Jeg ror videre!

Sola har snudd her oppe i kulden og mørkets rike, og om bare en to-tre uker ser vi henne igjen. Jeg gleder meg! Selv om hun de første ukene bare tar med seg en voldsom kulde, vet ikke hvorfor, og og gjør det nesten plent umulig å kjøre bil siden hun sitter så lavt på himmelen at de iskalde strålene skjærer seg rett inn i øynene dine og blender deg fullstendig. Ser du, man finner noe å klage på uansett. Mennesket er helt utrolig!

 

Jeg liker dette bildet. Det er tatt i min morfars, fred lyses over hans minne, motorbåt i Vesterålen. Det er sommer og grått. Akkurat passe kaldt slik at jeg slipper å gå naken. Liker meg best med klær. I alle fall når jeg sitter. Magen ser bedre ut i en ullgenser. Ja, jeg burde hatt redningsvest på, men jeg hadde det ikke. Alle burde bruke redningsvest. Min far brukte det ikke den dagen for mange år siden da han trengte det som mest, men det er en annen historie.

 

Maud Angelicas ekstremt sterke tale sitter fortsatt i kroppen. Klarer ikke å slutte å tenke på den. For en styrke! Hun sa alle de rette ordene uten å pakke dem inn i noe som helst. Bare 16 år gammel. En uke etter at hun mistet sin egen far på aller verst tenkelige måte. Der ved pappas båre talte hun seg rett i hjertene til en hel nasjon. I går ble en stjerne født, men prisen hun betalte er umenneskelig. Jeg ønsker henne, og de to søstrene hennes, absolutt alt godt.

 

Dag to med bokskriving. Kom veldig godt i gang i går. Det gjør at jeg er veldig mye lysere til sinns i dag enn da jeg startet dagen i går. Jeg har mye bra stoff, så nå er selvtilliten på plass. Skal du skrive med troverdighet må du nesten tro på deg selv. Det gjør jeg nå og det gjør både meg og boken jeg skriver bedre.

 

Liten tur på jobb før jeg setter i gang for alvor. Skal ta dagsoppgjøret og sjekke om alt står bra til. Fylle snus. Slike ting. Blir borte maks en time. Hjemme igjen før ni. Dette blir en bra dag!

Ønsker dere alle en, om ikke lykkelig, så i alle fall en rikt god dag!

 

Epilog:

Akkurat i det jeg skulle til å poste dette innlegget ringer telefonen. Klokka er litt over halv åtte. Jeg ser hvem det er. Det er han som har åpningsvakt. Jeg stålsetter meg. Nå har det skjedd noe. De ringer aldri så tidlig hvis det ikke er noe som er galt. Ja, hallo, sier jeg livredd.

 

Stemmen i andre enden er spak. Høres syk ut. Å nei, tenker jeg, ikke i dag! Ikke si jeg må avlyse skrivedagen på grunn av sykdom! Ikke nå som jeg var i så god flyt og hadde satt av helgen til dette prosjektet. Helvete heller!

 

“Æ har forsovet mæ. E på tur nedover nu”

 

Aldri noen sinne har jeg blitt så glad for de ordene! Dagen er reddet. Min dag altså, ikke hans. Han kommer til å jobbe som et pisket skinn for å ta igjen en og en halv time med arbeid. Han skulle egentlig startet klokken seks. Vi åpner klokken ti og på lørdager er de bare to, ikke tre som vanlig. Kjenner jeg synes litt synd på ham, faktisk ganske mye, men er mest glad på egne vegne. Innrømmer det. Heldigvis er han en av mine aller beste menn, så det kommer til å gå bra.

 

Alt godt!

 

 

21 kommentarer
    1. Syns det er et veldig flott bilde Asbjørn, det lyser positiv energi🤗☺️ Husk på redningsvest neste gang ( jeg terger- vet du har nevnt det selv ).

    2. Hei!
      Du må være et riktig arbeidsjern som når allt dette i løpet av 24 timer?
      – 2 butikker
      – 19 ansatte
      – admnistrativt arbeid på begge steder
      – bokprosjekt
      – blogg oppdatering hver dag
      – kjærestetid
      – annen familietid
      – osv.osv.
      Det er ikke noe alle klarer i lang tid!!!!!

      1. Jobben er blitt en livsstil, så klager ikke 🙂 Det “tunge” administrative er det min utmerkede x-samboer som tar seg av. Hvis ikke hadde det jo ikke vært mulig 🙂

    3. Jeg regner med at du da u likevel var innom jobben ga han en hjelpende hånd slik at han var sånn noenlunde i rute til han dere åpner klokka 10, og dermed ga din ansatte en litt bedre start på dagen. Flaks at du skulle innom likevel.

      1. Underlig kommentar. Det er ikke ofte jeg ikke jobber. Sist ferie var en uke i Vesterålen for to år siden. I dag har jeg gitt meg selv en skrivedag der jeg legger jobben litt bort. Nei, jeg hjalp han ikke. Han er en av mine beste menn og klarer seg fint sammen med de to andre som kom på jobb klokka åtte.

    4. Du og du….nesten som pusten min stoppa, når du skreiv at telefon’n ringte…tenkte…ka e det nu ?
      Der ser du, man føle med dæ med kver fiber i kroppen, når man les ka du skriv😅
      Man blir revet helt med…..
      Ha en fin skrivedag….det her blir bra👍👍

    5. Ha en fin skrivedag, men som jeg skrev i går, sikkert lurt å ta noen feriedager, forstår du ikke klarer å slippe alt, men litt før noen dager, den dalen blir då utrolig lang og brått vist det plutselig en dag sier stopp, tenk på dem rundt deg som er gla o dæ😍
      Ha en superfin dag 😍

      1. Takk for omtanken, men som du vet er jeg ikke en vanlig lønnsmottaker. Jeg kan ikke bare ta meg noen dager helt fri. Det går ikke. Jeg har to bedrifter og 19 ansatte. Alltid noe som skjer. Noe kan man alltid legge til side, mens andre ting må tas tak i der og da. Slik er det. Har valgt det selv og så lenge jeg driver for meg selv vil det forbli på den måten. Jeg har fire år igjen av leiekontrakten og de årene akter jeg å fullføre med stil 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg