Jeg gruer meg!

Reklame | Kokkejævel, Kagge forlag og Ark

Jeg er egentlig en ganske introvert og litt sjenert type som er svært bevisst mine mindre heldige egenskaper. Derfor finner jeg det så fremmed når jeg bli kalt selvgod, bedreviter og høy på meg selv. Jeg registrer at noen har denne oppfatningen av meg og det gjør meg i grunnen ingenting. Gir meg faktisk litt selvtillit, men jeg syns det er rart. Veldig rart.

 

Hvor vil jeg med dette? Som alltid er jeg ikke helt sikker, men 4. august slippes det en bok. Og ikke hvilken som helst bok,  men min bok! Hva hvis den blir en flopp? Hva hvis det høye forhåndssalget  viser seg å være bare blodfansen som har kjøpt og thats it liksom. Alle de høye forhåpningene mine og de de høye forventningene til forlaget krashlander så det synger. Tenk hvor mange som kommer til å le med skadefryd da. Fråden kommer til å renne i store strømmer ut av enkelte.

 

Jeg husker godt kommentarerene da jeg “bare” vant én pris på Vixen og ikke fire. Herregud som kommentarfeltet og andre koste seg. Her skulle jeg, den selvutnevnte “bloggkongen”, (Var faktisk Nrk som først brukte det navnet), dra ned til Oslo og ta “storeslem”, men jeg var visst ikke så heit som jeg trodde. Fikk bare én pris, og det var den minst prestisjefylte. Ha ha ha, hvem trodde han egentlig at han var? For en selvgod dust! Der fikk han!

 

Innrømmer at jeg ble skuffet. Hvem hadde ikke blitt det? Stiller du til startstreken i 3-4 konkurranser og har, eller i alle fall tror du har reelle vinnersjaner i alle øvelsene så er det klart du blir skuffet. Hvis ikke hadde du jo ikke stilt opp. Vi vil vel helst vinne alle sammen. I alle fall de fleste av oss.

 

Slik er det med denne boken også. Det jeg er aller mest redd for er latteren til alle hvis det ikke blir en voldsom bestselger. For meg vil 5000 solgte bøker til 399,- være en voldsom seier, men jeg er ganske så sikker på at jeg kommer til å bli kalt en flopp av mange  hvis jeg ikke i alle fall selger 10-20 000 bøker. Selv om en normal debutant ikke en gang selger det jeg har solgt i bare forhåndslaget.

 

Ja ja, slik er det. Det er veldig mange år siden jeg innså at man ikke kunne bli likt av alle, men det siste året har jeg også lært at enkelte faktisk også liker å mislike deg. Vrir og vrenger absolutt alt du sier og gjør til det til slutt ikke ligner det du egentlig mente, men det spiller absolutt ingen rolle for enkelte. De vil bare framstille deg slik du “egentlig” er. De har nemlig “avslørt” alle dine sleipe triks og ser en helt annen person enn de fleste andre. Alt blir mistenkeliggjort og tolket i verste mening. Forteller du at omsetningen har vært dårlig og mye har røket så sutrer du. Forteller du i lykkerus at du har hatt en fantastisk uke med masse kunder,  ja da skryter du og breier deg. Ligger du på bakken og gisper etter luft like etter at en katastrofe har bompet deg sønder og sammen og noen oppfordrer deg til å starte en vippsaksjon, og du faktisk gjør det i ren desperasjon, ja da forblir du “tiggerkokken” eller “tiggerkongen” for all framtid.

 

Egentlig er det ekstremt fascinerende å se på. Jeg tar meg som regel ikke nær av det lenger, men av og til blir man litt lei. Lei av å bli misforstått med vilje. Innrømmer det.

 

Hadde egentlig tenkt at dette skulle være en reklame for boken som kommer til en bokhandel nær deg 4. august, men hodet var visst fylt opp med andre ting. Kjøp den HER eller DER eller la det vær hvis du er av den typen som heller venter til filmen kommer, he he 😉

Nå drar jeg på jobb, er for sent ute allerede! Og husk, framsnakk, ikke nedrakk!

Lag en vakker dag 🙂

 

Foto: Frikant

31 kommentarer
    1. Boka ble bestilt for lenge siden og gleder meg til den kommer i postkassen. Nettrollene og kverulantene får bare sitte der med sine skarpe tunger , kanskje de en dag møter seg selv i døra. Kritikk er en ting men man må ikke lese blogger som man ikke liker bare fordi man skal trampe på noen for å være slem .

    2. Misunnelsen er som oftest sterkere enn kj…sdrifta. Glede mæ t boka kommer. Lykke til med boksalget😀

    3. Ha en flott dag og kos deg på jobb😀 unner deg et kjempesalg både av mat og bok og at du lykkes på alle plan resten av livet👍😎 ha en flott og produktiv uke, måtte pengene renne inn og helsa bli bedre og bedre💪💪💪🌞

      1. Jeg er ego, og har bestillt boka til meg selv. På den andre siden skal jeg kjøpe den til vennene mine i tur og orden🤩. Bursdager og jul er fin tid å gi bort så fin bok!
        Og de blir nok glade for den! 💖
        Selv møter jeg kritikere nesten daglig. Ok, jeg ser om kritikken stemmer, og hvor den kommer fra. Det meste er irrelevant fra folk som ikke vet noe om meg. Men jeg vet jeg kan være skarp i kanta og gå i forsvar. Livet er en litt vanskelig læremester. Jeg syns du har fått til en flott balanse i bloggen din. Og jeg gleder meg til boka. 😍
        Nyt dagen. Ingen vet noe om morgendagen. 💖

    4. Hei
      Lykke til med boksalget. Det blir bra! Du e’ god nok for oss som like dæ og har tru på dæ🍀
      Hils kjærest og datteren din🌺

    5. Ikke bry deg om trollene som tydelig lever livet sitt i skjul bak tastaturet! Du er dønn ærlig, på godt og vondt og det er hvorfor bloggen din er så god. Det er alt for mye ‘fake glam’ bak de fleste blogger det er vel nettopp derfor du topper, ærlighet, usminket, jordnær! Ønsker deg og dine en toppers dag i godværet dere har i nord ☀️

    6. Har akkurat bestilt boka di 🥰👍. Ååååå som jeg gleder meg 😍. Du er fantastisk som tar oss med på både opp og nedturer i livet ditt 💐 . God tur til Oslo. Og ikke minst ta godt vare på deg selv og Kjærest 💐🌞💞. Klemklem

    7. Pøh…ikke nåt å bry sæ om🤗 det e bestandig nån som ikke tåler at andre stikker nesa fram, og det er faktisk lov å være stolt over egne bragder. Janteloven tull og tøys. Vær kry over det du har fått til 😄👏 og æ har kjøpt boka☺🤪🙋‍♀️💃

    8. Små mennesker er veldig små. Så små at man kan late som om man ikke ser og hører dem.
      Lykke, lykke til!

    9. Ha en fin dag på jobben ,gleder meg til boka kommer.🦋🌹🌹🌼🌺🏵🌻🚴‍♂️👨‍🍳

    10. Ha en fin dag😊Noen vil alltid «fryde» seg når andre ikke lykkes optimalt! Du derimot, har lyktes og vil lyktes med bok og alt… gleder meg til å få boka di i postkassa😊Masse lykke til ! 😊

      1. Trøst deg med at disse nettrollene også kommer til å kjøpe boka di 😉 De kommer til å lese den mer inngående enn blodfansen din også – for å lete etter ting å «ta deg på». Kanskje de faktisk lærer noe i samme slengen…. Vi som er blodfans blåser i hvem du «egentlig er». Vi er bare sjeleglad for at du har vist at man kan gjøre suksess som blogger uten å reklamere for botox og rumpeimplantater som dusinvis av andre gjør, ved kun å vise hvordan hverdagen for en enkel mann i Alta utarter seg 🙂 Lykke til med signering i morgen, jeg venter spent på mitt eksemplar 🙂

    11. Disse nett-trollene føler seg bare bra hvis de kan rakke ned på andre 😜 Mye bunner vel ut i misunnelse. Jeg tenker, har du ikke noe godt å si om ande , så hold kjeft 😜
      Er jo lett å si for oss andre at du ikke skal bry deg om negative kommentarer men man gjør jo det likevel.
      Håper boken selger bra, så lenge du blir fornøyd er jo alt topp👍
      Ha en fin mandag😃

      1. Ja, selv om man prøver så bryr man seg jo. Spesielt når det er snakk om reglerett løyner og bevisste missforståelser, men man venner seg sakte, men sikkert til det. Ja, håper også den selger bra 😀

        Alt godt!

    12. Noen vil bestandig være misunnelig på andre enten det går oppover eller fryder seg over nedturer, noen er dessverre bare sånn,men de er heldig vis i mindretall,men vises veldig godt ,forde de roper høyt. Vi får være fornuftige vi som er det og glede oss med i oppturer, og støtte opp i nedturer, for det har vi alle ,av og til.
      Ha en fin dag på jobb0😊

    13. “Bukker du til den ene viser du ræva til den andre.” og sånn går nu dagan. Ha en super fin dag 💯

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg