Kokkejævelkurens kanskje aller tyngste dag så langt.

I dag har jeg kjempet mot gamle demoner. Kjempet mot å “bare ta en (eller to) skive til”. Kjempet mot å åpne et eller annet godt fra butikken. Kjempet mot å maule en ekstra ost eller skinkeskive. Kjempet mot å holde meg til fire måltider i stedet for kanskje seks, sju og åtte.

 

Jeg vant alle disse kampene! Jeg holdt ut.

 

Nå sitter jeg her og venter på at klokka skal bli åtte og vi kan spise taco til middag. Jeg dropper lefsene altså, men ellers er det taco omtrent som før. (Bortsett fra at jeg har bytta ut osten med lettost og at jeg faktisk stopper når jeg er mett…)

 

Klart at enkelte dager er tøffere enn andre. Det kommer man ikke utenom. For å kunne gå ned i vekt må man tilføre kroppen et netto energiunderskudd. Tjukke kropper er vant til det stikk motsatte, så det er i aller høyeste grad forståelig at den trenger noe tid for å omstille seg denne nye, pietistiske tilværelsen.

 

For ordens skyld, før jeg blir bombardert med lavkarbotips, dette handler ikke om sult. Selv etter at jeg reduserte knekkebrødmengden fra fire til tre, samt byttet ut et av havreknekkebrødene med Wasa Sport+, så har jeg egentlig fått i meg det blodsukkeret mitt har trengt helt fram til neste måltid fire timer senere. Også i dag, men uansett hvor mye, eller hva,  jeg hadde spist hadde jeg ikke blitt fornøyd. Slik er det bare noen dager, og da er det rett og slett bare viljestyrken som avgjør forskjellen mellom seier og nederlag.

 

Nå skal jeg, (når jeg blir ferdig å klappe meg selv på skulderen), gå inn på kjøkkenet og stelle i stand middagen til Konemor og meg selv. Faen, så deilig det er at jeg ikke har sprukket, verken hva gjelder vått eller tørt. Er så glad for at jeg tok tak, tok kontroll, før det var aldeles for sent.

 

God helg, alle!

 

 

 

 

 

 

 

19 kommentarer
    1. Godt jobba. 😊Opplever selv at vektnedgang e som å gå ned ei trapp hvor trinnene har veldig ulike størrelse. Noen dager går alt så fint, men så kommer det perioder hvor en ikke ser så stor endring på vekta og har lyst å bare gi opp. Og så kommer suget etter noe mer å spise og den kampen om å la det vær. Det krever mye av en selv. Så klapp dæ sjøl godt på skuldra for at du vant over den dagen også. Du er jo heldig som har all den kunnskapen om mat og næringsstoffer i maten som du har. Og kan sette sammen en meny som passer akkurat deg. Lykke til. Æ heie på dæ 👏🏻👏🏻👏🏻

    2. Så flink du er👏👏
      Har slitt med vekt hele mitt voksne liv og vet hvor vanskelig det er… Jeg valgte tilslutt operasjon🙄
      Min erfaring er at 4 måltider er litt for lite.
      Hverfall 5 helst 6. Da holder man forbrenninga i gang og blodsukkeret på jevnt nivå. To av disse er mellom mål. Feks et knekkebrød uten pålegg og en frukt..
      Uansett.. Vi må alle finne vår egen vei..
      Ønsker deg masse lykke til og takk for at du deler🍂👏👏🍁

    3. Kjenner meg igjen i det du beretter🙈selv om jeg er mett vil hjernen spise mer. Noen ganger fordi det var så jækla godt og noen ganger fordi det demper en eller annen følelse ( som ikke har med sult å gjøre). Legen min sa at traumer kan sette i gang en spiseforstyrrelse og det har jeg forsket på selv og det kan nok stemme. Spiseforstyrrelse kan være så mangt det sjø🙈Lykke til, har ikke noe tips å råd å komme med for det fikser du sjøl😊

    4. Du er knallgod! Dette får du til om du bare lar fornuften seire😉 Husk å fylle på med nok vann – det ble nøkkelen for meg🏆

    5. Veit du er skeptisk, men berre sjekk ‘SpørThor’ på f.b. Idiotisk overskrift til ei side.
      Eg har lest og prøvd meg opp og ned i ‘mente. Er ikkje spesiellt overvektig, men gått opp p.g.a røykeslutt og ME.
      Helsemessig gjer desse kostplanane godt…så får kg komme etterpå.
      Eg heiar på deg- og dine ❤ Klem frå Ingebjørg

        1. Enig 😁 Gi faen i Tor og alle andre ! Stol på deg selv 😊 Hilsen en utflytta nordlending ❤️

    6. Fantastisk,du kan virkelig klappe deg lenge og vel på skuldrene🤗. Det e så imponerende å følge deg mot et (lettere)liv,rett og slett👌. Så ønsker eg deg og dine fine en nydelig helg💕.

    7. Du har vært flink 👍 Tror du gjør mye riktig ved å kutte ut øl i uka og ellers fokusere på å bare spise til du er mett. Det blir spennende å følge deg på ferden 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg