I dag har jeg vært farlaus i over 30 år

Jeg skal ikke gjenta historien, men 3. juledag vil for evig og alltid være dagen da pappa måtte gi tapt for det iskalde havet i Lofoten, synke til bunns og aldri noensinne komme opp igjen. Ikke en gang i døden.

 

Han ble aldri funnet.

 

13 år gammel. I mange år, helt til jeg for to år siden skrev boka “Livet mellom måltidene”, og faktisk sjekket opp årstallet, så trodde jeg at jeg var langt yngre, bare 8-9 år, da han døde,  for man føler seg plutselig så veldig, veldig liten når det slike ting skjer.

 

I dag er jeg 44 år og vet egentlig ikke om noe annet enn å være farlaus. Bortsett fra både det ene og det andre så har det gått rimelig greit med meg likevel. På et eller annet tidspunkt blir vi alle farlause, og i min alder begynner det til og med å bli vanlig.

 

Likevel savner jeg ham. Hver eneste dag. Året rundt. I tretti år til ende.

 

Skulle ønske jeg kunne ringt ham. Fortelle når han skal bli bestefar igjen. Eller når ungene mine dør. For det skjer jo. Rett som det er.

 

Da hadde det vært godt å kunne ringt han pappa. Og grått.

 

Slik ble det imidlertid ikke, og det er også helt greit. Mennesket venner seg til alt. Er tilpasningsdyktig. Klarer seg. Kan til og med trives.

 

Likevel savner jeg ham. Hver eneste dag. Året rundt. I over tretti år til ende.

 

Pappa, jeg lyser fred over ditt minne.

 

17 kommentarer
    1. Synes du er heldig jeg. Du savner din far. For meg var det bare en lettelse da min døde for 14 år siden. Skulle ønske jeg hadde gode minner, savnet ham og kunne gå til den graven jeg faktisk har å gå til. Men jeg går ikke dit.
      Fortsatt god jul.

    2. Liten trøst i savn – men det min pappas bortgang 18.des det året når jeg var 18 år lærte meg, var at det er med på å forme den vi blir. Ofte kan sånne sjelerystende hendelser være med å få frem sider av oss som vi ikke hadde fått uten den livskunnskapen. Derfor prøver jeg alltid å se på hvilke positive ting det faktisk medførte seg og hvor stolt pappa hadde vært over at jeg ble et klokere menneske av den opplevelsen. Å igjen – det har jeg brukt når jeg har oppdratt mine barn og når jeg nå omgås mitt lille barnebarn på 5 år. Men savnet er der – og finnes det ingen balsam for. Men tenk hvor stolt han ville være over å se deg nå – både som en god far og som en vellykket “kokkejævel”.

      1. Ja, vi mennesker formes og tilpasses alt som skjer oss. Det gjør oss kanskje ikke tid bedre mennesker, men kanskje litt klokere. Jeg vet ikke. God jul 🙂

    3. Min mor ble pint til døde av kreft for 30 år siden. Hun kom for alt for sent til behandling på grunn av legetabbe. Legen fikk ikke noen reaksjon.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg