Kokkejævel is going down, (again)!

Dette bildet er et fjernt minne fra i fjor sommer. Øyeblikket jeg endelig kom meg under 100 kg for første gang på over 15 år. Prosessen startet siste påskedag 2016. Da veide jeg 120,5 kg. Det er fryktelig mye for en mann på 183 cm, selv for en som har såkalt “kraftig beinbygdning”. Kiloene hadde kommet gradvis. Ca ett i året. Ingen krise det ene året, men på ti år blir det 10 kg. På 20 år osv.

 

Der og da bestemte jeg meg for å ta grep. De kan si hva de vil de som forteller oss at vi skal være stolt av den kroppen vi har, men det er ikke sunt å være overvektig. Tungt er det også. Vanskelig å gå opp trapper. Eller ned trapper for den saks skyld. Knærne verker når du bøyer deg, noe du forresten prøver å unngå, for det er tungt å komme seg opp igjen.

 

Jeg visste hva som måtte til for å klare det. Matematikken er skremmende enkel, nemlig å spise mindre kalorier enn kroppen bruker. Slanking var uaktuelt, for det kom jeg ikke til å klare. Det er en grunn til at man blir så stor, men jeg kunne kutte ut enkelte varegrupper. Jeg valgte å kutte ut sukker og hvetemel. Ellers spiste jeg akkurat like mye som før.

 

Det hadde ingen umiddelbar effekt, men gradvis så jeg vekta krype nedover. Enkelte måneder bare 100 gram, andre så mye som et halvt kg, men nedover gikk det. Helt til i fjor sommer.

 

Det starta gradvis. Begynte å spise brød igjen i stedet for knekkebrød. Pizza, som jeg hadde holdt meg unna var nå ikke lenger forbudt. “Litt må man jo få lov til å unne seg”. Etter hvert ble det bakt rundstykker. Først grove, siden saftige, lyse og fine. Godteri, kaker og snacks holdt jeg meg fortsatt unna, men potetmos er jo så godt. Bare litt til.

 

Kjente at vekta, like gradvis som den hadde blitt borte, nå var på vei tilbake, men jeg hadde fortsatt kontroll. Fortsatt klarte jeg å moderere meg. I alle fall til en viss grad. Bare mat, ingen kaker og sukker i ren form, men varsellampene blinket. Alarmen var gått.

 

Alt raknet i sommer. Alkoholforbruket gikk opp. Matinntaket like så. Grensene var borte. Jeg brydde meg ikke lenger. Spiste kaker når jeg var i bursdager og slikt. Bakte til og med kaker hjemme til bloggen og spiste dem opp etterpå. Vafler er vel det eneste “tabu” jeg ennå ikke har spist siden påsken 2016, men ellers har vel det meste gått ned på høykant  det siste halve året.

 

Desember har vært en eneste lang frotsefest. Jeg har spist akkurat det jeg har villet, når jeg har villet. Har til og med spist peanøtter og jeg liker det ikke en gang! I begynnelsen hadde jeg dårlig samvittighet, men den ble til slutt helt fraværende. Hele forsvarverket var brutt sammen og jeg sto helt forsvarsløs tilbake.

 

I morges veide jeg over 112,7 kg. Det er ikke 120,5, men hvis jeg ikke tar grep nå er jeg tilbake til start i løpet av året. Dit vil jeg ikke!

 

Fra og med i dag, og med hele landet som vitner, kutter jeg herved ut alt som heter tilsatt sukker og alt som finnes av snacks! Det gir meg ingen glede i det hele tatt. Kroppen trenger det ikke, den blir bare stor og tung av det. Jeg skal fortsatt spise godt, men jeg skal moderere meg. Holde meg til en porsjon. Den skal kunne være stor, men den skal være i entall!

 

Jeg vet det virker. Har gjort det med stort hell før. 2020 er året jeg skal under 100 kg igjen! For helse, trivsel og velvære. Det er tungt å være stor og jeg vil ikke være det lenger!

 

 

22 kommentarer
    1. Nøkkelen e vel å finne sin livsstil 🤔Livet e ikkje en lang slankekurer det skal leves 😂Og en skal unne seg nåke godt ikkje få dårlig samvittighet for en koser seg 🥰Og selvfølgelig nyte det man spiser og prøve å stoppe før gotteposen e tom 😎Det e en liten seier i seg sjøl å stoppe 🥰Det høres kanskje teit ut men det gjør en forskjell 😎👍🏻

    2. Hva er greia med denne matavhengiheten? Når jeg er på mitt værste så spiser jeg alt jeg kommer over…Selv godis jeg ikke liker. Så kommer punktumet. Dropper sukker og hveteprodukter. Går turer og lager sunn mat. Viiiipppss så forsvinner kg og jeg får masse energi. Elsker det. Så BANG sniker de dårlige produktene seg inn og jeg klarer ikke stoppe før det sprenger i alle fornuftige klær. Blir så lei dette 😭. Lykke til. Ikke noe problem å gå ned, men så…🤔

    3. Kjenner meg så utrolig godt igjen. Jeg var 122 kg på det tyngste og fikk henvisning til fedmepoliklinikken på St.Olavs Hospital. Ikke aktuelt for meg å vurdere kirurgi. Fikk god hjelp og opphold på Hysnes Helsefort. Klarte å komme ned på 95 kg på under ett år. Så begynte jeg å slurve med matinntaket fra midten av november. Så i dag 2.januar er jeg 100,5 kg. Mao, gått opp 5,5 kg på ca 6 uker!!! Heldigvis har jeg trent hele tiden, og gikk 106 mil i 2019 i følge Endomondo. Så i dag starter jeg på nytt. Målet er å stabilisere vekta på 93-95 kg. Jeg har god hjelp i en App som heter Lifesum. Denne kan anbefales.

    4. Åååååå, jeg MÅ gå ned 7 – 8 kg. De kom faktisk uten at jeg var klar over det – langvarig bruk av cortison…. Men, er så glad i søtt……

    5. Startet idag med å redusere posjoner godis og sukke og brød. Nå er det knekkebrød og magert pålegg. Og frukt og grønt. Skal ned 15 – 20 kg skal klare det

    6. Lykke til!
      Ett veldig godt nyttårsforsett.. å være stor og tung er ikke noe som gir langvarig glede.

    7. Kjenner meg igjen her, og du er ikke aleina om å måtte ta grep. Har og klart det før så æ vet at det går 🤪 Vi får heie på hverandre og være optimistisk så går det nok bra.
      Godt nytt år til alle. Et år kor vi tenke positive tanka, tar vare på hverandre og ønske lykke til 🥰

    8. Det der funker! Jeg kuttet sukker og hvetemel. Gjorde ikke noe annet. Gikk ned 5 kg de tre første mnd. Fikk blod på tann, og begynte med gå-turer hver dag. Samme hvordan været var. Gikk ned totalt 26 kg på 10 mnd. Fortsatte med turer og har på den måte holdt det i sjakk. Men må nå ta tak i meg selv. Har ikke vært ute på 5 uker pga jobbmengden, i tillegg ramlet jeg utpå matmessig. Det merkes med en gang. Lykke til fremover, dette fikser du!

    9. Jeg skulle også absolutt gå ned noen kilo til – har gått ned 6 kilo siste år , det går ikke fort , må nok kutte flere kalorier 😅 Lykke til , du ,og GODT NYTT ÅR 💥

    10. Ja,ja,den vekta den vekta.lurt og ta grep for det blir for mye.stå på du klarer det. Godt nyttår for resten.Ha en fin dag/kveld.🎆🎊☃️🌹🌻🌹🐈

    11. Jeg takker mine tre firbeinte venner for at jeg holder vekta til tross for at jeg spiser det jeg vil . De “tvinger” meg ut på tur hver eneste dag.Det gjør fantastisk godt i kropp og sjel. Om du har tid,lån deg en firbeint turvenn ,og gjør det til en fast regel: ut på tur,MINST en time pr.dag.Hurtig tempo,gjerne litt klatring i bakker 🙂 Godt nytt år ,og lykke til med alt du foretar deg . 🙂

    12. Lykke til, med oppgaven, har samme oppgave her, vekta gikk heldigvis ned før jul, men har steget i løpet av jula , så rart.🤔 Har en revmatisk kropp og ei oppbrukt hofte, håper å få ei ny snart, så vekta må ned, tungt å gå på krykker med extra balast.
      Godt nyttår 🤗

    13. Lykke til på ferden!
      Jeg skal “følge” deg – men feig som jeg er – ikke i full offentlighet 😒
      Klarer du det skal jammen jeg også klare det!
      Jeg trenger minus 8. Og det skal jeg klare innen juli!
      Hardt når man snart er 64 og ikke kan bevege seg så mye en vil.
      Men jeg skal!
      Lykke til!
      Vi følges!
      Godt nyttår til deg og din vakre Kjærest! …..og til din vakre datter ❤️

    14. Er glad for at du sier “De kan si hva de vil de som forteller oss at vi skal være stolt av den kroppen vi har, men det er ikke sunt å være overvektig”. Jeg er helt enig, og etter min mening bør det bli mer fokus på akkurat dette. Spesielt når jeg ser at barn og unge jevnt over har lagt godt på seg de siste årene. Overhodet ingen bra utvikling i dette overflodslandet vårt.

      Selv er jeg noen år eldre enn deg, såkalt middelaldrende, og trenger å ta av meg 10 kg som har sneket seg på pga. alder, mer stillesittende arbeid og fordi jeg har en mann som elsker å lage mat og varte opp. Jeg er frisk og rask, har egentlig ingenting å klage over bortsett fra vekt og grått hår. Føler meg både heldig og priviligert her i livet. Men, trives jeg med meg selv? Overhodet ikke!

      Jeg er med. Håper du holder oss oppdatert på hvordan det går med deg, så får du sikkert høre fra oss andre også. Lykke til, og et supert godt nytt år ønskes deg og dine kjære.

    15. Lett å kjenne seg igjen👍😊Matematikken er enkel, men AKK!… Så vanskelig å holde fast på forsettene over tid👎MEN, det vi alle vet er at det går an å starte på nytt og det er aldri bortkastet👍💪Lykke til til oss alle som skal hs en ny start🤞😄😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg