Kjære sønn, du som er i himmelen!

Siste gang pappa så deg lå du helt stille med øynene lukket nede i kista. Jeg så det trolig var siste dagen vi kunne ha åpen kiste, men likevel var du så nydelig der du lå og” svettet” litt på nesen og i pannen. Hendene var blitt varme og myke av all strikingen, men resten av kroppen var kald og stiv. Det var helt forferdelig. Det er fjorten år siden i dag, men tårene bare fosser ut likevel nå når jeg skriver om det. Akkurat nå ser jeg ikke tastaturet foran meg en gang. Det er så vondt nå at det nesten føles som begravelsen bare var for noen timer siden.

 

Tårene bare renner og renner. Savner deg av og til så ufattelig mye, men det er lenge siden jeg har grått så mye for deg som i dag. Så ærlig må jeg være. Det begynner jo å bli noen år siden. 14 år og konfirmant skulle du blitt i år. Det er så ufattelig trist å tenke på at jeg blir kvalm. Vet ikke hva som skjer med meg, men hulker faktisk nå. Klarer ikke. Må ta en pause.

 

+++

 

Jeg har det litt bedre nå. Mammaen til Lillebror ringte faktisk akkurat i det jeg tok pause. Jeg klarte ikke si et ord, bare lyder. Hørte henne bare si “Vi kommer!” og fem minutter senere sto det en gråtende kone og en smilende Lillebror i døråpningen på kontoret. De kom mot meg og holdt rundt dette vraket av en mann som var i full oppløsning.

 

+++

 

Nå hører jeg de plundrer ute i nettbutikken, mens jeg er tilbake til kontoret for å gjøre ferdig bloggen. Den ble jeg overhodet ikke slik jeg hadde tenkt før jeg knakk fullstendig sammen. Egentlig skulle jeg fortelle deg hvor fantastisk glad og lettet jeg var i dag etter at Hoftepluss i går offisielt og på ordentlig ble solgt, og pappa ENDELIG kanskje kan ta seg ordentlig fri en helg uten at det skjer noe eller uten at jeg er REDD for at det skjer noe på jobb.

 

Husker du natta du døde? Du må ha vært litt pjusk på kvelden, (nå i ettertid vet jeg jo at du var dødssyk), for du surket litt på kvelden. “Ka e nu han remje førr denn ungen??!” hadde jeg visst sagt før jeg irritert gikk å la meg i lag med deg. Jeg var sliten. Hadde vært en intens sommer på jobb, (det er det jo alltid), og nå skulle vi ENDELIG på sommerferie. Dagen etterpå faktisk.  Kunne du ikke bare sovne så det ble stille i huset?

 

+++

 

Vi skal dra på kirkegården nå. Tror heller pappa skal skrive til deg en dag når forsvarsverket har blitt sterkere. Det har vært rimelig intenst noen år nå og pappa er skikkelig, skikkelig sliten. Det går bra altså, pappa er en kriger, men trenger bare hvile meg litt noen uker. Om jeg skal ta fri og bare knipse med tærne? Nei, ikke ennå. Skal jobbe et par uker fra seks til tolv på Hoftepluss, (slik at de nye eierne får litt innføring), før jeg drar opp i nettbutikken noen timer hver dag, men jeg slipper personalansvaret. Det er et stort ansvar som kan være tungt vanskelig når du egentlig burde tenke mest på deg og ditt for å bli frisk, men du simpelthen ikke kan fordi du har plikter som arbeidsgiver som bare MÅ komme foran deg selv og din egen familie, slik ER det bare.

 

Det er nok det som har slitt meg mest ut. Det at jeg har måttet forsøke å tilfredsstille så mange, så lenge, samt jobbe så mye for andre, selv om jeg på så mange plan kanskje kunne trengt en lantidssykemelding eller to selv. Nå slipper jeg det, og det kommer til å gjøre meg, og familien veldig godt.

 

+++

 

Vi kommer til å tenne et lys for deg i kveld, Michael. Du var pappa sin aller minste. Jeg savner deg sånn.

 

Pappa

 

 

 

 

 

 

 

 

49 kommentarer
    1. Hei,kokkejævel 🌼

      Eg skal ikke si at eg vet hvordan du har det,det vet eg ikke,vi har alle vår egen måte å takle grusomme ting og bunnløse tragedier på ❤
      Men,det eg kan si,er at eg og mistet det mest verdifulle,umistelige i livet mitt,brått og brutalt i en uforståelig ulykke en nydelig julidag for 16 år siden.
      Han gikk hjemmefra om kvelden den 14.07.Kl.21.55,sa hade mamma,vi snakkes i morgen.Kl.06.45.Fredag 15.07 kom telefonen fra Haukeland Sykehus – det hastet,vi måtte komme med en gang…Dødstidspunktet var kl.08.24,så han holdt ut til vi hadde kommet.
      Det er grusomme påkjenninger for både kropp og sjel,i ettertid kan man ikke forstå hvordan man kunne overleve smerten,sorgen og tanken på å gå videre i livet når det som gjorde livet verdt å leve var revet bort,brått og nådeløst fra det ene øyeblikket til det neste.
      Eg tror at vi som har opplevd sånne tragedier lever videre i en slags fornektelse (eller hva eg kan kalle det) man må godta det som har skjedd for å klare å ta babysteg videre,men man kan aldri akseptere det.Tanken er fortsatt at “han er bare ikke hjemme akkurat no”.
      Gutten vår blei tatt fra oss bare 14 dager før hans 25årsdag,den 05.08 ville han blitt 41 år,men han vil for alltid være 24 for oss.
      Tapet var grusomt og umenneskelig,han var min førstefødte og eneste sønn,men så rart det enn høres ut så har eg aldri hatt følelsen av at han har forlatt meg og familien sin,rett som det er blir vi påminnet,ikke om det som skjedde,men små varme og gode hverdagsting,smilet hans,den nydelige humoren hans og gode minner.Og nå i ettertid kan eg også si at det har skjedd fine og gode ting i livet etter ulykken og hvem vet,kanskje han har hatt “en finger med i spillet” for å passe på at det har gått veldig bra med oss❤ Eg velger å tro det ❤
      På hans 41 årsdag 05.08.skal vi igjen samles ved graven hans for å gi han en liten oppmerksomhet på bursdagen,det er ikke bare trist lenger,litt fint også faktisk,selv om det høres rart ut,kanskje.

      Tiden leger ikke alle sår,men ettersom tiden går får man ro og den bunnløse sorgen viker for gjensynet håp ❤

      Kondolerer så mye med ditt uerstattelige tap 🌹🥀 Hilsen synskepeggy.

      1. Tusen takk for hjerteskjærende og triste, men samtidig gode og fine ord! Jeg har ikke reagert som jeg gjorde i går på mange år. Det bare flommet over uten at jeg hadde krefter til å stoppe det. Helt forferdelig leit å høre om sønnen din. Har selv voksne sønner som jeg er livredd for å miste på verst tenkelig vis. Alt godt fra Alta!

    2. Æsj så mye humble-brag her at sppyen SPRUTER ut av kjeften på meg.
      Normen om å unngå selvskryt gjelder åpenbart ikke for deg.
      Dyssosial much.

      1. Det var alt du klarte å få ut av dette hjerteskjærende innlegget,normen om å unngå selvskryt??? Noe av det mest idiotiske jeg har hørt,janteloven lenge leve! Hvorfor skal man ikke kunne fortelle om hva man har fått til i livet? Det er jo ikke løgn,han har gjort alt dette! Ser deg for meg som den negative i omgangskretsen din,den man ikke tør å være åpen mot..Jeg synes kokken skal gi seg selv,ikke bare ett,men flere store klapp på skulderen. Så kan sånne negative folk som deg putte sneipen tilbake i kjeften og heise opp buksa som henger på ræva!

      2. Arne Rasmussen… er det ditt egentlige navn tro, eller er du bare en feig, feig mann som skjuler seg bak et annet navn? Uansett så må du jo mene hva du vil om hva du vil, men jeg vil anbefale å enten å skrolle videre eller finne en annen blogg å lese. En som kanskje passer deg bedre?? Her er en mann som har ligget langt nede i gjørma, og nå forsøker å kjempe seg tilbake til et slags liv.. Ha en fin dag videre 😊

    3. There grows a rose in memory’s garden.
      It grows because of you.
      And whenever my heart wanders there,
      The rose blooms a-new.

    4. Føler virkelig med deg i sorgen… <3 Vår sønn rakk å bli 28 år før han ble slått ihjel av vennegjengen… -Langsomt… Det er like vondt nå som det var den augustdagen i 2010 da vi fikk dødsbudskapet… <3

    5. Those we love, don’t go away, they walk beside us every day. Unseen, unheard, but always near, still loved, still missed, and very dear❤️

    6. Sorgen er som havet, i begynnelsen er bølgene krappe, bråe og mange. Etterhvert avtar de og blir til store, og noen ganger mindre, dønninger.
      Havblikk blir det aldri.
      ( fritt etter Iben Sandemose)

      Gode tanker til deg og dine. Husk at det «store hulket» kan noen ganger være forløsende 💔

    7. Gleden og sorgen! Våre følgevenner. ❤🌹 Vi deler det så godt vi kan, tusen takk for at du setter ord på det.

    8. hjerte mitt blør sammen med deg. ❤
      I mårn er det 3 uker siden vi fikk beskjed om at vår gutt var død i magen… 2 dager før termin.

      Jeg skulle ønske jeg kunne gi denne smerten vi føler på til noen andre, men samtidig så ønsker jeg ikke dette på min værste fiende.

      Skal tenke på Michael i kveld når jeg tenner lys for min Rian ❤

      1. Herregud, det har jeg også opplevd, men ikke så nær termin! Jeg føler virkelig med dere, både mor, far, eventuelle søsken og øvrig familie som alle har gledet og forbedret seg til Rian skulle komme. Alt godt til alle!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg