I dag ringer jeg til legen!

Jeg har utsatt det lenge nok nå. Får nesten ikke sove lenger. Aldri en hel natt. Smertene er for intense. Jeg sovner på kvelden etter å ha funnet en god stilling, men våkner igjen etter bare en time. Paralysert av smerte. Finner en grei stilling igjen. Sovner. En time senere er det i gang igjen. Til slutt gir man opp og bare står opp. Da er klokka kanskje halv fire. Går ikke i lengden. Måneder i strekk. For noen.

 

Vi menn er litt redde for å gå til legen. Noen av oss venter i det lengste. Noen alt for lenge. Av og til er det en fordel. Mye går over av selg selv, men denne gangen ser jeg at det bare blir verre. Hjelper ikke med hvile, for dagene jeg ikke jobber fysisk er kanskje de aller verste. Løsningen finnes ikke i en sykemelding. Akkurat nå må jeg bare ha smertestillende. Helst noen som opprinnelig er beregnet for hester.

 

Har vært plaget med dette i mange år. De femten siste faktisk. Det har vært opp og ned, men stort sett til å leve med. I fjor vår gikk det imidlertid  ikke lenger og jeg ble til slutt klarert for operasjon. Ingen ønskesituasjon for en som driver for seg selv. Ikke er det noen garanti for å bli frisk heller. Tenkte derfor jeg skulle prøve trykkbølgebehandling først. Legen anbefalte det også. Og det fungerte fantastisk!

 

Etter to behandlinger følte jeg at dette fungerte så bra at jeg, impulsiv og optimist som jeg er, kontaktet kirurgen og sa at han kunne slette meg fra alle systemer. Jeg var i ferd med å bli frisk! Operasjonen ble avlyst. Trengte den ikke lenger. Etter femten år i smerter var det bare noen få timer med trykkbølge som som skulle til. Hvorfor hadde jeg ikke prøvd dette før? Følte meg som en idiot, men en glad idiot. Smertene var i ferd med å forsvinne. De ble i alle fall redusert.

 

Gledet meg for tidlig. Framgangen stoppet opp. Reverserte til og med. Fullførte likevel 6-7 behandlinger. Av og til blir det verre før det blir bedre. Jeg trøstet meg med det og så lyst på det. Selv om det så mørkt ut.

 

Avsluttet den siste behandlingen i november. Smertene var intense, brennende, konstante, men kom meg gjennom julehandelen på et eller annet vis. Satset på at jula, med rolige dager og julemagi, skulle gjøre alt bedre. Ingenting ble bedre. Det eskalerte.

 

I dag ringer jeg til legen. Jeg har så mye annet jeg må ta meg av at jeg ikke kan ha denne skulderen på toppen av alt. Suger ut absolutt alt som er igjen av energi ,og jeg har egentlig ikke så mye å ta av lenger. Er farlig nær en grense. Uansett hvor positiv jeg prøver å framstå utad.

 

Vi menn er litt redde for å gå til legen. Noen av oss venter i det lengste. Noen alt for lenge. Jeg har ventet lenge nok. Bestiller meg en dobbeltime. Har et par andre ting som jeg også vil snakke om.

 

En smertefri dag ønskes, til alle!

35 kommentarer
    1. Anbefaler opptrening av skuldrene slik at musklene dine blir sterkere. Jobben din er veldig mye fysisk og du jobber mye forran deg. Noe som øker belastningen i fremste del av skuldrene dine. De andre delene får mindre fokus. Du bør trene andre deler av skuldrene slik at du kan kompensere mer. Trykkbølgebeh blir som å ta paracet. Quick fix men ikke noe som finner årsaken til problemet. Anbefaler naprapat. Regner med legen sa hold den i ro og ga deg betennelsesdempende? Mitt råd er enkelt : trening!

    2. Høres ut som det samme som jeg plages med . Smertene er verst om natta og har både prøvd trykkbølge og fysio, det er ikke behandling som er påviselig bra for frozen sholder sies det i fagmiljøet. Har kasta mye penger utav vinduet på trykkbølge og er ikke bedre men verre etter behandling. Venter på MR undersøkelse og skal prøve injeksjon med kortison inn i leddkapselen da det kan gi umiddelbar virkning. Det er ikke alle leger som kan så det må gjøres av spesialist. Les dette https://www.ullevalkiropraktor.no/frossen-skulder/ Lykke til og håper det går seg til 🙂

    3. Huff.Det var ikke bra.
      Dette vet jeg alt om etter 35 år på jobb i sykehus. Noen ganger er det ille.
      Går mye penger til fysio, men sånn e det.Hjelper med fysio en stund.
      Du får ha god bedring .Håp du har kontakta legen.⚘

    4. Jeg har sendt deg PM på Facebook. Ønsker ikke å brette ut livet mitt her men tror jeg kan hjelpe deg.

    5. Hadde en slik skulder, frozen shoulder kalte legen d. Ett helvete kalte jeg d! 😫Som du, lite søvn. 😣 Fysio, kortison×6,tilogmed skifte av jobb.😕 Ingenting hjalp. 😩Ble operert, skrapte bort betennelse og meisla bedre plass til senen, vipps ingen smerter mer. 👌😄Jobben etterpå var å trene armen opp. Smertene etter operasjonen var ingenting mot d som hadde vært, å de ga seg fort. 😊Lykke til, går bra. 👌😀Alt er bedre enn den evige smerten. 😄

    6. Kutt ut all skrivinga og reduser bruk av internett etc., så blir du nok bedre. Det er en stor belastning for skuldre og nakke. Har selv samme problem

    7. Lurt å ta vare på sæ sjøl😉Om vi sjøl ikke har d bra, har ikke dæm rundt oss d bra. Go’bedring!😊

    8. Det e nokka med der å gå til legen når man e sjølstendig næringsdrivende. Sykemelding e liksom ikje nokka tema og da kan man jo bare vente tell det går over. Nu går ting bestandig ikkje over har æ skjønt og æ har legetime i morra, så får æ bærre ta det derfra. Så håpe du slæpp å vente lenge på time og behandling. Lykke til og god bedring😊

    9. Bare hoppe i det, spis av det sure eplet, etc etc etc……og håp at dem ikke må ta ene bicepssena, værste fall begge, at betennelsen ikke har spist seg for langt inn. Trykkbølge hjelpe ikke på betennelse i det lange løp, bare trigge at det blir værre. God bedring og Lykke til 🙂

    10. Hei, så godt at du endelig har skjønt at enkelte ting her i livet ikke går over av seg selv. Menn har en tendens til å vente alt for lenge før de går til lege. Håper alt ordner seg når du nå treffer legen, synd at du sikkert må vente noen måneder på operasjon.
      Krysser fingrene for at det går greit for deg og at du blir frisk raskt. GOD BEDRING !!! 👍🤗

    11. Vet hva dette er. Ble operert i slutten av oktobee og fremgangen og bevegeligheta kom raskt (inntil jeg falt og knakk lårhalsen i begynnelsen av desember og bruk av rullator har satt skuldra tilbake – dette er en egen historie).
      Ble operert på LHL klinikken ved Gardermoen, kort ventetid og god service, anbefales på det varmeste!
      Hopp i det, få funksjonen tilbake og bli smertefri

    12. Vært der selv…gjorde akkurat det samme, men tok operasjon til slutt. Vært smertefri i noen år nå, hærlig🤗 Husk å ta d rolig etter en evt operasjon slik at skuldera får tid å bli bra, masse lykke til😊👌

    13. Fra kokk te kokk så har æ å skulderondt. Har går te Hopen muskelterapi (myopraktikk) 20 min med dritont så fungerte det 🙌.. Grein når æ gikk ut derfra i glede for å kjenne haupina forsvinne og smertefri myk og en fungerende kropp i tillegg🙏 går hvert 4 år.
      Kansje værdt å prøve ?

    14. 1,5 år uten en eneste natt med sammenhengende søvn så e det konstatert at æ treng operasjon i venstre skuldra først som e værst. Syyyykt ondt,ingen kortisonsprøyta eller nåt anna hjelper,men no må det slipes i skuldra og sena må fixes og blir plutselig klar over at det e mange på min aldersom e operert for det samme,tydeligvis noe som følger alderen og oss som e såpass aktiv og ja æ har jobba som kokk og vært mye fysisk aktiv i livet mitt. I slutten av januar ska æ opereres og æ grue mæ til smertan i forbindelse med operasjonen,grue mæ til å være hemmet til å gjøre nåt i mange mnd noe alle æ vet har tatt samme operasjonen,de har vært direkte funksjonshemmet lenge… og senest igår trøsta ei gammel venninna mi mæ,at ho har hatt det jævlig i 6 uker og unner ikke sin værste fiende til å gjennomgå det samme,iiiiik takk for trøsten 😟😟,hjalp mæ masse liksom 😔 og ei anna venninnasatt og sov på en stol i 4 uker pga skuldra som va så jævlig etter operasjonen 🤪… Jaja,du kan ikke utsette det lengere,kryp til korset mann og få gjort noe med skuldra for bedre blir du ikke uten operasjon… fy fasan det klør på ryggen,men håpløst vondt å bare tenke på å klø mæ,umulig pga skuldersmertan 😝

    15. Hei, jeg vet du sikkert har hørt dette før, men tro meg: du må gå til behandling jevnlig med de smertene du har. Snakker av erfaring da jeg for 1,5 år siden fikk veldig smerte i venstre hofte å lyske og trodde jeg hadde en ødelagt hofte og lyske for livet. Har nå gått til massasje og fysio jevnlig og det hjelper helt sykt. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten slik behandling.:) eneste leger gjør er å anbefale behandlinger å skrive ut smertestillende. Men d vet du sikkert.;) å gå rundt med smerter tar så mye energi. For meg hjelper og trening. Pilates er supert for smerter. Nå snakker jeg om sånn nybegynner greier. Masse lykke til.:)

    16. Bedre å hoppe i det, enn å krype i det. Det som reddet meg fra operasjon i min andre skulder( operert i høyre) var ultralydveiledede injeksjoner. Har hatt 3, og er tilnærmet smertefri. Ingen sykmelding nødvendig heller 😉 Viktig at de er ultralydveiledede, sånn at de ser akkurat hvor de skal stikke. Lykke til!

      1. Samme erfaring med vond skulder; ultralydveiledende kortisonbehandling, litt forsiktige øvelser og bevisst avlaste skulder/arm når man kan. Ble god jeg også.

    17. Oj så bra du har tatt til fornuft,kjempebra. Ikke lurt å brenne lyset i begge endene. Får håpe du får god hjelp , å at du slipper for lang kø. Ha en fin dag, med ønsker om en dag med mindre smerte🤞

    18. Oj så bra du har tatt til fornuft,kjempebra. Ikke lurt å brenne lyset i begge endene. Får håpe du får god hjelp , å at du slipper for lang kø. Ha en fin dag, med ønsker om en dag med mindre smerte🤞

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg