I dag lærte jeg noe nytt!

Reklame | Kokkejævel

Som dere vet har jeg startet et helt nytt liv. I dette nye livet er jeg veldig mye alene. Som eneste ansatt i en nettbutikk blir det lite småprating ved kaffemaskinen for å se det sånn. Selv om jeg er glad i min egne stemme, så har jeg ennå ikke kommet dit hen at jeg går rundt og fører samtaler med meg selv.

 

Da blir det radio da, fortrinnsvis P2, for det er der de interessante programmene er. Nå nærmer vi oss poenget, (og godt er det, for det er fredags kveld og det er sikket grenser for hvor lenge jeg klarer å holde på oppmerksomheten deres).

 

Abels tårn er et slik program. Torkild Jemterud er programleder og han har med seg et panel med godt skodde forskere på ulike felt. Spørsmålene kommer fra lytterne og panelet svarer.

Jeg husker ikke hva spørsmålet var, men det var snakk om “manflu” eller “manneinfluensa”. Det er jo en kjent sak, (det er i alle fall en populær vits blant kvinner), at vi menn okker og bærer oss langt mer enn det motsatte kjønn når vi får influensa.

 

Så skulle det vise seg at svaret på dette var rett og slett av vi menn faktisk fikk HARDERE influensa enn kvinner. (Ha ha, det har jeg ALLTID sagt!) Husker ikke alt hun sa, men det handlet om at kvinner hadde 2 x-kromosomer, og det var visstnok x-kromosomene som sto for immunforsvaret. Når kvinner har influensa blir de syke, men når vi menn blir rammet blir vi SYKE.

 

En annen ting som jeg bet meg merke i var forskjellen på immunforsvar blant kvinner og menn. Hun sa at immunforsvaret til en 40 år gammel mann er det samme som en 90 år gammel kvinne! Jeg fikk ikke med meg om det var flåsete sagt, men det skulle ikke forundre meg om det stemmer. For min egen del raste jeg jo fullstendig sammen da jeg bikka førti, så nå vurderer jeg faktisk kjønnsskifteoperasjon, bare for å se om det kan hjelpe på forfallet!

 

Folkens, ha en frisk og freidig fredagskveld!

 

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

90 år gammel kvinne

 

 

HER

 

 

DER

9 kommentarer
    1. Jeg las nettop ei hel bok om emnet hvordan kvinner overlever lengre takket deres to x-kromosom, det er utrolig fascinerende! Det gjør oss også mer utsatt for autoimmune sykdommer, så det er medaljenes bakside. Det er også med på å forklare dette med at kun menn er fargeblinde, og at det finnes noen kvinner der ute som takket være sine to x-kromosom ser farger mye sterkere enn andre, dette kalles “tetrachromacy”. Utrolig spennende lesning! Ha en riktig god helg, håper de nye pillene virker på smertene snart!

    2. Fikk bare med meg innledningen til Abels Tårn.. en av sakene de skulle svare på var om fisker blir tørste og må drikke.. ergra meg mye at jeg ikke fikk med meg svaret.. fikk du?😳

      1. Ja, saltvannsfisker blir tørste og drikker ofte. Tisset er ekstremt konsentrert og skiller ut saltet. Ferskvannsfisker drikker ikke. De får i seg væske via skinn og gjeller, eller noe i den duren.

        1. Ja det er som du sier.. du store verden hvor mye vi lærer med å lytte til Abels Tårn. Og som vi kan briefe med i diverse selkaper..😅 Den eneste gåten de ikke har svaret på er dette med hvem som kom først.. høna eller egget 😳

    3. Det er kun en forklaring på det – vi kvinner må være sterke siden menn er sveklinger. Hvilken mann ville overlevd f.eks en fødsel? 😇😉😁

      1. Ja, dere har per definisjon et sterkere immunforsvar. Smerteterskel er noe annet, og der skårer dere lavt, men tror ikke vi skal kaste oss inn i den debatten, i alle fall ikke jeg. God helg! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg