Hvorfor er det ikke pepper i pepperkaker???

Etter at jeg la ut oppskriften på Svigermor(d)s aller beste pepperkaker i morges, så er det mange som har spurt om hvorfor det ikke er pepper i pepperkakene, for det er nemlig ikke vanlig med pepper i pepperkaker, og hvis det er noe, så er det så lite at det ikke smaker noen ting.

 

Selv om jeg er på jobb nå, så måtte jeg, hjertegod som jeg er, selvfølgelig finne ut av dette mysteriet for dere. Det kunne dere for så vidt gjort selv, for det er bare å google “hvorfor er det ikke pepper i pepperkakene”, så finner man det ut.

 

Løsningen er enkel; i riktig gamle dager så sa man at man “pepret” maten når man egentlig mente at man krydret den. Verbet “å pepre” kunne altså bety at man krydret med hva som helst som det var litt “power” i kan du si.

 

På engels heter forresten pepperkaker “ginger bread” og det er egentlig det det er, sprø og søte ingefærbrød. Alle pepperkakeoppskrifter inneholder ingefær, men som regel har de også en til to andre krydderier i seg, men altså veldig skjeden pepper.

 

Dagens funfact 🙂

 

Nå må jeg jobbe videre. En opplyst dag ønskes de aller fleste av dere.

8 kommentarer
    1. Pepper i mine pepperkaker, nok til at vi smaker det… og nettopp derfor synes jeg vanlige pepperkaker er «tamme»! 😉

    2. Selvfølgelig er det pepper i pepperkakene! To teskjeer faktisk og det smaker perfekt…pepperkaker😍😍

    3. Det har jeg og ergret meg over. Hvorfor selge ingefærkaker som pepperkaker. Misvisende reklame. I følge mine barn lager jeg de beste pepperkakene…. og det er pepperkaker med pepper i 😀

    4. Ikke er jeg kokk,og ikke er jeg baker. pepperkakene kjøper vi på boks. Kun kakemanner i alle fasonger blir laget her i huset. Før lagde jeg mange forskjellige småkaker,men mindre og mindre ble spist. Til småfuglene fikk de en gang i februar. Småkaker kaller vi “inn og ut kaker” derfor baker vi bare de som virkelig blir spist(må gjemme noen porsjoner så vi har de 2 neste dagene også. Så er det å bare nye ,så vi har noen til jul også. Slik er det her i huset.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg