Ja, jeg er overbevist!

Reklame | Cosori.no

Da de ringte fra Cosori.no , (leverandør av verdensledende Cosori Airfryer), for noen uker siden og lurte på om ikke jeg kunne være med å fronte den best i test-vinnende luftfrityren deres, så var jeg meget ærlig på at ut fra min erfaring med luftfrityrer så var det et tulleprodukt som man meget vel klarer seg uten på kjøkkenet. Jeg har prøvd noen luftfrityrer rundt forbi opp gjennom årene, og de har ikke imponert meg, (det skal litt til), for å si det forsiktig.

 

Han ga seg likevel ikke. Var tydeligvis hellig overbevist (det er jo for så vidt Jehovas vite også, uten at jeg slipper dem heller inn i stua av den grunn…) om at Cosori hadde det overlegent beste produktet. “Kan vi ikke bare sende deg den beste modellen vår, Cosori arfryer premium, så du får testet den et par uker, så tar vi det derfra? Jeg vet du kommer til å digge den!”

 

Var da voldsomt da, tenkte jeg, er du bruktbilselger eller, men takket ja likevel. Er jo spennende med nytt kjøkkenutstyr, og for min egen del tenkte jeg at dette kanskje kunne hjelpe meg å regulere vekta litt. Airfryer betyr jo rett oversatt luftfrityr, og jeg vil tro mange, men selv inkludert, hadde hatt godt av litt mindre fett i kosten, uten at det går på bekostning av smaken. Nå har ikke vi vanlig frityr i heimen, da hadde jeg garantert vært 180 kg, men stekepanna er likevel flittig brukt til fiskepinner, fiskekaker, seibiff, pølser, kyllingbryst osv. Alt dette kan også, med mer eller mindre hell, steikes i en ovn, men fiskepinner i ovn er og blir et slanketiltak. Spesielt godt er det i alle fall ikke.

 

Så kom den da, den prisvinnende airfryeren, til Alta postkontor. (Eller, rettere sagt  en bitte liten (av)krok i en Rema 1000-butikk. Alle postkontorene i Alta er lagt ned til fordel for vederstyggeligheten “post i butikk”). Fikk melding på SMS at den var kommet, men sant og si gledet jeg meg ikke så veldig, så den ble stående der i flere dager helt til de tvang pakken på meg da jeg var og postet til nettbutikken. Hadde jo takket ja til denne saken, så tok den da med meg og satte den i bilen.

 

Der ble den stående enda en uke. Jeg hadde lovet å prøve den, med vi avtale aldri når, så den ene dagen tok den andre. Helt fram til forrige helg. Da tenkte jeg at enten må jeg prøve den, eller så måtte jeg rett og slett sende den tilbake. En avtale er en avtale.

Jeg handlet inn masse råvarer som jeg hadde lyst til å teste i den og bar den inn på kjøkkenet.

 

Sexy liten sak. Den kommer i tre forskjellige farger. Rød, hvit og svart.

 

Ja, så var det å sette i gang med testinga. Første jeg gjorde var å teste det aller viktigste, nemlig pommes frites. Det er  det savner jeg oftest når jeg skal ha litt hjemmelaget “junk”, nemlig skikkelig pommes frites som kommer rett opp fra frityrgryta, sprø, saftig og knasende. (Uten at endene smaker akrylamid, slik de ofte gjør når jeg tilbereder det i steikeovnen.)

På bildet ser dere 400 gram med slike tjukke, rustikke pommes frites. Resultatet ble saftig, sprøtt og deilig, akkurat som om de kom direkte opp fra en frityrgryte. Meget god start!

 

600 gram pommes noisette. Helt perfekt stekt, eller luftfritert som jeg ynder å kalle det. Kanskje den ikke er så dum likevel? tenkte jeg.

 

 

600 gram med slike tynne pommes strips derimot, taklet den ikke. Det ble rett og slett for mye og stripsene ble akkurat like dårlige som de blir i steikeovnen. Jeg anbefaler å dele posen i to og luftfritere i to omganger. Det går så mye raskere i en luftfrityr enn i ovn, at innen tre hundre gram er spist opp er de neste klare.

 

Fiskepinnene derimot ble terningkast 6! Akkurat like deilige som i steikepanna. Vi spiser en god del panerte fiskeprodukter i løpet av et år, så her er det virkelig tusenvis av kalorier å spare. Absolutt et kjøpsargument når kroppen begynner å bli i overkant stor.

 

Jeg prøvde ikke bakefunsksjonen, men frossenpizza ble i alle fall helt perfekt stekt på bare halve tiden!

(Ja, det hender seg det sniker seg med en og annen frossenpizza, også i min handlekurv…)

 

 

Cosori Smart Airfryer har intet mindre enn 11 forhåndsinnstilte program, så luftfritering av kjøtt og fisk er absolutt ingen problem, selv hvis man lite kan på kjøkkenet. Du kan til og med koble den opp til telefonen din og stille den inn fra sofaen. Jeg orker ikke flere apper, så med mindre den også tar oppvasken mens jeg sitter i sofaen, så klarer jeg fint å stille inn steketiden på det overraskende enkle displayet på selve luftfrityren.

 

Se på på disse to bildene av helt vanlige ostesmørbrød. Begge bildene er tatt samtidig, altså etter like lang tid i henholdsvis luftfrityr og varmluftsovn. Maten blir ferdig dobbelt så fort i luftfrityren!

 

Jeg skal ikke kjede dere med flere bilder, men det følger med masse deilige oppskrifter, og du finner mange, mange flere oppskrifter på Casori.no. En luftfrityr passer til husholdninger på 1-5 personer. Altså for slike som Konemor og meg, som stort sett bare har en unge her, men som tidvis får middag- eller kveldsbesøk av både en og to unger (ungdommer) til.

 

Har du vurdert å kjøpe deg luftfrityr, så ser jeg absolutt ingen grunn til å ikke kjøpe den aller beste på markedet.  Bestiller du nå kan du i tillegg benytte dag av rabattkoden Kokkejævel15. Det gir deg 15% ekstra rabatt + fri frakt! 

 

Gå inn på Cosori.no og bruk rabattkoden Kokkejævel15. (Gjelder for alle modeller og er gyldig fom søndag 5. september tom søndag 12. september 2021)

 

Et fantastisk godt tilbud på et fantastisk godt produkt! Jeg er tilgjengelig for spørsmål i hele denne perioden hvis det er noe dere lurer på 🙂

 

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

Kokk, kokebokforfatter og nyfrelst luftfriterer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. Air-fryer er i prinsippet ikke noe mer enn en liten varmluftsovn, eventuelt med et bruningeelement.

      Har du tenkt på hvor begrensende en skuff er? Etter å ha brukt noen slike modeller har jeg kommet til at de mest brukervennlige og fleksible modellene er de med en dør i front, som på en ovn. At det i tillegg er enkelte modeller som kan rotere grillspyd e.l. gir flere muligheter.

      At du kan få bra resultat med en air-fryer er ikke i tvil. Spørsmålet du burde ha stilt deg er vel om de forskjellige løsningene gir forskjeller i bruksområder og resultat. I stedet for å bruke stekovnen bruker jeg i dag air-fryeren for en god del ting som vil være vanskeligere med en skuff-modell. Innsyn er f.eks. viktig. slik at man kan vurdere hvor langt matlagingen er kommet. Gevinsten er et redusert strømforbruk, og det er viktig med dagens strømpris.

      Dimensjonene på ovnsrommet og døråpning er viktig for den som vil bruke den på “ferdigmat” fra fersk- og frysevaredisken. Selv bommet jeg grovt på den første dørmodellen, så det ble et viktig moment at vanlige aluminiumsformer skulle kunne sette inn i ovnsrommet da den neste ble kjøpt.

      Jeg synes du skal teste litt fler produsenter og typer før du anbefaler produkter. Så mye som er ute på markedet er det ganske mye som skal til for at et merke skal være verdensledende. Hva legger man i det? Merket vil nok gjerne være verdensledende og trenger anbefalinger fra slike som deg for å få fart på salget.

      Spørsmålet for deg er vel hva du vil at en anbefaling fra deg skal stå for.

    2. Har hatt airfryer i flere år. Den er helt fantastisk selv om jeg hsr en eldre enklere utgave. Steker også rå poteter delt i 4, vendt i litt olje m/ krydder. Går fint å bake rundstk og små brød. I min må man snu bakevarene etter halvstekt. Sparer masse fett med denne maskinen.
      Airfryer anbefales på det sterkeste

    3. Hvor mange airfried kamel lår svelget du, Norges største og eneste reklamefrie blogg . Som du sa på NRK radio «Drivkraft» Gjentatt x antall ganger på bloggen din Og var stolt av det. Men så klart, det er lov å skifte mening🙂

      1. Det var viktig for meg å være reklamefri når mange, inkludert deg selv, koblet bloggen opp mot dødsfallet. Nå har det gått over to år og ting er annerledes.

    4. Kan man kaste ut hybelkomfyren, som oppskriftene i kokeboka di «Hva skal vi ha til middag» baserer seg på. Følge oppskriftene og bruke denne airfryer i stede?

      1. Nei, ser ingen grunn til å kaste eksisterende kjøkkenutstyr selv om du går til anskaffelse av en Cosori luftfrityr. Oppskriftene i kokeboka, “Hva skal vi ha til middag?”, er laget slik at hvem som helst kan lage virkelig god mat uten noe form for ekstrautstyr. Luftfrityr ser jeg på som ekstrautstyr på et kjøkken.

        1. Hvis man ikke har plass til begge deler?

          Jeg har tenkt på airfryer eller crockpot siden jeg ikke har plass til hybelkomfyr.

          Crockpot ble utelukket da mulig plassering og sikkerhetskrav (avstand til vegger, vann etc) ikke lar seg forene.

    5. De potetbildene du viste er jo av ferfigprodukt, hvordaner den hvis du skal ordne selv, må potetene kokes først også pensles med olje, eller er det bare å ha små poteter eller potetbåter rett i ,og vips ferdig på 5min?

      1. Neida, skjær potetene i feks båter,ha på krydder og litt olje, bruker kanskje litt mer enn fem minutter,men blir kjempebra resultat. Helfrelst på airfryer, bor alene, og bruker den til alt..still inn på 180 grader,hiv frossent rundstykke oppi,og ferdig på 4 min.

    6. Så artig, jeg har nylig kjøpt en Cosori airfryer selv, nettopp på grunn av kortere steketid og mindre oppvask. Jeg har den på 5,5 liter men de fins i 3,5 liter også. Jeg steker mest kjøtt i den, og har også merket at panerte ting blir veldig bra stekt. Jeg har ikke ekstrautstyr, men ønsker meg sånn rist så man kan utnytte høyden litt.

      Tips (hvis du ikke allerede gjør det): bruk ett av de programmene med shake-advarsel til ting som må snus halvveis. Du kan justere tid/temperatur.

    7. Vi har og en Cosori og vi eeeelske den! Æ bi aldri meir å steike heimlaga kjøttkake på steikpanna meir førr å sei det sånn 😍 Elgsteika bei og fantastisk i Cosorien 👌
      Æ e ikkje sponsa av dæm, men har påvirka både datter, sønn og søster tel å invistere 😅 Datter testa heimlaga vårrulla i sin Cosori og de bei djækelsk go! 😁
      ~alt godt tel dæ og dine ~ 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg