Hvorfor i all verden GJØR vi det egentlig???

Legetime 14:30. Var mye å gjøre på jobb, så jobbet som faen* for å gjøre unna mest mulig før jeg sprang, eller gikk så fort som en tett kropp klarer, med hjertet i halsen, av gårde til legekontoret 14:26. Rakk akkurat å sette stumpen min med et plask ned i stolen på venterommet før klokka slo 14:30. Jeg klarte det!

 

Klokka ble 14:40. Den blir jo alltid det. Fatter ikke hvorfor man alltid springer av gårde til legen for rekke timen, når den alltid, alltid, er forsinket. Man vet jo det! Likevel springer man som man har fanden selv i hælene, i mitt tilfelle har jeg jo for så vidt ofte det, for å rekke den timen. Så sitter man der da og stirrer ned i en mobiltelefon mens man heller kunne vært på jobb eller hva folk driver med nå til dags.

 

Klokka ble 14:45. Døra åpner seg og jeg ser legen min. Jeg smiler, har jo blitt ganske godt kjent det siste året, men han roper opp et annet navn. Det føles alltid nesten som utroskap. Han har andre en meg og helt åpenlyst endatil. Jeg synker sammen. Faen* igjen! 20 minutter til å vente! Heldigvis går det faktisk bare i underkant av fem minutter. Tipper det bare var noe P-pillegreier. Ung jente som ser ut som hun har knasket noen piller i flere år allerede. Vurderte å foreslå kondom, men lot det være. Ikke alltid man skal si det man tenker.

 

“Asbjørn!” roper han endelig. Jeg spretter opp og klager min nød i mine tilmålte minutter før jeg haster tilbake til jobb. Hvorfor stresser vi slik til legen egentlig?

 

Meg etter femten minutter på venterommet

25 kommentarer
    1. “Heldigvis går det faktisk bare i underkant av fem minutter. Tipper det bare var noe P-pillegreier. Ung jente som ser ut som hun har knasket noen piller i flere år allerede. Vurderte å foreslå kondom, men lot det være. Ikke alltid man skal si det man tenker.” For en merkelig uttalelse🤦‍♀️ Du har vel strengt tatt ingen rett til å komme med kommentarer om hva unge jenter skal bruke som prevensjonsmiddel. Skal unge jenter føle seg flau over å gå til legen for å få p-piller? Vennlig ikke skriv ting som får jenter til å kvie seg til å gå til legen eller føle skam over slike ting. Takk.

    2. Tar m meg dagens avis eller annet lesestoff. Ypperlig tid til å svare på mail. Har komlet inn presis 2 ganger. Første gangen var jg forsinket 10 min pga trafikk, ringte og sa ifra, regnet med at det gikk greit da jf alltid satt og ventet 45-60 min for å komne inn. Jepp legen var presis. Den ene dagen da han ikke hadde en j… Padient unntatt meg hele formiddagen. Så det var bsre å tusle inn da jg kom 10 min forsinket. Andre gangen var da jg kom for sent pga det hadde vært fram og tilbake på når jg skulle ha time så jg endte opp m å huske første tidspunktet som han nevnte som han ikke kunne likevel.. Men kom inn likevel…

    3. Morsomt innlegg tatt på kornet i en situasjon jeg tror de fleste av oss kan kjenne oss igjen i. Men kjære Kokkejævel, du som misliker at bedrevitere kommenterer den diagnosen og behandlingen som du og legen din kommer fram til i fellesskap – en sak som kun angår dere to, du burde holde deg altfor god til å komme med besserwisserkommentarer overfor andre medpasienter på venteværelset. Den var rett og slett skivebom.

    4. Er redd for å bli ropt opp et minutt før tida..derfor “stresser”jeg med å rekke timen… Hater venting på slike steder..men selvsagt må man tåle det om det har oppstått noe alvorlig legen har prioritert.. Du ser litt “betutta”ut ja..hehe.. God helg !

    5. Jeg har et par ganger opplevd at legen bruker mer enn de 20 tilmålte minuttene på meg. Da var jeg syk, redd, bekymret, og hadde 1000 spørsmål. Legen gjorde alt som sto i hans makt for at jeg fikk det litt bedre, og var litt roligere da jeg gikk ut døren hans.

      Når jeg blir sittende på legekontoret og vente nå… ja da tenker jeg at noen som virkelig trengte det har fått litt ekstra omsorg og tid hos fastlegen som jeg fikk da jeg trengte det.

      Og jeg har også opplevd at legen sjekker om jeg er der 5 min før tiden, og roper meg opp. Så best å være presis.😄

    6. Hei, er enig med deg, hvorfor skal vi vente når vi har time?
      Jeg har opplevd å måtte vente i 30 minutter, hadde første time hos legen. Altså hans første pasient den dagen. Hvordan kan slikt skje og det betyr at neste pasient måtte vente ennå lengere. Men det er ikke uvanlig med å vente både i 30 minutter og opp til en hel time hos legen. Uansett hvor legen er sykehus eller fastlege. Håper alt gikk bra med deg og at blodtrykket ditt ikke ble for høyt.

    7. Så vitt jeg vet er det bare en Konge som slipper å vente.. Clickbaitkonger må vente noen minutter som alle oss andre. Kommentaren om den unge jenten var rett og slett ufin.

      1. Neida, innafor den. Det er opptellingen ved årets slutt som avgjør om du bli kronet for 2020. Har du tenkt på at denne unge jenten kan identifiseres? Eller at hun selv leser bloggen ? «alle i Troms og Finnmark kjenner jo deg.

        1. Ja, det har jeg tenkt på. Derfor har jeg “slått” sammen de to siste legetimene jeg har vært på i historien. Jenta var sist gang jeg var hos legen for flere uker siden. Er helt sikker på at ingen husker hvem som gikk inn før meg for mange uker siden, heller ikke jenta

          1. Slått sammen? Høres lite troverdig ut akkurat det der. Ta tilbakemeldingar og dropp å prate om andre på venterommet. Det kan fort oppleves nedlatende, og det vil du kanskje ikke?

            1. Anonym: Ja, slått sammen. Jeg bryr meg ikke om om du syns det er lite troverdig, jeg bryr meg om hva som er sant. “Olja” var bekymret for om jenta kunne identifiseres. Det kan hun altså ikke.

    8. Kjedelig å vente men som man ofte sier til barna man har en godt av å kjede sæ litt.
      Uansett om man føler tusen ting kunne vært gjort heller.. 😊

    9. 1. Fordi timen er viktig for vår egen del (joda, selvfølgelig hender det at det er kun “standardting” som ikke MÅ gjøres akkurat den dagen, men…).

      2. Av respekt for legens og medpasienters tid.

      3. Dårlig planlegging. Jeg velger, hvis jeg kan, og i samråd med lege, time rett etter legens lunsjpause. Joda, det KAN bli litt forsinkelse da også, men før lunsj = flere akuttimer som må skvises inn innimellom de allerede planlagte, og det samme etter kl. 14/14.30.

      For å slippe og løpe kan man velge å legge inn ekstra tidsmargin så man kan gå eller møte med bittelitt lavere blodtrykk..

      Uansett så får man jo trim i de tilfellene man kan/må løpe, og skulle man ramle på glatta midt i hastverket så HAR man allerede legetime – smart/flaks? 🤔

      3. Kanskje TRENGER vi å vente/”kjede oss” litt innimellom alt annet stress?

      4. For egen del: å ha dårlig tid er et stressmoment jeg prøver å “planlegge bort” hvis det er mulig. Kommer heller 1/2 time for tidlig enn 5 min for sent, så jeg stresser mer over å ha knapt med tid til en avtale – legetime eller noe annet enn å måtte vente (men godtar litt for ofte at andre kommer langt over avtalt tid, i alle fall når det blir et mønster de selv kan påvirke)..

    10. Ja det er som regel venting.Hær er det lett å få time ,gjerne samme dag som jeg trenger det.Går greit å vente litt.Også kommet i siste liten ,redd for å bli for sen, men så må jeg vente 10-15 min.
      Sånn e det bare.Bra du slapp å vente enda lengre.
      Ha en fin kveld

    11. E vel samvittigheten vårres som slår inn, for vist vi kommer for seint, kan du være sikker på at legen ikke e det å allerede har rop oss opp.
      Håper du fikk den hjelpa du håpet på.
      Fin ettermiddag til deg og kjæresten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg