Hvorfor flirer de av kroppen min og ikke av trusa?

Det er ingen hemmelighet at jeg sliter med vekta. Det har jeg gjort så lenge jeg kan huske. For fire år siden la jeg om kostholdet og gikk sakte, men sikkert ned 20 kg. Det siste året har alle disse kiloene kommet tilbake. 20 kg har på bare ett år festet seg på kroppen min. Årsakene er mange, men resultatet er det samme.

 

Kiloene skal bort igjen, og jeg skal atter veie tosifret, men inntil videre sitter de fast i kroppen min, og det er den kroppen jeg hver dag må vandre rundt med. Det er tungt, men det går forholdvis greit. Jeg syns jeg er penere når jeg har mindre fett og dobbelthake, men jeg klarer meg.

 

Jeg viser meg bevisst fram med lite klær. Vi snakker alle om at vi skal kle oss som vi vil og forbanner kroppshysteriet i samfunnet, men hva skjer når det faktisk kommer en profilert kar og faktisk GJØR det alle skriver så pent om på FB? Jo, de ler av denne feite fyren som er så teit, (tenk så flau ungene hans må være) at han viser fram en helt normal kropp. De blir kvalme av å se på ham og ler av at det ikke ser ut til at han har særlig til utstyr.

 

Folkens, kom igjen da! Ja, jeg har mage og i det siste har jeg fått slike “valkehofter”, men det betyr da faen ikkje at æ skal kle mæ inn i en burka fordet om! Jeg er ikke stolt over kroppen min. Jeg liker den ikke en gang, men jeg har valgt bevisst å vise den fram for faktisk å prøve å gjøre noe med holdningene der ute hos folk. Ungene skal ikke være flaue for at faren er tjukk. Bare innrøm det, hadde jeg vært 25 kg lettere så hadde jeg blitt lovprist for min vakre kropp.

 

Om jeg bryr meg på egne vegne? Ikke det grann! Over et år som blogger har gjort meg svært hardhudet, dessuten er jeg svært trygg på meg selv, men min bekymring går, som så mange ganger før, til skolegården. Når til og med Norges mest leste blogger blir “mobbet” for at han er så stygg og tjukk, så hvorfor ikke kaste også sende stygge meldinger til Berit i 4. klasse eller til David, som virkelig sliter med vekta?

 

Ja, jeg er for feit. Er ikke stolt av det, men gidder faen meg ikke å skjemmes over det heller. Jeg ønsker på sikt å bli lettere, men framt il det skjer så forbeholder jeg meg retten til å vise fram kroppen min hvis jeg vil. Blir du kvalm eller lattermild av å se på meg, så har du et jævlig stort holdningsproblem som du ikke burde spre videre i det offentlige rom.

 

Feite folk har alltid blitt ledd av, men verden går framover. I 2020 er toleranse for etnisitet, kjønn og seksuell legning en selvfølge vi får inn med morsmelka, men fortsatt vitser vi om andres kropper. Syns ikke noe om det. Ikke i det hele tatt faktisk. Skjemmes på vitsemakerenes vegne egentlig.

 

En lett og lystig natt ønskes!

(Eller dag, for jeg vil anta at de fleste leserer denne bloggen på dagtid, men vet det er et par tusen natteravner der ute, så hei på dere! 🙂 )

48 kommentarer
    1. Æ blir kvalm av den kropps fokusering. Man blir aldri bra nok, enten er man for tynn eller tykk. Helt grusomt når man hører at barn er kropps fiksert, tror hvor de har det fra.

    2. Jeg har slitt med min vekt,gått ned litt nå, men mange igjen, og mine barn sliter med det.
      Og de vil ikke kommentere noe til meg om at de blir mobbet( bare lærerne som han er stor til mor)
      Uten at de vet hva vi prøver å gjøre hjemme.
      Er livredd for hva som kan finnes på telefon til eldstemann i hus..
      Men noe å le av her da ( har en 8 åring )
      Etter 2 barn og vektnedgang er ikke mine «matstasjoner» der de var.
      Så hvis jeg flyr uten oppstrammer her hjemme-
      Mamma, nei nei heng de opp.

      Vettu hva ikke bry deg om de nett trolla.
      Du og dine og de fleste av oss liker deg deg som du er 👍🏻

    3. Skjæmmes burde de som sleng med leppa om andre, uansett ka det dreie sæ om!! Mi mormor sa alltid; har du ikkje nåkka fint å sei om andre så lar du vær å sei nåkka i det heile tatt!
      Æ like at du tar detta opp! 🙂
      Alt godt tel dæ og dine <3

    4. Du har et relativt voldsomt fokus på kropp. Himmelhøyt over det som er normalt for mennesker på din alder. På trusebilde ser man nærbilde fra navlen og ned til skrittet, det man ser er en tilnærmet standard middelaldrende mann. På tidligere poseringsbilder har vi sett det samme.

      Et tankeeksperiment …. Dine lesere har kun sett bilde av ditt blide åsyn fra halsen og opp. Blir bedt om å lukke øya å tippe vekten. Utfra dine gjentatte beskrivelser av din overvektige kropp, sågar kalt deg selv en feit fyr med valkehofter, har mitt tips vært sånn ca + 150 kilo. Etter å ha sett i helfigur ville jeg tapt så det suser den tippekonkurranse.

      Ikke tror jeg du blir så voldsomt mobbet, at mennesker ler av kroppen din i kommentarfelt, mulig på andre plattformer jeg ikke vet om. Her på bloggen din ser jeg ingen. Det eneste er oppriktig bekymring for dine barn.

      Da er vi tilbake til det viktigste for meg, mobbing av uskyldige barn på grunn av utleverende foreldre på en offentlig blogg. Jo og Beth hadde noen kloke betraktinger om dette over her.

      Refererer til Norges fremste innen barn/ungdomspsykologi , Barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy – Tore Mørk. Uhemmet utlevering/eksponering av profilerte foreldre i en stor offentlig blogg er ikke bra i det hele tatt. All forskning viser at barna tar skade av dette. Barna blir utsatt for erting, barnet selv blir flau.

      Mobbing i skolegården er dessverre et økende problem. Det viser den siste Elevundersøkelsen fra Ungforsk. Kunnskapsministeren uttalte klart og tydelig vedrørende dette ” Det er helt uakseptabelt at så mange barn og unge går på skolen med en klump i magen og blir mobbet. Vi skal ha nulltoleranse mot mobbing”

      Min oppfordring er derfor at om det er den minste tvil om min eksponering/posering i underbuksen, til titusenvis av kjente og ukjente, ikke er til det beste for barnet, lar vi det være. Verre er det ikke.

        1. Det er bra at du gjør, setter pris på mine daglige bekymringer om et trist tema. Og takk for at jeg får dele dem her til titusenvis på bloggen din til almen opplysning.

    5. Hurra dor deg og kroppen din, kunne ikke vært mer enig. Tjukke folk har alltid blitt sett ned på. Holdningene til folk er skremmende i dagens samfunn.

    6. Og jammen frekk, som «skylder»på kjerringtanker..her er det du som vrir og vrenger! Får det til at hun mobber kroppen din fordi du er overvektig. Ja, særlig! Har f ikke noe med det å gjøre! Kjenner jeg blir irritert! Les det hu skriver, og ikke bare hør det du vil høre! Dramaqueens!

        1. Sier heller, les den nevnte bloggers innlegg en gang til. Den damen har sjøironi så det holder. Absolutt ingen mobbing av din ørtende gang poserende kropp i ord og bilder. Hva i huleste har clickbaiten “Vent til Onsdag” toppet med et nærbilde av truse og navle med å selge Moskuspølser å gjøre… tenker jeg er poenget.

          Som du roper i skogen får du svar 😉

    7. Hurra førr deg og at du tar opp et så viktig tema🥳 Kropp er topp! Uansett størrelse, funksjon og farger🤗

      1. Ja, men er det sånn man får slutt på mobbing av feite kropper? På død og liv vise den frem? Se på meg, jeg har noen kg ekstra, nåde deg om du mobber kroppen min. Bare teit! Kjempekult for jente 13👏🏻

    8. Bare stå på! 🥰 mange grunner til vektøkning, trodde alle nå visste det. 🙄😉 synes det er kult at du står frem, viktig å heve seg over nett trollene. En dag fungerer livet bedre og motivasjon kommer! Lykke til! 🥰

    9. Jeg har blitt mobbet blant annet for vekt hele min barndom og i voksen alder med frekke og ufine kommentarer. Føler at store deler av livet min har bestått av av slankekurer. Jeg har vært overvektig. Tok ordentlig grep for 4 år siden. La om kosthold til lavkarbo. Det smarteste valget jeg har tatt for egen kropp og helse. Jeg gjorde det for min egen del, ikke for noen andre. Det er absolutt IKKE greit med stygge kommentarer om andres kropp. Jeg beundrer deg for din evne til å sette ord på livet, hverdagen. Som jo slett ikke alltid er en dans på roser. Forresten; minus 85kg og ligger på en stabil vekt. Ser ikke på kostholdsendringen som en kur, men min nye måte å leve på. Når jeg først kom inn i det, gikk det veldig bra. Spiser sååå mye god mat

    10. Vet egentlig ikke ka eg skal si🤔. At voksne folk kan være så (stygg) i kommentarene til andre😟. Lurer på om de har tenkt på kor dårlig forbilde de sjøl er for sine unger,om de har unger. Nei,takke meg til en bunnærlig kokkejævel som ikke pynter på og retusjerer bildene av seg sjøl👏👏. Ha en fantastisk fin dag,heier på deg😉

      1. For en latterlig kommentar! Så kjør på med mer trusebilder, er det det du mener?Det er latterlig å ta et sånt bilde, herregud så teit! Det er ikke hva jeg kaller forbilde!

    11. Vis kropp!!! hærregud før en verden vi e blitt. Kropps hysteriet når vis aldri sin høyeste høyde.
      hvem har bestemt at det ideale skal være x antall kilo, riktig hake, mage rompe og lår? Til alle som sliter med vekta, så er det medisin å se at en annen halvfeit gammel tulling ( unnskyld for sitatbruk fra deg, men har lest dette en gang på bloggen) vise sin kropp og likevel lykkes.
      tenk om man kunne være lykkelig som man va, uten at man måtte retusjere bildan før man la dem ut? se korr mange unge som sliter med å nå det perfekte som en eller anna moteredaktør har sagt at sånn skal det være…..i år.

      æ heie på dæ/dokker

      og kæm f…. kler på sæ på natta når man skal roe ned eller stelle på babissen.

    12. Så du er ute på misjon altså.
      Du kjemper kampen for overvektiges rett til å kle av seg, du også? For du er ikke alene om det.
      Forsåvidt prisverdig å kjempe for noe som er “større enn deg selv.”-Men hvis du er så redd for det som skjer i skolegården – for Guds skyld. Kle på deg. Du har en mindreårig å ta hensyn til.
      Tror du virkelig ditt barns skolegård møter henne med forståelse? OK. Pappan din vil bare vise at alle må få lov til å vise seg fram i bare trusa. Respekt. Nei, det er ikke sånn det foregår.
      Hvordan ville du likt som ung tenåring at din mor viste seg fram nesten naken, for kanskje 50 000 fremmede? Kanskje med slagordet ALLE har rett til å kle av seg? Det var vel ikke internett da, men la oss si hun sto på torget i Oslo i bare trusa, kom på TV og i aviser? Du har hatt dine problemer i oppveksten, og burde forstå hvordan dette kan gå. Selvsagt KAN det gå bra. Men hva om ikke?
      SNU! Tenk på barna dine! Dette er bare så feil.
      Hvorfor risikere DERES velferd, for dette??

      1. Du har selvsagt heeeelt rett, Jo. Mye bedre at alle som har et par kilo ekstra på kroppen dekker seg til, og at det kun er ungdommene på Paradise Hotel og de såkalte perfekte og modifiserte bloggerne som viser seg frem. Det er jo sånn vi vil ha det, ikke sant? Fremme syltynne kropper fulle av silikon og Botox.
        Jeg tror det er dette som skaper problemer i skolegården, at det totalt forskrudde kroppsbildet blir formet av slike rollemodeller i media. Tenk om man kunne akseptere at menneskekroppen kommer i mange ulike former og fasonger, og at det er normalt!

        1. Tror du virkelig ungdommene i skolegården trekker slike slutninger?

          Helt enig i at det eksisterer et forskrudd kroppsideal, og at ALLE burde akseptere ALLE mulige kroppsfasonger. Også i bare trusa.

          MEN – poenget mitt er at i skolegården i Alta forandrerer ikke et slikt bilde noens holdninger. Ingen ungdommer ser dette, og endrer tankesett pga av dette. Det er ikke voksne menn i 40-åra som er deres viktigste rollemodeller. Det kommer det heller aldri til å bli.

          Det kan tvertimot ende med latterliggjøring og mobbing for en uskyldig tredjepart. Poenget mitt er: Hvorfor vil en forelder – som selv har opplevd mobbing, og vet hvor vondt det er – ta denne sjansen?

          1. Jeg er nok enig i det du sier. Det er dessverre barna våre som får høre, og som blir mobba på grunn av hva vi som foreldre gjør. Jeg tror, Asbjørn, at det er godt ment det Jo skriver. Jeg mener det også godt. Jeg vet, har barn selv, og jeg snakker mye med dem. I dag er de voksne, men de har jo vært barn og ungdom engang. De ville skjemmes om jeg stilte opp i trusa for å fremme min sak. Det finnes mange andre måter å fremme en slik kamp.

      2. Godt skrevet, beste jeg har lest på lenge. Han har skrevet denne bloggen for å få 1500 ❤. Kampen om kg har vært i mange år, han er litt sendt ute med å bekjempe. Få klærne på så du slipp å skjemme ut barna dine. Men det er vel viktig å vise hele norge 😟

        1. Sommer synes du kan holde deg inne på kjerringtanker sin blogg jeg dere passer godt sammen. Trollkjerringer er navnet. Skal se dere havner i regjering og sitte ved kongens bord 😁Er ikke rart at barn mobber når voksne mobber noen som har noen kg for mye man lærer av de voksne. Han er da aldeles ikke smellfeit .

      3. Først av alt så lurer jeg på hvorfor du følger kokkejævel? Så lurer jeg på om det hadde vært bedre om han hadde hatt en shorts på seg? Hadde det vært innafor? Du vet,slike som man går med om sommeren?

    13. Disse damene som kom med mye kommentarer inne på en viss annen blogg har dessverre så dårlig selvinnsikt at de ikke skjønner at de kommenterer din kropp på grunn av et anstrengt forhold til egen kropp. Det er vårt ansvar å lære den oppvoksende generasjon at kroppen bare er beholderen til vårt indre, som virkelig betyr noe. Vi kommenterer ikke andres (og helst ikke egen på en nedsettende måte❤️), flott at du sier fra! Ha en flott førjulstid med dine☺️Ikke les blogg til ei som er så innmari opptatt av andre.

    14. Feit e du nu hvertfall ikke. Stå på og gjør akkurat som du vil. Ikke mye å bry sæ om, dæm som ikke har bedre å gjøre enn å slenge dritt og tru dæm e faen så stilig. Kan ikke ha det bra med sæ sjøl. Ha en fortreffelig dag 🙂

      1. Mye vann har rent siden det bildet ble tatt… 😉 Jeg tar ikke denne “kampen” for egen del. Jeg har opplevd for mye til å bry meg, men saken er uhyre viktig. Mobbing er ikke greit, heller ikke av tjukke folk!

    15. Den dagen voksene mennesker slutter å kritisere og snakke ned mennesker som ikke er A4, da har vi en sjanse å få slutt på mobbing også blant barn og ungdom.

    16. Nja… Vi som har no litt for mye rundt midjen, kan no trøst oss med at under fettet er det en spinkel, blek tynn mann, som er redd for å kom frem 🙂🙂

      Å ha for mye rundt midjen betyr at man er velstående, og forhåpentligvis ser friskere ut, enn et beinrangel 🙂🙂

      Vi står han av.

        1. Man blir mobbet for mange kilo på kroppen( tjukken/tjukka), men de som sliter omvendt vei med å legge på seg, blir komentert med beinrangel. Sårt å se at at du kokkejævel som prøver å skrive et innlegg om mobbing og aksept om egen kropp flirer av ett innlegg der beinrangel blir sett ned på.

    17. Ingen blir noengang perfekte i alles øyne.
      Bedre med noen kilo extra enn noen for lite, det er også mange som sliter med forlite vekt, vi får værra som vi vart når vi itj blei som vi skull🤣
      God natt 😴

      1. Det er enkelte som også kritiserer min tynne kropp. Forrige fredag var det en slektning som sa “no må du ikkje bli tynnar”.
        Koffør ikkje, sporte æg. Kroppen min fungerer, jeg er frisk og spiser nokk til at hele kroppen er fornøyd. Jeg har alltid vært tynn, men aldri klart å åpne kjeften til disse kritikerne.
        “Hadde det vært bedre om jeg var 120kg?”.
        Da blei det ei annen lyd i fløyta 🙂

        1. Jeg er også tynn, og deler dermed erfaringen med at det ikke er måte på hva folk tillater seg å si til oss med denne kroppstypen. Nå har det seg slik at jeg også innehar et viss temperament, og dette har ført til at jeg konsekvent svarer tilbake med samme mynt; Et “Men du er for tynn igjen da, Gry” besvares dermed med et “..mens du er for tykk, så kunne du overført litt til meg, ville vi begge vært perfekt!” 😉

    18. Alltid noen som MÅ kritisere andre. Hadde du vært tynn, så hadde de kritisert det også. Det er vanskelig å gå ned i vekt, fordi mat er noe vi må ha for å leve. Men la oss bare gjøre det: leve og la leve. God natt😴

    19. Eg vet ka det e å bli mobba pga vekta.alles blikk rettet mot deg når du handler.eller e så sprø at du spise eller drikke någe blant andre.kan trygt si at man ikke føler seg mye verd i andres øyne. Ha ei rolig natt.håper lillebror sover🙂

      1. Håper jeg også. Kjærest trenger tre sammenhengende timer snart. Siden vi er livredde for samsoving, så kan vi ikke gjøre som “normale” ammende og la han sovne til brystet i sengen, men hun må sette seg opp og være våken hele tiden og legge han tilbake i sin egen seng når ammingen, som ofte kan ta over en time er over. Absolutt alt som finnes av respekt til Kjærest!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg