I kveld skal jeg bryte loven!

Til vanlig er jeg en både lovlydig og høflig mann, men slik har det slett ikke alltid vært. I min ungdom kommer jeg i alle fall på ett tilfelle der vi sneik oss inn på kiosken og regelrett stjal en hel Daim og en flaske med sjampanjebrus. Skal også innrømme, mens jeg først legger alle kortene på bordet, at jeg flere ganger før jeg ble 16 år, som jo var aldersgrensen den gangen, stjal sigaretter av min egen mor. Ingenting smaker så godt som en stjålet sigarett. Det måtte i tilfelle være en stjålet sigarett til.

 

I kveld skal jeg finne rebellen i meg tilbake. Det står skrevet i Koronaen at du ikke skal menge deg unødvendig med andre mennesker, og fram til nå har jeg fulgt loven til punkt og prikke i en måned, men i kveld skal vi snike oss ut og treffe noen. Ja, Kjærest, verdens kanskje mest lovlydige borger, er med på dette skitne opplegget. Min “partner in crime” så og si. Kjenner jeg gruer meg litt til å fortelle dere det, i frykt for å bli angitt til myndighetene, men vi skal, hold deg fast, å besøk.

 

Hva er det så som har klart å lokke to normalt lovlydige borgere ut på glattisen og som er villig til å risikere alt som finnes av sosial aksept og respekt fra store deler av befolkningen? Jo, det skal jeg fortelle dere. Det er nemlig en knasende sprø ribbe av ekte villsvin. Et villsvin som aldri noensinne har smakt verken kraftfor eller middagsrester, men som utelukkende har spist det som skogen måtte gi det. Skutt mens det gresset lykkelig i de svenske skoger og blir i kveld tatt ut av ovnen for å spre nytelse til et lite utvalg heldige mennesker i en vanskelig tid.

 

Det er våre gode naboer vegg i vegg som inviterer. De lovte meg å invitere på villsvin hvis jeg vant på Vixen. I dag kan jeg innkassere premien. Jeg har faktisk aldri noensinne smakt ekte villsvin, bare oppdrett, og det sies at smaken skal være helt fantastisk, nøtteaktig, og noe helt annet enn de som er fostret opp på kraftfor. Jeg gleder meg faktisk skikkelig.

 

Det må nevnes, før jeg får hundrevis av sinte meldinger om at jeg ødelegger norske myndigheters råd om avstand, at vi til sammen bare er fire friske voksne mennesker uten et eneste symtom, som alle fire har fulgt nærmest slavisk regelen om sosial isolasjon i fire uker, og som, i god avstand rundt et stort bord, skal nyte et bedre måltid.

 

Vi skal vaske våre hender før vi drar. Og selv om det bare er en meter å gå skal vi også vaske våre hender når vi kommer. Vi skal ikke feste vilt og hemningsløst i sofaen mens vi filmer og legger det ut på sosiale medier etterpå, men sitte pent og pyntelig på våre tilmålte plasser og spise villsvin. Så skal vi gå hjem igjen og vaske hendene.

Det må da være lov?

35 kommentarer
    1. Jeg skjønner Bien reagerer, men det er viktig at vi koser oss i denne tiden også. Ta forhåndsregler og følger rådene fra helsemyndighetene. Vi må få lov til å utrykke glede, uten at vi skal bli sett ned på som at vi ikke tar dette på alvor. Jeg skjønner at kokkejævel gleder seg til en slik middag. Hadde gjort det selv. Jeg har aldri smakt villsvin og det har ikke han heller. (Vilt altså. Det sier han selv.) Han opplyser også at de tar forhåndsregler. Håper maten smakte og dere koste dere! 🙂

    2. Høres himmelsk ut!! Her hvor jeg er (Aten, Hellas) må vi få godkjennelse fra myndighetene før vi i det hele tatt kan tenke tanken på å gå ut.
      Kos dere masse og gi gjerne detaljert beskrivelse av opplevelsen 😁

    3. Selv om rein må få kraftfôr pga mye snø, så har det jo blitt mer og mer vanlig i de senere årene og bruke kraftfôr til dem også. Viltsmaken i reinkjøtt blir borte

    4. Overlegen ved intensivavdelingen ved Ålesund sykehus sa det klart og tydelig. Alle klapper for heltene som jobber i frontlinjen i helsevesenet. Jeg klapper for alle som holder seg hjemme. De er de største heltene. De slipper og komme til meg for å få hjelp til å puste.

      Det som er litt farlig nå er at vi begynner å slakke på de viktige smittevernreglene. Folk begynner å tro at det er over. Helseministeren beklaget sitt noe altfor optimistiske budskap på siste pressekonferanse der han sa at vi har kontroll. Budskapet ble tydeligvis oppfattet som at no er det over og vi gjør hva vil vil. Folk omtrent strømmet ut i gatene, lang kø på polet, og politiet måtte rykke ut for å stoppe veldig mange private selskaper.

      Det du gjør med dette innlegget er på en humoristisk og litt fleipete måte å si hei, dette må jo være lov. Vi skal jo vaske hendene. Viruset smitter 10 meter med et nys. 4 meter med vanlig snakk.

      Det du gjør er å bagatellisere alvoret. Et alvor som Helsedirektøren bekrefter på Nrk i dag. Vi må ta høyde for at smittetallene vil stige i ukene som kommer, smittetoppen i Juni/Juli, om alle følger rådet om å bli hjemme for de som kan.

      Poenget mitt er. Stikk gjerne over til nabo og nyt maten. Helt unødvendig og uansvarlig å rope det høyt på Bloggen. Mange, veldig mange av dine x antall titusenvis av lesere vil tenke… Kan Kokkejævel kan jeg.

        1. Jeg fyller dagene med og ikke spre smitte, men å spre budskapet. Kokkejævel skriver ” …vi er fire friske voksne mennesker uten et eneste symptom….” Det underkommuniserte budskap er at vi skal oppføre oss som vi er smittet. Inkubasjonstiden kan være så mye som tre uker, i følge Folkehelseinstituttet.

      1. Bien, jeg er faktisk helt uenig med deg. Han bagatelliserer ikke og du kan vel aldri mene at dette blogginnlegget oppfordrer andre til å bryte regler for smittevern. Jeg håper hele Norges befolkning innser alvoret, og det gjør virkelig denne karen også . Her presiseres det at dette er unntak fra hverdagen der alt har dreid seg om isolasjon og smittevern og at det nettopp derfor oppleves som trygt med naboer som har praktisert samme fornuftige atferd. Håper inderlig de får en riktig så trivelig kveld, vel unt.

        1. Yvonne. Her presiseres det at dette er et unntak fra hverdagen, skriver du. Vi aller aller fleste ønsker oss inderlig et unntak. Heldigvis så innser nesten hele Norges befolkning alvoret. Og lar det bli med tanken.

          1. Bien tror du overdramatiserer noe nå. Dette er innenfor kontrollerte soner. Alle 4 er symptomfrie

            1. Gjentar enda en gang. Inkubasjonstiden kan være så mye som tre uker. Om jeg overdramatiserer så må jeg skylde på Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet. Det er derfra budskapet kommer. Hold deg hjemme og oppføre deg som om du er smittet. Hadde alle som kan, fulgt det veldige viktige rådet,, vil vi kanskje få dekke på til storfamilien julaften.

              1. Bien:
                ) Råd for befolkningen generelt
                 Dere som bor sammen kan være sammen som normalt.
                 Du kan ha besøk, men få personer av gangen.
                 Du kan gå ut, men hold avstand til andre mennesker.
                 Friske barn kan være sammen i små grupper.
                 Husk god hånd- og hostehygiene!
                 Ikke håndhils eller klem andre enn de du bor sammen med
                 Vis omsorg, ikke stigmatiser eller steng noen ute

                Kopi fra Folkehelseinstituttets råd. Tror det skal gå helt fint med dette villsvinet. Lover å holde avstand. Dette er ikke Oslo

    5. Kan love deg at villsvin er helt nydelig! Om du da ikke treffer på en råne😂 lagde villsvin og hjortekarre til vennefest et år. 2 av 3 villsvinkarrer var helmaks, den siste ville ikke en gang hunden ha.🙈
      Kos dere masse alle 4😊 og du kan bare brenne det som står skrevet i koronaen. Evt pakke inn kjøttet i de sidene før du legger det på bålet😁

    6. Du har absolutt noe å glede deg til. De naboene dine kan å lage god mat!!! Nyt maten og selskapet 😊

    7. Helt innafor, kose dere masse! Vi har nok også brutt loven, med 11 til bords på påskeaften, og da var det ikke 1 meter mellom hver – så stort bord har vi ikke! 🙂 Var dog bare barn og barnebarn, så satser på at det går bra! Enjoy!

    8. Helt innafor👍Bra du nevnte det om filming😊det er uforståelig at man må filme og legge ut dersom man møter noen i disse dager😉
      Kos dere👍🐥😘

    9. Nyt dagen og kvelden med vildsvin og naboer 😁
      Her i Stockholmsorådet/Södermanland finns det godt om vildsvin og jeg har nok spist de flesta varianter, ja tom vildsvins kebab! Supergodt kjött!😋👌

    10. Helt unna fort, å dåkker e jo to og to fra samme husstand, kos dæ med god samvittighet.
      Ha en fin fotografering’s dag 👍

    11. Dette høres helt fantastisk ut😋. Du må la oss,dine trofaste følgere,få høre kordan villsvinkjøttet smakte😉. Ingen grunn til å bekymre seg,med 4 voksne ansvarsfulle personer til middag🤗. Kos dåkker Max i kveld👍👌

    12. Klart det er lov og helt innafor😀 kos dere masse og nyt maten og selskapet, med en meters avstand . Ingen som kan kritisere dere for dette-eller- det er det sikkert 😂. Hadde alle fulgt reglene som jeg vet dere har gjort hadde risikoen for smitte vært ytterligere redusert. Ha en riktig så koselig dag 💙

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg