I dag var jeg SKIKKELIG frekk med en kunde…

Det hender seg nok rett som det er at jeg slenger litt  med leppa. Sure og frekke kunder som fortjener et spark et spark i ræva, de får det gjerne hos meg. Kunden har på ingen måte alltid rett. De er bare helt vanlige mennesker som deg og meg, med alt som finnes av feil og mangler.

 

I dag var det imidlertid litt annerledes. Det var ingen sure eller frekke kunder så langt øye kunne se. Bare en helt vanlig kunde som ikke likte cappuccinoen fra kaffemaskinen. Kunden lurte på om det var laktosefri melk i kaffen, for den var ikke god, mente kunden.

 

Innrømmer at akkurat slike ting irriterer meg litt, (er tross alt en grunn til at jeg selger…), kunder som liksom ikke “liker” et helt vanlig produkt. Jeg gikk bort til kaffemaskinen til kunden, åpnet skapet og begynte å lese på posen med granulert melk for å finne ut om den inneholdt laktosefri melk.

 

“Bruker dere granulert melk? Da er det jo ikke rart at den ikke er god!” sa den fortsatt ikke sure eller frekke kunden, (men likevel litt irriterende).

 

Så kommer det syrlig fra den “trivelige” sjefen:

 

Ja, dette er en kaffemaskin. Ser DU noen barista her, eller?

 

Det var helt tydelig at kunden, som fortsatt var verken sur eller frekk, ikke likte svaret mitt. Det var jo dessuten litt sant, vi HAR bare en enkel kaffemaskin, men ærlig talt, kunne da bare sagt “beklager, men jeg kan fikse deg en skikkelig cappuccino på UNO, de nye eierne, null stress!

 

Det sa jeg imidlertid ikke. Jeg ropte etter dem da de gikk: “Du kan få en VANLIG kaffe altså!”

 

Rett eller galt, det ER ikke slik en eier på et spisested med respekt for seg selv oppfører seg og jeg vil benytte mitt lille talerør her til å si:

UNNSKYLD!

(og jeg MENER det! Ønsker dere ellers en riktig god sommer og et fantastisk opphold i Alta 😀 Jeg GARANTERER dere GRATIS cappuccino på UNO i morgen! :D)

 

22 kommentarer
    1. Ja, situasjonen kunne vel ha vært håndtert noe annerledes, for å si det sånn, men vi alle gjør feil i blant.. – Selv jeg, tro det eller ei! 😀 😉 😀

      1. Ja, var unødvendig av meg. I alle fall når kunden ikke var spydig på noen som helst måte, selv om det ER forskjell på en kaffemaskin og en baristakaffe

    2. Har sjølv fått en spydig kommentar frå deg ein gong eg påpeika at du feilmerka allergen og fekk beskjed om å finne meg ein annan plass å ete, sidan eg har cøliaki. Utrulig trivelig.

      1. Det kan jeg ikke huske, men det stemmer sikkert. Vil tro du ikke var spesielt hyggelig du heller, siden du ble bedt om å finne deg en annen plass å spise 😉

    3. Det er aldri noen som «fortjener» en spydig tone. Hvis man synes en kunde går over streken og man føler at man må si ifra så må man gjøre det på en ordentlig og høflig måte (ikke spydig). Det handler om god folkeskikk og å vise at man selv har en bedre oppførsel enn den andre. (Hvis man mener den andre har dårlig oppførsel)
      Det uavhengig om «kunden har alltid rett» eller ikke. Det er bra at du ber om unnskyldning, for tråkke i salaten kan vi alle. I serviceyrker handler det om god kundebehandling😊

      1. Ikke enig med deg. Noen kunder kan være fryktelig ufine, frekke, rasistiske, nedlatende osv. Det gidder jeg rett og slett ikke, i alle fall ikke hvis jeg har en dårlig dag. Denne kunden var imidlertid ikke frekk i det hele tatt. Hun mente bare kaffemaskincappuccinoen ikke var god. Kommentaren min var artig hvis den hadde blitt sagt slik jeg BRUKER når jeg kommer med slike kommentarer, med et smil. 🙂

        1. Ville du godtatt at dine ansatte behandlet kundene på samme måte? En ansatt oppfatter en kunde som spydig/frekk etc. og svarer frekt tilbake til kunden! Hm….på et kundebehandlingskurs ville slik atferd vært et eksempel på dårlig kundebehandling😊

          1. Nei, terskelen for at de ansatte skal “ta seg til rette” er langt høyere. Hvis jeg er en kuk, og mister kunder av den grunn, så er det i alle fall MINE penger som går tapt. Dessuten ville det blitt helt galimatias hvis 20 ansatte til en hver tid skulle bestemme hvordan man svarte kunder. Er enig at dette er et godt eksempel på dårlig kundebehandling.

            1. Hvis sjefen er en kuk (dine ord) og mister kunder så vil det vel gå utover bedriften, som inkluderer dine ansatte. For ikke å snakke om hvordan slik oppførsel kan påvirke et arbeidsmiljø. Hold piggene inne og reflekter. Utrolig hvordan man da kan vokse som menneske. Masse lykke til med alt du foretar deg😊

    4. Forslag… i turistsesongen kan du inngå en avtale med den nye eieren. Annonsert showtime mellom klokken 13-15 med deg bak disken. 10% av omsetningen til deg de to timene. Tenker på de titalls starstruck som reiser lenger enn langt for å oppleve deg in natura. Det blir festlig 😉

        1. Holder at du sitter på en krakk bak disken, rett og slett bare sitter til almen skue. Som meg, av og til sitter jeg og tenker.. av og til bare sitter jeg 😉

    5. Har også erfart spydig/hard tone fra deg, engang jeg mente salaten jeg hadde kjøpt var dvassen.lenge siden nå, men glemte det aldri… Fint å se at du har kommet litt lengre, å kan beklage deg, til å med offentlig. Dog det er inni ditt forum, med x antall tilhengere 😏 tviler forøvrig at kunden kommer tilbake for ny kaffe i ettertid😏 tok forøvrig også en lengre tid, før jeg handlet hos deg igjenn. Men de andre ansatte smiler og er hyggelige, så det er sakt. Fortsatt god sommer 🌸🌞🌸😏

      1. Sikkert mange som har erfart en spydig/hard tone fra meg opp gjennom årene. Noen fortjent, andre sikkert ikke like fortjent. Et herrens mirakel at jeg har vart så lenge i denne bransjen. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg