Kjærest og Lillebror blir “kastet” ut av sykehuset!

 

Hammerfest skal tømmes for pasienter for å få bukt med Viruset, men lenge trodde vi at barselavdelingen skulle skånes for evakueringen. I morges kom kontrabeskjeden. Mandags morgen må både Kjærest og Lillebror forlate sykehusets trygge vegger og legges inn i Alta som ikke har sykehusstatus, med alt det måtte medføre. Jeg kjører over i morgen, søndag, overnatter på sykehuset og kjører dem selv tilbake til Alta.

 

Det var en spak og fortvilet Kjærest som ringte meg med denne nyheten i morges. Dette er det motsatte av trygghet. Dessuten betyr dette at jeg ikke får sett Lillebror igjen etter at jeg har fulgt dem inn på avdelingen i Alta. Jeg får lov til å bli, men jeg får ikke lov til å komme tilbake. Drar jeg får jeg ikke sett dem før de kommer hjem og jeg har ingen mulighet til å bli der i dagevis uten å dra ut i verden.

 

En helt fortvilet situasjon. Planen var at de skulle være innlagt i alle fall til han hadde overlevd storebroren, altså 14 dager. Ikke fordi det er en garanti mot noe som helst, men det er en magisk grense. Neste grense blir fire måneder, men alle forstår at det ikke kan stå en lege på sengekanten så lenge.

 

Jeg er skikkelig fortvilet og lei meg nå. Ja, jeg forstår at smitteverntiltak må komme foran det meste, men det hjelper ikke vår situasjon i det hele tatt. Vi trenger hverandre mer enn noen gang nå i begynnelsen, og så går alt sammen bare til hevete!

 

Da får jeg altså bare et døgn til med sønnen min før vi igjen må skilles uten mulighet til å komme på besøk. Kanskje vi bare skal ta sjansen på at de kommer hjem tidligere, men hva hvis det aller verste skulle skje? Kommer aldri noensinne til å klare å tilgi meg den avgjørelsen. Likevel tenker jeg tanken, for vi har jo pustealarm på ham og i morgen skal vi på gjenopplivingskurs for spedbarn på sykehuset. Det er en trygghet fram til ambulansen kommer.

 

Nei, faen dette var leit!. Til helvette med Korona!

67 kommentarer
    1. Jeg bare må kommentere dette innlegget. På grunn av bildet.

      Noe så vakkert! Nå kjenner ikke jeg Kjærest, så jeg vet ikke hvordan hennes uttrykk og blikk er i ulike situasjoner.
      Men det uttrykket hennes og det blikket. Det sier ALT om hva det er å få et barn. Hun er så vakker! Jeg får faktisk gåsehud av å se hvor takknemlig og lykkelig hun ser ut. Det er så nydelig! Du har nok den vakreste Kjærest som er å finne!
      Ta vare på hverandre og kjærligheten. Og kos dere med den lille.

    2. Det kan ikke være lett for deg å bli vurdert i alt du skriver, men du ser ut til å være sterk på dette området. Alt i alt er det bare ord… Når det gjelder det andre vil jeg si: vurder at Kjærest reiser til Tromsø. Å ikke få være med Lillebror nå (en tid fremover) kan du tenke er prisen å betale som et større og tryggere tiltak for at du skal få være hans pappa i alt han vil trenge deg til i sin oppvekst 😊

    3. Jeg ville uten tvil valgt Tromsø.
      Det er universitetssykehus, med den beste kompetansen i hele landsdelen. Altså det aller tryggeste stedet å være.
      Så jeg skjønner egentlig ikke problemet 🙂

          1. Med tanke på deres tidligere erfaring, så e ikke kompetanse alt. Trygghet som i forståelse, kjærlighet og relasjon er minst like viktig akkurat nu.
            La de nu få lov å bestemme over sitt eget liv.

    4. Ha en riktig god tur over fjellet. Er så vakkert der oppe. ♥️ hilse kjærest og klem til lillebror😍😍😘😘

    5. Jeg oppdaget bloggen din like før dere reiste på sykehuset og har spent fulgt familien din siden. Det har både gitt meg mang en god latter, noen kortere negler og en dose tårer. <3

      Jeg har også blitt ganske opprørt, men det skyldes utelukkende alle de DUSTETE kommentarene. Helsike, folk må fader meg skjerpe seg.

      Ta godt vare på hverandre, dere fine familien.

      Ønsker dere all mulig lykke til!

      1. Hyggelig du oppdaget bloggen til slutt! 🙂 Mitt kommentarfelt er åpen og folk står fritt til kommentere det de føler for. For å ta de “kritiske” røstene seriøst prøver jeg å svare dem. Det blir, uten unntak, aldri godt mottatt.

        1. Ja det er sant, du prøver å svare de “kritiske ” røstene. Kan det være at det aldri blir godt mottatt fordi du ikke svarer på det vi spør om? Er det heilt greit og bryte det klare påbudet fra Forbrukertilsynet om merking reklame?
          Det viktigste anliggende for meg, utlevering av mindreårige i ord og bilder, har du lyttet til “kritikken”, tatt til deg, og sluttet med, og det skal du ha kred for. Med mindreårige mener jeg ikke bilder og omtale av babyer, det er bare koselig, så lenge de ikke blir brukt i markedsføring.

          Alle gode, og kanskje mindre gode råd du får om hva du bør gjøre, ikke gjøre, hvor dere burde dra osv. Sett i lys av de veldige stressede og psykiske vanskelige dager dere har foran dere, har du min fulle forståelse for at det kan være litt irriterende. Det er det kun dere som vet best, tenker jeg.

          1. Jeg er ikke enig om at jeg ikke svarer på dere spør om. Du er vel en av de jeg har brukt mest tid på å svare i løpet av dette drøye året. Hva merking av reklame angår mener jeg at jeg ikke bryter loven, hvis man da ikke anser omtale av meg selv eller en hver antydning at jeg har bedrifter som reklame. Slik tolker ikke jeg regelverket. Jeg vil vil også anta at også Forbrukertilsynet har fått med seg at det finnes en stor blogg som heter “Kokkejævel”, men jeg har ikke en eneste gang fått tilsnakk fra dem. Og jeg tipper de blir tipset både støtt og stadig…
            Jeg er også uenig i at jeg har “utlevert mindreårige i ord og bilder”. Alle mine ord og bilder har blitt godkjent av de mindreårige i min blogg, bortsett fra min mindreårige baby.

            1. Neida, det å nevne bedriftene dine er helt ok. Blir som når Varnergutta blir intervjuet i Dagens Næringsliv og nevner butikkene sine, Dressmann. Så klart de ikke i intervjuet får opplyse om at uken før 17 Mai selger vi alle dresser til halv pris.
              Det jeg ikke skjønner er at du ikke skjønner, at ved å linke til nettbutikken din uten å merke innlegget med reklame, er et klinkende klart lovbrudd. Et tastetrykk unna finner du Forbrukertilsynets lettfattelige regler. Forbrukertilsynet har forhåpentligvis langt viktigere saker og styre med enn å lese blogger 😉
              Når det gjelder samtykke fra mindreårige, må vi ha i mente at barn er veldig lojale overfor foreldre, og bra er det.
              “Da er vi enig om at vi er enig om å være uenig” var en tidligere toppbloggers mantra. De fleste har fått med seg hvor galt det gikk til slutt, for bloggeren.

            2. Jeg er ikke enig i at du svarer på de «kritiske» spørsmålene som bli stilt.. iallefall ikke på en saklig og særiøs måte.. det ligger alltid ett lag av fornærmelse i svarene dine, visst d kommer ett svar.. ofte svarer du med ett småfrekt spørsmål tilbake.. Det synes jeg egentlig er litt trist, og har ført til at jeg har mistet respekten for deg som blogger, og derfor sjelden klikker meg inn her nå.. har egentlig ikke lyst å kommentere heller, da reaksjonen er som den er.. men synes alikavel det er på sin plass å si ifra, da det tydeligvis er flere som mener det samme.. Å møte alle, både «heiagjeng» og de som er litt mer kritiske, med litt mer ydmykhet, tror jeg kanskje kan være lurt… også litt synd at dette skal ta fokus bort fra det som er viktig nå; den nyfødte, men som du skriver, får du svar..

              1. Saklig analyse du kommer med her. Fint at du sier i fra. Og det fungerer tydeligvis. Bloggeren tar det til seg , litt etter litt, indirekte, selv om han ikke innrømmer det 😉

                1. Takk igjen, Bien, og samme til deg🐝🙌 Tror vi to er ganske så enige ang akkurat dette iallefall.. Får håpe det hjelper litt å si ifra.. men jeg har nå ennå ikke fått svar på spørsmålet mitt fra kokken da, så vi får kanskje bare være enige om å være uenig da, kokken og jeg (og du)😅🙂😉

                  1. Vi er sikkert alene her nå, når bloggeren blir svar skyldig og han er i utgangspunktet enig, er han veldig rask til å poste ett nytt innlegg, og det er taktisk lurt 😉

    6. Gratulerer med nydelig liten gutt.
      Trist og beklagelig situasjon som er oppstått – håper det ordner seg til det beste for dere alle.

      Du skriver «Vi trenger hverandre mer enn noen gang nå i begynnelsen, og så går alt sammen bare til hevete!» om en tenker og skriver at alt går til helvete – kan der bli en sannhet . Tenk at dette er en mulighet å komme til Tromsø – et sykehus med bedre kompetanse på området. Hammerfest sykehus er nok ikke lenger så trygt og da er det bare bra å forlate til noe bedre 😉. Uansett hva dere velger – 🤞 og lykke til .

    7. Corona virusen kan ta livet av oss og den har spredd seg og den fortsetter med det. Jeg hadde ikke tatt sjangsen på og ikke ha full tilsyn på mitt barn både dag og natt med sykehus personell. Og om dere kan så få hjemme sykepleie til å være hos dere 24/7 den første tiden etter lillebror kommer hjem.🙂

    8. Beklagelig situasjon. Men jeg vet INGEN andre som krever så mye oppmerksomhet og sympati som deg. INGEN. DU er som et lite barn som krever at alle andre skal pjutte og pjatte og dille med. ÆSj.

      1. At jeg FÅR mye oppmerksomhet betyr ikke at jeg KREVER mye oppmerksomhet. Jeg skriver bare min daglige blogg, som alle andre bloggere, med tanker og følelser, og kan vel egentlig ikke klandres for at det er mange som leser meg.

    9. Fuck corona😡😡 Håper dere tar et valg ut fra hva dere kan leve med❤️❤️Lykke til❤️❤️

    10. Ville bare si jeg tenker på dere. Har ikke opplevd det dere har opplevd. Men har ei nær venninne som opplevde å miste 2,for deretter å føde ei datter. Opplevde hennes og fam.bunnløse sorg på nært hold. Og angsten da jenta kom. Gikk heldighvis bra. Men gjett om jeg lærte mye av å være nær dem. Fikk jo vondt langt inn i sjela og ord blir så fattige. Kjenner på dette nå også. Tenker så på dere og den skjønne gutten dere har fått. 🥰 fine familien. Ønsker dere alt godt. Og lykke til.♥️♥️♥️

    11. Skjønner godt frustrasjonen til både kjærest å deg🤔. Når det brått blir totalt snudd opp ned på alt som var planlagt. Da spørs det om ikke det går like greit for kjærest å lillebror å komme heim,det kan dåkker jo snakke med de på avdelingen om,når dåkker skal få opplæring i H L R. Med pustesensor på lillebror,må det være ganske trygt vil eg tru😊. Uansett går det ikke an å forstå dåkkers situasjon så lenge man ikke har opplevd sånt sjøl.!! Ha en fin tur til Hammerfest i mårra,så vil vel ting ordne seg til det beste etter hvert😍😊

    12. I de 14 dagene storebror levde opplevde han kun kjærlighet fra de rundt seg og hadde begge foreldrene sine hos seg det meste av tiden❤️ Om det samme, Gud forby, sku skje igjen, så vil det sikkert være masse «om bare vi/jeg hadde» tanker uansett, men en ting er sikkert, du vil aldri angre på at du tilbringte tid med han. Det kan være en ting å ha i mente uansett hva dere bestemmer dere for, det dere går for er uansett det som er riktig for dere nu. Hva som skjer imorgen eller om 10 år kan ingen rå over.

    13. Alta er oppbemannet med helsepersonell nå mens Hammerfest er stengt. Så det er mer bemanning og masse kompetanse der. Det trur æ ikke dere skal bekymre dere for.
      At det er fortvilende å ikke få være sammen med de skjønner æ veldig godt. Å skjønner at redselen er stor for å ta han hjem nå. Men med pustealarm og god opplæring trur æ han e like trygg hjemme som på sykehus.
      Uansett hva dere velger å gjøre håper æ dere klarer å nyte disse første dagene, ukene og månedene. At det ikke drukner i frykt.
      Stor klæm 💖

    14. Må jo være et enkelt valg å flytte over til Tromsø, hvis dere er urolige. Selv om man ikke kjenner noen der.
      Tryggest sånn tenker nå jeg da. 🙂

    15. Du har vel mulighet til å bli der sammen med dem? Stol på dine ansatte, å bli der sammen med Kjærest og lillebror på fødestua i Alta.. dersom der er jobben din som gjør at du sier du ikke har mulighet å bli da… jeg kjenner ikke til deres grunner, og jeg regner med at dere to finner en løsning begge kan leve med, alle omstendigheter tatt i betraktning.. men jeg som mor hadde forlangt at du prioriterte meg og den nyfødte foran alt annet nå, å ble sammen med oss.. lykke til uansett hvilken løsning dere lander på.. Heldigvis har dere hele livet foran dere sammen som familie❤️

        1. Jo, det gjør du forhåpentligvis. Men stort sett har jeg inntrykk av at det er jobben din som MÅ prioriteres, og at DU MÅ være tilstede selv der selv.. så som sagt, om d er jobben som gjør at du ikke kan bli på fødestua med kjærest, så hadde jeg nok ønsket at du lot jobb være jobb.. (derfor; stol på dine ansatte).. foreslår at du blir på fødestua og at heller de på jobben facetimer deg om det er nødvendig.. når alt kommer til alt, handler alt om prioritering., men det er min mening.. å det kan såklart være helt andre ting en jobben som gjør at du ikke kan bli der sammen med de.. Alle må gjøre det som en mener er best for seg og sine, men du poster ett blogginnlegg, så da får du respons, og alle er vi forskjellige og har forskjellige meninger og tanker om ting.. det er ikke nødvendigvis negativt det. Fordi om jeg ofte antyder en negativ tone i dine svar, til de som ikke heier 100% på alt du sier og gjør, men det er kanskje også bare meg.. uansett; ønsker deg og din familie alt godt..

          1. Gå øyeblikkelig i forsvar, med all pigger ute, når noen våger den uhyrlighet å ikke ubetinget hylle, er ganske vanlig blant bloggere generelt. Var gode fornuftige ord tanker du reflekterte over 🙂

            1. Enig med deg, Bien.. Angrep er det beste forsvar, har jeg hørt😉 og takk (om det var meg du siktet til😉)

              1. Der ser du, bloggeren svarer aldri på et reflektert litt kritisk spørsmål.. Stiller et nytt, litt små fornærma 🙂

                  1. Spørsmålet mitt var vel egentlig bare; hva er det som er viktigere enn å være sammen med kjærest og den nyfødte, enten i Alta, men kanskje aller helst Tromsø?? Uansett hvor lenge de blir værende… Ikke det at noen har noe med det, men tar meg den frihet til å spørre, siden du åpenhjertelig deler din frustrasjon over tingenes tilstand… for meg, tror jeg med sikkerhet, at absolutt alt annet ville vært uviktig, spesielt situasjonen med både deres historie og corona, tatt i betraktning.. men igjen, det er meg..

                    1. Forstår godt at han ikke gidde svare når dåkker går rett i strupen på han? Uansett kor reflektert det spørsmålet dåkkers e, må han ikke svare. Vet ikke kor gammel dåkker e, men voks opp!

    16. Huff. Bra å komme seg bort fra smitten vil æ tru.Regner med det er trygt å være i Alta også.Det e jo pleiepersonal der også.
      Forstår din fortvilese.Håper det går bra.
      Dere får være i kontakt i den digitale verden.

    17. Fødestua i Alta er bemanna med masser av flotte, kunnskapsrike jordmødre og annet helsepersonell. Og de har en fordelaktig helsepersonell:pasient-ratio. Dette kommer til å gå så bra!

      Lykke til!

        1. På fødestua i Alta e d ikke bemanning på natta, men mulighet for å ringe på sykestua på natta om man treng nåt. Om de ikke har endra rutinan etter dæm fikk alle pasientan fra Hammerfest 🤔

    18. Hei på deg, jeg har fulgt dæ over lang tid og æ skjønner at du har det fælt nå. Men du skjønner at lillegutt er en frisk kar, som klarer seg. Dokker får kurs i gjenoppliving av spedbarn. Alt ligger til rette for at dokker er godt rustet til å ta vare på ham hjemme. Din redsel må du venne deg til å leve med, men ikke la redselen kvæle dæ. Alle er redd for sine nyfødte barn. Hent kjærest og lillegutt hjem og gi dem masse kjærlighet, så ordner alt sæ, og du vil få en fantastisk opplevelse. Du vil kose dæ og slutte å tenke triste tanker på det som har vært. Se fremover og la fortiden være. Vi vet ikke hva fremtiden bringer men æ trur den bringer dokker masse lykke og glede. Nyt lykken og gleden med dem du har kjær, så får du der godt med dæ selv. Varme klemma til en pappa som bekymrer seg for mye ❤️🌹

    19. Vil ikke komme med hverken kommentarer eller råd i denne dritkjipe situasjonen dåkker e kommet i. Fuck covid19 😳 Du og Kjærest finner løsning i lag og den blir bestandig riktig, for Lillebror er viktig. Klempådåkk alle 3.

    20. Huff huff, nei dette var leit, trist og håpløst, ikke greit å ta avgjørelse der, bra dåkker har pustealarm å får krise opplæring, men den spenningen som blir i kroppen og tankene dåkkers er jo ikke sundt. Håper alt løser seg til det beste.
      Mange tanker, lykkeønskninger og tårer til dåkker no.❤💞

    21. Å stå overfor livets umulige valg er ikke enkelt. Det finnes ingen fasitsvar, man velger det som føles mest riktig her og nå. Hva man velger tufter på livets erfaringer kombinert med dagens situasjon. Slike valg fører ofte til at man etterpå lurer på “hva om vi hadde gjort sånn eller sånn”, men det gir ingen mening å tenke sånn!
      Stol på magefølelsen, gjør det som føles riktigst her og nå.
      Sender gode tanker og ønsker til dere alle💙

      1. Ser du skriver i et svar at de må bli kjent med nye folk om de reiser til Tromsø. Til det vil jeg si at de er vanvittig flink i Tromsø. Be de sende ned eller med henne kopi av journalen og hun vil få topp behandling og hjelp. Er det noe de er flink med der så er det akkurat sånn.

        Jeg kjenner en del av de som jobber der, skal ikke tilkjennegi hvorfor, men jeg hadde reist dit uten tvil.

        Det var der jeg fødte etter jeg hadde mistet på et annet sykehus, mange år tilbake, jeg var så redd, de var så flink. Vek ikke fra min side fra første rie til babyen var ute. Etterpå var de inne på rommet med jevne mellomrom for å sjekke. De tok babyen på natten så jeg skulle få sove, det var i den tiden de hadde egen babystue, men der var ikke min baby, den var på vaktrommet så jeg skulle være trygg. Når jeg våknet på natten og kavet etter babyen, gikk for å finne den, lå den gjerne på et fang på vaktrommet. Eller i glasskassen sin, tett inntil en pleier.

        Jeg fikk være så lenge jeg ville, men etter ei drøy uke valgte jeg å dra hjem, med angsten i magen og babyen i armene eller i sengen ved siden av min, gikk månedene. I dag er babyen og de som kom etter voksne. Men, som skrevet, jeg kjenner fortsatt en del av de som jobber der. Nå er det en stund siden siste jeg var innom, naturlig nok.

        Lykke til, uansett hva dere velger. Jeg slenger på den oppbrukte, men akk, så sanne frasen, det vil som regel gå bra.

        God tur over fjellet

    22. Hvis du likevel ikke kan besøke de om de er i alta. Så ville jeg bedt om å bli overført til Tromsø. Krysser fingrene for ei god løsning som gir tryggheten dere alle trenger

    23. Åååå som jeg føler me dokker❤ Sku ønske de va noe jeg kunne gjøre for dokker❤ krysser fingre å tær for at alt vil å gå bra uansett ka dokker velger å gjøre❤❤❤ Skjønner din frustrasjon 💙 heilt enig me deg ang detta jævla viruset😡 Masse go tur te Hammerfest ❤💙 Ønsker dokker kjæmpe masse lykke te ❤💙

    24. Sjekk mulighet om å få de til Tromsø. Er jo fritt sykehusvalg. Litt lengre til Tromsø enn Hammerfest, men like vel…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg