Jeg sprakk. (Helvetle heller!)

Jeg har seriøst ikke spist, eller drukket, noe som helt med tilsatt sukker siden 26. desember i fjor, men i går gikk jeg på en skikkelig karamell. Jeg visse vi hadde et beger med vaniljeis i fryseren, gikk så og hentet det og spiste opp rubbel og bit. Hadde litt halvtint skogsbær på toppen. Hadde faen ikke tid til å vente på at bærene skulle tine engang før jeg trøkka det i meg. I runde nummer to blandet jeg til og med inn en pakke med rosiner og bringebærsyltetøy bare for å gjøre tragedien enda verre.

 

Det er rart hva et par hundre gram med raffinert sukker kan gjøre med et humør, i alle fall akkurat de minuttene du injiserer det i årene dine. Det er så galt, inntil kunst, men det føles både godt, trygt og riktig.

 

Hvorfor jeg sprakk? Vel, det er deler av mitt liv som jeg, av hensyn til andre, ikke kan fortelle om, men delen er en veldig stor belasting. Så pass kan jeg si, og i går kom en ny topp som var såpass bratt at hjernen min overtalte meg, (det gikk fort) at alt kom til å bli bra, bare den fikk i seg burleske mengder med sukker.

 

Det skumleste med en sprekk er ikke selve sprekken, men at det kan føre til at man gir opp hele livsstilsendringen og heller, intensivt og motivert, prøver seg på to frådende uker på “vaffel og is-dietten”.

 

Jeg skal ikke gå i den fella. Jeg vet at livet ikke er over etter et par liter med is, men det kan fort bli det hvis jeg ikke lar det bli med de literne, så i dag er det tilbake på striskjorta og havreknekkebrød, he he.

 

Nei, nå skal jeg på jobb! Ingen bok i dag, for hver tirsdag er jeg på Hoftepluss for å ta i mot varer og holde en viss kontroll. Blir bra å treffe folk igjen. Resten av uka sitter jeg jo mutters alene åte timer om dagen på kontoret og skriver oppskrifter. Blir jo helt tusseladd til slutt. Mest sannsynlig har jeg vært det lenge.

 

God tirsdag!

(Hvordan det går med Lillebror? Tusen takk for alle lykkeønskninger! Han er ikke frisk, men bedre. Surkler ikke i lungene, bare i stemmen, så dette er ikke noe alvorlig. Dette er ikke noe alvorlig!)

 

 

 

 

 

 

32 kommentarer
    1. Har tidligere kommentert at livsstilendring handler ikke om å nekte seg selv goder , men unne seg litt . Gjerne hver gang man har lyst på noe . Bare i mindre mengder . Og ikke gå i månedsvis oh ha lyst på noe . Da kommer smellen og man måker innpå …… 🙈 som du selv nå har erfart . Lag det du liker av mat , men ta ei skje saus , rømme eller hva slags tilbehør du bruker , og ikke flere øser . Kutt gradvis ned på potet og lag heller masse grønnsaker du liker . Spis 4-5 små måltid istedenfor 2-3 store ….. lag salat av det liker og ha i skalldyr, eller fres biffstrimler . Avokado er nydelig i salat . Heier på deg og dette klarer du . Tenk at kjærest skal spise det samme som deg …. Hun spiser den mengde hun trenger . Man må ikke lage to forskjellige retter . Lykke til 💙

    2. Åtte timer til dagen med å skrive oppskrifter samtidig som du er på slankeren, og bare en smell til nå? Høres sterkt ut spør du meg.
      Pokker! Kom på at eg har is i frysen. Kanskje skulle jeg feiret min 68. plass på topplista med noen søtsaker?
      Hilsen hun som er ekspert på å kose seg og skulle gått på samme diett som deg.

    3. Jeg leste et intervju med den gamle maratonløperen Ingrid Kristiansen, og hun sa at hun spiste en usunn ting hver dag. Dette har jeg notert bak øret. Kos deg innimellom, det gjør ingenting.

    4. 2 liter med is? 😱 Lurer nå på åssen magen ble etterpå? 😳”I verste fall” har du ikke lagt på deg et gram 🙈
      Bra det går bedre med lillebror 💙
      En fin kveld ønskes til dere alle 3++ 🌜💖❄️

    5. Fortsatt go bedring tel Lillebror ❤

      Å det dær sokkertrollet veit æ alt om…..🤪

      ~ alt godt tel dæ og dine ~ 🥰

    6. Vaniljeis ja. Gjerne med alt attåt. Kake, bær, vafler. Alt.
      Du er så flink, så stø kurs videre ønskes deg!👍🏆

    7. Du må være sterk og gå tilbake til striskjorta og havreknekkebrødet. Tenk på hva premien er: plass i bryllupsdressen 😄🤵
      Håper du er flink å variere kosten. Noen enkle tips fra ei som prøver å gå ned noen kilo, og iallefall unngå å gå mere opp 😄😄 Havregrynsgrøt med syltetøy uten tilsatt sukker, eple på knekkebrød, gjerne med litt ost under, yoplet yoghurt med banan og havregryn eller knust knekkebrød, en god salat, som en liten snacks; rull skinke inni hvitosten. Når du har lyst på noe annet enn vann og kaffe: Biola uten tilsatt sukker, den med granateple og bringebær er frisk og god. Bruk den gjerne til smoothie, tilsatt frosne bringebær.

      1. Glemte å få med at det kan være enklere å holde seg til litt sunnere kost om man er flink til å variere og når man finner noe som kan erstatte litt av sukkersuget 😂

      2. Her glemmer du hvor mye sukker det er i eple og banan. Rene sukkerbomber, spesielt banan.
        Spiser man mer enn man forbrenner så legger man på seg, uansett om kaloriene kommer fra frukt. Fruktose gir like mange kalorier, som sukker.
        Bær er mye bedre, da særlig bringebær og blåbær.

    8. I fht de fleste dietter så er det lov med en sprekk av og til. Ingen katastrofe. Du vet det er sukker i øl😉 Fortsatt god bedring til lillebror. Og en fin dag til deg. Husk at du er god nok. Og at du er best til å være far til dine barn. Glem aldri det.

      1. Jeg drikker bare lavkarbo-øl. Riktignok alt for mye, men sukkerinnholdet er relativt lavt, bare 10 gr pr liter, men melk for eksempel inneholder nesten fem ganger så mye.

    9. Unn deg en dag i helga, der du kan kose dæ med noe godt. Det er lov. 🤗 Godt å høre at lillebror er bedre. ❤️ Kos dæ med dine kjære, og ha en fin dag. 🤗

    10. Så bra at Lillebror er bedre! Det gjør så vondt i hjertet når dem små e syk…. <3

      En sprekk, om d e en vaffelhjerte eller om det er to liter is, ja det gjør ingenting. Ta evt en liten treningsøkt for å gjøre opp for det, og så fortsetter du som før med god samvittighet. Jeg PLANLEGGER en sprekk på søndag, for da er det morsdag – og jeg eeeelsker kake. Men kun den morsdagskaka, kun på søndag, både lørdag og mandag er vanlige dager med god mat i passe porsjoner og null sukker. 🙂 We can do it 😀

    11. Klarer du å holde fokus er det ikke noe krise å få en sprekk innimellom. Men ikke hver dag da 🙈

      Godt å høre at lillebror er på bedringens vei.
      Ha en strålende dag! Solen skinner alltid et eller annet sted så da er det bare å vende blikket mot strålene.
      (Jada! Vet av erfaring at det ikke er noen quick fix. 🌞😏)
      💪💪🌞

    12. Lett å tenke at nå har man ødelagt alt! Men, som du sier – det har man ikke 🙂

      De fleste har denne trangen til å skeie ut av og til. For min del har jeg innført en “cheatday” i uka, da steker jeg pannekaker som jeg spiser med masse sukker og blåbærsyltetøy, koser meg med en stor sjokolade, eller baker (og spiser!) en kake til oss i familien.

      Denne dagen er helt innenfor min egen kontroll, den er planlagt og er motiverende. Jeg har stålkontroll på kostholdet og unngår sprekker så lenge jeg VET jeg har denne ene dagen. 🙂

    13. De e lov å kose seg en gang i blandt👍 bare man retter seg inn på riktig spor igjen🤗 Så bra at Lillebror er blitt bedre💙 Ha en kjæmpe fin dag😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg