Svigermor(d)s aller beste pepperkaker!

Svigermor(d) har mange kvaliteter! Vel, mange, var kanskje å strekke strikken litt vel langt, men hun har da noen. Bortsett fra å pakke gratis for julegavebutikken Kokkejævel.no til krampa eller senebetennelsen tar henne, så er hun også en jækel på pepperkaker faktisk!

 

Jeg trodde aldri at jeg, stadig tettere mann 43, skulle oppleve å si WOW når jeg spiste en (ok, hele boksen da, hvem er det jeg prøver å lure?) pepperkake, men det skjedde faktisk i forrige uke. Kjærest kom hjem med en boks pepperkaker som Svigermor(d) hadde bakt. Jeg er ikke veldig fan, men etter at jeg begynte å ete sukker igjen, så glir alt ned i grisen. Tok derfor det største “juletreet” jeg kunne finne og presset det inn, og WOÆÆUW!

 

De var bare så sykt gode. Datter var tilfeldigvis her akkurat da og hun liker egentlig ikke pepperkaker, men etter å ha smakt, og dette er faktisk ikke kødd, så sendte hun melding for å be om oppskriften. Som dere forstår så er dette helt ekstraordinære pepperkaker.

 

SVIGERMOR(D)S ALLER BESTE PEPPERKAKER
(Vel egentlig tante Reiduns’, som Svigermor(d) fikk lurt til seg sent på åttitallet i løfte om å være litt hyggelig den julen…)

 

Vi smattes!

 

 

15 kommentarer
    1. Hei du😊
      Skal smøret smeltes først, eller smøret smelte i den blandingen?
      Om man må ha det kan man vel hive oppi en snei pepper eller sikkert chili og, om kan vil ha en snert?
      Takk for oppskrift, setter deig i morra🎄

        1. Veldig lett deig å lage, brukte ekte smør. Det er jul. Syns den ble litt løs, men regner med det ordner seg etter noen timer i kjøleskapet. Heiv oppi en snert pepper så noen kunne synge pepperkakebaker sangen🤣 utbaking av den syndig søte baksten i morgen🎄

    2. Svenske kaker Asbjørn, de må du prøve 😋
      200g mykt meierismør
      200g sukker
      2 ts vaniljesukker
      2 ts Natron
      4 ss lys sirup
      300g hvetemel.

      bland alt det tørre, tilsett mykt smør og kna sammen. ha i sirup tilslutt å kna godt. Deles opp i 6 like store emner, rull de ut, legg på bakebrett og klem pølsa flat( 🙉) 3 pr brett. stekes midt i ovnen på 200°c i 12-15 min til de har fått en gyllen farge. frem med pizzaskjæreren å skjær pinner på ca 2 cm bredde- avkjøl på rist. super gode, dypp dem i melkesjokolade så er det nesten som Daim 😋😊

    3. Jeg ser på facebook at du samler på ekstraordinære gode oppskrifter. Her kommer en på fantastisk gode sjokoladekjeks.Ikke bare er de gode men også enkel å lage. Jeg har allerede laget en porsjon som ble spist opp på null komma niks, så nå har jeg laget ny som jeg håper varer til jul.

      225 gram margarin
      200 gram sukker
      200 gram brunt sukker
      2 egg
      400 gram mel
      2 ts bakepulver
      1 ts vaniljesukker
      125 gram kokesjokolade

      Rør margarin, sukker og brunt sukker godt sammen. Tilsett egg og rør videre. Hakk opp kokesjololaden og tilsett den i blandingen.Til slutt de andre ingrediensene.

      Kakene stekes på 150 grader i 20 minutter.

      Oppskriften gir ca. 100 kjeks.

      Hils svigermor fra meg.

      1. Så koselig😁ønsker dere en flott jul❤️ Skal prøve din oppskrift også, hils fruen fra meg😁

    4. Disse må jo bare prøves. Men skal det være lys eller mørk sirup? Vil jo gjøre alt riktig når jeg for første gang på mange år skal bake pepperkaker.

    5. Har stekt krumkaker i dag. Når eg ser de pepperkakene til svigermor(d) så var det virkelig synd eg har bakt pepperkaker😮. Men disse skal eg garantert prøve senere,såg helt sinnsykt gode ut😋 . Har lagret oppskrifta tusen takk for at du deler👏. Er disse litt myke? Ha en fin sø dag😍

    6. Da fikk både du og datter en ny kulinarisk opp tur, gode pepperkaker kan være gode😋
      Hvordan går det med blomsterbuketten til kjærest?⚘
      Ha en fin 3 søndag i advent

      1. Den vokser stadig, men noe begynner å dø. Har ikke bestemt meg for om jeg skal erstatte det som dør eller om buketten som står igjen den 24. er det som har overlevd.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg