Hvorfor kan jeg ikke bare la være å bry meg?

Noen av dere fikk kanskje med dere min lille utblåsning på Facebook i går. Nok en gang hadde jeg altså vært og lest noe om meg som var så nedrig, injurierende og sårende at  jeg rett og slett ikke klarte å gjøre det eneste rette, altså bare overse det, men bare måtte gi et tilsvar på egen kanal. Etter en samtale med Konemor halvannen time senere ble vi enig om at jeg bare skulle slette det igjen. Vi vet jo at jeg ikke kommer noen vei med en slik utblåsning uansett.  Overbeviser ingen. De får bare blod på tann.

 

Jeg innrømmer at jeg ble litt ekstra provosert i går. Det handlet ikke bare om det “vanlige”, nemlig at jeg var idiot, oppblåst, udugelig, amatør, grisk, svindler, bilkrasj i sakte film osv., osv.,  men det gikk ut på at jeg rett og slett var slem med min egen datter, hun som kom med Lyset for 13 år siden. At jeg behandlet denne arme jenta så jævlig under podkasten at de “fikk vondt i magen og måtte slå av sendingen”. Så dissekeres selvfølgelig både motivet for sendingen, selve sendingen, og meg naturligvis, men også henne.

 

De framstiller min tøffe Datter som en redd liten spurv som har ingenting å stille opp med mot sin høyrøstede far. Som blir totalt overkjørt av en far som trolig har manipulert og herjet med henne i hele hennes liv. Stakkars unge!

 

Virkeligheten er selvfølgelig ikke slik. Bortsett fra helt forferdelig amatørmessig lyd i starten, der jeg snakket alt for høyt i forhold til henne, og i tillegg hadde mikrofonen/telefonen nærmest min egen munn (som selvfølgelig gjorde det ennå verre), så var vi veldig godt fornøyd begge to etterpå. Hun hadde fram det som var viktig for henne å fortelle verden, og jeg var glad jeg ikke ble framstilt enda verre, he he.

 

Det skal også nevnes at også Datters mor, som på ingen måte er noen stor fan av meg, også syns Datter kom godt ut av sendingen og fikk fortalt sin versjon av hvordan det er å være “bloggunge” på en god måte. Også Konemor, som også i alle disse problemstillingene står på Datters “side”, mente sendingen, (igjen, bortsett fra lyden) var veldig god.

 

Er det rett og slett det at Datter ikke sa at det var verdens undergang å ha en slik som meg som far som irriterte? At hun ikke mente at hun i voldsom stor grad var blitt verken utlevert, utnyttet eller solgt for klikk på verken blogg, FB eller andre plattformer? Eller at hun ikke ble mobbet og plaget på skolen fordi hun, “i et lite sted som Alta”, har en far som er mer åpen enn de fleste andre menn, både om psykisk helse, rumpeballer og andre ting?

 

Jeg vet ikke, men etter, nok en gang,  å ha reflektert selv, snakket med Datter selv, hennes mor og hennes bonusmor, så er jeg helt trygg på at hun både forsto hva hun sa ja til da hun ble med og fikk sagt, til tross for farens høye røst, akkurat det hun hadde planlagt å fortelle. Det var slett ingen spurv som satt der i sofaen! Grunnen til at hun ikke ville filmes forklarer hun selv i programmet. Hun vil ikke fotograferes på bloggen, og selvfølgelig heller ikke filmes.

 

Datter gir HER en dirEKTE og usensurert beskrivelse av hvordan hun har opplevd det. Jeg syns hun svarte svært godt for seg. Kanskje man burde høre etter før man lirer av seg mot andre på nett?

 

 

HKH

Kokkejævel

 

 

FACEBOOK          INSTAGRAM          PODKAST          NETTBUTIKK            YOUTUBE        KONEMOR

 

 

17 kommentarer
    1. En kan jo ikke annet enn å lure på hva faen som er galt med folk.. Om de virkelig hadde vært så himla opptatt av Isabellas ve og vel, så burde iallfall første bud være å drite i å ‘disse’ faren hennes!

    2. Hvis noen prøver å ta deg i forsvar der inne på kvinneguiden blir de sablet ned umiddelbart. Det SKAL visst være et ekkokammer der.

    3. Heisann Kokkejævel, eller hei Asbjørn der bak maska. Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt i denne bloggposten, men hørte litt på livesendingen din der du snakket om overspising. Tror du gjør rett i å snakke om det tabubelagte. Det er en stor skam for mange og det trenger det ikke være. Har noen tips og råd rundt dette med overspising om det kan være interessant. Nr 1 er nettopp snakk om det. Det gjør du jo! Et annet råd er å få oversikt over overspisingsepisodene dine, skrive dem ned for deg selv slik at du kan identifisere hvilke situasjoner og følelser som gjør at du overspiser (Stress? Tristhet? Frykt? Ensomhet? Eller noe helt annet?). Så når man har funnet litt ut av mønsterne sine, kan det være nyttig å prøve å forstyrre disse mønsterene litt. Legge wienerbrødene på et fat før man spiser dem i stedet for å spise dem rett fra posen, eller teste å flytte tidspunktet for overspisingen til litt senere eller neste dag f eks. Og et siste råd er å tørre å kjenne på følelsen i kroppen når matsuget river i deg, puste litt ekstra, kjenne at kanskje går det bra uten. Og av og til gjør det det, og av og til ikke, men det finnes hjelp å få. Det gjør det. Lykke til! Sender deg en god klem

    4. Disse idiotene som hele tiden må dissekrere dæ,må være jævlig sjalu på deg.Hvist dem ikker liker deg hvorfor i himmelsens navn må dem lese det du skriver og høre på dine sendinger.Æ spyr av sånne folk😤

    5. Hvorfor bryr du deg egentlig?
      Hvorfor ikke bare drite i kritikken? Du er en voksen mann som har valgt et liv i offentligheten, kritikk følger alltid med. Tror det MÅ være sånn, det er en til tider luguber bransje du har valgt! Liker å se turene dine jeg. Gikk du i går også? Så på Instagram at mange var påfjelltur med norske flagg – koselig 🙂

    6. Hei! Ja, hvordan slutte å bry seg? Enig med deg og de tidligere innleggene om at det er det beste å gjøre, men lettere sagt enn gjort…. virker nesten på samme måte som å forsøke å vinne en diskusjon med en narsissist, en tror en kan klare å få de til å forstå med bruk av argumentasjon og fornuft, men en når rett og slett ikke inn. Veldig frustrerende, men det er kun fullstendig taushet som virker, det tåler de nemlig ikke. Håper ikke du forandrer stilen!! Liker at alt er ekte og ærlig og det er lett å kjenne seg igjen i mye av det du forteller og skriver. Datter er tydeligvis en veldig trygg jente og samhandlingen mellom dere bar preg av mye kjærlighet og respekt. Veldig fint å få gjensyn med Alta gjennom live-sendingene dine, gleder meg til gjensyn med museet og elva. Elsker selvironien og humoren din! (Liker deg også i de litt mer gråe stundene…). Rist de forb… kverulantene av deg og ha en god dag. Heier på deg og dine og på Alta!

    7. Fikk ikke me mæ startn, men skal inn på Spotify seiner å høre på nytt.
      Ang stemme bruk, så har jente litt svakere lyd enn gutta, å iallefall mye svakere enn voksne menn. Men ka farsken gjør d?Jenta di fikk nu sagt d ho ville. Å du sporte om du skulle bruke navn eller si Datter. Å ho valgte navn. Ett hærli navn har ho. Skjønne ikke koffer d skulle være så galt. Hørtes ut som ho har bein i nesa, å svare på d ho vil og gi de svaran ho vil. Næi, hjælpes mæ…skjønne ikke koffer de skal hakke så djevelsk.
      Go klæm til dæ å dine.

    8. Datter kom veldig godt ut av samtalen dere hadde. At hun ikke ville filmes er en ærlig sak!
      At stemmen hennes ikke var så godt (over Kokkejævels høye røst) er, som du sier, en teknisk utfordring.
      I mine ører fikk datter frem hva som ikke hadde vært så greit med pappas blogging, og hvorfor hun egentlig ikke brydde seg.
      Datter klarte deg fint og ble ikke overkjørt av sin bloggpappa. Er nå min mening.

      At mennesker der ute bare er ute for å kritisere og tråkke andre mennesker ned, må vi dessverre bare leve med.

      Enig med Konemor at det var lurt å slette innlegget ditt etterpå. Ingen grunn til å helle bensin på bålet!

      Og så er det som du spør: hvorfor kan jeg ikke bare la være å bry meg?
      En treningssak det. Det er ikke enkelt å la så voldsom sur kritikk stå uimotsagt. Men nettrollene fortjener absolutt ikke din oppmerksomhet. Det er ikke dem du skriver for!

      Pust dypt i magen neste gang og tell til hundre – før du nærmer deg tastaturet. Så rister du av deg alle de dumme kommentarene.
      Ha en fin dag! Du. Konemor. Lillebror. Datter. 🌼🌼🌼🌞💞

    9. Hey kokkejævel Asbjørn!!! 🙂
      Om du skal overleve å være toppblogger osv.
      må du gi bang i å lese all dritten alle andre skriver om deg,
      og heller si som Mufasa sa til Simba i “løvenes konge”:
      “Du skal ikke oppske fare,…! ”
      Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg