Jeg er tilbake på bloggen! :D (men alt kommer til å bli annerledes framover)

Foto:Frikant

Som de aller fleste av dere sikkert ikke har fått med dere en gang, så har jeg faktisk hatt noe så sjeldent som helgefri på bloggen! Det trengs av og til, og jeg burde kanskje gjort det både oftere og lengre. Vi trenger alle pauser. Nå har jeg jo ikke akkurat ligget på sofaen i helgen og klødd meg på ryggen, men det har vært litt deilig å slippe å tenke på, (som en slags narkoman), “morgenbloggen” og “kveldsbloggen”.

 

Uansett, nå er jeg i alle fall tilbake, men mye kommer likevel til å bli annerledes. Av en eller annen (sikkert psyk) grunn har jeg en voldsom formidlingstrang, og hver gang det har skjedd noe, smått eller stort, så har jeg lyst til å dele det med dere, umiddelbart. Enkelte dager har jeg vært oppe i fire blogger. Det skal jeg slutte med. Det har blitt for mye.

 

Det har dessuten blitt for mye egenreklame på bloggen. Klikk HER og kjøp ditt, eller DER og kjøp datt. Min blogg skal, i all hovedsak, være reklamefri, og det gjelder i aller høyeste grad også egenreklame. Klart at jeg i et og annet innlegg kan reklamere for alle de fantastiske varene jeg selger i nettbutikken, men i min iver etter å etablere meg et levebrød nå som jeg knapt kan stå, så innser jeg at jeg har dratt det for langt.

 

Planene framover er at jeg skal “spre” mitt fantastiske jeg på flere sosiale plattformer. Inntil for en ukes siden har jeg stort sett holdt meg inne på bloggen, og knapt postet et eneste innlegg på verken FB eller Instagram. Absolutt menneskelig, all den tid et innlegg på bloggen genererer inntekt, mens et innlegg andre steder ikke gjør det, men det er veldig kortsiktig tenkt, og ikke minst enkelt, for det er enklere for en godt voksen mann i full jobb, (og med digital innsikt på nivå med en meitemark) å bare forholde seg til én plattform, ikke mange forskjellige.

 

Det tar jeg faktisk selvkritikk på. Både for deres del, men først og fremst for min egen. Hvis jeg skal kunne leve av tiden jeg bruker på sosiale medier så  jeg bli mer profesjonell. Ikke profesjonell i den forstand at jeg blir mindre direkte og ærlig, (eller mangler sosiale antenner som KG kaller det), men profesjonell i den forstand at jeg tenker en ekstra gang over hvor alle mine forskjellige buskap hører hjemme. En reklame for nettbutikken f. eks. skal i framtiden ikke bli et blogginnlegg, men en post på FB.

 

Samme hvis jeg bare har laget noe godt en kveld uten egentlig å lage noen oppskrift, men rett og slett bare lager noe til nytelse og inspirasjon. Da kan jeg heller poste det på Instagram. Rett og slett spre meg litt utover. Jeg tror det blir både bedre og mer spennende på sikt å følge meg da.

 

Så har vi disse direktesendingene på Facebook da. De har jo vært tilgjengelig i, er det over fem år, men jeg har liekvel ikke benyttet meg av det i særlig grad før. Hva vil jeg egentlig med dem?  Vel, jeg trives veldig godt foran kamera og koser meg sammen med dere. Det blir ikke det samme hvis jeg spiller inn på forhånd, det  være live, for da kan jeg prate til dere i nåtid, dere kan kommentere og stille spørsmål, og jeg kan svare tilbake så godt jeg kan. Fantastisk artig!

 

La du merke til at jeg egentlig ikke svarte på spørsmålet? Svaret er at jeg egentlig ikke vet hva jeg vil med dem. Det startet som en tilfeldighet at jeg ville vise dere en Komsalaiatur i sanntid, altså at jeg filmet turen mens jeg jårret mainnskit i bakgrunnen. Var så utrolig artig at det plutselig ble nesten daglige sendinger, Det var voldsomt populært! Jeg koste meg og mange tusen så hver episode, i alle fall deler av dem.

 

Dette kan jo bli en podkast! tenkte jeg etter tre dager, og dagen etterpå hadde jeg en egen poskastkonto. Tre dager etter det igjen var jeg faktisk den 50. mest lyttede podkasten i Norge på Spotify. En flyvende start, men det holder ikke å være på Spotify, man må også være på mange andre plattformer, og det får jeg faktisk ikke til! Derfor kommer det en kar som skal hjelpe meg i dag.

 

Det er spennende med nye ting, men jeg er så utålmodig at jeg liksom må alt klart umiddelbart. Noe som er helt umulig med disse podkast-greiene, for det er så vanvittig mye å sette seg inn i. Det var mye lettere med bloggen her på Blogg.no. Alt er jo lagt til rette, og det er bare skrive, legge til et bilde eller to og tykk “publiser”.

 

Det går seg nok til etter hvert. Har jo gitt meg selv et helt år til å bli Norges største podkast, så et par uker med innkjøringsproblemer  jeg bare tåle. Dessuten går det sikkert helt fint, for både mine lyttere og meg selv, å kose seg med mine podkaster selv om jeg ikke er nummer en.

 

I dag er det et fantastisk vær og tenkte derfor å kjøre direktesendingen fra “Basecamp”. Da tenner jeg bål så koser vi oss skikkelig en time med “Kokkejævel jårre mainnskit om:” Episoden sendes selvfølgelig direkte på FB og blir forvandlet til dagens podkast-episode en halv time senere. Dagens hovedtema er: “Når far din bare dør fra deg“, men vi skal også snakke om “Vær deg selv vs sosiale antenner” og masse annet kos og gøy og morsomt. I dag er det sending fra 18:00-19:00.

 

Nå må jeg på jobb. Ennå masse, masse vi ikke rakk å pakke i går. Tusen takk for alle bestillinger! Nå har jeg råd til å bestille den litt nedtonede og anonyme fasaden. Gleder meg, men kanskje det burde være et bilde av meg i alle vinduene for å vises litt bedre? Ja, det var en slags spøk. Flir for faen.

 

Kulinarisk hilsen

The Kokkejævel

 

 

 

FACEBOOK               INSTAGRAM               PODKAST               NETTBUTIKK                 YOUTUBE             KONEMOR

 

 

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. Når du sa bål, fikk æ plutselig for mæ at du gjorde et eller anna med lammelår og MARSIPAN? Eller har æ bare drømt det? Høres jo litt snodig ut egentlig 😂

    2. Heia, som markedsekspert på sosiale medier må jeg innrømme at du har knekt koden. Manøvrerer i et farvann med elegant konduite. For de som ikke skjønner hva konduite betyr.. er det konduite er takt, åndsnærværelse eller evne til skjønnsmessig å treffe en avgjørelse i en situasjon som ikke dekkes av reglementet. Som begrep blir konduite anbefalt fra alle sider, men i praksis er det ikke alltid vel ansett å bøye reglene for å gi begrepet et menneskelig ansikt.

      Som du predikerer i alle kanaler at du er reklamefri, når det er kun det det handler om, reklame i hytt og pine for å ha noe å leve av. Ingen problem å skjønne… vi i bransjen mener at du fortjener en markedsføringpris.. du er dyktig.. samtidig som litt sleip og bryter alle regler hos Forbrukertilsynet når det gjelder omtale av nettbutikken, bloggen og nå det nye du skal tjene vel fortjente penger på.. podcast 😉

      1. Jeg har også reagert på mye manglende reklamemerking når tekst og bilder taler et tydelig språk. Bare å lese og scrolle i sidene. Rart at det går an. Det finnes regelverk og sanksjoner på dette, om så er tilfelle? Pakker plastres opp med tape i stor tekst fra et bilrelatert firma. Hvorfor ikke nøytral tape? Er det skjult reklame også? Just saying.

        1. Anonym, kritiser meg gjerne, men kritiser sannferdig. Jeg bruker, inntil jeg får egen Kokkejævel-tape, helt nøytral tape. Det tenker på er at jeg stabler pakkene i gjenbruskposer fra Biltema. Fantastisk flotte poser jeg har betalt full pris for og regnes ikke som reklame med mindre Biltema enten betaler meg penger eller gir meg rabatter på sine produkter. Det gjør de altså ikke.

    3. Det er rart det der med å ønske å dele opplevelser, jeg har det også sånn. Første tanke er «det MÅ jeg dele på bloggen». Den blir nesten som en bestevenn 🙂 Helgefri er faktisk ikke så dumt innimellom, det er litt godt.
      Du er flink på livesendingene dine, naturlig og ikke planlagt, det er bra.
      Ha en fin dag på jobb 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg