Kjære Christine!

Foto: Min bror

BRUDGOMMENS TALE

 

KJÆRE CHRISTINE!

23. mars 2018 machet vi på Tinder. Tror til og med jeg «superliket» deg. Du var så søt. Likevel gikk jeg ikke videre med deg, for du var litt for, eller egentlig, ALT for ung for meg, men viktigst, du hadde ikke unger, og en oppegående, vis og særdeles klok mann som meg visste jo hva det etter hvert kom til å bety…

 

Derfor innledet jeg i stedet et forhold til en annen berte. En som hadde alle de riktige kvalifikasjonene: Altså FERDIG MED UNGER!!!

 

Heldigvis så skar det seg nokså fort av ulike årsaker, og jeg satte meg ned på Tinder igjen. Der satt du, slike søt og nydelig, fortsatt på jakt etter drømmeprinsen. Jeg tok kontakt igjen og vi pratet konstant noen uker før vi møttes i småbåthavna. Kleint og iskaldt, men et sted skal man jo møtes.

 

Etter mye fram og tilbake ble du min Kjærest 13. mai 2018 på Sandfallet. Siden har det vært oss, selv om det vært slutt mange ganger. Senest torsdag i forrige uke, og jeg regner med at vi kommer til å gjøre det slutt fra tid til annen for resten av våre liv, men det er helt greit, for jeg vet at om en time eller to så er vi sammen igjen.

 

Jeg er en impulsiv type, men akkurat dette med flere unger var helt uaktuelt for meg. Datter var så definitivt min siste unge. Hadde stampet i unger siden jeg var 19 år, og hadde i grunnen ikke noen drøm om å stampe videre til jeg ble 60.

 

Du tok et valg, og sa til meg at du ville satse å meg, selv om det betydde at du måtte forbli barnløs. Om det var kynisk kvinnelist eller ikke vet jeg ikke, og vil heller ikke vite, men da forsto jeg at du mente alvor med meg og var villig, sa i alle fall, at du var villig til å ofre drømmen om egne unger til fordel for en stutt gammel gubbe, meg.

 

Jeg sa derfor til deg, ok, jeg kan skjenke deg et barn, kanskje to, men da må vi hive oss rundt med en eneste gang, for jeg akter ikke å bruke rullator i mitt barns konfirmasjon.

 

Som sagt så gjort, og siste pinsedag 2019 sendte Vår Herre det alle vakreste han hadde ned til oss. Ni dager før termin og jeg var selvfølgelig bortreist! Datter og jeg tok sjansen på å reise ned til den veiløse øya Harøy, for å feire 70-års dagen til Modermannen. Det sies jo at førstegangsfødende ikke føder før tiden. Vel, Christine er ikke den som utsetter ting hun vil ha gjort, og Vebjørn, Lille Vakre, som vi kaller ham, så dagens lys, med bestemor som fødehjelper, på Hammerfest sykehus dato.

 

Jeg skal ikke snakke så mye om han, men på mange måter var han min andre førstefødte, og ble et slags symbol på at mitt nye liv. Vi knyttet oss umiddelbart til hverandre og det verste som kunne skje var ikke i mine tanker i det hele tatt de fjorten dagene vi fikk ha ham hos oss.

 

Ikke et eneste sekund var jeg redd. Det var rett og slett fullkommen lykke de to ukene og den aller siste kvelden var helt perfekt. Nesten slik du ser på film. Da vi våknet neste morgen var imidlertid filmen over. Vår Herre hadde ombestemt seg, og tatt han tilbake.

 

Det var et langt og mannevondt år. Vi vekslet på å trekke hverandre opp når vi hadde krefter til det, men skuta knaket kraftig i sammenføyningen. Det er ikke en død unge et helt ferskt par trenger som starthjelp, men vi kom oss på en eller annen måte, riktignok både skadeskutte, skitne og trøtte, gjennom det. Jeg vil ikke si styrket, for slike voldsomme tragedier er utelukkende negative, men man blir litt mer klok og litt mer klar for alt annet av livets jævelskap som man jo vet dukker opp fra tid til annen.

 

Christine, du er en helt fantastisk mamma! Det er ikke bare noe jeg sier for å gjøre deg glad, men det virker nesten som om du aldri har gjort noe annet enn å ha små babyer i hus. Tror du er en av disse som bare instinktivt vet hva de skal gjøre fra det øyeblikket ungen sklir ut i friluft. Jeg er sikker på at hvis du hadde fått noen rifter under fødselen, så hadde du sydd deg selv med den ene hånden mens du ammet Lillebor med den andre.

 

For Lillebror kom, og Lillebror har ikke dratt noen steder. I april blir han faktisk et halvt år, og maken til blid unge har jeg ikke sett på 20 år da R var baby. Han er så blid! De eneste gangene han ikke smiler og flirer er når han skriker. Ja, vet det høres teit ut, men det jeg mener er at han aldri er alvorlig.

 

Kjære Christine, eller «Kjærest» som du heter på bloggen. Fra og med i dag må jeg begynne å kalle deg for «Konemor». Jeg har gledet meg til det. Jeg har lyst til å være gift med deg. Dele hverdag og fest, Lillebrors oppvekst og, til slutt, egen alderdom. Forplikte meg formelt med deg. Jeg trenger deg. Klarer meg ikke alene eller med noen andre. Du er den rette. Det er jeg helt sikker på.

 

Foto: Min bror

Elsker deg.

EWWG

 

 

45 kommentarer
    1. Even when you’re ghosts❤️

      Dere er et nydelig vakkert par og dere er begge to like heldige som har funnet hverandre. Gratulerer så mye med vel overstått bryllupsdag og dåpsdag❤️

    2. Gratulerer så masse, bitte litt på etterskudd 🎉🌺🙌 !! I gode og vonde dager … slik er livet! Måtte dere få i massevis og lassevis av de gode, for deres skyld, og for barnas skyld 😍.

    3. Gratulerer til dere begge (og Lillebror) <3 Håper du forsetter med å kalle henne Kjærest jeg, for det er DET dere skal være resten av livet 🙂

    4. Nydelig tale! Godt ispedd humor og alvor. Gratulerer så mye med bryllupsdagen og dåpsdagen. Ønsker dere alt godt for framtiden. ❤

    5. Vakkert❤ jeg gråt som en foss 🙂 Ønsker dere alle et langt og godt liv sammen m barn,bonusbarn og etterhvert barnebarn

    6. Gratulerer til dere begge to ❤️❤️ Aldeles nydelig «konemor» – ja, ikke helt værst du heller 🙃 Ønsker dere all mulig lykke og kjærlighet ❤️❤️ Å gratulerer så mye med dåpsbarnet også 🤩

    7. Gratulerer så mye til konemor, lillebror og deg💞 Det er sant som Bibelen sier, «kjærligheten tåler alt»
      Nydelige ord fra deg og en smoking hot konemor du har fått deg 🤩 Lev vel 🌸🥳👏

    8. Nydelige tale, til ei nydelige brud 🌸❤ Gratulerer til dokke begge 🥳🎊 må livet vidare bli alt dokke ønska, å enda meir til ❤🍀

    9. Åhh, kjære vene for en nydelig tale. ❤️ For noen nydelige ord. ❤️ Og for en aldeles vakker konemor du har. ❤️ Ønsker dokker lykke til med alle de åran dokker får sammen. ❤️🤵👰👶

    10. Fantastisk ❣ Gratulere så mye begge to🥰 Go påske ønskes fra en Finnmarking på Vestlandet 💛

      1. Æ strigråter hær æ sitter i en sein kveldstime, for en vakker og sterk tale, vi mista våres to vakre små og gifta oss to år etter, og livet gikk faktisk videre, og etter tre år satt vi der som tobarnsforekdre og lykken var sååå stor !😊💖Ønsker dokker ALL den lykken som er mulig, og tskk for den historien som dokker deler !😊💖

    11. Velkommen i Paradisets dør
      Her finns det eplekart og orm som før
      Strø roser for hverandre, torner besørger andre.

      Gratulerer til brud og brudgom, fin tale…
      All lykke ønskes❤️

    12. Veldig god tale til din hustru og dere er et stilig par. Bruden er jo så vakker i brude stasen og hun ser så lykkelig ut. Jeg ønsker dere alt godt på bryllupsdagen og på reisen gjennom resten av livet💕

    13. Gratulerer som nygifte, til dere begge 😁 Det var en bra tale, du. Godt jobba 👍 Dere er et vakkert par, og bruden helt nydelig 🤩 Jeg skjønner at du tenkte på aldersforskjellen til å begynne med. Men som så mange andre, oppdaget også du at kjærligheten har ingen alder ❤️
      Masse lykke til i framtiden 😀

    14. Aldeles nydelig, vakker brud! ❤️❤️❤️🥂🍾
      Og.en flott tale fra en flott mann!

      Livet består av oppturer, nedturer og oppturer. Bare å ta alt på strak arm så går det så fint til slutt! ❤️❤️❤️

    15. Å så nydelig brud 🤩
      En flott føkelsesladet tale.
      Ønsker dere all mulig hell og lykke til videre i livet 💞🌹
      Lille bror har en trygg bauta. 💪

    16. Nydelig tale til en nydelig brud ❤ Ta godt vare på Konemor. Forresten det behøver jeg kanskje ikke si….😊

    17. Ei nydelig brud som glitrer av glede og kjærlighet❣️ Til lykke til dere begge videre på livets vei💛

    18. Såå vakker brud❤🌹🌹. En flott og rørende tale du holdt,fikk tårer i øyan bare av å lese den!!
      Men så et eg veldig lettrørt. No venter eg på å få se dåpsbilde av lillebror i den fantastiske
      dåpskjolen som din kjære konemor har strikket😍.Ha en fin kveld,lykke til videre som nygifte💙❤

    19. Gratulere så mye ❤ Får gåsehud når æ les dette innlegget. Må dokker få mange lykkelige år i lag både med krangling og kjærlighet

    20. Å, for en nydelig brud, og fin tale .❤ønsker dere alt godt nå og i fremtiden. .😍❤❤❤❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg