Ikke tafs på dama mi!

Hva er greia med at straks en dame blir gravid, så blir hun omtrent fritt vilt til å bli tafset på? Venner som fiender, kjente som ukjente kan komme rett bort og bare ta seg til rette å kjenne, klappe og stryke på magen, samtidig som de overveldet forteller denne arme gravide “hvor stor hun har blitt”. Hva faen er greia liksom? Hadde noen kommet bort til meg, klappet meg på magen og fortalt meg at jeg var blitt så stor, så tror jeg at jeg hadde skallet dem rett ned. Seriøst!

 

Nå har jeg ikke for vane å vandre rundt i verden å gjøre kvinner gravide, men jeg har da opplevd sju gravidemager, med to forskjellige kvinner og over to forskjellige tiår, og alltid har det kommet noen og tafset på magen. Den gravide blir like forfjamset hver gang og underlig nok har jeg aldri opplevd dette “live”. De gjør det aldri når jeg er tilstede, så det må jo være et visst tabu over dette. De må forstå at de tafser på annen manns einedom, men det rare er at det alltid er kvinner som tafser. Alltid!

 

Tipper at det ikke bare er min kvinne som blir utsatt for dette overgrepet og uten å utlevere hennes følelsesliv alt for mye, så kan jeg si at dette oppfattes særdeles krenkende. “Så stor du har blitt” klapp, klapp, stryke, stryke. Ærlig talt!

 

Slutt med det! Hold deg på over en meters avstand! Det siste en gravid i siste trimester vil ha er Korona. Dessuten kan du, i stedet for å si at hun er blitt litt så diger, si “Herregud så FIN du har blitt!”. Det er langt mer hyggelig å høre enn at man har blitt stor. Hun VET hun har blitt stor. Svært få kvinner drømmer om store størrelser.

 

Avtale?

 

(Del gjerne, for dette tror jeg de ALLER fleste gravide sliter med)

PS! Bildet er tatt for rundt en måned siden, magen har blitt betraktelig “flottere” siden den gang 😉

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel.no

48 kommentarer
    1. Enig i den. Er i siste trimester og har mest lyst til å labbe til de som kommer å tafser. Å ja jeg vet jeg er blitt større og nei det er ikke to der inne.

    2. Det e et kjent fenomen 🤨å ikke greit syns æ. Syns ingenting om at alle skulle ta på magen,spør i det minste. Nydelig mage på kjærest forresten 😘

    3. Flott er Kjærest ❤️ Jeg fødte for 6 uker siden, min førstefødte. Og da jeg var høygravid og bare hadde kjøpt meg en bolle på matbutikken, kom en godt voksen kvinne bort til meg, og sa: “Du trenger ikke akkurat noen bolle så feit som du er”.
      Litt forfjamsa og mega pissed, svarte jeg: “Du har ikke vurdert tanken på at jeg kan være høygravid? Skal føde om 1 ukes tid. Og btw, ka jeg putter i truten er ikke din jævla business!”
      Ho glodde på meg som om jeg akkurat hadde fortalt henne at hennes mann var død 😂

      Er mangt ka enkelte får seg til å både si og gjøre overfor gravide, noen har jeg sjøl hatt lyst til å skalle ned, eller hoppe på dem siden jeg var blitt så stor, tung og gigantisk som de sa 😂
      Kos dere masse ❤️❤️

    4. Æ tafsa tilbake æ… enten på magen eller på ræva til den som nævla på magen min… Funka fint det! 😂

    5. Helt enig, ikke gå rundt å ta på magene, den gravide spør om du vil kjenne dersom hun ønsker det. For eks om babyen sparker. Får du ikke en slik invitasjon la det være. Babymager er aldeles flotte da, 🤗uansett hvor stor de er. Lykke til videre

    6. Jobber i bar , å på min fritid , var jeg innom en liten kveldstur. Det kom en dame bort gjentatte ganger å skulle ta på min gravide magen. Etter å ha gjentatt mange ganger at jeg ønsker ikke at noen tar på magen min ( samboer advarte henne også , med at nå er det best du gir deg) ble jeg til slutt så forbanna å tok kjerringa å snurra henne rundt med ansiktet mot døra , å så til h……. kom deg ut ….🙈
      Så ja det er så lov å si NEI og folk skal akseptere det!!! 😄

    7. Nei nei, for Guds skyld, ikke si “så FIN du har blitt”..!! Det er hormoner med i bildet hos en gravid kvinne, kan skjønne, og en slik kommentar vil bli tolket som at “Jaha? BLITT fin? Var jeg ikke fin før liksom??” etterfulgt av langvarig krampegråt og overbevisning om at verden raser og i det hele tatt. Nei, hold heller bare kjeft, eller spør hvordan det går eller et eller annet sånt.
      Er forøvrig veldig enig i at det er en uting at kvinnekroppen blir allemannseie så fort den er gravid, jeg hatet at folk kom å tok på magen min som den naturligste ting i verden. Just. Dont. Do. It.

    8. Helt enig! Da jeg var gravid med eldstemann opplevde jeg at svigermor ble sur da jeg markerte at jeg ikke synes det var greit at hun tok på magen min. «Hva?! Det har jeg vel RETT til, det er tross alt mitt barnebarn….»
      så hva gjør det oss gravide til da, rugekasse?!

    9. Jeg fødte min 3 i april. Og har opplevd dette flere ganger. Di værste er faktisk de eldre som ikke klarer å slutte å stryke på magen men prøver å finne ut hvordan babyen ligger. Hjelpes det er så ekkelt.!!! Så bra at du tar opp dette temaet. En annen ting so jeg synes er like vemmelig er de mannlige som på en “vennlig” måte vil snakke om fødselen og omtaler det som kalving….

    10. Må sei eg misunner litt dei som går gravid mage. Er sjøl i uke 28+3 og ingen ser at eg er gravid en gang.. dette er nr 4 og slik var det med dei 3 andre og.. Men da sleppe eg unna å bli tafsa på.. Men får kostholds råd fra venner som syns kanskje eg har lagt på meg litt … Ja ja dei blir bra sjokka når mini kommer.. har holdt det hemmelig enn så lenge 😂😂😂

    11. Som ung og gravid flyttet jeg til barnefarens hjemsted. Kjente ikke en kjeft der fra før, bortsett fra ham. For meg ble det ekstremsport å gå på butikken (sammen med ham) fordi alle damer som kjente ham syntes de kunne invadere min veldig gravide mage! Kjerringer jeg aldri før hadde møtt!!😳
      Ikke greit!

    12. Er så glad jeg slapp unna akkurat det når jeg gikk gravid.
      Kun nærmeste venner/familie strøk på magen, og det var helt greit. Hadde klikket hadde vilt fremmede kommet og skulle strøket på magen min. Sist jeg sjekket er magen min eiendom, og skal ikke ha noe av å bli tatt på.
      Har ikke skjønt hvorfor fremmede folk skal komme å ta på magen til gravide.
      Trodde noe het folkeskikk at man spurte først. Tviler på at de hadde likt at fremmede hadde kommet og skulle tatt på de – gravid eller ikke – pandemi eller ikke

    13. Føler med henne 😉 jeg har 14.dager igjen og får høre alt for mye at jeg har så stor mage 🙄 “sikker på at det ikke er 2” og alle skal stå å stryke på magen,her har det skjedd forran gubben også.
      Pappan får selvfølgelig stryke magen ( etter å ha masert rygg og føtter) 😂

    14. jeg har 3 voksne barn selv, og har fått mange stryk og klapp på magen. Jeg tror rett og slett det er en tilbedelse til det voksende liv,og at dama er en slags gudinne i disse mnd. Folk en knapt hilser på kom omtrent krypende for å kose med magen. Og var, de så heldige å kjenne liv inni ,mens de stryker ,danser de omtrent som de hadde vunnet et lotteri Og var så stolte,smilte som ei sol. En gravid kvinne er tiltrekkende og har et snev av magi over seg. . et nytt barn er jo et under. (ingen som koser med magen min nå,her jeg vagger rundt med 40 kg overvekt ,med bare fett og tarmer inni Bare stygge blikk,men det driter jeg i.)

    15. Så bra at du tar opp det her!! Da jeg var gravid siste gangen for 25 år siden endte jeg opp med å klappe til ei kjerring! Først kløp ho eldstejenta i kinnet så ho hadde røde merker og gråt (ho var halvannet år gammel), så tafsa ho becge hendene over magen min!! Aldri sett kjerringa før, ho var et sted i 60-årene. Kjente bare at det spraka i bakhodet, og klappe neven rundt øra på ho så det smalt skikkelig!!

    16. EGNIG!!! Hata det da eg va gravid! Og ordet «stor» må fan ikke brukes i nærheten av en gravid dame! Ikke om ho, og ihvertfall ikke ungen ho snart skal FØDE!
      God helg🥳

    17. Jeg har klart å bære fram to barn og mistet to. Jeg var like stolt hver gang noen strøk meg på magen og kommenterte, også når ukjente gjorde det. Selv på slutten av graviditeten og jeg følte meg som en elefant.

    18. Ikke bare kvinner som bare MÅ kjenne. Har opplevd dette fra menn også.. Det var hakket kleinere…..

    19. Jeg fikk ved en anledning høre; “oiii, du likner jo en elefant!” ( åttende måned og nitten kilo pluss ifht normalen..). Lenge siden nå, men det opplevdes invaderende når folk som aldri ellers var fysiske uten nøling stryker en på magen…
      Min nevø, som akkurat har blitt far, tok det på en alternativ måte og lurte hver gang noen strøk hans kone på magen om “du vil ikke stryke meg på magen også?” 😉😁

    20. Spør først i det minste! 🙄 Har aldri opplevd å være gravid, men vokter ontimsonen min med omhu, så alle – bortsett fra bikkja – må pent holde seg minst en meter unna.. 😉

      Og det finnes ingenting som er finere enn gravide damer! Nå e jo Kjærest så heldig å være utrolig fin fra før av, så nå e ho vakker++ 🙂🥰

      Fine helgen til dekkan ❤️🙂

    21. Fødte sønnen min for noen uker siden, men helt på slutten i juli så var jeg GEDIGER!! Hata virkelig kroppen min mot slutten.. Var bestandi noen som bare sku klappe å stryke litt etterfulgt av kommentarer som : OJ så stor du er, nå er du vell lei?
      Da svarte jeg rett som det var at, «det jeg er lei, er at fremmede tror at kroppen min er fritt fram bare fordi jeg er gravid!»
      Fikk mange rare blikk, men de slutta og ta på meg😂

    22. Litt motvekt og annen forståelse skader veld ikke…

      Jeg forstår hva du mener, men det er ikke nødvendigvis slik alle oppfatter dette som «tafsing» eller vondt ment. Sier vi det samme med et vennlig «klapp på skulderen»? Å kommentere en voksende mage til en gravid kvinne er -og bør – være et kompliment! Det vokser jo en baby der inne for svingende! Og for at det skal gå fint og bra for seg, ja så må jo magen vokse. Det er jo et friskt og sunt tegn! Kan ikke sammenlignes med om du har gått opp, eller ned i vekt for den saks skyld! Å stryke en gravid mage kan også være et tegn på godhet, akkurat som man gir noen en klem, eller holder noen på armen. Ikke alle liker det – det er greit. Vi har alle forskjellige komfortsoner, men dette kan du dra mye lengre enn en gravid mage, og da kan man jo lett tenke at det er mer enn bare den enes side/holdning som spiller inn. Derfra til å alltid tolke slik omsorg for en gravid kvinne/ en baby, som tafsing og nærmest et overgrep, er i mine øyne misforstått og tatt ut av helt ut av proposjoner. Jeg har hatt gravidmage i to svangerskap og følte aldri dette som du beskriver. Så.. det var bare det.. god helg!

      1. Også så sint da, “H”?
        Kropp er kropp, og overtramp er overtramp, gravid eller ei. Det går an å spørre om man kan få lov å kjenne på magen. Gravidmager har aldri vært og kommer aldri til å bli allemannseie.

        Og å sammenligne med en klem? Gir du klem til helt tilfeldige personer på gata?

    23. Jeg personlig ble ikke fornærmet når venner og kolleger tok på magen. Det er jo babyen de vil prøve å hilse på, ikke min kropp 🤓 Og jeg lo like høyt som de jeg jobbet med, eller høyere, når jeg ble så stor at jeg måtte ha hjelp til å komme til alle varene rundt i apoteket der jeg jobber 😂 Jeg ble stor, ungene mine var store og friske ❤️💙 En gravidmage er spennende 🤩 Under koronaen ville jeg også blitt ilter om folk kom nærme 😠 Men det er kanskje mange som føler de kjenner dere 🤷‍♀️🤷‍♀️

    24. Over 30 år siden sist jeg var gravid, men denne signerer jeg. -Oi hvor stor du er blitt… etterfulgt av; «du vagger som ei gås» var ikke hyggelig å høre for en 19 åring med bekkenløsning.
      Ei heller å bli overfalt på butikken av voksne damer, for det var alltid godt voksne damer som tok seg den friheten, som skulle kjenne og fortelle at du hadde gutte/jente mage.

    25. Sååå kjent! Og spørsmålet om det virkelig bare var en inni der. Skal sies at det tok veldig brått slutt når jeg begynte å svare at jeg faktisk hadde mista den andre (var gravid med tvillinger, mista en).

    26. Ikke bare gravide damer som sliter med det desverre, kan jeg skrive under på 😅 som ei jente i slutten av 20 årene, samboer å noen kg for mye er jeg mer enn én gang blitt klappa på magen.. Lurer på hva som surrer i huet på enkelte 🤯

      1. Og sånn bare for å ha det sakt, du har en virkelig flott kjæreste, og hun bare strålte når jeg møtte dere i Hammerfest, masse lykke til videre 😍

          1. Det var så ubehagelig at folk tråkket innafor intimsonen ved å ta på magen at jeg til slutt fikk nok og begynte å kose tilbake på magen til den som gjorde det 🤭
            «Ååh, så stoooor mage!»
            «Ja, du også!», sa jeg da jeg grabbet tak i magen dems 😂
            Rykter sprer seg fort og de fleste sluttet 😅

        1. Dessverre er det en realitet at wnkelte klapper damer på magen og sier noe om graviditet om du har litt for mye ja, har opplevde det selv alt for mange ganger.

    27. Husker dette selv fra mine graviditeter 😅
      Ikkje greit altså!

      En annen tanke som slo meg, er st du nå muligens får gjennomgå igjen av alle “kritikere” og “bedrevitere”, i og med du skrev “annen manns eiendom” 😂 Dubeier ikkje kvinnen, må skjønne 😁😅

      Jeg må si jeg digger deg og dere 🥰 jeg tar ikkje alt totalt bokstavelig og klarer å se mellom linjer og humor 😍

      Fortsett å være den du er, for du er ingen andre 😊 (og en bonus er jo alle hatere som bare blir mer forbanna av at du er akkurat den du er 😅)

      Ha en strålende dag alle sammen 🥰

        1. Hei kokkejævel, æ må jo si at det er ofte slik at de ikke helt vet hvordan de skal opptre, og vil vise empati med å kjenne på magen som vokser. Det er nok bare for å vise at man bryr seg hehe..Men i disse korona tider er det ikkw greit..Det er liksom blitt en ting folk bare gjør. Når de sier at de er blitt diger, mener de nok magen og at de vil vise at de ser at hun har en stor mage som vokser så fint. Men har full forståelse for at ikke alle synes det er greit.

          Hun er så vakker gravid kjærest. Ikke rart du er stolt!!

    28. God dag.
      Ja det er en uskikk som mange har.
      Ikke bra spesielt i disse tider.
      Bedre at du tafser på ho.
      Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg