Jeg har mistet utsikten min!

Bak denne mastodonten av en levegg har jeg i to år nå hatt verdens fineste utsikt. (I min prisklasse i alle fall) Fra dette stuevinduet har jeg stått og sett ut mot havet, homen og fjellene i all slags vær. Sett båter som tøffer forbi, solen som speiler seg i vannet eller bølgene som slår inn mot land. Etter over 20 år i Alta uten utsikt var det som en drøm for meg å flytte hit til Tollevika og se havet fra stuevinduet. For to dager siden dukket dette opp. En diger brun vegg. Hva i alle verden er greia?

 

Bildene er tatt fra det samme stuevinduet. Her har jeg stått, i sorg og gleder, og sett utover. Det er jo egentlig en skandale. Snekkerne skulle etterisolere veggene, ikke ødelegge utsikten min! Skal ta kontakt med borettslaget i dag og høre om vi ikke kan få dette omgjort. Det var en levegg der før også, men den var mye mindre og jeg har ingen naboer mot høyre. Dette må de rett og slett ordne opp i!

 

Hva mener du? Har jeg blitt en gretten gammel gubbe eller hadde du godtatt dette?

33 kommentarer
    1. Som Unn her over sier, så vil jo dette forringe leilighetens verdi, og er et argument du bør benytte ved samtale med styret.

    2. Hadde ikke godtatt! Utsikt er jo alfa og omega, og leiligheten din går jo ned i verdi pga veggen.
      Men det viktigste er at trivselen din blir dårligere siden du ikke får sett sjøen.
      Er jo ingen grunn til at veggen må være så høy heller. Kanskje mente noen at det blir bedre, og mer ly, – men når det går ut over utsikten er det ikke bra.

    3. Hei! Jeg har aldri Sendt melding her. Men måtte bare, fordi du har veldig fine figurer ved hver kommentar. Skulle sjekke om det kommer ved siden av meg også. Hehe litt dumt men morsom 😜

    4. Har erfaring som tidligere leder i et borettslag hvor endehusene fikk en tilpasset levegg med glass for å opprettholde utsikt og lys inn på altanen. Den var i treverk ca i samme høyde som rekkverk med glass helt opp til tak. Synes de så fin ut og ivaretok beboernes ønsker. Ta dette opp med styret så ordner det seg nok.

    5. Da er mitt spørsmål : Er det flere slike vegger i borettslaget ? Hvis ikke, så må du kontakte styret, fordi dette er jo direkte forringelse av livskvalitet.

    6. Jeg vil anta et dette kan betraktes som en endring av fasade. Min erfaring fra boligsameie er at slike saker skal behandles i styret og årsmøte. Hvis positivt svar her, må sameier søke kommunen om fasadeendring med nabovarsel og det som hører til. I alle disse prosessene har du da mulighet til å klage.

    7. Nei kem ville godtatt den? En ting er utsikta en annen ting er verdien på boligen den dagen du evt skal selge….

    8. Kjipt, den nydelige utsikta.. Hva med å høre om muligheten for å bytte den øvre delen, med en levegg i pleksiglass????
      Du kan jo argumentere for at den veggen der forringer en del av verdien på boligen…

      1. Anbefaler at du går på generalforsamlinger i borettslaget. Men er helt enig!! Det der må du klage på. Ikke alltid man klarer å se resultatet når man planlegger.

    9. NEÉIII,du er ikke en gretten gammel gubbe🤔. Det her må jo være rein vandalisme😨😈. Tenk å ødelegge en sånn fantastisk nydelig utsikt,skulle være helt ulovlig😮. Dette må du jammen få ordna opp i. Krysser🤞for at du får utsikten din tilbake😉. Ps.fikk du kontakt med sykehuset ang,skulderen? Ha en så fin dag som mulig😍

    10. Hei.

      Så forferdelig ut.
      Menes vel godt med disse støy skjermene men utsikta forsvinner. Noen plasser er laget vindu i dem har æ sett.

      Ha en fin dag.

    11. Surt hvis den får stå slik. Da får du foreslå at de setter inn Plexiglass i stedet slik at du bevarer utsikta. Løkka tel med en eventuell krangel. 🙈🙈🙈

    12. God morgen. Hadde aldri godtatt noe sånt nei. Makan til frarøvelse av utsikt da. Håpe dokker ellers har det bra i disse spesielle tidene, å nyt hverandres selskap.

    13. Har det ikke vært vist tegninger over planene da? Der burde dette vel komme fram😰Helt forferdelig. Utsikt er så godt for sjela. Dette må du få fjernet igjen👍

    14. Aldri om æ hadde godtatt det! Her måtte vi ha nabo varsel for å utvide gjerdet,og det skal dokker å ha før de gjør dette. Så denne må nok kommunen rive igjen ja ✊🏻

    15. Prøv å få gjort noe med det mens du kan. Jeg bor selv veldig fritt og landlig, overtok alt etter mine foreldre. Men det kommer byfolk hit i feriehusene sine. De nærmeste har satt opp en grå container, veldig lekkert, i tillegg til at de to byggene de har satt opp er for høye og står ikke helt der de skulle stå. Mistet all utsikt. På andre siden satte naboen opp en diger blå plasthall, skikkelig lekkert. Alt skjedde mens foreldrene mine levde, og de skrev under på nabovarsel, så jeg får ikke gjort noe med det.

    16. Er sikker på at borettslaget har regler om levegger, om du kan bygge, eller hvor høy de kan være og hvilken farge de kan males.
      Ta en uformell kontakt med styreformann og spør.
      Er selv styreleder i et borettslag og vi har slike regler.
      Ha en fin dag.

    17. Vet ikke om du er en gretten gammel gubbe, men ville tatt kontakt med borettslaget. Det der er jo bare trist. Skjønner deg veldig godt. Det er befriende å kunne se fjord og fjell fra stuevinduet ☺️

        1. Er du den eneste som har fått en slik monster vegg?
          Det er ikke lov å bygge levegg høyere en 1.5m
          Kan søke disp på 1.8m
          Mvh
          Snekkeren

    18. Hvis dere ikke har nabo på den siden hadde jeg bedt om å kutte den til samme nivå som den forrige. At once. 🤗

        1. Da vil jeg tro at det er stemt over på generalforsamlingen. Vist ikke så er det bare å få kalt inn til ekstraordinært møte, eller klag til styret om å få den endret.. Men er unasett flertall som vedtar i generalforsamling.

          1. Vist det ikkje er naboer der og du ikkje ønsker leveggen så hadde eg spørt om å få den fjernet. Hadde blitt skuffet eg og om den flotte utsikten blei skjult bak ein levegg, som det egentlig ikkje er bruk for.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg