Jegeren

Årstiden vi er inne i nå er egentlig en fantastisk tid. Ser du bort fra den iskalde vinden og regnet som ustanselig høljer ned, uke etter uke, så er det mye å glede seg over. Og da tenker jeg ikke på alle oss med et par ekstra velferds-kilo som endelig slipper og vise all vår velstand for gud og hvermann i sommervarmen. Nei, jeg tenker på all soppen, rypene, bær i både bøtter og spann.

Lammet. Mørke kvelder. Sene middager. Høsten byr oss på så fantastisk mye godt hvis vi bare kommer oss opp av sofaen, går ut i skogen og høster av gavene som gud har gitt oss.

 

I fare for å bli stemplet som en villmarkens ektefødte sønn nå, noe jeg vitterlig ikke er, skal jeg fortelle deg en historie. Den første, og faktisk inntil nå, siste gangen jeg var på rypejakt med våpen i hånd, fant sted høsten 1999. Hadde lånte meg en hagle som ingen vill bruke lenger og hadde kjøpt inn klær for anledningen. Måtte jo se litt ordentlig ut.

 

Så la vi av sted da, jeg og to karer som vil være anonyme. Vi trasket og gikk. Gikk og trasket. Oppover i dalsøkk og nedover dalsøkk.  Time fulgte time. Ikke en eneste rype var å se.

Vi spredte oss og plutselig, etter noe som føltes som jødenes 40-årige ørkenvandring, fikk jeg øye på en enslig rype som lå gjemt delvis bak et tre. Jeg fikk lade og skutt i et tempo som selv Lucky Luke ville nikket anerkjennende til, og tror du herren klype meg ikke at jeg traff også. På første forsøk!

 

I lykkerus sprang jeg som en stolt elgokse fram til det åstedet for mitt første rypedrap. Jeg løftet, noe skuffet, medgir det, det istykkerskutte hvite saukraniet triumferende over hodet. I det jeg står der, elgoksen, og feirer mitt drap post mortem, kommer mine to erfarne jegere inn i lysningen. Har siden ikke fått flere jaktinvitasjoner fra den kanten for å si det slik.

 

Jaja, ble kanskje aldri en god jeger, men jeg ble ganske god til å lage mat. Litt av hemmeligheten bak min kokekunst har ofte vært at jeg har evnet, og turt, å tenke litt nytt. Ofte på de aller enkleste ingrediensene. De som ingen tenker på.

 

Eksempel: Rørte tyttebær med honning og frisk timian. Rørte tyttebær er godt, vanvittig godt, men prøv å bytt ut litt av sukkeret med honning og du får en helt annen opplevelse. Er du ennå så spik spenna gal at du tør å røre inn litt finhakket fersk timian og grovmalt pepper, så snakker vi virkelig smaksbombe! Det skal så lite til.

 

Eksempel 2: Multekrem med fersk rosmarin. Lag multekrem som du pleier, men dropp vaniljesukkeret. Det gir kremen din et billig, syntetisk preg som du slett ikke ønsker. Bruk vaniljestang og vend inn litt finhakket fersk rosmarin. Litt whiskey er heller ikke å forakte. Plutselig har du fått en spennende multekrem som smaker litt annerledes. Du har lagd noe som folk husker.

Eksempel 3: Høstsmør. 1/2 kg meierismør, 2 ss tyttebær, 2 ts knuste einebær, 1 ss gin, 1 ss akevitt. 1 ts grovmalt svart pepper, 2 ts salt, 2 ts tørkede urter som timian, rosmarin, løpstikke, oregano. Bland dette sammen og prøv å steik f.eks. reinfileten i dette smøret. Helt fantastisk!

Slik kunne jeg holdt på i timevis, men vi skal spise frokost nå. Huset er i ferd med å våkne. Senere skal vi fylle huset med unger og spille bingo faktisk. Nei, det var ikke min ide! 😀

Vi smattes!

19 kommentarer
    1. Etter min første smak av dine urterørte tyttebær i Hoftepluss sin spede barndom har eg alltid hatt rosmarin,timian og litt vanilje i tyttebæra 🙂 Det gir en helt ny opplevelse av tyttebær…mmm.. 🙂
      På Alfreds Kro en gang for lenge lenge siden, fikk eg multekrem med litt hakket mørk sjokolade i..det ble en multekrem eg husker.

    2. Hallo Kokkejævel! Masse gode tips her, og synd at du ikke fikk skutt ei rype. Men du har glemt at høsten også fører med seg jakt på større dyr. Hjort, rådyr, elg, reinsdyr. Og- nam-nam så mye godt man kan lage av det! God søndag.Lykke til med bingoen.

    3. Høsten er fineste tia, men liker alle de andre også. Her i nord med det magiske lyset, som gir lykkelige øyeblikk. Tusen takk for at du starta Bloggen, mye god lesing. Som gjør at lattermusklene får kjørt seg 😊😄👌Fin dag ønskes til deg og dine.

    4. Høstsmøret tror jeg skal prøves. Har 4 lår av villsaulam så den blir garantert en suksess. Tror jeg kan forvente stående ovasjoner fra enten mannen i huset eller et festlig lag. Så tusen takk for spennende deling av ditt oppskriftslager

    5. God morgen, Bloggerjævel! Så har jeg altså blitt en bloggleser.. Hvem skulle tru.. Ha en fin søndag med bingo og alskens – jeg gleder meg til neste innlegg 😉👍

    6. Fikk anbefalt å følge deg gjennom et kurs i sosiale medier her om dagen.😉.
      Angrer ikke.
      Her var det mye godt, og nye tips å finne for en avdanka kokk

    7. Fantastisk 😄 screenshoter for livet av oppskriftene dine 😄 men no e æ i ferd med å skal lage fårikål av en annen verden,men lammefond var umulig å oppdrive og ikke tid å lage sjøl,ka gjør æ?

    8. Fantastisk 😄 screenshoter for livet av oppskriftene dine 😄 men no e æ i ferd med å skal lage fårikål av en annen verden,men lammefond var umulig å oppdrive og ikke tid å lage sjøl,ka gjør æ?

    9. Takker for smoer og tyttebaer tips – skal jammen proeves 😀
      God soendag – selv med bingo! 😉

    10. God morgen. Fint å lese bloggen din på en litt sen frokost en søndagsmorgen. Ønske deg og familien din en fin søndag🍁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg