Konstatert demens. Hva i all verden gjør jeg nå?

Jeg snakker ikke om smerter. Det har jeg snakket nok om. Skulle jeg være så uheldig å stikke tærne mine inn i gressklipperen, min største frykt faktisk, i alle fall én av de største, så kommer jeg ikke til å nevne hvor vondt det var. Er lei av smerter.

 

Dette er noe annet. Dette er alvorlig. Mest sannsynlig har jeg bare noen måneder, maks et år, før jeg blir innlagt på en institusjon. Det er jeg helt sikker på. Leste et sted at jeg var hypokonder. Det er jeg altså ikke. Jeg har bare en endeløs rekke med plager. Eneste jeg mangler i samlingen nå er kreft og hjerteinfarkt, men heldigvis er jeg en relativt ung og har ennå mange vonde år leve.

 

Demens. Min aller største frykt. I alle fall nest største frykt. Min aller største frykt er å bli skalla. Jeg kler det ikke. har dor rundt hode. Ser ut som en fotball. En rød en.

 

Tilbake til demens. Jeg tuller ikke. I alle fall ikke helt. Medisinene jeg går på, Neurontin, kan gi hukommelsessvikt. Den gjør meg ikke ruset, klarer å fokusere, men det føles som hjernen min er litt “bløtere” på en måte. Jeg kan kjenne den. Føles som risengrynsgrøt like før den koker inn og blir tykk. Hjernen min er bløt.

 

Jeg glemmer navnene på mine ansatte. Må se på vaktlista eller telefonlista for å huske hva de heter. Bruker kallenavn som “han nye”, “hun på FyFader”, “han høye tynne”. Det er påfallende, men det fungerer.

 

I dag toppet det seg. Hadde jobbet hele dagen. Først i butikken fram til litt over elleve før jeg gikk ned på lageret og styrte med vareleveranse resten av dagen. Gikk greit. Litt sakte pga foten, (Nevnte ikke smerter i det hele tatt!), men ble ferdig rundt tre.

 

Vi var fri for gass på lageret. Bruker gass på kjøkkenet. Fredag og lite taktisk å gå helt fri så tenkte jeg skulle avslautte dagen med å kjøre å få fylt gassflaskene. Ordnet de klar på jekketralla og kjørte de ut i varemottaket. Så gikk jeg til butikken og fortalte min grandiose plan. Ha på telefonen, så kommer dere og henter gassen på utsiden når jeg kommer tilbake.

 

Tok heisen opp på parkeringstaket, satte meg inn i bilen og ringte Kjærest, verdens vakreste, deiligste og nydeligste dame, som jeg er så ufattelig heldig å være elsket av og med, for alltid. Kjørte så de rundt 8 minuttene til gass-stasjonen og parkerte. Går ut av bilen og åpner opp bak.

Der ligger bare dentasticks og et sykkelstativ. FAEN! Gassen står fortsatt på varemottaket. Hvordan i all verden er det mulig?

 

Ja ja, fram og tilbake er like langt. Ikke hadde jeg noe viktigere å gjøre likevel, så egentlig var det jo en vinn-vinn-situasjon. Jeg fikk jobbe litt til. Under skyfri himmel og 20 grader. Skal ikke hjem og sole seg da. Skal hente gass si. Flere ganger!

 

Historien er sann og skremte meg litt, men samtidig glemmer jo også normale folk uten demens både det ene og det andre. Demens eller ikke, gleder meg veldig til jeg er ferdig med medisinene, for bivirkningene begynner nå og overgå selve årsaken til bruken.

 

Uansett, nå er det tilbake på jobb for å hjelpe sistevaktene  å bli ferdig. Det er absurd mye å vaske og jeg registrerer at det er veldig populært de kveldene vi kommer ned, Underlig 😉

Etter jobb er det grillkveld hos broren til Kjærest. De har flyttet tilbake til Alta etter fire år i utlendighet. Kjærest er veldig glad for det. De er nære. Veldig nære. Jeg liker ham også. Gjorde tiden før og etter begravelsen .levelig og organisert. Selv om jeg både er mannevond og narsissistisk så liker jeg ham. Veldig.

 

Med dette lille skriv vil jeg ønske dere en vidunderlig helg! Dere er fantastiske mennesker og jeg er så glad for at dere følger meg! I neste uke skal vi gjøre historie, dere og meg, for da gir vi ut bok! Jeg sier VI for det føles helt rett. Uten dere hadde det ikke blitt noen bok. Enkelt og greit.

 

God helg, kulinaster!

 

 

25 kommentarer
    1. Det er ikke den eneste bivirkningen, etter hvert så bryr du deg ikke så mye om ting lenger….du kan bli noe flatere følelsesmessig 😅

    2. Kan nok være neurontinen som gjør at du føler på demens ja. Gikk på lyrica men måtte slutte for korttids unnet ble helt borte. Er nå vimset i fra før men det skremte meg. Fikk heldigvis annen medisin. Tror ikke du er dement altså 🙈😊Ønsker dere ei riktig god helg 😊

    3. Din blogg er den eneste bloggen jeg noen gang har fattet interesse for å lese. Du skriver helt fantastisk bra, og det er det som fenger meg tror jeg. Kombinasjonen av humor og alvoret i måten du skriver på. Det er forsåvidt første gang jeg kommenterer på noe også😊

    4. Glemmer ting hele tiden jeg, men jeg er nok ikke dement, bare veldig distre. Tror nok ikke du ligger i faresonen heller. Fortsatt altfor ung og sikkert bare fått for lite søvn og kanskje litt for mye stress. Stress kan faktisk gjøre deg skalla som du er redd for leste jeg et sted 🙂

    5. Trudde og jeg begynte å bli dement og bestilte time hos legen. Jeg må utredes for å se om jeg er dement, sier jeg….. og vet du hva legen sa?????? Han sa først ingenting…..han holdt på å le seg ihjel…,. ha ha ha

    6. Ja,en kan gjøre mye rart, vi får synes litt synd på oss selv, klarte å sparke lille yåa inn i krykka jeg må bruke fortid i går kveld, så den gikk ut av ledd sto rett ut til høyere+at den fikk et brudd, så blir nok litt susete og uværet med bringebærdrops innabords🤔

    7. Jeg må bare le 😂 Kjenner meg så igjen men kan ikke skylde på medisiner (desverre) 😂
      God helg til dere alle!

    8. Burde ikke si dette, men min hukommelse har aldri blitt helt bra etter at jeg brukte neurontin… Og det er minst 20 år siden. Hjalp på ryggen men bivirkninger som ett langt år… Håper du har mindre bivirkninger enn meg. Hadde ikke tatt de igjen uten at det bokstavelig gjaldt livet.
      Takk for en herlig blogg 😀😀 Den eneste jeg leser!

    9. Du har nok vært under masse stress ei stund. Tror det har noe med “å huske” og gjøre. Ønsker dere en koselig og avslappende helg😴

    10. Ønske dæ å kjærest go helg☺️ Kunne ikke for mitt bare liv huske mitt eget telefon nr når jeg gikk på neurontin men det poppa tilbake etter endt bruk ☺️😂

    11. Noe så herlig! Kjenner meg helt igjen! Stress! Livet blir ekstra herlig når man har forbundsfeller! Det skjer så mye rundt oss! ❤️

    12. Det e varmen !! Vi e ikkje vant til hetebølge. Vi får heteslag og glemmer. Jeg glemte navnet på noe jeg spiste i går. Etter noen timer kom ordet til meg Avokado🤔

    13. Fungerer sikkert på samme måte som ammetåke. 🙄 Jeg begynte å surre sa -og surrer fortsatt – nesten 30 år etterpå 🙈😂
      Stress kan gi samme symptomer.
      Krysser fingrene for en tilnærmet pillefri tilværelse etterhvert.
      Ha en fin grillkveld! 😍🌞

    14. He he he 😉🙃🙂 d heite bære før akutt kortslutning i hjernebarken 😂🤣 å d har vi andre dødelige åsså,sån ett pr ganga før dag. Ha ei aldeles hærlig helg ilag med dinesine 😍😆😁

    15. Vi alle glemmer innimellom, ofte eg går inn i et rom, for så å lure på ka i farsken eg sku der. Da må eg tilbake til utgangspunktet, og tenke meg om. Er overhodet ikke bekymret. Ha en strålende helg, nyt godværet.

    16. Det er ikke sikkert det er Neurontinen sin skyld, du har jo i deg en gedigen coctail daglig💙Lite søvn over laaang tid, og mye stress kan også virke på hukommelsen💙mager trøst, kanskje, men jeg blir ofte sliten bare av å lese alt du gjør, hele tiden💙ta vare på deg, du er verdifull for mange💙

      1. Jeg kan skrive under på bivirkninger av neurontin. Du glemmer ting hele tiden, føler du går i en tåke. Kjenner igjen dette her:
        Jeg ble ekstremt sinna i tillegg så måtte slutte på de.
        Jeg glemte alt , jeg tuller ikke..
        Noen sier det går over etterhvert..
        Jeg klarte det ikke; jeg måtte slutte

      2. Er enig med Ellen, trur nok det er den salige blandinga du har hatt lenge kan være årsaken. Har gått på Neurontin 1,5 år, uten å oppleve det du beskriver. Eneste som merkes, er at vekta går opp…

    17. Det med demens hørtes kjent ut. Om det e en trøst, så sa legen at den dagen du står, f.eks med en potetskreller og lure på ka du skal bruke den til, eller korsn den brukes, da kan du bli bekymra for om du har demens 🙂

      En riktig god helg til dæ og dine 🥰🌺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg