Jeg legger ned fiskedisken!

Reklame | Hoftepluss og Kokkejævel.no

4 januar 2019 kjøpte jeg en fiskedisk og fylte den opp med masse ferske godsaker fra havet. Alta var på det tidspunktet uten fiskedisk, alle kjedene hadde lagt ned sine, og jeg så et hull i markedet. Det ble, i mine øyne, en formidabel suksess. Vi startet med skreimølje og vi solgte i bøtter og spann. Folk hadde savnet å ha en fiskedisk der de alltid fant fersk fisk. Vi tjente penger.

 

I løpet av 2020 har jeg sett at vi bare har solgt mindre og mindre fersk fisk. I januar solgte vi faktisk bare halvparten så mye mølje som året før. Fiskebilene hadde gode dager…

 

Selv om fiskesalget var dalende så solgte vi fortsatt veldig mye ferske reker. Dette bildet er tatt i april i år, midt under nedstengingen. Hver fredag solgte jeg så mye reker som jeg klarte å få tak i. Jeg begynte å se på meg selv som Altas ukronede rekekonge. Jeg fik til og med tilsendt rekeboxere fra en følger…

 

Ja, vet, ikke særlig kledelig 😉 Ikke i det hele tatt faktisk…

 

Så begynte plutselig et par av kjedene å selge ferske reker til 169,- kr per kg, altså 50 kr UNDER min innkjøpspris. Sakte, men sikkert dalte også rekesalget helt til det absolutte bunnpunkt forrige helg med kun 1, EN solgt kasse på til sammen torsdag og fredag. Da er det ikke mye igjen av fordums storhet for å si det slik.

 

Det er koronakrise og jeg kan ikke holde liv i en fiskedisk jeg ikke tjener penger på. Derfor selger vi nå det vi har igjen til 40% rabatt og i morgen vil disken heller fylles med andre godsaker som ikke går ut på dato på to dager, som røkt havlaks, håndstekte fiskekaker og slike ting.

 

Vi vil selvfølgelig også fortsette med å selge reker i helgene, selv om det ikke går så store mengder lenger. Hvem vet, kanskje noen som leser dette plutselig bestemmer seg for at “fader heller, vi kjøper rekene på Hoftepluss. Kiwi og Rema klarer seg alltids uten min hjelp”

 

Slik er det. Nå må jeg sette meg ned å planlegge hvordan jeg kan gjøre nedbemanningen mest mulig skånsomt for de ansatte. Det er det som er det verste i slike situasjoner, at det er så mange under meg som blir berørt. Selv har jeg gjort det jeg kan med egen lønn og har redusert den ned til 35 tusen brutto i måneden. Tæring etter næring. Mindre enn det klarer jeg meg ikke på, med lån og mat og baby og barnebidrag og all tingen.

 

Til tross for alt så er jeg i et fantastisk humør. Det høres kanskje rart ut, men jeg elsker det som skjer nå. Jeg hadde nok kjørt meg litt lei i jobben og Viruset har gitt meg ny giv og motivasjon til tusen for å føre bedriften trykt gjennom denne krisen. Det er nesten som å starte opp på nytt. Gir også en gylden mulighet til å finkjemme alle deler av organisasjonen for nye måter å jobbe på og kutte kostnader der man kan. Det trenger alle bedrifter fra tid til annen og nå må vi det for i det hele tatt å overleve.

 

Tilbake på den andre siden vil det stå en bedrift som er langt mer kostnadseffektiv enn den var før Viruset traff og det vil komme bedriften til gode.

 

Lage en kostnadseffektiv dag!

 

Gå gjerne inn i netthandelen min, Kokkejævel.no, og kjøp julegavene. I løpet av uke vil det komme MASSE nye produkter av ypperste kulinariske kvalitet. Just saying. Klikk HER for handel.

 

17 kommentarer
    1. Huff, det er så trasig at de store kjedene skal utkonkurrere små nisjebedrifter😟 Skjønner jo at noen mennesker må handle der prisen er gunstigst🤔 Du får ha lykke ti videre, og kos deg med familien😄l

    2. Ingenting er som ferske reker. Har vokst opp med det selv.
      Men i disse tider med permitteringer og nedskjæringer blir det sånn at man må snu på krona mer enn man har gjort før. Og da ryker dessverre luksusvaren ferske reker, blant mange andre ting. Man velger billigere alternativer, og unner seg sjeldnere dyre godsaker.
      Synes frosne reker er et alternativ nå, bedre enn reker i lake, men laaaangt fra som ferske. Men men, sånn er det blitt. Vi får håpe på bedre tider.:)

    3. Hei, veldig synd at fiskedisken din blir lagt ned, men coopen på Elvebakken har jo fersk fisk og reker( fra domstein), butikkpakket , vel og merke. Og du, hvilken leverandør får du fisken fra?

    4. Folk flest vil dessverre alltid handle der det er billigst, meg selv inkludert. MEN, det handler nok mest om at vi ikke vet bedre. At 169 kr/kg er 50 kr under din innkjøpspris er for meg sjokkerende å lese! At kjedene selger med tap er så, men at det er så stor forskjell hadde jeg aldri sett for meg, for selv med stordriftsfordeler MÅ jo de også selge med tap til den prisen. Synes det er synd at du legger ned fiskedisken, men som du selv sier får du mulighet til å bygge en sterkere organisasjon. Ønsker deg lykke til med bedriften og familielivet 😊

      1. Kjeder kjører kampanjer hvor de selger såkalte lokkevarer billig for å dra kunder. Kommer kunder og kjøper billige reker så gjør de aller fleste resten av innkjøpene der samtidig, altså en ren vinn-vinn greie. Med vårt vanvittige høye kostnadsnivå på matvarer så forstår jeg godt at folk drar dit hvor det er gode tilbud. Lokkevarer noe de fleste gode kremmere benytter seg av.

    5. Jeg forundrer meg stadig over enkelte mennesker. De sier de spiser fisk 3 ganger i uken, men hvor får de den fra? Har de så mange familiemedlemmer som fisker på “si”? For noen år siden jobbet jeg på en kafe/restaurant og inn kom en hysterisk dame som lurte på hvor fiskebutikken i underetasjen var blitt av.Det sto stengt på døra. Ja sånn går det når du ikke bruker butikken, da må de legge ned. Hun påsto seg å være en god kunde, en flittig bruker sa hun. Men når jeg fortalte henne at det var 1 år siden butikken la inn årene for godt, ble hun ikke flau engang……

      Nei, det er ikke stakkars deg, det er stakkars kunder.

    6. Du høres litt bitter og negativ ut «stakkars meg», men syns nok du har til smør på brødskiva.. så klage mindre, prøv å se etter det positive i ting☀️

        1. Alta er en liten plass, og hvilket rykte en har bruker å spille en stor rolle i hvor mye støtte en får fra lokalbefolkningen

          1. Jeg har solgt mat i 17 år i Alta, de siste sju årene på Hoftepluss. Kjenner ingen som har drevet lenger. Føler vel egentlig jeg har ganske mange i ryggen 🙂

    7. Så synd, folk vet ikke hva de har før de mister det, Alta væringa håper dåkker tørr å ut for å handle god mat.
      Håper vekta på lillebror var tilfredsstillende, dåkker har vel hatt veiedag?
      Ha en super dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg