Kroken på døra, igjen!?

Julehandelen er bare en liten uke unna, men i stedet for å pønske ut gode tilbud og saftige delikatesser som kan gjøre julen enda deiligere, så må jeg heller, nok en gang, sitte her og pønske ut formuleringer til permitteringsvarsler til samtlige ansatte. Det er en tragedie!

 

Erna ber oss holde oss unna folk, og for oss som lever av så mange folk som mulig blir det vanskelig. Det er nesten ikke folk igjen her. Som regel er det flere ansatte enn kunder ,og det sier seg selv at slik kan vi ikke holde på. Noen må ta grep og jeg er Noen.

 

Hoftepluss klarer seg i desember. Folk må ha mat og i julen vil mange spise godt, EKTE og lokalt. Det er Fy Fader, verdens største salat- og snackbar, jeg er bekymret for. Det er trangt. Det er billig. Et konsept som er avhengig av “svart med folk” for å lønne seg. Det blir ikke svart med folk i år. Det blir ikke det.

 

Jeg stenger ikke ennå, men kommer , i første omgang, til redusere åpningstidene, så får vi se etter hvert hva som skjer. Man må nesten ta ting uke for uke nå, men det som bekymrer meg aller mest er at det er i november og desember vi tjener inn såpass at vi kan tåle de rolige vintermånedene. Hva skjer når januar og februar kommer uten at vi kan tære på en god julehandel?

 

I dag går mine tanker til en samlet restaurant- og utelivsbransje. Byene kommer mest sannsynlig ikke til å være  til å kjenne igjen på andre siden av Viruset. Tror dette kommer til å bli langt styggere enn vi våget å tro i sommer da alle piler pekte oppover. Alle visste det ville komme en bølge nummer to, men vi trodde ingenting kunne bli verre enn bølge en.

 

Sannelig jeg sier Eder, det er langt verre å stenge under julehandelen enn det er å stenge i mars og april!

 

Heldigvis vant Biden da, hvis ikke hadde jeg investert i et kraftig tau…

 

Og du, alt blir ikke bra for alle! Vi finner ut av det, men ikke si at det blir bra. Det kommer til å bli helt jævlig for mange. Det er sannheten.

 

Forts. følger…

 

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. Hei
      Det er skikkelig urettferdig st noen bransjer får trøkken hver gang vi setter igang en slik dugnad. Jeg bor i Troms og har vært i Alta kun to ganger de siste åra. Begge gangene har jeg vært innom og handla hos deg. Måtte bare. Har du vurdert å selge noen av varene dine på nett? Jeg kunne tenkt meg å gjort julehandel f eks hos deg. Tørkakjøtt og krydder. Sauser etc etc. Ikke salatbaren da, men mye kan omsettes på nett. Så kan alle vi som følger deg bidra til markedsføringen. Du kan bruke de ansatte online i stedet for å permittere de. Kanskje du ikke har pågangsmot til dette akkurat nå, men tror det vil slå an. Så sparer jeg alle mila på veien for å gjøre julehandelen. Miljøvennlig er det også. Lykke til. ❤️👏🏻👍

    2. Det er tragisk for mange bedrifter desverre at de blir tvangs stengt. Mange går konkurs og mister jobben. Du har heldigvis flere foter å stå på. Så trur ikke du går konkurs med det første. Du står nok han av enda engang hvist du må stenge en stund. Men det er nu enda ikke bestemt. Kanskje feil overskrift du bruker, når du enda ikke er pålagt å stenge. Du har jo fått flere konkurenter nu på sentret, det merkes nok desverre det også.

    3. En dag, når vårt lille land er koronafritt, blir alt bra. Da håpe æ virkelig at både FyFader og Hoftepluss er oppe og går. Kommer til Alta kun for å innta kalorier på dine matstasjoner. Det er mine enkle ferieplaner 😁👍

    4. Takk for at du skriver at alt ikke blir bra (for alle)!
      Er så teit å si at alt blir bra når det er åpenbart at ikke alt blir bra.. Håpet får være at det blir bedre (enn det er nå), det er ikke dermed sagt at alt blir bra. Godt å se at jeg ikke er alene om å tenke sånn, for det føles som at jeg er den eneste som har tenkt den tanken. Til jeg leste dette! Takk igjen 😊

    5. Det er ikke noe annet å si om dette at det er en forferdelig situasjon flere bransjer er i.
      Helt uvirkelig tid dette her, selv er jeg i luftfartsbransjen og det er bare trist å se terminalen på Gardermoen for tiden.
      Vi får håpe folk skjerper seg og hører og følger rådene .

    6. Forferdelig. Håp det ikke blir mere nedstigningen og spredning av smitte.
      Fælt for de som har et levebrød.
      Du som har ordnet så fint.Håper folk hiv seg til å handler.

    7. Takk for innlegget. Driver selv i reiselivet med overnatting og servering. Ja, det er jævlig. Vi må kunne kalle en spade for en spade, enig i det.

      Vi kommer ut på andre siden. Hell og lykke ønsker jeg deg og bedriften din.

    8. Svar til Liv, for at det skal være reint med hansker må hendene være helt reine når du tar de på, ellers blir det falsk trygghet, umulig å ta på handker uten å være bortig med hendene,du må ta i kanten å da blir det urenint, så bedre med en god mengde håndsprit.

    9. Jeg er en salatblad person, men nå i disse coronatider synes jeg det er skummelt å ta i bestikket som ligger i de enkelte boksene med all verdens godsaker. Går det ikke å legge bittelitt på prisen slik at alle som skal forsyne seg kan få enganshanser som kastes etter bruk. Personlig (og flere enn meg) hadde likt det bedre enn antibak.

      1. Tror du virkelig det hjelper med engangshansker ? Begynner de å klø seg i ansiktet, ta på vesken, munnbindet som kryper oppover nesen. Nei, engangshansker er falsk trygghet. Det er bedre de har antibac tilgjengelig. Og bytter skjeer ofte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg