Jeg kommer verken til å håndhilse eller klemme igjen!

I går “åpnet” Norge igjen, etter snart to år med til dels svært inngripende tiltak. Det har vært tøffe tak for mange, holdt selv på å gå konkurs flere ganger, men de fleste av oss kom oss likevel styrket gjennom pandemien. Om ikke i rene penger, så i alle fall i erfaringer. Artig at det “skjer” noe om ikke annet. Selv om det de første månedene ikke skjedde stort. Vi satt inne, livredde for folk, på en diger haug med dopapir og Vesterålens fiskeboller.

 

For oss som ikke bor i hovedstaden gikk livet, i alle fall etter den første sommeren, etter hvert sin vante gang. Klart, en og annen nedstengning her og der var det, men så lenge vi vandret rundt og dunstet gamle alkoholikere hele bunten, så gikk det stort sett bra.

 

I stedet for å håndhilse klinka vi albuer, og det fungerte helt greit. Klamme, svette håndtrykk, (som ingen vet har vasket seg etter siste dobesøk), har alltid vært superekkelt, så tipper jeg ikke er veldig alene om å elske den der albueklinkinga. Ser litt teit ut kanskje, men når du tenker deg om ser det jo ikke mindre teit ut at man står som to sauer og rister hverandres hender.

 

Klemming derimot kan det virke som om flere har savnet, i alle fall i media, men vi har da klemt hele veien, har vi ikke?. Inne i kohorten har vi kunne klemt i vei fra tidlig morgen til sene kvelden. Besteforeldre “og sånn” har jo blitt vaksinert for lenge siden, så de har jo også fått sin andel av klemmene i alle fall det siste halve året. Og det er jo ikke slik at de som av ulike årsaker sitter alene og kanskje virkelig  kunne trengt en klem mer enn noen andre, at det plutselig står køer foran døra av folk som vil inn å klemme.

 

Jeg husker da den der kleine klemminga, denne invaderinga av den hellige intimsfæren, av venner og bekjente begynte for 20-25 år siden, og jeg har ennå ikke vent meg til det. Kohortklemming er jeg definitivt for, og kanskje hvis noen dør, ellers holder du deg unna meg, hører du!

 

 

Er du også en av de sære folka som har vandret rundt i landet i snart to år og ikke har savnet verket håndtrykk eller klemmingen fra gud og hvermann?

 

Til slutt vil jeg komme med en liten appell til butikker og andre som lever av at vi oppsøker dem i det offentlig rom:

 

Vær så snill at dere ikke fjerner flaskene og stativene med håndsprit ved inn- og utgangene deres! Det er blitt så ufattelig mye mer delikat å dra på butikken under pandemien. Nå ser vi ukentlig at dere fysisk står og vasker håndtakene på handlevognene og alle andre kontaktpunkt rundt forbi i lokalet. Før skjedde det praktisk talt aldri. Vær så snill og fortsett med det!

 

Kokkejævel

 

 

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. Spriten forblir nok en stund til i de fleste butikker vil jeg tro. For butikkansatte i en butikk som gjerne har 1000 kunder innom per dag, er dette en trygghet for oss 🙂

      1. Jeg håper det. Før pandemien var jeg, (altså FyFader), det eneste utsalgstedet i Alta mad spritdispenser i inngangspartiet. Folk glemmer fort, så vi får se, men jeg håper det.

    2. Kunne ikke vært mer enig med det her, Kokken. Klart det er godt klemme mine nærmeste, og de jeg er glad i, men ellers utover det er ikke jeg bygd for klemming og close talking. Har ofte fått høre at jeg er arrogant og at jeg er en kald person, men det gjør meg rett og slett stresset og jeg blir stiv, usikker og rar.
      Syns du er tøff som på din ferd møter så mange ukjente mennesker hver dag og prater og gir av deg selv.
      Lykke til videre.

    3. Ja,jeg håper at antibacen går stå til evig tid.Å i utgangs punkte også klæmming,men sånn plutselig så får du en klæm å man kan jo ikke bare skyve folk unna😳Nei æ vet ikke….. Ha en fin findag🥰

    4. Æ e en av de som har savna klæmma! Æ elske klæmma og gir de fjerne til de æ e gla for å se, men æ spør alltid først… Æ syns samfunnet vårt trenge varme og glede. For d e d en klæm betyr for mæ❣️
      Men respektere de som ikke like d og respektere d like høyt som æ like klæmma❤️

    5. Klemming eller ingen klemming har vært som et gnagsår altfor lenge. Jeg gir ingen klem til vanlig, så jeg har ikke skjønt hvorfor det har vært ei krise å ikke kunne gnikke kinn med andre. For min del har det vært helt perfekt!

    6. Meget bra innlegg, håper slle som har butikk leser dette og gjør dom du sier! Syns det er kjempeviktig med god håndhygiene men vet at det finns en del (altfor mange) som ikke vasker hendene når de vært på do🥺 Så la spriten bli obligatorisk!

    7. Gruer meg til invaderende personer som ikke tar hensyn til min intim sone som er litt stor spør du kremmerne,men venner meg nok til å rygge unna igjen.

    8. Det er nok endel ting som vil følge meg etter denne pandemien som forøvrig enda ikke er ferdig. Håndsprit vil forbli i bilen til bruk før og etter butikker o.l 😊

      De jeg aller mest ønsker å klemme har jeg klemt hele tiden og jeg savner ikke å klemme på gud og hver mann jeg heller. Så holder med deg.

      Ha en god søndag 😊

    9. Det var gode og artige betraktninger som jeg skriver under på. Mener og tro at denne voldsomme og uhemmede klemmingen kom fra Amerika. Det norske folk ble påvirket av ooo myyy goood og darling scener fra de første såpeopera på norske tv skjermer en gang på åttitallet.

      Noe som også er litt artig og rart, er å betrakte en nyttårsaften på slaget midnatt. Folk som knapt nok nikker til hverandre på en vanlig hverdag, kaster seg rundt halsen på hverandre og hyler godt nytt år. Til og med den sure naboen får en klem 😉

    10. Kommer nok alltid til å ha spritflasken liggende i lommen eller vesken som rein rutine!
      Vil være helt sikker på at i alle fall jeg gjør det jeg kan for å slippe ekle håndtak på handlevogner etc.
      Ha en strålende søndag! 💪💪🌞🍁🍁🍁

    11. Stort håp om at spritdispenserne fortsatt finnes i butikker, og at en kan klemme de en vil🤗. God søndag😊

    12. God morgen. Har hele tiden kun klemt mine. Og så har jeg sprita handtakene på handlevognene, først fingrene også sprit på papir og vaska handtakene. Er blitt en vane en god vane. Håper også at spritboksene blir værende. Ha en fin fin søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg