Koldtbordtips: Kyllingspyd på tomat- og mozzarellasalat

Reklame | Kokkejævel.no -det beste samlet på ett sted!

De beste koldtbordene er ikke de standardiserte man kjøper, men de der familie og venner tar med en eller to ting hver og setter på bordet. Konemors storesøster konfirmeres i dag, og jeg fikk det ærefulle, (og litt skumle) oppdraget å lage “noe spennende med kylling”.

 

Alltid når jeg skal lage noe “spennende” så får jeg litt prestasjonsangst faktisk, for i mine øyne lager jeg jo ikke det som JEG karakteriserer som spennende mat, bare GOD mat, og der er ikke helt det samme. (Fortsatt i følge meg selv.)

 

Spennende eller ikke, jeg startet med en vid bolle med grønne blader stikkende opp langs kanten.

 

Skar så 3 ferske mozzarella og 3-4 tomater i skiver og satte de vekselsvis opp på skrå langs kanten.

 

Lagde en ball med sølvpapir og satte i midten.

 

Ned i ballen satte jeg ca 50 kyllingspyd. 10 av disse var så heldig å få på seg et par kirsebærtomat. Sånn for fargen sin skyld.

 

Som krydder brukte jeg mitt eget LAMMEKRYDDER faktisk. Det er veldig godt til lam, men det er MINST like godt til kylling. Det inneholder, blant annet, mine favorittkrydder karri, timian og rosmarin. Til 1 kg kjøtt beregner jeg ca 1 ss krydder. Bruker også noen ss solsikkeolje. Blander strimlene sammen med krydder og olje før jeg spidder dem.

 

Til 50 spyd brukte jeg ca 1200 gram kyllingfilet (tror jeg). Skar brystene først i to og så i strimler. Tredde dem på oppbløtte trespyd og stekte dem 5 minutter i ovn på 225 grader varmluft.

Kyllingspydene ble nydelige!

 

 

Nå må jeg presse meg inn i dressen, hente Datter og kjøre i konfirmasjon!

 

Vi smattes!

 

6 kommentarer
    1. Gratulerer med dagen til konfirmant og gjester❤. Håper dagen blir vakker, og sikkert nydelig koldtbord der du og flere bidrar 👍❤

    2. Så konemors storesøster 🤭 skal konfirmerers ja hun er vel sikkert den eldste av konfirmantene idag 🤣🤣

    3. nå skal jeg endelig bli en av de som vrir og vender på alt du sier 🙂 skal konemors STORE søster konfirmeres? ( et spark til kverulantene der ute som henger seg oppi feil )

    4. Gratulerer så masse med den store dagen til dere alle🎶_🇳🇴_💐🎶 Og lykke til på veien videre i livet til konfirmanten🌹 Dette blir garantert en innertier på koldtbordet,ser bare så lekkert ut og smaker nok likedan👍 Og disse krydderboksene du selger med diverse kryddersmaker er fantastisk gode🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg