Jul uten unger

Jeg sier ikke at jul uten unger er en meningsløs jul, men jeg har aldri feiret uten i hele mitt liv, så kjenner ganske sterkt på det. Trodde egentlig ikke det skulle bli så tomt, men det ble det. Det hviler en stemning av noe som mangler over hele huset, og den slipper ikke taket selv om vi kjører bort i middagsselskap. Det er jo like tomt når vi kommer tilbake.

 

Vi har det hyggelig også altså. Akkurat nå er Kjærest oppe hos besteMor for å stelle i stand 2. juledags frokost/lunsj/middag/kvelds. Slekta er så stor at selskapet strekker seg over hele dagen for at alle skal få plass. Må komme i puljer for å ikke sette seg fast i sofaen. Selv sitter jeg her med dere etter å ha spasert fra svigerfar etter 1. juledags middag. Fader det var godt å gå! Gikk både fram og tilbake. Halvannen time til sammen. Greit å få utsatt det hjerteinfarktet med noen timer i alle fall.

 

I morgen er ferien over og jobben kaller. Skal vaske alle fire slushmaskinene og milkshakemaskinen, samt et fryserom. Greit å gjøre når det er stengt. Skal også klargjøre til åpning 3. juledag. Da er det på an igjen. Valgte feil bransje hva juleferie angår, men det er helt greit. Jeg liker å jobbe. Er en slags hobby jeg har.

 

På fredag kommer Datter. Vi skal feire nyttår sammen. Det blir veldig hyggelig. Gleder meg veldig til det.

 

Det er mange som sitter alene i julen. Jeg er ikke alene, men klarer virkelig å sette meg litt inn i hvordan det må føles. Julen er kanskje det tyngste høytiden å være ensom. Alt blir liksom så forsterket. Alle er så lykkelige på Intagram og Facebook. Vi vet alle at det er ikke slik virkeligheten nødvendigvis er, men den framstår slik. Da føler vi oss ekstra alene.

 

Ellers er jeg veldig glad for at alle bildene av juletrær begynner å avta nå. Det er grenser for hvor mange hundre juletrær jeg har interesse av å se. Underlig tradisjon forresten. Ikke bare det at vi trekker inn et grantre i stua midtvinters, men at vi på død og liv vil dele det grantreet vi har trukket inn i stua med resten av verden. Ikke for det, jeg skal ikke være den som kaster den første stein hva deling angår. Den diskusjonen er jeg dømt til å tape…

 

Jula er ikke bare hyggelig, og det tror jeg at jeg har til felles med veldig mange. Forventningene er så voldsomme. Flere uker med kav, stress og mas. Så sitter man på julaften etter at pakkene er åpnet og tenker, var dette alt? Er det dette vi har kavet med i ukevis? En time med middag og et par timer med gaveåpning?

Ser at jeg må avslutte nå før jeg ødelegger kvelden deres fullstendig, he he.

 

Fortsatt god jul!

 

 

13 kommentarer
    1. Har vært alene på julaften i flere år nå. Bestemmer meg på forhånd at det skal bli en koselig dag, lager god middag og åpner gaver når eg føler for det.

    2. Fortsatt go jul til dåkker, må prøve å kose deg uten barn, men forstår at det ikke er lett . Kos dåkker i kveld. 😍

    3. God kveld. Ja julen er trist uten ungene når man er vant å ha dem der.Men sånn e det for mange nu når ungene deles.
      Har 3 voksne gutter .Heldig at de alle bor her i byen og kommer på julebesøk.
      Ha en god kveld

    4. Så enig med deg! Vår datter på 21 skulle komme ned til leiligheten vår i Marbella lulle julaften – vi lengtet etter henne, vår eneste datter. Hun har reist mye alene før, men av en eller annen grunne så sitter hun ved feil gate og rekker ikke flyet ned til oss. 😥😥😥😥 det er komplett umulig å få billett ned til oss i tide så det eneste er at hun tar neste fly hjem igjen.. åhhh herregud for en følelse så trist og så forferdelig! Heldigvis har hun masse familie hjemme og får feire med min søster, mens vi sitter her i Spania alene.
      Jeg gråt fra jeg stod opp i går til jeg la meg – værste julaften EVER!!! Nå er de værste dagene over – så jeg skjønner deg så altfor godt, jul uten barna er bare helt forferdelig… 😥😥😥😥😥

    5. Husker godt min første jul uten ungene. Da var de ca 10 og 6. Det var for jævlig for å si det mildt, selv om jeg var hos min søster og hennes barn + halve slekta. Blitt utrolig avslappet hva kjas og styr angår. Kutta ut alle sju slag f.eks. Vår fam er heller på godt brød og hjemmelaget pålegg,så der legger jeg inn støtet. 😊 gleder meg til det tradisjonelle jule koldtbordet her i heimen i morgen. Fam + eks med hans barn og noen som ikke har fam her. Ei god blanding med andre ord. 😊 fortsatt god jul 🎅🏻

    6. Jul utn unga kan være koseli det og 😊 vi kan ikkje få, og fylle derfør jula me det som e a julestemning på anna vis. Og veit du ka æ e bombesekker på? Jo, at jula absolutt ikkje e kun førr unga, den e førr absolutt alle! 😍 men førstår at du gler dæ tell nyttår me datter. Kos dåkker vidre i romjula 😊

    7. Første gang mannen min og jeg er uten ungene i jula. Vi var helt alene i går. Det gikk greit, vi kosa oss masse, men det var rart å ikke styre og stelle for at de skulle få de vante tradisjonene. Natt til lørdag setter vi oss i bilen for å kjøre de vel 100 milene opp til Alta og Karasjok for å feire nyttår sammen med datter, hennes samboer og hennes svigerforeldre. Det blir kos. Fortsatt god jul til deg og kjærest

    8. Det verste, tror jeg, er de som streber etter å være best og som derfor kjøper hauger med hauger med gaver som de egentlig ikke har råd til å kjøpe – og som uti romjula engang innser nettopp dette…

      Å, ja… Jul uten unger er noe dritt!

      Ha ei fin romjul 🎄

      1. Vår første løsning på jul uten unger var å fjerne seg fra julekonseptet.
        Invitere noen andre voksne som også var uten unger, lage en middagsmeny som var fjernt fra julemiddagen og ha et middagsselskap med god drikke. Ikke fokusere på at det faktisk var julaften.
        Så ble det en grei kveld man kom seg gjennom uten å gå i oppløsning.

        Nå når ungene begynner å bli voksne, så kjenner jeg det drar mer og mer i meg etter å reise bort. Bo på hotell, spise god mat som noen andre har strevd med, drikke nydelig vin og slippe unna oppvasken. Betaler gladelig for det. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg