Kronisk utmattelsesyndrom eller bare latsekk?

Vi var i østfylket i helga. Bryllup. 7-8 timer å kjøre. Hver vei. Svigerfar, min, ikke brudens, var sjåfør. Jeg sov. Hele tiden. Begge veiene.

Vakker. Til og med når jeg sover. Skjønner godt at Kjærest liker meg, he he. Da vi kom fram i åtte-tiden eller der om kring så var jeg våken en liten time før jeg gikk å la meg. Hva de andre gjorde vet jeg ikke. Jeg sov jo. Sto ikke opp før halv ni dagen etter.

 

Frokostbuffet og litt rusleturer i nærområdet før de andre skulle i vielsen klokka ett. Presten ville ikke ha meg der siden han var redd for at det skulle samle seg alt for masse folk i kirken når ryktet gikk om at jeg var der. Hundrevis, kanskje tusenvis av fans ville strømme til den lille kirka. Jeg var enig om at det var tryggest at jeg ble værende på rommet. Gjett hva jeg gjorde mens de andre var i kirka. Jepp, jeg sov!

Kjærest slet med å vekke meg da hun var tilbake, men et par kraftige dask med de enorme prefødsel-puppene fikk liv i både meg og en avsindig hodepine. Heldigvis har jeg en dosett som fikser det meste, he he 😉

 

Videre i bryllup klokka fem. Koselig nok der og ekstremt god mat, men i åttetiden ba jeg kjærest om å kjøre meg tilbake til hotellet. Det var en som kom med en syrlig kommentar om meg og det gidder jeg ikke for tiden. Har mer enn nok med å holde meg på beina. Sikkert barnslig gjort av meg, men tåler ingenting for tiden. Dessuten var jeg trøtt og sov helt til neste morgen.

Avreisedag. Frokost. Ingen er i dårlig form. I alle fall ikke jeg som dro “hjem” klokka åtte. Avreise klokka ti.

Så var det å sove 7-8 timer igjen. Kun et stopp i Karasjok for inntak av hamburger eller hva det var. Sier ikke hvor vi spiste.

 

Etter en lang reise er det godt å komme hjem og slappe litt av på sofaen 😉

 

Det slo meg da jeg så gjennom disse bildene at jeg jeg virkelig er en trøtt type. Måtte spørre Kjærest om hun hadde noen flere bilder av meg der jeg som. Tok et minutt så fikk jeg disse:

 

Og dette vraket av en mann vil hun gifte seg med? Ja, ja, fritt land 😉

 

Avslutter med et bilde av to trøtte typer. Jeg sov ikke på ekte, men det gjorde han. Vi hadde det så fint.

 

Fader, nå ødela jeg det som i utgangspunktet skulle være en litt artig blogg. Var ikke meningen, men tror denne voldsomme trøttheten oppsto i fjor sommer. Kroppen har ikke fått tid til å hente seg skikkelig inn igjen etter Katastrofen. Det har vært så mye, så lenge. Mye mer enn jeg har kunnet fortelle dere. Egentlig er det et herrens mirakel at jeg faktisk holder meg oppreist. Eller, jeg gjør jo tydeligvis ikke det hvis man ser på bildene, he he ;M)

 

 

Nei, nå må jeg avslutte før jeg sovner!

 

 

 

 

 

50 kommentarer
    1. Jeg liker heller ikke at det er så stille, er ikke vant til det, vi som leser bloggen, håper du kommer sterkt igjen, når du er uthvilt, men du må hvile deg, ikke tvil om det.

    2. Ser han kommenterte inne på Facebook siden sin igår i lystig tone, så da står det nok ikke sånn halv gærnt til 🙂

      1. Evy, godt vi har deg som følger med på alle forum og informerer. Hvordan kan du påstå at det ikke står så halv gærnt (grøsser når jeg må ha skrivefeil🙈) til på bakgrunn av fb?
        Er du lege? Sykepleier? Psykolog? Eller bare en helt alminnelig spekulant som antyder at han er rimelig frisk? Og har tatt pause fordi?

        Asbjørn, kvil dæ, det har du fortjent👍🏻

    3. Tornerose sov i 100 år, hvor lenge har du tenkt å sove😱Veldig kjedelig når jeg ikke får den daglige dose blogg🤔Håper alt er bra med dere alle💕

    4. Håper alt er bra men tror jo ikke det når det er så stille her..
      God bedring! Vi venter til du kommer tilbake!!

    5. Ser det er flere enn meg som beg å bli bekymra.. håper ‘stillheten’ skyldes at du har viktigere ting å gjøre – feks å hvile ut. Men du kan også få vite at du og innleggene dine er savna 😊

    6. Where are u?
      Måtte inn å sjekke når d va så tomt på veggen min…. 🙄🙄🙄🙄

      Håper d står ok til❤️

    7. Håper alt er vel med deg og din lille familie.
      Blir bekymret når det ble så stille, har du møtt “veggen” skikkelig det har jeg vært redd skulle skje lenge nå ,for kroppen sier bare stopp til slutt enten man vil eller ei.
      Så god bedring .

    8. Eg har tenkt akkurat det samme,blir riktig bekymret for deg kokkejævel,når det har vært stille på bloggen et par dager🤔. Håper alt er vel med deg og kjærest😉. Gi no et lite livstegn,du behøver jo ikke skrive så lenge innlegg. Vi e jo så mange som vil at alt står bra til👌. Ha en fin kveld😊

    9. Det ser ut som du har tatt til vett og roet ned, iallefall med bloggen.
      Håper tiden blir brukt til hvile og restitusjon og at ikke noe mer alvorlig har skjedd deg.
      Blir bekymret når det er stille fra deg.

      Alt godt til deg, Kjærest og den lille 🌺🌿🌺

    10. Viss du er konstant trøtt og sliten og ikke føler deg uthvilt og kanskje attpåtil snorker veldig når du sover og kanskje har pustestopp når du sover bør du få sjekket om du lider av søvnapne.

    11. God bedring. Du fikk så mange gode råd så du vet at vi alle ser frem til at du blir i god form igjen. Alt stresset du har gjennomgått er over. 😴

    12. Du har en så skjønn kjærest, tålmodig og skjønner at du er trøtt og trenger søvn. Hvil deg nå, du er sliten…

    13. Du trenger hvile.Smertestillende blir du trøtt av.
      Ser ut som du har sovet og hvilt dæ mye i helga.Kroppen trenger det.

      God natt

    14. Hei – gratulerer m pris og bok. Lenge siden jeg var innpå (har skydd blogger som pesten, etter ble utsatt for noe… spesielt). Tenkte jeg må iaf se hvordan det er med dere.. 🙂
      Så, altså, ikke fått med meg at baby er på gang: GRATULERER – og jeg vet dette går bra ❤💞
      Lykke til, kjære dere. Klem fra Våler, Hedmark.
      Bless you.
      Og sove godt, begge 2 😘🤭😍🤩👍

    15. Huff!! Jeg blir egentlig litt bekymret for deg 🙄 dette er jo ikke normalt, uansett katastrofe! Du må begynne å prioritere deg selv litt, hvertfall med tanke på din vakre Kjærest! Du må kunne være en solid støtte for henne når babyen kommer 😍

    16. Vet du, er enig i en som skrev lengre opp, ta vare på helsa, tro det eller ei så har du bare ei, og barna dine har bare en far, og kjærest hun har deg, så ta vare på dere. Selv om det kan virke kjedelig, hva med å bli en ansatt igjen?

        1. 3 år er altfor lenge. Bare røm! Nytt liv. Si bare at dem ikke får mer penger fra deg, så blir prosessen enda kortere😂👌
          Noen ganger er bare nok nok.
          Etter en stund med ukontrollerte angstanfall og 1000 andre ting blir det stort sett halleluja stemning🙌 Du har jo masse jern i ilden du kan satse videre på NÅ! RØM! SPILL DØ! Hva som helst bare kom deg bort!😂

    17. Var akkurat som deg den tiden jeg gikk på antidepressiva, helt håpløst. Kunne sove døgnet rundt, følte meg som en zombie. Håper du blir bedre snart, ikke morsomt å ha det sånn. Klem til dere💖

    18. Overdosert på morfinlignanes preparata? Det er vondt uansett hvilken finger du skjærer. Vondt i prolaps, eller overtrøtt på grunn av godt medisinert?

    19. Hvis du fortsatt tar Neurontin er nok den en medvirkende årsak til trøttheten. Du kan spørre legen om hxn kan skrive ut Lyrica til deg. Samme virkestoff men har ikke denne bivirkningen med den enorme trøttheten. Man må ha prøvd Neurontin før man får Lyrica. Pga at den er dyrere. Snakker av erfaring. Bare et godt tips fra meg. Sikkert verdt å prøve for deg. Jeg fikk en helt ny hverdag ved bytte av medisin.

      1. Hei Jorun 😊 Tror nesten 100 % sikkert at Lyrica ikke går å kombinere med bilkjøring så derfor fikk jeg Neurontin.
        Kjære Kokkejævel 🍃 Håper du får hvilt deg nok i de pausan dine. Dokk har jo opplevd det værste et menneske kan opplev. Så ikke rart om det trengs mye hvilestunder.
        Søte selfier Kjæresten har tatt av dere 💕

        1. Hei Nanna! Sakset dette fra Felleskatalogen:
          -Neurontin kan føre til svimmelhet, søvnighet og tretthet. Du bør ikke kjøre bil, bruke maskiner eller utføre andre risikofylte aktiviteter inntil du vet hvordan dette legemidlet påvirker evnen din til å utføre disse aktivitetene.
          -Kjøring og bruk av maskiner
          Lyrica kan gi svimmelhet, søvnighet og nedsatt konsentrasjon. Du skal ikke kjøre, bruke avanserte maskiner eller delta i andre potensielt farlige aktiviteter før du vet om dette legemidlet påvirker dine evner til å utøve slike aktiviteter.

    20. Testet deg for stoffskiftet? Har man lavt stoffskifte gir det en enorm tretthet og sliten konstant. Kom deg til legen som snarest for sånt kan du ikke ha det.

        1. Sånt kjenner jeg på og, etter vektøkning.. og spes når det er så mye på gang.
          Sov du, hvil når du kan (det gjelder jo madammen din og 😍)

    21. Et tips. Neste gang du er hos legen, eller kanskje før (selv om du er der ofte for tiden) be om at det blir tatt blodprøver for vitaminer og mineraler. Du er mye innendørs, derfor får du for lite sol/dagslys, vet ikke hvor mye dagslys dere har oppi nord 🤔 Ekstrem trøtthet kan komme av for lave verdier av vitaminer og mineraler, jernlager er også en idé å sjekke. Du har hatt mange skavanker i det siste, dette kan være tegn på at noe er i ubalanse. Samt medisiner du går/har tatt i det siste også har sin innvirkning. Så svipp innom legekontoret og få en utvidet blodprøve, så tenker jeg de finner løsningen på din trøtthet i svarene. Ikke alle leger som tenker at dette kan ligge i bunnen av et annet problem /plage. Hilsen legesekretæren

    22. Hvil deg bare du. Dere har gått gjennom mer på kun noen år enn andre gjør på en hel livstid. La meg forklare litt om ME/kronisk utmattelsessyndrom. Man er ikke bare sliten, man har melkesyre I alle muskler, man har influensafølelse som river gjennom kroppen, forhøyet temperatur, hjernetåke, mister ord, diffuse smerter som flytter seg fra den ene kroppsdelen til den andre, svimmelhet, kvalme, hodepine, blodtrykksfall, lyd og lyssensitivetet, konsentrasjonsproblemer og for min del skjelvinger i armer og hender. Er flere symptomer som jeg ikke kommer på i farta, har akkurat smurt meg frokost og drukket en kopp med kaffe så da er dagens rasjon av energi brukt opp, og dermed henger ikke hodet heller med. Jeg krysser fingrene for at du ikke har fått denne sykdommen, for den er grusom. Ønsker den ikke på min værste fiende en gang, ikke at jeg tror jeg noen fiender 😅 god bedring, tror dere begge to trenger en lengre ferie, der dere kun konsentrerer dere om hverandre og den lille ❤️

    23. Kroppen din prøver fortvilet og fortelle dæ nokka. For å gjøre en lang historie kort. Etter mange år med å presse mæ til det ytterste så begynte æ i 2015 med samme symptomene angående søvn og det å være sliten, trett og aldri uthvilt. Smerter har æ levd med i over 30 år så de takla æ. Trudde æ. Men kombinasjonen med mange års smerter, endel traumatiske hendelser, og den utrolige evnen til å overse alle kroppens signala, så holdt æ det gående. Til en vakker dag i 2016. 1 august sa det stopp. Kroppen klarte ikke mere. Uansett kor mye hodet mitt sa at det her klare du, kom dæ på jobb. Va så vidt æ klarte å komme mæ til legekontoret uten hjelp. I dag, 4 år etter, så sitt æ enda her. Uansett kor mye å har ønska, prøvd og ville, så Kom mæ ikke tilbake i jobb. Utmattelsen e blitt kronisk og ingenting æ gjør hjelpe. Absolutt ikke en ønsket situasjon. Så nu trur æ det e på tide at du begynner å sette helsa di først. Skjønner at det e vanskelig siden du har egen bedrift. Men du bare må finne en løsning, hvis du ikke vil at kjæresten skal stå aleine for barneoppdragelsen, husarbeid osv osv, i tiden fremover, kanskje mange år, ja til å med for alltid. Det e ingen spøk å lide av kronisk utmattelse i tillegg til andre sykdommer og plager. Tenk litt på det her Kokkejævel. Æ håpe inderlig at du finner en løsning, og at alt vil ordne Sæ for dø og din lille familie ❤️

      1. Takk for innsikt. Jeg gjør så godt jeg kan og er godt klar over alle faresignaler, men jeg kan ikke bare legge meg ned å sove. Det er heller ikke alle deler av året det er like hektisk på jobb, så det ordner seg nok. Etter hver 🙂

    24. Søvn er kroppens verktøy for å leges. Og det tar den tiden det tar…

      Sov godt, og med god samvittighet

    25. Oj,høres ikke bra ut,men kroppen sier i fra når det blir nok, da e det bare å høre etter, da får det heller være at du er Altas trøttere type for tiden.
      Go søvn 😴

    26. Kroppen sier i fra når det er nok. Så kanskje ikke så rart at du sover mye. Håper du kommer deg etterhvert ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg