Jeg stenger kommentarfeltet for personhets!

Jeg skulle egentlig gjort dette for lenge siden, men jeg har vært så livende redd for å bli stemplet som en som ikke tåler kritikk, at jeg ikke bare har sluppet gjennom saklig kritikk, men også ren personhets og direkte trakassering. Mange av disse skriver under forskjellige anonyme “Navn” slik at det skal se ut som om det er flere hatere enn det faktisk er. Noen dager har det vært massivt, ansdre dager forholdsvis rolig eller ingenting.

 

Etter hvert ser man at mange av de ulike “navnene” skriver veldig likt, med de samme skrivefeilene og formuleringene, men siden man ikke vet, så har jeg slått det bort for å ikke framstå helt paranoid.

 

Inntil torsdag denne uken. Da begynte jeg å stusse på et par-tre kommentarer og gikk inn i kontrollpanelet bare på moros skyld. Hadde ikke forventet å finne en “ekte” person der, men det gjorde jeg. Titalls, over hundre, kommentarer fra en og samme avsender, men med ulike kallenavn. Ofte “snakket” denne personen til og med “seg selv” i kommentarfeltet og backet opp folk som også hadde dragning mot personsjikane. Når jeg så etter så så jeg at mange av disse “samtalene” mellom flere nicks fra skrevet av bare EN person.

 

Denne ene personen hadde registrert seg under fullt navn uten å vite at jeg kunne finne det ut. Jeg kunne ikke tro at noen kunne være så dum. Mange registrerer seg med med fullt eller gjenkjennelig navn, men de snakker ordentlig. Har aldri opplevd før at en hater har gjort det samme. Før nå.

Bla, bla, bla, jeg tok kontakt med trakassererens arbeidsplass, Alta kommune. Trodde, hadde i alle fall håpet, at hun skulle slutte, men jeg tok feil. Hun satte i gang med en voldsom anonym offensiv, men fra samme ip-adresse, så var lett å se at det var samme person, men det er ikke morsomt lenger.

 

Orker ikke utsette meg selv og min familie for dette lenger. Selv om jeg skriver blogg så er det ingen som har rett til å kaste kloakk i fjeset mitt flere ganger i uka. Derfor går jeg til det drastiske skrittet å stenge kommentarfeltet for sjikane. Det byr en liberal person som meg i mot, men det betyr at jeg må godkjenne hver eneste kommentar som skrives på bloggen. Jeg kommer naturligvis fortsatt til å slippe gjennom det jeg mener er saklig kritikk, men hets, trakassering og personforfølgelse kommer ikke lenger til å være tillatt i mitt kommentarfelt. Har du slike dragninger må du i så fall fall skrive under fullt navn på fb. Det er greit for meg, for da ser alle sammen hvem du er og at du bare er EN person. Du aner ikke hvordan vi flirte av deg da vi så navnet ditt under alle disse anonyme nickene. Samtidig ble jeg ikke bare litt, men veldig lettet. Det du har skrevet har ofte såret meg veldig og av og til gjort det vanskelig å gå gjennom byens gater med hevet hode, men nå når jeg vet at det bare er DEG, så er alt så mye lettere. Tusen takk faktisk 🙂

 

Nå logger jeg ut. “Breaking bad” venter.

God fredags aften! 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

98 kommentarer
    1. Hva med å sende en bekymringsmelding til kommuneoverlegen om denne personen? Fortell om din bekymring angående dette menneskets psykiske helse. Framstår jo som schizofren og det kan jo være flere andre personlighetsforstyrrelser der. Og psykisk kan man jo si h* n er en fare for deg og din familie. Kanskje også fare for mange andre og ikke minst seg selv. Og da er jo kommunen pliktig til og gjøre noe. Kanskje tvangsinnleggelse og til og med tvangsmedisinere…

      Dette er seriøst en mulighet, Asbjørn! I hvertfall at du kan sende en bekymringsmelding til kommuneoverlegen eller kommunelegen. De er nødt for å kontakte dette mennesket og gjøre en vurdering.
      Du eller kjærest kan jo Google det.

      1. Jeg lar saken bero inntil videre. Personen er kontaktet, og jeg har ikke sett noe fra denne personen på to dager nå. Enten blir det stille, ellers så kan jeg nok vente meg et bakholdsangrep.

    2. Heia du,
      det er faktisk enkelte “skapninga” som synes de er i sin rett til å spre verbale ulumskheter så lenge de ikke står framfor en. Det de derimot ikke tenker på er at de faktisk blottstiller sin nakenhet iom de ikke TØR stå fram i sin elendighet og si “her er jeg, og jeg trenger oppmerksomhet-koste hva de koste vil”. Jeg kan jo ikke annet enn synes oppriktig synd på dette stakkarslige individet. Likevel, -det er din side- du bestemmer om du aksepterer den slags ytringer, eller skal vi ynkverdigheter og søppel. Nytter det ikke er det bare å blokkere trollskapet- over og ut. Verken du, din kjære eller barna dine skal se eller oppleve den slags “sykdom”- for det ER et utslag av at vedkommende overhode ikke er “frisk”. Bortsett fra det, unge mann, du er et friskt innslag med dine innlegg som jeg ofte anbefaler- hvorfor? Humor, ærlighet, rett fra levra, både naken og sår med livet erfaringer-vel verd å bli kjent med deg og det du skriver, kjære kokkejævel!

    3. Mye ekstrajobb for deg, men sikkert det fornuftigste. Det er ingen grunn til at noen som ikke bruker eget navn skal få lov til å kommentere i det hele tatt. Hverken hos deg eller andre.
      Ha en fin helg <3

    4. Det gjere du heilt rett i. Ikkje greit å måtte ha det sånn! Fortsatt god helg til deg og dine ☺️

    5. Det du mener er at du kun vil ha fans’n til å kommentere, for jeg vet at flere har fått sine kommentarer avvist uten at det har vært i nærheten av personhets…..paranoia’n lenge leve :p

        1. Kjerringtanker sin kommentar er vel et godt eksempel på en kommentar som ikke var i nærheten av sjikane, men ble avvist.
          Æ skjønne godt at du sile ut sjikane og hets. Men faren e jo at terskelen du har for å avvise kommentara blir litt vel lav. Å æ e ikke så sikker på at de ufine kommentaran slutte å komme. Forskjellen e at nu e det kun du som får lest dem, og ikke “hele” Norge. Hvis de skal fortsette å være ufin e det ikke da like greit å la de drite sæ ut foran alle?

          1. Ja, det er stor forskjell på ufine kommentarer og sjikane, og LANGT fra kritikk til trakassering, så det vil fortsatt være rikelig anledning til å fortelle meg hvor teit jeg er, men det handler også mye om mengde. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå.

            1. Nei, æ skjønne at det kan bli i overkant mye. Å stenge ute kommentarene fra “trollet” kan kanskje være lurt.
              Men hvis feks slike kommentarer som kjerringtanker sin ikke går gjennom sensuren lure æ på hvor grensa går. Går den ved hjerter og styrkeklæm? I mine øya miste du litt troverdighet med ei sånn sensurering. Synd egentlig. Har fulgt dæ lenge, e slett ikke enig i publisering av alt men har bladd mæ videre, holdt kjeft å tenkt at det e ikke min blogg og ikke mi historie. Å for det meste syns æ det du har skrevet e god lesing. Å kommentarfeltet har stort sett vært interessant både med hjerteklæmma og kritiske røster. Trur du tape mye på å drive sensur på det nivået du gjør nu.

        2. Som Linda skriver så er Kjerringtanker sin kommentar et eksempel, men men, alle vet jo at du ikke liker henne og da blir alle hennes kommentarer sett på som personhets/sjikane og blir ikke publisert, samme med kommentarer fra Eline, Job, Bien….og sikkert flere….. whatever…..oh well :s

            1. Typisk kommentar fra deg når du ikke har noe bedre å si, patetisk, rett og slett, men men, man skjønner jo tegninga :p

              1. Det jeg mener med at du ikke har noe bedre å si er at du kommer med det svada-svaret ditt UTEN å forklare hvorfor du ikke publiserte Kjerringtanker sin kommentar, du bare forsøker deg på en morsomhet som ikke finnes morsom, og du bare svarer som du bruker å gjøre når du ikke liker kommentaren, du kommer med noe oppgulp som sier mer om deg en avsenderen

              2. Ja, jeg har jo forstått etter hvert at jeg både er patetisk og dum, så du får ha meg unnskyldt. Jeg slipper deg i alle fall gjennom «sensuren» og bruker av min tid til å svare deg.

                1. Da syns jeg du kan bruke din tid til å forklare hva som var galt med Kjerringtanker sin kommentar som gjorde sitt til at du ikke lot den gå igjennom sensuren din. Og ja, jeg vet dere ikke er noe til buddies, men av det jeg har lest av henne som hun har skrevet på bloggen sin om deg og ditt så er det ikke noe der som er verken over, på eller i nærheten av kanten til at det kan være ufint, hets, sjikanerende eller på noen som helst måte noe du bør ta deg nær av.
                  Hun har kommet med ærlige meninger og skråblikk på deg og ditt, verken mer eller mindre, men du følte deg forulempet og bestemte deg for at Kjerringtanker vil man ikke ha noe av, for det er bare svada og dilldall

      1. Fornuftige Finn det er vel kokkejevel som velger hvilke kommentar han avviser. Og på kjerringtanker sin blogg så pågår da diskusjon om at det mobbes i kommentarfeltet mot denne personen som kokkejevel følte seg mobbet av. Er det noe bedre at denne personen omtales på en annen blogg, kjerringtanker burde vel ikke dratt dette inn på sin blogg det er å spre ting videre, kan jo være lesere hos henne som ikke leser kokkejevel som da får vite om denne personen som kokkejevel nå har ratt affære mot. Så ja hvem er bedre enn andre

        1. Solveig, ja, kokken bestemmer selv hvilke kommentarer han vil publisere og ikke, men når det slippes gjennom hets og sjikane mot denne personen så legitimeres det av ansvarlig redaktør for bloggen, nemlig Kokken selv……så her er ingen bedre enn noen andre, og spør du meg så burde alt ha blitt holdt utenfor nye innlegg og unngått at det bare blir å gnage på det samme tyggebeinet igjen og igjen og igjen. Ingen kommer seirende ut av det uansett og det blir bare helt feil hele greia

    6. Synes du gjør rett i å “sile” kommentarer på din egen blogg. Du skal ikke finne deg i alle kommentarer.
      Reagerer sterkt på at arbeidsgiver Alta kommune ikke tar litt tak i dette overfor en ansatt.
      Som offentlig ansatt skal vi ikke oppføre oss akkurat som vi vil enten det er i eller utenfor arbeidstiden.
      Jeg er sjøl kommunalt ansatt og jeg er 100 prosent sikker på at min arbeidsgiver hadde reagert om de fikk en slik henvendelse om meg!

    7. Synes du gjør helt rett selv om det er synd at det er nødvendig. Mulig du har skrevet noe om det før uten at jeg har fått det med meg men det må da være en grunn til at hun holder på slik?
      Gammel nabofeide, forsmådd x kjæreste , tidligere ansatt – et eller annet?

    8. Dette synes jeg du gjør lurt i 👍 Det er viktig å ta vare på seg sjøl for å kunne ta vare på sine nære kjære 😊
      Stå på, ikke gi deg – jeg liker å lese bloggen din. Hvis jeg kunne ønsket noe var det litt mer tips rundt mat og oppskrifter ☺️

    9. Jantelova er sterk, den/dei som absolutt føler for å hetse deg må være sinnsjukt misunnelige på deg og dine! Håpar “karma er den bitcha ho ofte er” og bit hardt tilbake!!! Diggar bloggen din, ærleg og rett fram som den er 👌👏👏😁 svæet få bloggar eg gidd å kike på, men din-den er råbra 🤩🤗

    10. La nettrollene få et ansikt og et navn, og se om de da fortsetter med drittkasting. Tviler på det. De er feige nok til å slenge dritt når de slipper å stå for sine meninger. Bra du gjør det du nå gjør👍

    11. Går det ann å bli så frekk?! .Håpe du slepp sånt nu fremover. Blei rystet over kor stygg enkelte kan være. 😟
      Ha ei god helg !
      Hilsen fra ei mormor i Narvik.

    12. Så lur avgjørelse. God helg til dere!☺️ Til deg som skriver dritt; du har det ikke godt selv, så håper at du virkelig får hjelp til å se det gode i livet. Du er misfornøyd med ditt liv, men du kan gjøre noe med det. Lykke til og prøv å finne lyspunkt!

    13. Gjer du helt rett i -og så har du jo noe å ta med til politiet bare å skrive ut alt av henne

      Ikke ofte jeg kommenterer jeg er en som snakker mye og har mye å si men jeg kan også holde tann for tunge og har jeg ikke noe godt eller vettugt å si så holder jeg munn men mange ganger har jeg hatt lyst til å fillereisteenkelte som har kommentert

    14. Skjønner ikke Alta kommune som ikke tar tak i saken. Det er ikke greit å spy ut eder og galle over en person. Dem er jævla feig som ikke tør å stå under fullt navn. 😡😡😡

    15. Amen! Endelig, vil jeg gjerne si, selv om jeg respekterer ditt ønske om å ikke sensurere. Jeg personlig synes ikke slike onde tunger trenger å få noen talerstol, og så aldeles ikke plass på noen andres plattform.

      God helg til deg og dine! ❤

    16. Fornuftig gjort, stå på du er en flott mann med en flott familie😊 ønsker dokker en fin helg💕

    17. Er det mulig å være så gal i hodet ……. Rett av deg å stenge ute slik dritt. Hu får skrive med seg sjøl andre plasser..
      Ha en flott og fredelig helg 🙂

    18. Så rett du gjør😀 Det er helt utrolig ka folk får sæ til å gjøre når de ikke trenger å stå ansikt t ansikt. FEIGT synes æ .Bruk heller tia og kreften dine på dæ sjøl, å den vakre familien din 😃

    19. Bra måte å gjøre det på.
      Synd det ikke ble noe opplegg fra vedkommendes arbeidsplass. Den synes jeg er litt skummel.
      Masse gode tanker til deg med familie❤️❤️❤️🌹

    20. Regner med at alle de andre har tatt seg av å kommentere denne saken, jeg heier også på deg! Jeg stikker bare innom for å si at du så jæskla tynn ut på det bildet der😉 gått ned i vekt?🤔 (når alt kommer til alt så er vekt veldig uviktig, men velger å fokusere på noe annet enn å gi trollet mer spalteplass😉)! Nyt fredagen🤗

    21. Jeg hadde aldri lest blogg, før du startet opp med det. Har fulgt med fra starten. Jeg har bare holdt meg til bloggen og ikke lest kommentarene før nå.

      Til netttrollet vil jeg si: Hvis du har så stort behov for å tråkke ned på andre, søk hjelp. Til din arbeidsgiver vil jeg si: Kanskje på tide med et kurs i motivasjon og det å skape positive holdninger for ansatte, før de blir utbrent og møter veggen.

    22. Vet ikke om æ e enig der. Personhets vil avlikevel stå seg dårlig i kommentarfeltet og falle på sin egen urimelighet

    23. Nu når du har tatt grep så kan du nyte helga fullt ut med fred og ro i sjel og sinn. God helg til deg og dine.

    24. Noen har virkelig fritidsproblemer og trenger å revurdere “hobbyen” sin 🙄 Håper virkelig at du legger frem alle bevisene og anmelder denne personen som med all tydelighet ikke er tilregnelig.. Og det er bare fullt forståelig at du stenger ditt eget kommentarfelt for slik mobbing og sjikanering 👍
      Ønsker dere en kjempefin helg 😊

    25. Godt at du hindrer ufordragelige mobbere / mobbeproblematikken i å få lov å påvirke, skade og dominere bloggen din. Du skjermer ikke bare deg selv og beholder lesere som slipper å forlate bloggen for å slippe mobberen, men du tar ansvar og skjermer, beskytter og ivaretar også først og fremst dine aller nærmeste kjære fra uakseptabel og ødeleggende dritt når du stenger trollene ute. Det er selvfølgelig det eneste rette og ikke en dag for tidlig. Det er en gledelig, ønsket og svært etterlengtet avgjørelse du har tatt nu. Veldig bra!

    26. Jeg synes du gjør helt rett, Asbjørn. 👍 Det går jo en grense for hvor mye man skal svelge unna. Helt utrolig hva enkelte personer kan lire utav seg. 😥 Riktig god helg til deg og dine kjære.🥰

    27. Der gjorde du fredagskvelden fullkommen.
      Jeg flirer så jeg rister her, tenker på denne ikke fullt så anonyme personen, som må føle seg passe dum nå.
      Tusen takk for en glimrende start på helga, kos dere og nyt.

    28. Du får hilse pent på dama om du ser ho 🙈 Tenker ho vil bli ganske så rød i toppen… Kos deg med din fine familie ❤️ Unner deg alt godt!!

    29. Fornuftig beslutning, ikke minst med tanke på datter og sønner. Fatter ikke at mennesket, som helt tydelig lider av både misunnelse og det mer, ikke fatter at hun ikke bare sårer/skader deg, men også dine nærmeste! Jeg er målløs over hvordan “voksne” folk kan oppføre seg på nettet! 😡 Ønsker deg og dine ei riktig god helg 😊

    30. Så bra hvis dette stopper kan ikke ha vært lett for dere som familie både fysisk og psykisk. Ha en så fin helg som mulig til hele familien.

    31. Jeg har ikke kommentert noe tidligere, men nå måtte jeg. Syns du gjør dette helt riktig. Flere burde gjøre det samme slik at ikke trollene kan holde på som de gjør. La nå bloggerne skrive det de vil, er du ikke interessert så ikke les. Jeg storkoser meg med bloggen din 😊

    32. Så bra😊 Er nok mange av oss lesere som har stussa litt over at alle “hat-innleggene” har vært så like i både formulering, ordforråd og rettskriving. Men da har vi fått løsningen på det😊

    33. Vældig fornuftig av dæ, synes nu æ!
      Men synes du også ska passe på de som fremdeles driv å gasse sæ i det hær, stæng ut deres kommentara også 🙂

      Du nævnte jo tidligere ekkokammer, så…
      Så skal du se kommentarfeltet blir en trivelig plass å være!

      Ha en fin kveld med dine kjære, hær blir det pils og pizza, med MIN Kjærest 🙂

    34. Hørtes ut som du har takla både nettrollet og kritikken på en suveren måte med dette, selv om det blir litt merarbeid for dæ med å godkjenne kommentaran. Fikk mæ en god latter og blei passe oppgitt av de forskjellige kommentaran fra Anonym samtidig som ho svarte på sæ sjøl på en måte 😂😏 Ha ei strålende helg !

    35. Jeg leser bloggen din så ofte jeg kan,syntes du er både ærlig og lite sjølhøytidelig ,flirer og gråter😄blir lynende forbanna innimellom 🤬men det må da gå an å holde en grei tone for det,de gangene jeg syntes du er helt på jordet holder jeg kjeft,eller så går det an å være saklig😄stikker man nesa fram,må en regne med en smell😄MEN på en ordentlig måte,ha en fin kveld💙hils kjærest og si jeg er superfornøyd med forkle 👍

    36. Synd at sånne folk får ødelegge for oss andre. 😔
      Men å lese bloggen din e jo viktigst, og det går jo helt fint!! Stå på, og gi aldri opp!! Og ha ei fortreffelig hælg med familien 😃👌🥰

    37. Støtter dette fullt ut, og har sett at mange “hatere” faktisk har vært en og samme person, uten å ha ip til personen. Ble til slutt så lei denne drittkastingen at jeg rett og slett sluttet å lese kommentarene, og bare leste blogginnleggene dine isolert. Så takk for at du nå gjør kommentarfeltet mer realt også for oss som faktisk ikke gidder lese sånn dritt som blandt annet denne personen har lirt av seg.

    38. Personen kan jo ikke være helt riktig rett i hodet sitt…
      Vet ikke helt om man ska grine eller le, så gale e det. Faktisk nesten litt skummelt å vite at folk faktisk e såpass, rett og slett ondskapsfull. 😳

    39. Hahaaa, hun var ikke så lur som hun trodde altså🙊
      Kjempelurt av deg å stenge av de værste trolla ja. Hadde selv blitt ødelagt av å lese alt dette forferdelige som blir skrevet😞

    40. Så rett du gjør🤗 ingen ska tråkke andre ned i møkka🥺 jeg gleder meg hver dag te å lese de du skriv😍 Fantastisk at du deler både gleder, sorger ,lykke og de som e midt i mellom😍 Å husk at du e go nok akkurat som du e😍 Ønsker deg, kjærest og Lillebror en kjæmpe fin fredags ettermiddag å kveld 💙❤💙

    41. Det er veldig forståelig at du velger å gå til det skrittet.
      Synd at ET individ skal holde på slik, har forstått ut ifra tidligere innlegg at det visstnok skal dreie seg om et voksent menneske, selv om DET ikke er karakteristikken jeg først og fremst ville valgt om vedkommende…

      Håper en eventuell anmeldelse vil føre til at vedkommende avslutter hetsen og trakkaseringen, selv om jeg tviler på det slik vedkommende fremstiller seg selv i kommentarfeltene.

      Ta vare på deg selv og dine, kos deg med serie

    42. Så rett du gjør!
      Denne personen må jo trenge hjelp. Kan jo ikke ha det bra, for det er ikke normalt det vedkommende holder på med.
      Håper du og familien får en nydelig helg🙂

    43. Jeg skjønner at du gjør det,men samtidig,synes jeg at netttrollene vinner på dette med å kneble deg litt. Hva hvis alle bare “driter” i hva de (unnskyld språket) de idiotene lierer ut av seg.
      Bare en tanke fra en som ikke har vært utsatt for det.

      1. Syns ikke nett trollene blir kneblet, de blir bare fratatt mikrofonen. Det er fullt mulig å trolle under rett navn, men d er de for feige til 😀

        1. Syns ikke nett trollene blir kneblet, de blir bare fratatt mikrofonen. Det er fullt mulig å trolle under rett navn, men d er de for feige til 😀

          (Haha så etterpå hvem som blir kneblet, men syns heller ikke kokkejævel blir kneblet heller motsatt )

    44. Så rett du gjør! Har fulgt dåkk ei god tid og syns du har en blogg som e unik, du dele av hele dæ og din fine familie, det treff iallefall mæ og syns det e flott å følge dåkker. Synd at det finnes så stygge mennesker i flotte Alta, det e jo bare trist… Ønske dæ og dine ei nydelig helg, forhåpentligvis uten hets!🥰

    45. Dette høres lurt ut👍👍
      Må jo ta slutt, er måte på hva man skal ta imot av usaklig dritt😳
      God helg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg