Jeg har vært en drittsekk og jeg angrer!

 

Datter er sint på meg og det har hun en god grunn til. For noen dager siden la jeg ut et bilde av henne på bloggen som hun ikke ville ha her. Jeg maste og maste helt til hun ga etter og sa ja. Jeg var en drittsekk! Hvilken far gjør noe slikt?  Jeg respekterte ikke hennes nei. Jeg lot hensynet til bloggen veie tyngre enn hennes ord. Vi har en avtale at hun skal godkjenne absolutt alt av bilder som postes av henne. Liker hun dem ikke skal dem ikke postes. Klart jeg har lov til å argumentere i mot, men det er hun som skal ha det siste ordet uten at hun føler noe som helst form for press.

 

Det er lett når vi er enig. Selvfølgelig. Konflikten starter når jeg har funnet et bilde jeg liker godt og kanskje har skrevet bloggen rundt akkurat det bildet og hun nekter. Da er det faktisk min jobb å godta det! Selv om faren er blogger kan jeg ikke forvente at alle rundt meg syns det er like stor stas til en hver tid. Datter har rett til å bestemme over sitt eget privatliv. Jeg har kun retten til min egen historie.

 

Det har vært mye diskusjon rundt “bloggerbarn” de siste årene, men ser ikke på blogg som det største problemet. Ofte må man klikke seg inn på den nevnte bloggen for å kunne se ungene, mens på eksempelvis Instagram ser du unger opp og i mente mens du sveiper av gårde. Så drittsekk har jeg ikke blitt ennå. Heldigvis.

 

Unnskyld, Datter! Jeg har prøvd å skjerme dette lille universet slik at det ikke slo tilbake til deg og på en slik måte at du ikke skulle være redd for hva i all verden pappa har postet i dag. Jeg forstår nå at jeg har feilet og kan love på tro og ære at jeg i framtiden skal respektere 100% at du jar full vetorett på absolutt alt av bilder. Når det gjelder historier der du er involvert føler jeg at jeg er veldig flink til å ikke sette deg i et dårlig lys, men tvert om framstille deg som det lyset du er for meg. Sikkert flaut det også, men det vet jeg du syns er greit.

 

Og husk en ting, selv om pappa er skikkelig teit og av og til går litt over streken så er jeg fortsatt uendelig glad i deg. Jeg kler deg i alle fall ikke opp i klær fra en eller annen produsent og merker bloggen som “sponset innhold”. Så NOE gjør jeg i alle fall riktig 😉

 

Det var bare det jeg ville si. At jeg er, unnskyld VAR en drittpappa. Satte meg selv og mine behov først. Det gjør ikke en skikkelig pappa. Jeg angrer og har gjort det i to dager nå. Unnskyld!

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Viktig tema. Dette er jeg selv veldig bevisst på. Min snart 5 årige sønn, liker ikke at jeg tar bilder av han i det hele tatt, hverken jeg, pappaen eller storesøsteren.

      Dette har jeg sagt er veldig viktig at vi aksepterer! Min datter på 10 år, prøver å ta bilder og jeg sier at det er ikke greit. Men en annen ting er jo jul, 17 mai og bursdager.

      Ikke helt sammenheng med teksten din da. Men veldig fint at du også er 100% bevisst på dette, og feks ikke legger ut bilder av datter med sponset produkter. Pappapoeng til deg

    2. Æ syns det er ganske forunderlig at flere her i kommentarfeltet føle at de må påpeke dette, som du jo allerede har innrømt og beklaga. Ka hjelpe det å fortelle han det han nettopp har skrevet om? Dette med å sparke nånn som allerede er nede og å fortelle folk ka de skal gjøre e en uting som kommer tydeligere frem no i disse nett-tider. Man kan tillate sæ å si ka man vil uten konsekvenser. Ville man sagt dette til han ansikt til ansikt? Nei, trur ikkje det.

    3. Det gjelder ikke bare bilder man legger ut av ungene, men også det man skriver om dem. Sikkert ikke bestandig like greit for dem at foreldrene skriver om va de gjør og sier.

        1. Veldig fint og vakkert og veldig personlig innlegg du hadde til din datter. Det som du kanskje ikke tenker på er at du har tre/fire ganger så mange lesere som Altaposten. Ser du for deg dette innlegget publisert der?

          I følge siste Elevundersøkelse er det 55 000 elever som blir mobbet tre til fire ganger i måneden. Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra femte trinn til ut videregående skole får si sin mening om trivsel på skolen.

          Årsakene er veldig sammensatt . Det helt uakseptabelt at så mange barn og unge går på skolen med en klump i magen. Uansett så er det vi voksnes ansvar å ta grep.

          1. Bien, nei alt handler om setting. Noe passer seg bedre på en blogg enn i lokalavisen. Mobbing har jeg skrevet om i alle år og vet ikke hvor gammel du er men tro du meg, mobbing eksisterte lenge før sosiale medier.

            1. Ja, det har du helt rett i, mobbing har har eksistert siden tidenes morgen. Det som er uhyggelig er at omfanget har økt dramatisk de siste 10 år. Årsak, sosiale medier.

              Om du googler ungdomsorganisasjonen til “Redd Barna”, “Press, vi du få mye nyttig kunnskap om dette store økende problem.

    4. Når hun sa nei, og du presset igjennom din vilje – og deretter angrer og ber om unnskyldning, synes jeg du skal være såpass voksen at du fjerner det bildet hun sa nei til.

        1. Det vet jeg ikke, for du har ikke nevnt det. Du hadde fremstått som mer troverdig om du hadde skrevet at du, av hensyn til henne, hadde fjernet det aktuelle bildet.

    5. Tenke det er greit om hun sier nei, så bruker man ikke bildene. Hvis man starter og argumentere sier hun kanskje ja mot sin vilje. Synes nu de bildene du legger ut av henne er ganske uskyldig. Hun er så pass stor at hun kan følge med selv også. Det er jo mange av de såkalte toppbloggerne som har så pass små barn at de ikke kan bestemme selv hva de syns er greit. Det er jo ikke særlig kult når vennene finner bilde av dem på nettet, når de var små. Forekspempel gutt kledd i kjole.

    6. Dette viser jo egentlig hvor glad du er din datter
      Jeg er sikker på at du har også bet om unnskyldt til henne på virkelig og ikke bare i bloggen
      Og vi voksne er ikke så flink til å si sorry jeg tok feil
      Respekt❤️

    7. Viktig å tenke før en legger ut bilder av unger offentlig. Flere syke folk som misbruker bilder av unger.

    8. Sitat fra barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy Tore Mørch i artikkel i VG .

      “Barnepsykolog og professor ved Universitet i Tromsø, Willy Tore Mørch, sier til VG at foreldre bør tenke seg svært godt om dersom de ønsker å eksponere barna i sosiale medier. På store bloggplattformer mener han det er grunn til å være enda mer forsiktig.

      Det er klart at jo større nedslagsfelt denne plattformen har , jo nøyere må man være. Man må vurdere om den kan være til skade eller belastende. På en offentlig blogg ville jeg ikke trukket inn barna mine i det hele tatt.

      Han forteller til VG at all forskning viser at barn tar skade av å bli eksponert av profilerte foreldre. Ikke bare bilder,men like mye i omtale.

      Barna blir utsatt for trakassering, trusler, vold og erting. Det må ikke nødvendigvis være negative reaksjoner utenfra, men at barnet selv blir flaue og misliker å bli eksponert i en blogg, sier han.” Sitat slutt.

        1. Vil presisere at Mørch er den største kapasitet vi har innen feltet. I samme artikkel i VG uttaler spesialrådgiver i Redd Barna, Sara Eline Grønvold at hun er veldig bekymret for “bloggerbarna” som blir eksponert i omtale og bilder på blogg. Grønnvold som også er jurist og forfatter av boken “Barn og personvern”, sier at barna kan bli frarøvet privatlivet sitt. Hun henviser til FNs barnekonvensjon paragraf fire, som sier at foreldreansvaret skal utøves til barnets beste.

          1. Alt er relativt. Jeg vet du følger litt med; syns du virkelig at min datter er overeksponert i min blogg? Bortsett fra et og annet bilde som jeg glemmer godkjenning på blir hun ikke presset på noen som helst måte, ei heller, etter mitt skjønn, framstilt på en måte som ikke er til hennes fordel.

      1. Bien, veldig enig med psykologen du nevner. Ikke mange barn som liker å bli omtalt i blogg. Uavhengig av hva vi skriver om dem, positivt el negativt. De liker ikke å bli omtalt offentlig. Det er iallefall min erfaring med barn jeg har prata med. Skjønner heller ikke HVORFOR vi skal eksponere barna våre i bloggen vår. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg