Hvorfor er det alltid de tjukke folka som kommer med de beste slanketipsene?

Når man nesten bikker 140 på vektskåla, så må det være lov å komme med en liten tjukkasfrekkis, uten at noen blir fornærmet, hva? Det er bare litt ironisk at til tross for alle disse vidunderkurene, injeksjonene, pillene, lavkarbodiettene og jeg vet ikke hva, så blir vi bare tjukkere og tjukkere.

 

Eller for å si det på en annen måte, hvorfor går ikke de slanke folka på lavkarbodiett, kutter ut det “livsfarlige” brødet, ris og potet eller spiser 2-300 gram cottage cheese med litt bringebær på til lunsj?

 

Vekt engasjerer, og selv om jeg er sikkert er litt småspydig, og mener selv jeg ikke trenger tips og råd, så setter jeg likevel stor pris på alle dere som bryr dere, og de som forteller om egne erfaringer og hva som fungerte for dem. Det jeg ikke liker er de som er bombastiske, spesielt på andres vegne, og som liksom sitter inne med den hele og fulle sannheten om kosthold, ernæring, vektreduksjon og, ikke minst, vektstabilisering.

 

Når jeg forteller at min plan for å gå ned i vekt, og bli der, er at jeg rett og slett skal spise og drikke mindre, så er det verken feil eller farlig. For meg er det den eneste gangbare vei. Selv om det funket for deg å drikke fire egg til frokost, lunsj og kvelds mens du hinket på et bein og kaklet som en høne, så betyr det ikke at mine fire havreknekkebrød med agurk, lettmajones, skinke og lettost er gift for kroppen min som automatisk lagres som fett bare fordi det er karbohydrater i knekkebrødet.

 

(Og vær så snill, ikke si man bare blir tjukkere av lettmajones og lettost…)

 

Hæ, du syns jeg virker både gretten og irritabel for tiden, sier du. Nja, tror ikke det. Riktignok var planen at dette skulle bli et litt humoristisk innlegg, men det gikk jo selvfølgelig til  fan satan i helvete i vasken!!!!

 

Nei da, tulla bare! (Beklager språkbruken, men kan ikke slutte med alt på en gang, he he)

 

Faktisk føler jeg meg veldig bra! Det har vært så tungt, så lenge, dette med at kroppen har blitt stadig tyngre. Husker hvor “lett” jeg følte meg når jeg var 100 kg, ja 110 også for den saks skyld. Det var en helt annen dans å bikke 120, 125, 130, 135…

 

Nå er jeg imidlertid på full fart ned og klart det gjør noe med humøret. Være motivert, jobbe mot et mål. Slippe å ligge med sokkene på om natta for å unngå å ta dem på igjen dagen etter… Faen, det er tungt å være feit!

 

 

Folkens, dere har fulgt meg på vei oppover, nå kan dere bli med på min vei nedover, he he 😀

 

Høst 2018: 105 kg

 

 

Oi, der bikka klokka åtte. Må “legge på”. Skal spise knekkebrød og et eple ha ha!

PS! Visste du forresten at hvis jeg går ned 2 kg pr måned i fem år, så veier jeg til slutt bare 16-17 kg…

 

 

 

 

21 kommentarer
    1. Ingen vet bedre enn oss overvektige hvordan vi skal og bør spise. Jeg kan ikke være, eller si til meg selv at jeg er på slankekur…da tenker jeg jo kun på mat😄. Jeg prøver kun og ha det litt i bakhodet…og blir sååå glad hvis jeg har gått ned noe.
      Men konkurranseinstinktet mitt er sterkt.
      Jeg er sikker på at om du hadde skrevet en bok der du hadde gitt ut mange, gode oppskrifter som så fristende ut, men også kalorifattige…og samtidig oppfordret de korpulente i Norge om og konkurere. Så hadde det vært fristende og vært med på det. Og om det samtidig var en plass der vi som hadde kjøpt boka kunne prates sammen, og oppmuntret hverandre…så hadde det vært en sånn boost, at vi hadde gått drastisk ned hele gjengen.
      Mye mere gøy og gjøre ting sammen, og dra hverandre videre. Iallefall haddejeg hoppet på det toget med en gang 👍😄.

    2. Enkelte tynne/slanke folk har gode gener.

      Jeg blir sett på som slank, gener gjør at vektøkning kommer på de “riktige” stedene. “Alle” (, inkl betjening i klesbutikker, ) tror at jeg er 1-2 str mindre enn jeg er.

    3. Jeg har veid 140 kg i noen år. Det som hjalp meg var total livskrise som fjernet lyst på mat og ork til å spise. I tillegg til at jeg gikk på butikken selv, kjøpte det jeg ville kjøpe som ikke var spesielt mye. Litt frukt og grønnsaker. Jeg var konstant kvalm over lengre tid og måtte spise ofte men bittelitt. Etter noen mnd var vekta mi 73.
      Så dant jeg ut at røykeslutt var genialt – poff opp på 80 🤮 Må er jeg ikke kvalm lenger dessverre

      Masse lykke til på veien mot et annet speilbilde 🥳

    4. Veier du hundreogfem kg på det bildet der fra 2018?? Hvor lang er du egentlig?? Jeg hadde gjettet 85 kg på det bildet 🙈 Du ser iallefalk både bra og sunn ut der, så det må nå være en fornuftig målvekt👍 (105 altså, ikke 85)

    5. Den siste setningen tok knekken på meg 😂

      Ha en fin kveld og lykke til med vektnedgang! Bare i dra den riktig så langt som i siste avsnitt 😂

    6. det eneste som gir vektnedgang er å forbrenne mer kalorier enn man spiser.. Så lett er det faktisk i teori😅 om det så er sjokolade eller gulrøtter, mindre mengde inn enn hva som går ut.. Skjønner ikke hvorfor folk babler om div slankekurer

    7. Forholdsvis tynn sjøl, mn ser jo at midtpartiet aldri forsvinn😂🙈Syns du e flink æ👌👍👍

    8. Du skriver om kilo. Kom til å tenke på hva som skrives i bladene før og etter jul. Først er det store feite middagsretter før jul, og så kommer slanketips på nyåret. 🤗 Ikke rart det kan gå i surr. 🤔

    9. Du vil sikkert ikke høre det men jeg har akkurat gått ned 25 kilo fra 112,9. Slitsomt ja men verdt det? Ja. Jeg har gjort det via å spise mindre pluss å spise mer riktig mat. Kutte ut majones, saus og karbohydrater. Pluss å være mer aktiv. Det er så enkelt som det 😊

    10. Vi «tynne» folka går ikke på slankekur ….🙃 Derfor får du nok ikke så mange kurer derfra heller.
      Men «vi» spiser ikke hele tiden, og spiser ikke store/for store porsjoner….
      Å leve på kurer og dietter kan nok være greit for å ta det første taket, men å finne et kosthold man kan leve med resten av livet må da være det eneste som virker(?)
      Alt er lov…men alltid med måte

    11. Har du lest bivirkningene på smertestillende du tar? Jeg brukte Nobligan og Remeron en periode og fikk en djævelsk matlyst. Kunne stå opp på natta for å steike meg vafler. 😄

    12. Sansynligvis kommer de tjukke folka med de beste slanketipsene nettopp for de, eller vi, i likhet med deg, har hatt slanking som hovedbeskjeftigelse de siste tiårene; gått ned, gått opp, vært standhaftig, gått på smell etter smell, erfart hva som fungerer, holdt vekten et halvår, lagt på seg igjen, begynt å trene, gitt opp treningen, kuttet karbohydrater, begynt på karbohydrater igjen osv osv….. ikke klart,å holde vekta nede til tross for 100% tro på at DENNE gangen altså…

      Sorry to say…. Slanking er bortkastet energi. Kast vekta og legg om livsstilen permanent så er oddsene bedre. Under 5% av de som går betydelig ned holder vekta over tid. All entusiasmen din, kjenner den igjen, NÅ skal det slankes… men tror ikke på det. Det er et umulig prosjekt. Ellers hadde alle vi tjukkasene, inkludert deg, allerede gjort det og holdt vekta…

    13. Ekke tjukk du vel..du e bare litt for kort..
      Liten historie må æ fortelle.
      Sønn va hos sjømannslegen og sku ha attest. Blei undersøkt, og selvfølgelig veid og målt.
      Etter veiingen, som viste noen å nitti kilo, kom spørsmålet: Kor høy e du?
      Sønn som e 1,74 , tenkte sæ litt om før han svarte: nja, etter vekta å dømme så skal æ vel være sånn cirka 1.95

    14. Jeg syns du er kjempetøff som deler både vekt, og hva du skal gjøre..
      Jeg vet også hva jeg bør gjøre men det er ikke mindre vanskelig for dét. Jeg sprekker hele tiden, og syns det er dritt og starte på nytt og på nytt.
      Jeg gikk på et Grete Roede kurs for noen år siden, tok av 12 kg,
      men å melde seg på et nytt kurs, er liksom umulig..
      Nå håper jeg på inspirasjon!
      Fra deg!
      Som sagt; jeg syns du er kjempetøff!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg