Konkurs

Det er så rart å sitte her nede i den stengte Spisesalen min, som jeg for øvrig pusset opp for fire hundre tusen kroner i fjor, og gå gjennom alt av leverandørgjeld, banklån, resterende lønn, sykepenger, feriepenger og andre løpende utgifter og regne på hvor mange uker jeg kan klare meg uten inntekt før jeg må kaste inn kjøkkenkluten og lukke porten for godt.

Ennå er jeg relativt positiv, men jeg hadde vært dum hvis jeg ikke forberedte meg på at det faktisk kan gå aldeles på stumpen. Vi tåler noen stengte uker, men vi tåler ikke veldig mange. Vi er helt avhengig av at vi kan åpne, og at det faktisk kommer et tilstrekkelig antall kunder, i slutten av april. Senest i begynnelsen av mai.

 

Det er fryktelig lite folk på senteret nå. De få sjelene som går forbi vinduet her er stort sett eldre mennesker. Ironisk egentlig at de vi stenger Norge ned for, de vi risikerer å gå konkurs for å beskytte mot viruset, faktisk er de som nå vandrer i gatene og risikerer smitte. Kjenner jeg blir litt irritert, men det er sikkert fordi situasjonen er så pass prekær og alvorlig. Klarer fortsatt å se det komiske i det. Her sitter jeg og går konkurs for å beskytte dem, mens de bare går forbi. Egentlig hysterisk morsomt.

 

Neida, jeg har ikke gitt opp håpet på noen som helst måte, men alvoret i situasjonen begynner å synke inn. Skal selvfølgelig gjøre alt som står i min makt for å forhindre det verste for bedriften, mine ansatte, min familie og meg selv. I morgen har jeg bestilt inn masse varangerreker som jeg skal selge. Blir litt penger i kassen i alle fall. En krone her og en krone der. Resten er varelageret har jeg stort sett solgt unna for å skaffe penger til kreditorer. Skal jeg gå ned skal jeg gjøre det med flagget til topps.

 

Nei, kan ikke sitte her å henge med hodet! Har et bokprosjekt å sluttføre. Er jo egentlig voldsomt privilegert og i morgen kommer Datter. Alt skal bli bra til slutt. Bra, men kanskje litt annerledes.

 

 

 

 

 

 

34 kommentarer
    1. Kanskje dåkker kan begynne me utkjøring? Vet det e mange i Tromsø som gjør akkurat det for å overleve. Håpe nu uansett det her tar slutt snart 😢 vi treng lokale bedrifter til å overleve!

    2. Hei. Bestiller full smaksopplevelse til sommeren 20. Regner vi kan puste ut da.
      Vi vippser idag 500,- for 2.( trenger vipps konto)
      Aldri gi deg.
      Med vennlig hilsen fRoald K Kristensen
      Ps ..kanskje en løsning for flere?

    3. Åååå reker ♡♡♡ Kommer innom. Selger du fra disken der hos dæ som vanlig? Du hadde en gang en rett med reker på Alfa som æ får vann i munn av å tenke på….. håper du en dag deler den oppskrifta

    4. Du «glemte» hermetegn og eller spørsmålstegn på clikcbaiten Konkurs. Skrev glemte i hermetegn, fordi du ikke glemte det? 😂

    5. Jeg har nettopp overtatt en bedrift og fikk drive denne ca 2 uker. Jeg har valgt og stenge og permitere. Fikk ikke opparbeidet meg noen “buffer” Har leverandør gjeld på ca 600.000. Jeg tenker at jeg ikke er alene om dette. Dette vil gå over men regner med at dette vil vare til over påske. Vi får holde ut🤗❤

    6. Er det 30 øre per unike bruker, eller per sidevisning? Tenkte jeg kunne bidra med å oppdatere siden din et par hundre ganger siden jeg er for langt unna til å handle hos deg

    7. Jessas kor fint du har pussa den opp, kjempe freshy. Alt går, og om dt ikke går, så går dt på ett vis allikavel🌺

    8. 😊🤗 smil, æ sender et smil. Det er så mangt å smile over pr tiden…andres tøvskap bl a. Men vi kommer styrket ut av dette, det er æ helt sikker på 😄🤗

    9. Nettbutikk? Take away med levering på døra ? Tenk om jeg, neste gang jeg er i Alta, bare kunne ringe og få levert 2 stk kautobab og 1 stk baguette m vaniljerøkt rein og tyttebær, samt 3 porsjoner fiskegrateng, hjem på døra. Hadde vært noe det!

        1. Kjære chef.
          Jeg har vært der du er nå… Og det er tøfft. Vanskelig, frustrerende og vondt.
          Jeg gikk konk selv, du er der ikke enda heldigvis og du bor i et land med håp.
          På slutten bodde jeg nesten på jobb.. Sosialemedier, var veldig synlig. Er en tøfft det du går gjennom nå, man føler seg maktesløs uansett hvor kreativ man er og uansett om man bruker alle kortene i kortstokken. Sender deg gode vibber. Det er ikke slutten enda. ❤️🍀

    10. Vi står ‘an av, er det ikke det vi sier her i nord? Og håper på babyboom på slutte av året😁ja ikke meg, jeg håper bare på flere barnebarn.

      Nå skal du høre her du godeste mann som akker og uffer deg over de eldre som er ute nå. Hvor mange ser du? Er det mange som går i klynger? Sammen to og to eller flere? Neppe. Men de må handle de med (her hvor jeg bor har vi egne tider hvor eldre og utsatte kan handle i fred og ro) og det er faktisk mange av dem som ikke har noen som kan handle for den. Mange av dem har ikke familie i nærheten, ingen å snakke med, da er en tur på butikken gull verdt. De kjøper kanskje ikke så mye av varer men de kjøper seg en stund med kassaekspeditøren. En å snakke med, dog på avstand, noen minutter. Å være ensom er vondt, å være gammel og ensom er enda ondere. Kanskje de ikke bryr seg så mye? Som dama jeg snakka med her om dagen (på god avstand) svarte når jeg spurte om hun ikke var redd for å bli syk. Hva skal jeg være redd for? Jeg er gammel og ensom, dagene blir så fryktelig lange når man blir så gammel som meg. Neste alle mine venner og jevnaldrende er borte. Ungene og barnebarna bor langt borte, er travelt opptatt og har nok med sitt. Et pliktbesøk i året, det er alt. Hvis jeg no skulle få denne kronan (hun sa kronan, ikke koronaen) og dø så bli jeg heller ikke en belastning for helsevesenet i mange år. Nei, jeg bekymrer meg ikke. Hadde dessverre ikke noe godt svar å gi henne. Men hun er neppe alene.

      Selv holder jeg meg inne, vet jeg er smittefri (bank i bordet) og ønsker ikke utsette meg for mer smittefare enn høyst nødvendig. Jeg vet at den jobben vi gjør er livsnødvendig, både for meg, deg og hele befolkningen. I vår bedrift må vi være friske, er vel en del av det kollegiet som ikke kan tillate seg å ta sykedager.

      Forøvrig håper jeg landet snart er tilbake til normalen, folk vil ikke tåle å måtte være i lag med familien, aktivisere egne barn hele dagen, dessverre.

      Krysser fingrene for at du står ‘an av.

      Kos deg med kjærest og datter.

    11. Føler med deg. ❤️ Sitter her selv , leder av frisørsalong som måtte stenge på 4 timers varsel🙈 Enk foretak og uten inntekt. Håper på en gedigen redningspakke for oss også etterkvart. Stay strong, stay healthy ✊🏼💪🏼 Vi står han av ( håper jeg 😉)

    12. Jeg skjønner godt at du er frustrert og fortvilt over situasjonen du og resten av landet er i. Du er slett ikke alene om det! Men rett ikke baker for smed, Kokkejævel, det er ikke på grunn av de eldre man stenger ned samfunnet. Det er for at ikke alle skal bli syke og trenge helsehjelp samtidig, og dermed føre til at helsevesenet vårt kollapser fullstendig. Det er både barn og voksne i alle aldre som blir syke. (Har forøvrig aldri fått med meg hvor grensen mellom voksen og eldre går, og hva som er forskjellen, hehe, annet enn alder da.) Ønsker deg og alle som ser konkursen rulle nærmere for hver dag alt godt. Likeså til alle som strever med å få samfunnet til å fungere best mulig i disse tider, uansett på hvilket nivå man befinner seg. Vi får håpe og ønske og be, og krysse fingre og tær og folde hender for at dette snart er over. Vi får gjøre best mulig ut av situasjonen, og stå han av.

    13. Krysser fingre og tær for deg og dine… nå er det de tre S’ene som gjelder –> Stay Strong and Safe 👏👏👏

    14. Be strong, ordner seg for snille gutter til slutt, eller det skal jo ikke bli slutt, bare sterkere.
      Håper på bra rekesalg i morra👍.
      Ja en fin ettermiddag.

    15. Det med at de man prøver å beskytte er ute og går, og ikke tar tegninga kjenner jeg meg VELDIG igjen i, mamma er på sykehjem, så hun vet jeg i det minste hvor er, men min 80 år gamle fas fant jo ut at dette var tiden for en BILFERIE i Europa sammen med samboer… Altså, de VAR i Spania da alt gikk til helvete, og skulle ta en måneds biltur sakte gjennom Europa på vei hjem. Jeg og bruttern, og pappas søster prøvde å få dem til å skjønne at nå måtte de se til h**** å komme seg hjemover raskt, da det begynte å bli klart at Spania stengte byer, land stengte grenser etc, da var de i Portugal, og svarte at vi maste, og at de “ville se det an”… Etterhvert fikk de med seg at også UD anbefalte rask hjemtur, og begynte å kjøre, da måtte de jo tilbake via Spania. Når de var i Lyon kom beskjeden om at Danmark stengte grensene, og jeg sendte melding om at de måtte få opp farten, da fikk jeg svar PÅ TYSK, om at man opplever så mangt når man reiser…
      Vi fikk heldigvis etterhvert bekreftet at Danmark tillot nordmenn i transitt til Norge, og at det var opprettet midlertidig hurtigferge mellom Hirtshals og Kristiansand med to avganger i døgnet for å få nordmenn hjem, og de er nå endelig hjemme, men jeg må innrømme at jeg har hatt stort behov for å banke hodet i veggen denne uken før de kom seg hjem, på samme tid som man må føle en viss lattermild beundring for åttiåringen med samboer som alla en dårlig underholdningsroman reiser på bilferie gjennom et “pestrammet” Europa i ferd med å stenge….
      Håper bedriften din klarer denne stormen,..

      1. Måtte dra på smilebåndet av de to eventyrlystne pensjonistene 😂 (dessverre litt tragikomisk). Men jeg ser de levende for meg der du suser gjennom pestbefengte Europa med et salig smil😎😅

    16. Måtte en tur til byen i går…en folketom by. Men, der står rullatormafiaen og prater og skravler…Ja ja☺

    17. Krysser fingran for dæ og alle de andre som slit og kjem te å slite tia framover. Og æ skjønne ironien din veldig godt, opplever et og anna på butikken når æ må handle.

    18. Uvirkelig situasjon for oss alle. Kjenner æ blir fortvilet over situasjonen din, men ikke mist motet. Ta vare på dæ og dine❤
      Håper du får storsalg på rekene dine De e supergo👏

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg