå en yogaball å prøv å bevege d frå side te side samtidig som du stramme magemusklenj, da slæppe d ettekvart….hvis itj d kommi for langt åt d

    19. Ønsker deg god bedring! Har du en fysioterapeut hvor du evt kan teste ut TENS apparat? Det er nok ikke nok hjelp, med så store smerter, men kanskje det kan ta bort brodden av noe? (Man bør ha et ordentlig et, det de selger på Clas Ohlsson etc er ofte ikke gode nok).

    20. Det der ser jo helt grusomt ut. Har selv hatt prolaps et par ganger, og fått verdifull hjelp hos kiropraktor. Har de sett på ryggen din? Hvis ikke, anbefaler jeg det virkelig. De utretter «mirakler» umiddelbart. Lykke til, både til deg og Kjærest. 💃🏻🕺

    21. Herrefreden stakkars dæ! Æ får snart sympatismerta her æ les. Håpe av hele mæ at du får det bedre i morra, hvis ikke bør du dra til legen på torsdag, det her e jo tortur!

    22. Du må jo komme deg på legevakten nå om smertene er så store at du ikke kan stå engang 😥 Selv om du er mann, og selv om du ikke er forkjølet 😉 Du hjelper ingen, hverken deg selv eller gravid kjærest ved å bite tenna sammen. Hun trenger deg i ukene fremover, ikke en som blir verre og verre for hver dag. Hilsen ei som er nyoperert og må ligge flatt med smerter noen uker, og som har opplevd kraftig bekkenløsning i sin tid… God bedring snarest ❤️👍

    23. Enig med Anna her, dette er IKKE tia for å være tøff ovenfor legen! Ingen skam å legge på litt. Og det er heller ingen skam å ringe legevakta nå i kveld hvis du ikke klarer å lindre litt! Hilsen ei med 4 ryggprolapser og 2 nakkeprolapser, kronisk smerte-pasient i 30 år….

    24. Himmel og hav, du må nå få hjelp av legestanden…..sier du at pissinga stopper opp får du operasjon med en gang. Her må man smøre tjukt på…..ingen blygsel, det heter en hvit løgn.

    25. Huff og huff!! Har virkelig stor medlidenhet med deg!! Og du har en fantastisk Kjærest som tar vare på deg!
      Krysser fingre og tær for at du blir bedre bare sånn, eller at du får den nødvendige operasjonen!
      Det kan vel ikke være meningen å ha så store smerter uten at helsevesenet kan gjøre noe annet enn å forsyne deg med smertestillende gift for kroppen! 😱

      Ha en fortreffelig, smertefri kveld og natt! 😍

    26. Huff, sånn kan du ikke ha det, fortsetter det sånn må du jo bli akuttinlagt, så får du la jobb være jobb noen uker, du har jo så mye flinke folk. Lenge til september, å du må jo bli supermann til oktober.
      Go kveld

    27. Håper inderlig at du får operasjon snarest mulig. Har selv prolaps, det er ikke operativt, men eg har heldigvis bare slike ‘raptuser’ et par ganger i året. Føler virkelig med deg, men prøv å ikke ha dårlig samvittighet, du har jo ikke valgt å ha det slikt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg