Jippi, jeg fikk lov!

Som dere vet holder jeg, (klyp meg i grevehenget), i disse dager på å skrive min 3. bok. Det er vel heller ingen godt skjult  hemmelighet at temaet denne gangen er mine aller beste kaker og desserter. Selvfølgelig tilpasset slik at absolutt alle over konfektsjonsalder skal kunne klare å følge oppskriftene. Også denne gangen blir boka utgitt strategisk like før julehandelen braker løs. Og forlaget er selvfølgelig fortsatt Kagge.

 

På de to foregående bøkene har jeg brukt profesjonelle fotografer som, kanskje spesielt på debuten, “Livet mellom måltidene”, tok spektakulært gode bilder, men også bildene i “Hva skal vi ha til middag?” var fantastisk fine. Det er imidlertid ikke slik at jeg bare kan knipse hver gang jeg har en rett klar, så kommer det en fotograf løpende. Slik må avtales på forhånd, gjerne i ukevis, og for at man skal klare logistikken og tidsplanen måtte jeg ha 15-20 retter klare hver fotodag. Det betyr voldsomt mye jobb i forkant for den arme kokken som skal forberede alle disse rettene.

 

Derfor ville jeg gjøre det litt/veldig annerledes denne gangen. Nemlig rett og slett ta bilder når jeg har en dessert ferdig. I stedet for å lage 20 desserter klar til en fotodag, så kan jeg for eksempel fotografere karamellpuddingen en onsdag, créme brûléen på torsdag og eplekaka på fredag. Alt tilpasset mitt eget liv og til en hver tid gjeldende overskudd.

 

Jeg foreslo derfor for forlaget at jeg ville prøve ta bildene selv denne gangen, men hørte verken hurra-rop, fanfarer eller noen som helt tegn til begeistring i andre enden, men ble heller ikke kappet hodet av. “Ta noen prøvebilder, så ser vi det an”.

 

I dag fikk jeg ikke bare en “tommel opp” fra forlaget, jeg fikk også SKRYT av kokebokredaktøren at bildene var meget gode, og hvis hun ikke hadde visst bedre kunne de like gjerne ha blitt tatt av en flink fotograf. Jeg ble naturligvis både glad og stolt, men først og fremst veldig lettet over at vi kunne gjøre det på denne måten. Det gjør det enormt mye enklere for meg, da det ikke blir kjempelett  planlegge noe som helst i månedene som kommer.

 

Da er det bedre at jeg kan ta bilder fortløpende når jeg har tid og overskudd til det utover våren. Det er jo litt som skjer framover kan du si…

 

Takk for tilliten!

PS! Jeg tar ikke bildene alene! Datter er fotoassistent og sørger for korrekt lys. Hun er dessuten også svært delaktig i selve pyntingen av kakene, så hun skal definitivt ha halve æren, og vel så det 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

11 kommentarer
    1. Gratulerer med vervet.Du er nok en flink chef og en artist. Gleder meg til den tredje boka.Skal nok få tak i dem når jeg kommer hjem til sensommeren.🍰
      .

    2. Det gledes! Du har jo noen fantastiske desserter på repetoaret! Melkesjokoladeisen, sjokoladepuddingen og rømmepuddingen har eg laget mange ganger:)

    3. Nå har jeg (med skam å melde) ikke anskaffet bok nr 2 (enda), men jeg lurer på om noen av oppskriftene der er glutenfrie og passer til 3,5 år gamle barn? Hvis kokeboka blir å inneholde mange glutenfrie oppskrifter, skal den definitivt kjøpes når den kommer. Sønnen fikk påvist cøliaki like før jul, så jeg er stadig på jakt etter gode glutenfrie oppskrifter 🙂 må si at det virker som om din datter er en gryende konditor-spire, ble meget imponert over gulrotkaka 🙂

      1. Hei! De aller, aller fleste middagsoppskriftene er glutenfrie, samt skrevet av en kokk med kresne unger og en kronisk tidsklemme i tre tiår, så jeg garanterer deg at du vil finne mye godt som ungen liker. Middager som unger ikke spiser er bortkastede middager 🙂

    4. Du (og datteren) er fantastisk flink(e) til å dandere, og tar flotte bilder, så det der skal gå bra! 😊
      Bare vær flink når du arkiverer bildene, så du finner dem igjen 👍

    5. Så veldig gode ut både kaker og dessert.😋 Har du tenkt å lage litt glutenfritt også kanskje?🙏🤔😊 Da hadde jeg (sikkert flere også) blitt glade 👍😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg