Koldtbord

Reklame | Hoftepluss

De beste koldtbordene er egentlig de du ikke bestiller fra et cateringselskap, men de du ordner til selv med hjelp fra venner, slekt og bekjente. Når alle tar med seg sin egen spesialitet. Noen er god på druesalat. Andre på eggerøre. Carina baker de aller beste rundstykkene i  hele verden. (De er så saftige og deilige at du nesten ikke har lyst til å spise dem, du har lyst til å ligge med dem.) Det blir så stor variasjon. Spennende rett og slett.

 

Det er likevel litt tidkrevende å organisere et koldtbord. Ikke alltid man har lyst å spørre andre om de orker å lage noe heller. Ofte har man nok å tenke på til selskapet. Da er det greit å bestille. Jeg har utviklet et fast opplegg, en mal, som jeg alltid følger. Legger ved mengdebeskrivelse, for jeg vet mange lurer på hvor mye de egentlig skal lage. Beregn maks 600 gram mat per person, til sammen. Det skal være mat nok til at alle skal kunne forsyne seg en gang. På runde to og tre skal det jo bli fritt, stress ned.

 

Du kommer til å bli overrasket over hvor lite du egentlig trenger av hver sort. Barn under 10 år tar jeg ikke med i beregningen i det hele tatt. Det blir mat nok, uansett. Dessuten er det alltid kaffe og kaker etterpå, så ingen sulter i hjel likevel.

 

Når jeg selger koldtbord, spesielt hvis de ikke er så mange, har jeg ofte mer en det som er nødvendig bare for at det skal se pent ut, men da blir det for mye og jeg vet det.

 

SALATER

Urtebakt potetsalat (50 g)

Reke- og eggesalat (15 g)

Purre- og skinkesalat (15 g)

Druesalat (15 g)

Pastasalat med kylling (50 g)

BirdyNamNam, karrikyllingsalat (35 g)

Helvetessild (15 g)

Frisk salat fra FyFader, verdens største salat- og snackbar (25 g)

 

SAUSER

Hvitløksdressing (10 g)

Karridressing (5 g)

Eple- og korianderdressing (5 g)

Multedressing (5 g)

Tyttebærkrem (10 g)

Fetaostkrem (10 g)

 

KJØTT

 

Lammerull med mjødurtgele (1 stk)

Skinke- og osterull (1 stk)

Roastbiff med bringebærsyltet løk (1 stk)

Uberto spekeskinke  (1 stk)

Santa Kristina spekepølse (1 skive)
Morrpølse (1 skive)

Moskuspølse (1 skive)

Vaniljerøkt rein (15 g)

Tørka reinhjerter (5 g)

Kjøttboller med chili (lune) (1 stk)

Reinpølser (lune) (1 bit)

 

FISK

Røkt Kranelaks (15 g)

Varmrøkt laks med Hot Mama tomatsalsa (35 g)

 

ANNET

Fløtekremet eggerøre (35 g)

Ost med røkt reinkjøtt (1 bit)

Skjenning ( 1 ark)

Flatbrød fra Finnmark ( 1/2 ark

Godt brød (2 skiver)

Meierismør ( 1pk)

 

Som dere ser så pynter jeg veldig enkelt. Lar maten tale for seg selv. Jeg liker ikke utskjæringer av agurker og reddik. Litt fordi jeg er lat, men mest fordi jeg syns råvarene i seg selv er dekorative og stoler på at de er fine nok for fest.

 

Jeg rekker dessverre ikke legge ut oppskrifter nå, må straks dra på jobb, men skal selvfølgelig gjøre det i et senere innlegg. Merker dette innlegget med reklame, selv om det overhodet ikke er ment slik.

16 kommentarer
    1. Takk for den noe spesielle tilbakemeldingen angående ryndstykkan mine 😁 Så lenge det bare e rundstykkan du føle behovet for å ligge med, så går det greit 😂😂
      Takk for en super hyggelig kveld, god middag, god dessert og meget hyggelig selskap ❤

    2. Tusen takk for gode tips, blir jo så altfor ofte mye igjen, fordi man er livredd for at det skal bli fritt.. Nei,, for lite er riktig ord. Men det skal jo bli fritt! Bare ikke for lite 😊

    3. Go mårn.
      Ha en strålende dag på jobb.
      Hær skal neste års vinterbrensel forberedes.
      En mann plikter å holde sin kvinne varm. 😊

    4. Hæ? Ingen tomatstjerner??? 😂 Så enig, så enig! Hive jo shiiiten lell etterpå! Takk for mal! Fin dag videre te dæ! 👌

    5. Dette var kjekt 🙂
      ikke at jeg lager koldtbord så ofte, men det og beregne om man lager nok er bittelitt stress ja.. Takk for tipset🌞

    6. Tusen takk🙏 Enig med du – hjemmelaga eller spleis er tingen🤔 men godt samme hva – god dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg