Kokkejævel leser juleevangeliet!

Jepp, du leste faktisk riktig! Jeg har, sammen med andre kjente personligheter, fått det ærefulle oppdrag av Kirken å lese selveste juleevangeliet for visning på TV og nett i desember. Det gjør jeg med både glede og ærefrykt. Morfar, fred være med hans minne, brukte alltid å lese juleevangeliet høyt før vi spiste julemiddagen da jeg var liten. Vi ungene syntes det var litt rart, men samtidig veldig høytidelig og stemningsfullt. Det bidro til å fylle julaften med noe mer enn gaver, godter og mat. Det minnet oss om at jula er noe helt spesielt. Man kan tro hva man vil, men historien om Jesu fødsel er ingenting annet enn magisk, i alle ordets betydninger.

 

Jeg er ikke en spesielt troende mann. Livet har gitt meg for mange slag til det, men jeg kaller meg en håpende mann. Jeg håper det finnes en Gud som tar vare på oss når vi har gjort vårt her på jorden. Jeg håper det finnes et sted for de som er savnet, et sted man kan møtes når tiden er moden. Jeg håper at julens budskap ikke bare er gode historier, men en faktisk sannhet som til slutt innhenter, og redder oss alle.

 

Inntil videre får vi gjøre så godt vi kan her nede på jorden. Lese juleevangeliet med innlevelse, hver på vår måte. Uansett om vi velger å tro på magien eller om vi bare lar oss fascinere av den.

 

Juleevangeliet

Det skjedde i de dager at det gikk ut befaling fra keiser Augustus
om at hele verden skulle innskrives i manntall. Denne første
innskrivning ble holdt mens Kvirinius var landshøvding i Syria.
Og alle dro av sted for å la seg innskrive, hver til sin by.

Josef dro da fra byen Nasaret i Galilea opp til Judea, til Davids by
Betlehem, siden han var av Davids hus og ætt, for å la seg innskrive
sammen med Maria, sin trolovede, som ventet barn. Og mens de
var der, kom tiden da hun skulle føde, og hun fødte sin sønn, den
førstefødte, svøpte ham og la ham i en krybbe. For de fant ikke
husrom noe sted.

Det var noen gjetere der i nærheten som var ute på markene og
holdt nattevakt over flokken sin. Med ett sto en Herrens engel
foran dem, og Herrens herlighet lyste om dem. De ble overveldet
av redsel. Men engelen sa til dem:

«Frykt ikke! Se, jeg forkynner dere en stor glede, en glede
for hele folket: I dag er det født dere en frelser i Davids by;
han er Messias, Herren. Og dette skal dere ha til tegn:
Dere skal finne et barn som er svøpt og ligger i en krybbe.»
Med ett var engelen omgitt av en himmelsk hærskare, som lovpriste
Gud og sang:

«Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden
blant mennesker som Gud har glede i!»

Da englene hadde forlatt dem og vendt tilbake til himmelen, sa
gjeterne til hverandre: «La oss gå inn til Betlehem for å se dette som
har hendt, og som Herren har kunngjort for oss.» Og de skyndte seg
av sted og fant Maria og Josef og det lille barnet som lå i krybben. Da
de fikk se ham, fortalte de alt som var blitt sagt dem om dette barnet.
Alle som hørte på, undret seg over det gjeterne fortalte.
Men Maria tok vare på alt som ble sagt, og grunnet på det i sitt hjerte.
Gjeterne dro tilbake. De lovet og priste Gud for alt de hadde hørt og
sett; alt var slik som det var sagt dem.
Lukas 2:1-20

22 kommentarer
    1. Det varmet mitt ❤️å lese dette. Takk for ar du leser juleevangeliet🙏 ( du har god radio/ tv stemme). Lykke til🌟

    2. Så bra, dette takler du sikkert like bra som alt du har vært igjennom i de siste årene.
      Lykke til 👍🤗

    3. Herlighet 😍, så bra. Du tar alle utfordringer på strak arm og klarer det med glans 👏👏👏 Søkkimponert – igjen 🤩

    4. Godt å lese, håpet må være det siste vi mister. Har måttet lese “Fotsporene” og “Sinnsrobønnen” noen ganger når livet har vært vanskelig.
      Godt å ha en høyere makt med seg.

    5. Å være håpende er et uttrykk jeg kunne like. Jeg ønsker deg lykke til med denne oppgaven. Syns også at juleevangeliet er magisk og å dvele litt med det, kan hjelpe oss til å se at julen er så mye, mye mer enn gaver, god mat, nisser og pynt 💚

    6. Et håpende menneske nå i advent og i juletia vår. Slett ikke dumt. Tror æ adoptere begrepet da æ heller ikke e troende.
      Lykke til når du skal lese❤👍

    7. Håpet i det du skriver rører meg, jeg håper jeg også. Jeg er sikker på at du nok en gang vil naile oppgaven, dette blir bra. Jeg liker at du er i vinden og jeg liker all positiv fokus som følger dere, du og din søte lille kjæreste.

    8. For en ære, vi må ta vare på juleevangeliet, for snart har vi glemt alle tradisjoner rundt julen. Vi leste og leser alltid juleevangeliet før middag julaften, fin tradisjon 😊. Ha en flott kveld.

    9. Jeg er sikker på at du gjør dette også med glans👍🙏Og jeg syns du har en veldig god betraktning omkring tro og håp. Jeg syns også flere skulle tatt seg tid til å høre på Juleevangeliget og ikke være så opptatt av å unngå alt som har med kristendom å gjøre.👍😊

    10. Så bra da Asbjørn 👍🏽 Du burde fortsette å grave i Guds ord etter at du har lest juleevangeliet. Tror at det finnes en levende Gud ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg