Kan du i alle fall ikke bare smile til meg?

 

Du vet senteret har stengt. Du må vite det, for alle de andre kundene har gått hjem for flere minutter siden. Du ser vi står og vasker. Noen av oss svetter, for det er hardt arbeid og vi har som må å være ferdig 21:30.

 

Du står lenge og ser på produktene i disken. Jeg skjønner deg godt, for vi har gode produkter og det er nok å se på. Jeg smiler til deg. Spør om jeg kan hjelpe. Selv om det er stengt. Jeg vet det. Du vet det. Du later som ingenting. Ser bare videre. Det går kanskje et minutt, så ser du opp på meg. “Hva koster det for røkt havlaks?” 549,-  pr kg svarer jeg. “Det var veldig dyrt!” svarer du. “Spørs hvor mye penger du har” prøver jeg å spøke tilbake. Ikke en mine i ansiktet ditt. Ikke en gang en rykning. Det har nå gått fem minutter siden du kom.

“Kan jeg få smake en bit?” Ja, selvfølgelig, svarer jeg. Jeg vet det er fantastisk god. Ulf Krane kan sine saker og sender aldri fra seg dårlige varer. Skjærer en god bit fra det aller beste stykket og gir til humørsprederen på andre siden av disken. Han tar i mot uten å se på meg. Han lukter på disken. Smaker, først med tungen før han putter hele det rause stykket inn i munnen. Tygger. Lenge.

 

“Einerøkt?” Nei, Ulf har aldri brukt einer. Han bruker bare bøk. “Jeg liker einerøkt best”. Ok, men Ulv bruker ikke einer. Skal du ha en bit? “Hva koster det for en bit?”

 

Til slutt så orker man ikke mer. Jeg er ikke en hund. Jeg har en liten familie hjemme som jeg vil hjem til. Jeg er ikke villig til å stå en halvtime ekstra for å selge en bit røyklaks. Kanskje hvis du hadde smilt til meg, men det gjorde du ikke. Du så ikke en gang på meg.

-Beklager vi har stengt, men vi åpner igjen i morgen klokka ni. Velkommen da!

Så snudde jeg ryggen til kunden som ikke var en kunde og vasket videre. Selv om jeg selger varer så er jeg ikke hunden din. Skjerp deg!

 

Riktig eller galt?

61 kommentarer
    1. Hadde vel gjort som deg selv om jeg vet at jeg egentlig burde ha oversett fyren i første omgang.
      Enkelte er en prøvelse…

    2. Kontroversielt, for kunden har jo alltid rett … Men for all del, jeg skjønner din reaksjon godt! Og vi som kunder må skjerpe oss, inkludert meg selv 😅 Men alvorlig talt, så gjorde du rett, det var tøft av deg, men kanskje fikk kunden noe å tenke på.

      1. Opphavet til ordtaket ‘kunden har alltid rett’ har ingenting med kundebehandling å gjøre, snarere med utvalg/etterspørsel. Det kunden vil kjøpe, det bør man selge. Det gir altså ikke kunder rett til å oppføre seg uten folkeskikk 😉

      2. Er lov å oppføre seg som folk for det, og dette var etter stengetid . Man oppfører seg bare ikke så respektløst mot en som jobber. Kunde eller ei

    3. Rett. Han hadde ikkje respekt for din jobb. Håper han tenkte det i etterkant eller noen sa det til han.

    4. Rett, noen kunder er bare sånn, kommer når en stenger enten det er 17, 20 eller 23, ufint gjort og ikke respekt for ansatte.

    5. JA,hadde gjort det samme! Alltid noen som ikke respekterer ,men når de i tillegg ikke har folkeskikk 🤬Da koker det i toppen! Syns du strakk deg langt.

    6. Syns det var helt greit at du sa det var stengt. Men man er jo villig til å strekke seg lenger for å hjelpe kundene, men da bør kunden også være høflig og grei. Du tapte ikke noe på den avgjørelsen 👍

    7. Utifra det du skriver, så var dette Helt innafor.

      Jada, kunden har alltid rett. Til og med i de tilfellene hvor kunden faktisk ikke har rett. Jeg har jobbet med salg i over 20 år, og lærte tidlig at man skal 1) yte service, 2) være tålmodig, og 3) sette grenser. Setter du ikke grenser, gir du kunden lillefingeren, så tar de hele armen og litt til. Ikke la kundene ete deg opp 😊

    8. MEGET rett! Har selv hatt noen av mine artigste og mest minnerike salgsopplevelser før/etter stengetid, men da med kunder som har vært takknemlige for den ekstra servicen. Kundene som kommer inn rett før stengetid og later som ingenting er noen av de absolutt verste, og enda verre er det om de ikke handler når de opptar “fri”tiden din.
      Hilsen gammel AMFI-kollega

    9. Det e en egen kunst å be ‘’kunder’’ reise til He….. og få kunden til å tro at han har rett og gleder seg til reisen, så rett du gjorde 👍

    10. Riktig 🙃 har selv jobbet i butikk og sittet å ventet på de som tok storhandelen like før vi stengte dørene… men da kunne eg ikke gjør nå men bare sitte å vente. Eg synes d e frekt som din kunde va idag. Bra du bare snudde ryggen til 😅

    11. Bra gjort👍
      Kunden har ikke alltid rett og det er så respekløst å komme inn i butikken når den er stengt. Da skal du som kunde være veldig ydmyk…og i hvertfall være hyggelig.

    12. Bra gjort👍
      Kunden har ikke alltid rett og det er så respekløst å komme inn i butikken når den er stengt. Da skal du som kunde være veldig ydmyk…og i hvertfall være hyggelig.

    13. Alle som sier at kunden alltid har rett tar feil.
      Kunden har ikke alltid rett, men den er alltid kunde.

      Ikke dermed sagt at man skal stå til etter arbeidstid for å gjøre kunden til lags(laks).

      Syns du gjorde helt rett.

    14. Jeg syns ikke det er sant at kunden alltid har rett🙄snakker av erfaring… og det kan være en kunst å beholde kunder, men noen kunder er også helt greit å miste…. man skal ikke bli behandlet som dritt …. uansett om det er kunder aldri så mye….. jeg syns du gjorde helt rett😎

    15. Helt rett. Har inntrykk av at de fleste som mener kunden alltid har rett, er de samme som aldri selv har jobbet med salg og service. 😅

    16. Du gjorde så absolutt det rette. Min mening er at det til syvende og sist handler om respekt og om det å forstå at din tid er faktisk like verdifull som andres tid. I dette tilfellet «kundens» tid. Det hender faktisk at den som jobber også har ett liv og forpliktelser utenfor jobben.

    17. Riktig! Og for å slå en for kunden sin side også. Selv opplevde e å bli hengt ut og angrepet av en ansatt på en butikk her i hjembyen min.
      Jobber selv i butikk og vet at du ikkje skal angripe kunden. Dette skjedde i kassa med mange andre til stedet.
      Så for å si det som det er; finnes mange kunder og det finnes mange ansatte!

    18. Jeg bruker å si til etternølerene- ” nå har vi stengt og jeg har mye å vaske så skal dere fortsette å være her så må dere hjelpe til”. Går sjelden mer enn 1 minutt så er det tomt.

      Du får veie opp de ekstra kronene kunden sannsynligvis ikke ville lagt igjen mot verdien av det det du går glipp av. Hadde det vært ett smil så hadde det kanskje ikke vært så gæli å gå glipp av.

    19. Dersom situasjonen er korrekt oppsummert så vil jeg anbefale et annet tilløp neste gang.

      Forsøk med “Beklager vi har stengt og må dessverre rydde og vaske før vi går for dage. MEN hvis du ønsker å kjøpe noe av det vi fortsatt har i butikken kan jeg forsøke å hjelpe deg.”

      Da har betjeningen gitt kunden en enkel ramme å forholde seg til – uten å være særlig avvisende.
      Det er viktig å ta godt imot kunden, men samtidig markere hvor skapet står i nuet etter stengetid.

    20. Høres ut som fyren hadde Aspergers- kunne jo være mulig det? Da var han ikke frekk og fjern, men totalt oblivious 😂

      1. Kunder kommer sjelden med lapper på ulike psykiske diagnoser, men etter å ha betjent flere hundre kunder om dagen i snart tjue år er jeg rimelig sikker på at denne kunden ikke hadde en psykisk diagnose

    21. Skjønner deg godt, og denne kunden oppførte seg ikke så bra akkurat.
      Har selv både jobbet i, og drevet butikk. Det mest slitsomme var de (samme)kundene som kom 5 minutter før stengetid og sa: “Jeg rakk det”…også ble de en halv time eller mer. Med unger som ventet hjemme, og etter en lang arbeidsdag vat det veldig slitsomt. Så nei, du gjorde ikke noe feil synes jeg. Pleide å rydde inn sykler etc jeg også. 😄

    22. Det handler vel om hva du starter med. I stedet for å poengtere til kunden at dere har stengt for dagen, velger du å ekspedere ham alikevel. Så “ombestemmer” du deg midt i ekspederingen.. Ikke god kundebehandling det.
      Jeg har flere ganger bitt meg i underleppen over sure kunder den tiden jeg var i butikkbransjen, men desverre så er det kundene en lever av. Min sjef sa alltid: Alle kunder skal behandles som dyrebare gjester uansett, fordi et dårlig rykte går fortere enn et godt et. 😉

    23. Rett på en flekk 💪 Trur desverre mang kunda trur dem kan kom og bære oppfør sæ som dem vil. Been there done that . Opplevd samme som dæ og det må da gå ann . 😉 ska vedd hadd vi snudd situasjon så og du hadd vært på jobben te den person så hadd den person gjort akkurat det samme..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg