Jeg tar selvkritikk!

Selv om jeg ikke er noen superstjerne, bare en helt vanlig mann med alt du kan hoste opp av feil og mangler, (både de mer kjente og feil du knapt nok har hørt om før, he he), så må jeg etter hvert ta inn over meg at jeg, over tid, er Norges største bloggplattform, med, på “normale” dager, mellom 20 og 60 000 daglige lesere. Jeg er, men mine over 1,6 millioner delinger, Norges 4. mest delte skribent og, i konkurranse med de store mediehusene, som VG, Dagbladet, NRK, Aftenposten, TV2, osv, så er jeg Norges 22. mest leste nettsted.

 

Det forplikter!

 

Alle tror jeg er lykkelig, med fantastisk Kjærest, nyfødt Lillebror, dåp, bryllup, sukkrspinn og lollipop, men sannheten er at jeg akkurat nå er inne i mitt livs kanskje aller største krise. Den er så altoppslukende, energikrevende og hjerteskjærende håpløs at jeg ikke vet hvordan jeg skal komme meg ut av den med et slags liv i behold.

 

Dette har kanskje, eller ikke kanskje, jeg vet at det har gjort meg ekstra følsom og hårsår for negativ omtale. Det verste er at jeg ikke bare har lest og blitt lei meg over det negative som har kommet min vei, men jeg har fader meg oppsøkt det også. Som en absurd form for selvskading har jeg hver eneste dag, flere ganger om dagen, klikket meg inn på nettsteder, langt mindre enn min egen, som jeg visste ikke ville meg godt. Den menneskelige psyken er ikke alltid like rasjonell.

 

LIKEVEL SPILLER DET FAEN MEG INGEN ROLLE!

 

Jeg burde være stor nok til å tåle det. Jeg er en godt voksen (snart gift) mann (Herregud, hva har jeg gjort???) på 124,1 kg(Ja, den gikk faen meg ikke ned denne uken heller), 43, 5 år, suksessrik bedriftseier, (Vel, ikke konkurs i alle fall)  stor blogger, (jad a, du skrev det i innledningen), bestselgende forfatter, (Nja, godt solgt forfatter er vel mer riktig?), babypappa (Fy fader, su nydelig han er!!!), så egentlig er det litt patetisk at jeg lar så mye gå inn på meg, men det er ikke det verste.

 

DET VERSTE ER AT JEG BRUKER DEN STORE PLATTFORMEN MIN TIL Å SUTRE OVER DET!

Jeg  snart ta inn over meg at når jeg liksom, og vil tippe de aller fleste vil si fullt ut forståelige grunner, har fått “nok”, det være seg av halvanonyme nettroll, andre bloggere, kommentarfelt, så blir styrkeforholdet likevel helt feil når jeg legger all min store tyngde i å liksom “slå tilbake” Styrkeforholdet mellom meg og nesten hvem som helt blir for stort. Det verken ser eller er pent. Jeg har rett og slett blitt  for stor for det!

 

(Ikke hjelper det heller, men det er en annen sak. Skal i alle fall ikke sutre over det også, he he 😉 )

 

Jeg har lært veldig mye dette drøye året jeg har blogget. At folk er spik spenna gærne visste jeg fra før etter mange år som “FB-blogger”, men først og fremt har jeg lært mye om meg selv, mine verdier, min grenser, mine styrker, og, (siden jeg har vært, og er, så jævlig langt nede), alle mine mange svakheter.

 

Jeg skriver 1-3 innlegg om dagen, 7 dager i uka, måned etter måned, så det er klart jeg har trampa i salaten noen ganger. Jeg har på ingen måte gjort det bevisst for å få høye lesertall, men det er slik jeg er. Det er litt av greia. Selv om jeg på ingen som helst slags måte skriver “uten filter”, så er nok mine grenser for hva som er greit å dele mye videre enn mange andres.

 

Jeg tror veldig på åpenhet, men den har også en svært høy pris. Helt åpenbart for den som kler seg naken, (dere aner ikke), men kanskje viktigst, også for de nærmeste som står rundt. Et av en av mine sønners aller verste barndomsminne var da jeg lagde den bikinivideoen. Jeg syns det var artig, folk flest syns den var artig, man han syns det var helt forferdelig å dra på kino med kompisene og se den feite faren sin vrikke seg over det digre kinolerretet kun iført kokkehatt og leopardbikini. Jeg forsto det ikke da, men jeg gjør det nå. Likevel ville jeg gjort akkurat det igjen, unger er flau over foreldrene uansett hva de gjør, men den videoen lærte meg masse om at alt jeg sier, skriver eller gjør, også slår tilbake på familien min.

 

Hvert eneste ord jeg skriver og hvert eneste bilde jeg deler går gjennom det jeg kaller for “Skolegårdstesten”. Dvs. kan dette leses opp i skolegården uten at Datter blir plaget?  Altså ikke flau, men plaget og mobbet. Vil det gå ut over hennes livskvalitet? Bortsett fra ett unntak, så mener jeg selv at jeg har klart å holde meg på riktig siden av grensen. Altså ikke et innlegg som gjorde at hun ble plaget, men et innlegg som jeg vet hun reagerte negativt på. Det har jeg bedt om unnskyldning for mange ganger og bildet, for det var et bilde, ble etter hvert slettet, men det skulle aldri blitt postet.

 

Det kan jeg forresten fortelle litt om, for der gikk jeg ikke bare litt over streken, men veldig. Blir faktisk flau over meg selv hver gang jeg tenker på det. Vi var på helgetur til bror min og hans familie, Datter, Kjærest og meg selv. Husker ikke om det var før eller etter Katastrofen, men de på bor på “landet” ,og på turen møtte vi en flokk med lammunger. Fantastisk idyllisk, og jeg ba Datter springe ut slik at jeg kunne ta et bilde (til bloggen). Hun gjorde det og jeg tok noe som jeg syns var et helt fantastisk fint bilde.

 

Hun var ikke enig. Ville ikke ha det på bloggen. Jeg maste i flere timer, og til slutt orket hun ikke maset mer og ga seg. Jeg postet bloggen om den lykkelige familien på helgetur, fornøyd og glad, med bildet av Datter som hun i utgangspunktet hadde sagt nei til. Det var et soleklart overtramp som jeg angrer fryktelig på. Jeg forstår veldig godt at hun ikke ville ha det bildet på bloggen.

 

Kjæreste Datter, du som en gang kom med “Lyset”, unnskyld! Det er ikke alltid vi er like enig, men akkurat der hadde du rett. Det var skikkelig råtten gjort av Pappa. Unnskyld igjen. Uendelig glad i deg! Alltid.

 

De siste dagene har flere skrevet at de savner den “gamle, artige og fandenivoldske Kokkejævel”. Jeg kan dessverre ikke spille glad hvis jeg er trist, være artig hvis jeg er alvorlig eller fandenivoldsk hvis jeg ligger nede. Jeg skriver, som jeg alltid har gjort, i den sinnsstemningen jeg er i. Jeg later ikke som. Det du får er den jeg er, og jeg verken kan eller vil prøve å passe inn i alle forventingene som mange har til meg. Da spises jeg opp og blir borte, og hvor fristende jeg enn kan synes akkurat det høres ut noen ganger, så vil jeg ikke la det skje. Jeg verken kan eller vil bli likt av alle.

 

Likevel skal jeg heretter forsøke å være

Større, sterkere, klokere.

 

 

Jeg er meg. Kokkejævel. Noe annet kan jeg dessverre ikke tilby dere. Beklager!

 

 

Kulinarisk hilsen

Kokkejævel

 

 

 

 

 

 

 

 

74 kommentarer
    1. Denne posten synes jeg du skal redigere. Slett den setningen der du forteller hvorfor datteren din ikke ønsket bildet publisert. Alt det andre er greit, men akkurat den trekker jo oppmerksomheten mot det hun ikke ønsket oppmerksomhet rundt. Innlegget står seg akkurat like godt uten den setningen.

    2. takk for at du deler de vanskelige dagene også. det som ikke er rosenrødt. derfor følger vi deg. og ikke minst: det er viktig! hvor mange unge (og godt voksne) sitter og føler seg som tapere og unormale fordi de ikke alltid har et lykkelig liv. Overalt ser de blogger og andre sosiale media som gir dem et bilde av hva som er normen. og når de ikke “får til” det livet, tror de at det er dem det er noe feil med. mange sliter mye mer enn nødvendig fordi vi blir bombardert med fake shit. så vær så snill å fortsette som du gjør.

    3. Var det nå nødvendig å skrive hvorfor din datter ikke ønsket det bilde på bloggen? I mine øyne er det nok et overtramp. Blir man så forblindet av å dele «alt» at man rett og slett ikke skjønner når man tråkker over andres intimgrenser?

    4. Hei. Du er den du er, både på godt og vondt, og fortsett med det. Det er noe vi alle mennesker er. Livet går opp og ned og i svinger, men vi står han av. Har nettopp vært ute og måkket verandaen, 2,5×4 meter. Halv meter snø et borte, men det fylles opp igjen ser æ. 👎 Ha en fin helg, og kos dæ med dine kjære. Siden du ikke er en klemmer, som æ, så sender æ dæ en albuehilsen fra Kirkenes. 🤗👍

    5. De fleste dager er ikke solskinn, ikke for noen av oss. Men for min del har jeg sola i hjertet hver dag! Jeg velger rett og slett vekk alt drit! Det vil si oppsøker kun positive folk og positive blogger, haha neida her har jeg jo faktisk valgt å bli. Det er jo fordi jeg vet du glimter til mer positivt enn negativt, men selv kan jeg faktisk velge. Ganske fint sånn når en ikke selv har blogg, men du er nå en favoritt og ligger nå her i skåla mi. Verner om mine favoritter. Elsker humoren din og den finnes ikke på noen blogg jeg har lest så langt!🤩 Pass godt på dere og god helg!😘

    6. Dønn ærlig, selvkritisk, flott, sterk og inspirerende❣️ Du er deg, og det er mer enn godt nok!

    7. Takk, der er du tilbake i “rett format”. Ett format som jeg ønsker og lese. God helg ønskes deg og dine 😊

      1. Selvsagt glad du er fornøyd, men jeg vet ikke hva som er “rett” eller “galt” format. Jeg bare skriver etter egen dagsform, og prøver etter beste evne, å ikke trekke andre enn de som vil inn i mitt bloggunivers. God helg til deg 🙂

    8. Du er den beste utgaven av deg selv. Bare fortsett med det. Vi søker etter mennesker som er å stole på og som er loyale. God helg til deg og familien.😊

      1. Vel, slett ikke alltid, men jeg prøver! Snubler og faller, men børster av meg grusen og fortsetter. Hva skal man ellers gjøre? God helg til deg også og til din egen familie hvis du det har 🙂

    9. Tusen takk for at du kokkejævel,skriver om det virkelige livet på godt og vondt👌. Eg orker ikke å lese noen andre blogger,kun din. Det gjør eg hver dag,får med meg omtrent alle innleggene dine. Det gjør vondt å lese at du ikke har det så bra for tiden🤔. Håper du snart får lysere dager,du har en fantastisk nydelig kjærest,lillebror e jo til å spise opp😉. Ønsker deg og dine en fantastisk flott helg💕

      1. Tusen takk for fine ord! 😀 Ja, som jeg skriver litt her oppe, så hadde Lillebror vært spist opp for lenge siden hadde det ikke vært for at det hadde blitt så mye styr med politi og slikt 😉 God helg til deg, og takk for at du leser meg 🙂

    10. Du er god, ærlig og deg selv, uansett. Fortsett med det🥰
      Det er jo akkurat det som gjør bloggen din interessant å lese😊

      Riktig god helg!!

    11. Kloke ord! Vi bør og tenke på at blogg er en arbeidsplass! Vi hilser og er høflige med hverandre! Ønsker deg en fin helg Asbjørn 🙂 Slapp av og lade batteriene! Mandagen kommer tidsnok!

    12. Du e go nok som du e. Ingen er feilfri, det vet vi alle om vi tør snakke til oss sel. I speilet.

    13. Jeg er ny på lesing av blogg, men det gjør faktisk vondt å lese om alt dette munnhuggeriet som har foregått mellom enkelte av bloggerene her inne. Jeg forstår ikke hvorfor.

      Og du kan jo ikke være noen andre enn deg selv. Har du en dårlig og mørk dag så er det jævla vanskelig å fise regnbuer.

      Varme klemmer fra fersk blogger og bloggleser

    14. Når du – som har vært gjennom mer enn de fleste – skriver om en pågående krise, aner man jo at det er noe massivt.
      God bedring med situasjonen, hva enn den består av!

        1. Ups, helg ja, det er sant.
          God helg! 😊 og neste måned er en vårmåned – det er noe man kan trøste seg med (med mindre man er en sånn erke-ekte nordmann som bare elsker vinter og kulde….).

    15. Flott innlegg – som om jeg skulle sagt det selv 😉 Når du er på ditt beste, glimter du virkelig til, og da hender det vel så ofte at du er langt nede som høyt oppe. Bloggen din ville manglet dybde om du skulle sensurert bort den delen av deg selv. Jeg tror at inni oss fortsetter vi å være de små, sårbare barna og glemmer lett at vi i mellomtiden har vokst i utenomverdens øyne og hvilken makt vi faktisk har. Tankekjør er ikke noe jeg unner noen. Lykke til i kampen mot det og alle andre ting jeg bare kan ane at du strever med for tiden. Livkrise er ikke det samme som sinnssyk – det kan ramme alle når ting bare baller på seg lenge nok. Vilje til selvinnsikt derimot er en stor egenskap som det slett ikke er alle forunt. Jeg tror du vil ri av stormen til slutt – du har alt som skal til – med Kjærest og Lillebror støtt ved din side.

    16. Det innlegget her elska jeg 💖 Og du er mer enn bra nok. Tramper i salaten gjør vi alle , og enda mer når man er ekte i følelser. Jeg tror det er derfor du troner på toppen fordi vi er mange som kjenner oss igjen i hva du skriver . Men å også skrive om det vi gjør som vi kanskje ikke et like stolt av – er fint . For sånn er det å være mennesker.

    17. Sterkt innlegg, du er ærlig, derfor leser vi innlegga dine, og, hvis ikke det var mobbing fra kjerringa så vet ikke jeg, lag deg ei fin helg med dine🤗

      1. Takk for det, men akkurat den ballen har jeg lagt død. Heretter skal jeg prøve å være “større, sterkere, klokere” ,som mamma pleier å si. God helg 🙂

    18. Bloggen din er terapi for deg, tror jeg😉 Valgfritt for oss å lese. Få det ut, det er viktig👍 Du har vært gjennom veldig mye. Jeg liker at du skriver ærlig. Du skriver om hvordan livet er for mange av oss. Stå på👍 God helg til dere🥰

    19. Du er en fin fyr du. Og jeg er ikke helt sikker på om jeg er helt enig, for å si fra at nok er nok, er innafor. Men stort av deg å ta det perspektivet. Også har ikke jeg satt meg inn i alt så…. Men et usedvanlig levende ekte og godt menneske det er du. God helg til deg og dine.

      1. Når man når en viss størrelse har det egentlig ingen hensikt å si i fra. Uansett hva det er blir det bare vridd tilbake mot deg. Slik er det, og det MÅ jeg bare forholde meg til. derfor skal jeg heretter prøve å være “større, sterkere, klokere” . God helg 🙂

        1. “noen” har skjønt prinsippene i COS-P 😉 du glemte den viktigste “god” og det er du mest av alt.

            1. Det skal du ta som et komplement, for du høres ofte ut som du kunne drevet undervisning, du har det bare under huden du😁

    20. Du er den du er….. Og takk for det. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen : fortsett å være den du er! Du skriver, og engasjerer. Ja du lokker til og med fram en tåre i øyekroken i ny og ne. Den eneste bloggen jeg følger. God helg til deg og dine

    21. Fine erlige ord, det er det som gjør at jeg leser bloggen din, faktisk den eneste jeg leser, vi er ingen som er feilfrie, og har noe vi ønsker vi kunne gjort om,men gjort er gjort og spist er spist. Du må ikke skrive i/om en annen sinnsstemning du er i,det at du gjør det er det som gjør deg unik på ditt tastatur.
      Go helg til deg og din kohort😍

    22. Du skal være den du e, for da e du best. En dag oppe, en dag midt på, og en dag nede, det e livet🙂fortsett sånn du🙂
      Hilsen fra en Tromsøværing i Dubai.

    23. Livet er noen ganger som løken – lag på lag med alt som hører til, både godt og vondt. Stay strong

    24. For de som kjenner til det å være langt nede, tenker jeg at det har vært veldig tydelig at du sliter. Og det er jo mye av greia med bloggen din; vi lesere får deg ganske usensurert. Da blir det feil å kreve morsomme, humørfylte innlegg når Kokkejævel faktisk har det ganske jævlig.
      Og i en sånn situasjon er det mye lettere å tråkke i salaten, ta ting for hardt inn over seg, kanskje svare krassere enn tenkt, rett og slett fordi man ikke er helt til stede, og fordi det negative blir så forsterket.
      Men så skriver du jo så heidundrende godt, og da vil i hvert fall jeg heller lese mismodige, såre, irriterte, sinte innleggene enn ingen i det hele tatt fordi du ikke kan fake lykke og glede.
      Ønsker deg det beste for dagen og helga😊

    25. Å kunne skrive, uttrykke seg i akkurat den sinnsstemningen man er i, er en gave du tar godt vare på🤗ikke alle forunt å ha så godt tak i følelsene som utspiller seg inni en. Herlig å lese; ærlig og forfriskende.
      Hvorfor noen av oss 🤔»må» sjekke der vi vet!!! Ikke er godt for oss, finner du svaret? Lærer gjerne😊God helg til deg og dine☀️⛄️❄️⛄️

    26. Det at du skriver om ting som de er, uten sukker på, vil jeg tro er en av grunnene til din suksess med mange lesere. Det gjelder iallefall for meg. Jeg syns det er tøft av deg å orke å stå i dette med nett trollene! Det gjør vondt inn i sjelen at mobbere kan ødelegge folk i så stor grad, jeg har selv kjent mobbing på kroppen over mange år. Håper du orker å fortsette å skrive så lenge du selv har lyst! Beste bloggen.
      Gry Cecilie Sælen

    27. Du kjære kokkejævel✍🏼 Hvorfor slite deg ut med å gå ned kiloer som gjør deg sikkert te et hælvet å vær i hus med , for så å nyte hvetebrødsdagene og gå opp i lykkerus igjen😢 kast vekta, lev lykkeligt, så skal du se kiloene endrer seg uten for mye fokus . Heie på dæ

      1. Jeg må presisere at jeg ikke er en sint mann hjemme altså! Ikke slanker jeg meg heller, jeg holder på å legge om kostholdet 😉 Dette handler ikke om vekt. Det er ikke alt jeg kan skrive om. God helg 🙂

    28. Det er nettopp det som gjør din blogg verdt å lese.
      Du skriver med hjertet og lar oss få innblikk i gode og mindre gode……..og dårlige perioder.
      Løft ditt hode, rett din rygg. Finnes ingen prøverunde på livet. Det er her og nå! Da får vi bare ta hva det byr på og fokusere på de positive tingene og kjempe oss gjennom alt det vonde.
      Lag dere en fin dag. 🌞❄️❄️❄️🏔️

    29. Du e den du e. Med alt du e.
      Og den som e feilfri kan kaste første stein.

      På seg sjøl.

      Stå på! Vær den du e. Du.

      Eg heie på deg. Om det betyr nokka eller ei.

      Ha ei herlig helg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg