Kroppen i tall (og bilder) etter 14 dager på rad med toppturer

Selv om jeg innrømmer at jeg har vært på vekta et par ganger i løpet av disse to ukene, så var jeg likevel ganske spent da jeg kom ned fra Komsalaia i går. Drakk minimalt på turen og spiste bare én energibar full av sukker, (og kanskje en banan og en energibar til før jeg dro), og en aldri så liten smoothie midtveis for å klare de siste kneikene. Ellers ingenting.

 

Jogget, eller gogget, ned fra toppen for maksimal svetteeffekt. Ventet fem minutter etter at jeg kom hjem før jeg kledde av meg, for å presse ut de aller siste dråpene fra hudporene. Tisset en liten seig skvett og tørket meg godt med en håndduk slik at det ikke skulle være overflødig svettevekt på ryggen eller gjemt i en armhule.

 

Alt dette forarbeidet til tross, bare ett kg ned på 14 dager!!! Litt skuffende, innrømmer det. Selv om jeg helt bevisst ikke har slanket meg i denne perioden, altså redusert energiinntaket, (kanskje snarere heller tvert i mot), så hadde jeg likevel håpet på litt mer “lønn for strevet”. Neste uke skal det bli andre boller. Det vil si, det blir ingen boller!

 

For å kompensere for den manglende vektnedgangen vil jeg heller fokusere på min vakre mage, (127 cm). Dette skriver jeg uten ironi, for da jeg startet dette prosjektet sto den rett og og var knallhard som et trommeskinn, av fett. Jeg tok dessverre ikke bilder av det, men den var relativt voldsom. Det er den jo fortsatt, men det har skjedd noe!

 

Foruten at den har blitt mindre, har den blitt “slappere”. Den er ikke så stram lenger. Fettet er der, (uff, dette ble egentlig en litt mer ekkel blogg en jeg hadde tenkt), men det har liksom “løst seg litt opp”, og gjort seg klar, håper jeg, til fettforbrenning.

 

Uansett vekt eller magemål, jeg er veldig, veldig, veldig glad for at jeg satte i gang med dette spinnville prosjektet. Det har uten tvil bidratt til at jeg er i litt bedre form, og bedre skal den bli, men viktigst av alt, disse turene har gitt meg masse ekstra energi og livsglede. Etter en veldig tungt vinter trengte jeg virkelig et energiløft, og det har jeg virkelig fått med disse turene.

 

Det betyr slett ikke at jeg er fornøyd med vekta. På disse turene har jeg brukt om lag 14 000 kalorier mer enn jeg ellers ville gjort. Enkelt kalkulert betyr det en vektreduksjon på 2 kg, men ingenting er riktig like enkelt som på et papir. Jeg har jo også spist mer enn vanlig. Ikke bare diss energibarene og bananer, men også mer mat, for jeg er jo sulten når jeg kommer ned.

 

Dette har jeg bevisst latt skje, for det aller viktigste for meg disse ukene har vært at jeg kom meg ut og opp hver dag uten å dø, så fikk jeg heller ta tak i energiinntaket når jeg var kommet meg skikkelig i gang.

Vel, nå er jeg skikkelig i gang, og det er på tide å også tenke på hva jeg putter inn i munnen. Det er ikke alt man trenger å svelge selv om det er godt. Jeg har 86 toppturer på rad igjen. I skapet er det fire pakker energibarer. De skal jeg spise opp, men kommer ikke til å kjøpe nye. 250 ml smoothie skal jeg fortsette med, men jeg skal lage dem selv. Vi har tatt vare på alle flaskene, så kommer nok en del smoothie-oppskrifter etter hvert 🙂

 

Søte saker skal fortsatt være lov, men utelukkende i helgen, fortrinnsvis lørdag, og ikke torsdag til mandag.

 

Vel, nå skal jeg spise litt frokost og sette i gang med den kokebokmaten. Skal gjøre ferdig kyllingrettene i dag.

 

Jeg svarer eller drodler over alle deres kommentarer her:

 

Kokkejævel jorre mainnskit om: Slanking, (eller det stikk motsatte), kosthold, livsstilsendring og bla, bla, bla

 

 

 

 

 

 

41 kommentarer
    1. Vel, fett er mykt, ikke hardt, så det var nok ikke fett som gjorde magen så hard og stinn før du startet dette. Men bevegelse er jo bra for fordøyelsessystemet også, for ikke å snakke om væskeansamlinger rundt om i kroppen, så det er vel heller dét som gjør endringen på magen.
      Lykke til videre, veldig bra jobba så langt👍

    2. Dette blir bra! Kroppen takker deg nok 🙂
      Men som nevnt over, så trenger du ikke spe på med energi underveis på en så kort tur. En times gange klarer du uten smoothies eller energibarer. Ta med vann så du har om du blir tørst 🙂

    3. Heier på deg! Kjempeflink er du.
      Min erfaring er trim og gåturer er topp for kropp og sjel ja men vektnedgangen kom med hva jeg putter i munnen.Rent kjøtt,grønnsaker,bort med sukker.Masse vann.Pepsi max innafor.Bort med potet,pasta,ris.Blomkål/brokkoli stappe er topp! Midjemålet forteller mere enn vekta ja.
      Lykke til 😎👍

    4. Syns de er godt gjort uansett. Du har jo endel vondter også. Og de tatt i betraktning syns jeg du er super flink. Er så lett å lage seg noen unnskyldninger og dørstokkmila er lang. Stå på om du blir skuffa på vekta. Liv.

    5. Det er veldig vanskelig å trene seg ned i vekt, og særlig siden mye trening ofte fører til ekstra spising. Spise seg ned i vekt er smartere. Kombinert med mosjon. Men vekt er jo ikke alt! Styrke, kondisen, formen, helsen, livsgleden, humøret, søvnen, og mye annet, blir mye mye bedre av å trene. Så klapp til deg uansett! Og så kan du etterhvert kombinere det med mindre (sunnere) matinntak. Og de mengdene med banan og smoothie og barer høres sykt ut mtp at du “bare” går på en haug som er 200m høy og som tar deg en times tid el litt mer… 😉 Kutter du det og tar vann i stedet, som holder i massevis, så sparer du myyye kcal.

    6. Dessverre er det 80-90 % av vektnedgangen som kommer fra trening, så det avgjørende er maten. Men du bygger muskler, blir mer tight i kroppen og ikke minst er det sunt. Jeg synes du er skikkelig flink som tar turen hver dag 😀

    7. Du som mæ vil nok slite ekstra m vektnedgang. Den smertestillende vi spiser gjør så vekta har sirup. Pleie ta ei uka uten(d e pining de lux),da raser kiloene av. Selv om æ går 7-10 km pr dag,så e nok tabelettan ødeleggende for drømman om sommerkropoen 😔 Håper du får d bedre t enn mæ,lykke t 🥰

    8. Syns du e utrulig flink å standhaftig👌👍👏💪😀 godt jobba. Og du har inspirert meg og sikker på mange fleire.
      Et tips fra meg, målbånd e oftes bedre benn enn vekta. E vertfall mi erfaring. Vekta kan lettere ta mote fra en, mens cm forsvinn som dugg for solen😀👍
      Har sjøl invisert i vekt som vise både fett % og muskel osv. Den e bedre coach enn vanlige badevekta mi ja. Sjøl om dei vise d samme kg😜

      Vært der oppe sjøl fra tia man bodde i Nordlysbyen for 20 år sia Derfor veldig kjekt å få bli med deg via bilde og lyd også dit🌞😀👏👏

      Peis på videre, det her går bare godt 💪👍🌞🌞

    9. Lurer på kva folk ikkje får med seg her, han seier jo at han er klar over at inntaket er for stort. Det vil han ordne på i neste delmål…når han no har komt skikkelig i gang, så er det inntaket som blir i fokus 🙂 Stå på…. livstils endring tar tid og eg heier på deg som har valgt å gjere det i ditt tempo som DU er veeeeldig flink som har tatt tak, sjølv om du står opptil pipa med gjeremål 🙂 Heia heia Asbjørn 😀

    10. Helse og vekt henger ikke alltid sammen
      Se ‘et fett liv’ med ronny brede aase på nrk.
      Men godt jobba med helsa!
      Stå på!

    11. Jeg tror faktisk ikke du skal henge deg opp i hva den vekten viser, men i stedet på hvordan du føler deg, for så at du etterhvert vil begynne å merke det på klærne..
      Du har nærmest halvert tiden du brukte på første tur, -og det uten ‘hjelp’ fra vær og føreforhold; Ergo; Du er allerede i betydelig bedre form! – Og det er jo beviselig ikke sånn at du ikke tok deg skikkelig ut i begynnelsen, for der taler bildene sitt tydelige språk (herregud, du hadde jo grønnskjær i ansiktet!..)
      Bildene røper faktisk betydelig forskjell, for nå ser du ordentlig fresh ut! 🙂

    12. Det blir bra dette! Uansett har du gjort en livsendring som er veldig positiv! Gjør de endringene som er nødvendige og som du vet du må med inntak så vil du nok se både vektnedgang og mere til. Har voldsom tro på deg 😀

    13. Mens du slanker deg, kutt ut karbohydrater. Ikke spis potet, pasta, ris, hvetemel og sukker. Spis helst hjemmelaga knekkebrød og ikke bakst. Spis lavkarbo, masse god mat. Det er også viktig at det går mer kalorier ut enn inn. Masse lykke til

    14. Kutt ut energibarer, du spiser jo like mange energibarer på denne turen som en toppidrettsutøver gjør på en femmil. Skjær opp epler og annen frukt i biter å ta med, og drikk vann. God tur videre😃

    15. Itj bli motløs no. Dæm har rett dem som seie at du har bygd muskla når du ha fræsa opp og ned Komsalaia. Stå på, du e på rætt vei 👍👍

    16. Som kokk så vet du nok åsså at vektnedgang starte og slutte på kjøkkenet, så d e nok ikke nok m «bare» trimmen beklageligvis 🤷‍♀️ D må komme mer kalorier ut enn inn, ikke nå mer hokuspokus enn d. Lett å si, vanskelig å gjennomføre…men d e no sånn d engang e🙄

    17. Spisinga som e problemet. Ditt overdr forhold til mat. Selv på en kort treningstid trekker du med smoothies bar banan?? E du redd for å “gå tom” på en times trening?

    18. Sjekk ut iform.nu og antall kalorier forbrent.
      Det stemmer nok ikke helt med ditt “bilde” av det du mener du har forbrent.
      En klokke viser ikke reell forbrenning som du tenker.
      I dag har jeg hittil gått 81 skritt og allerede forbrent 607 kalorier. Selvsagt stemmer ikke dette.

      Jeg skriver dette for at du ikke skal bli motløs og tro at 14000 forbrente kalorier er reelt.
      Da blir du skuffet gang på gang, hver gang du går på vekten.

      Eneste måten å gå ned på er faktisk å innta dette kalorier enn du forbruker.
      Handler ikke nødvendigvis om slanking.

      Men ikke glem: uansett hva om forbrenningen ikke er som du tror/ønsker etter en kraftanstrengelse 14 dager på rad, så gjør du og kroppen din en kjempejobb!!
      Så det er bare å fortsette! En dag betaler det seg! PS: jeg kjemper litt med det samme som deg, bare at mine turer er på 10-15 km og fjellene er 4-700 m høye. Sammen får vi motivere hverandre.
      Les deg opp på kaloriforbrenning og ikke heng deg opp i hva pulsklokke sier. Kroppen forbrenner kalorier også i hvile.

      Stå på!!! 💪💪💪💪🏃💨❄️🌞🧗

      1. Joda, det stemmer nok at du har forbrent 607kcal selv om du bare har gått 81 skritt når klokka er 10. Du forbrenner faktisk også kalorier når du sover. Og når du ligger, sitter og står. Du forbrenner faktisk kalorier hele tiden! Hvileforbrenningen til en (f.eks.) 40 år gammel kvinne på 180cm og 85kg er 1937kcal. Dette er altså kalorier kroppen din forbrenner ved NULL aktivitet, altså bare for å holde organene dine igang og deg i live i ett døgn. Aktive kalorier, altså kalorier som forbrennes f.eks. ved å gå en topptur, regnes i tillegg til hvileforbrenningen din. Bare til info 🙂

        1. Ups, liten glipp der. Hvileforbrenning i eksemplet mitt er 1614kcal. Ved lite til ingen daglig aktivitet forbrenner eksempelpersonen 1937kcal.

    19. Du e en tøffing. Stå på ,vi heie på dæ.Du skal se at det går rette veien om ei stund.👍🙂🚶🏃

    20. Ja, sånn er det 😂 Mat før, underveis og etterpå. Alltids en unnskyldning for å spise noe. Men har du tenkt på at stress og lite søvn også påvirker vekta? «Kronisk stress kan gi vektøkning, og hemme vektnedgang. Sitat». Stresshormoner gir økt insulin som igjen lagrer fett… (kortversjonen). Ingen unnskyldning for ikke å trimme og spise sunnere, men det er viktig å prøve å gjøre noe med det også under en slankekur eller i et forsøk på å få en sunnere og bedre helse 😊

    21. Du har vært kjempeflink! Opp til Komsa i sne og vind, uvær, og det er fint at du allerede kjenner at du ei bedre form! Men at du ikke har gått ned i vekt så mye som du håpte på, viser bare at teorien om vektnedgangen kommer av det man spiser eller trimminga. Og trimminga e vel bare snaue 10 %. Så det går nok sakte, men da sier de som vet best at det blir varig! Og et tips fra mæ: vei dæ på morran!

    22. Syns du er flink jeg 👏
      Og husk en viktig ting, når fett forbrennes og musklene blir sterkere pga aktivitet, så er musklene tyngre en fettet. Derfor er det at når du merker at magemålet går ned, men ikke vekten, er det at muskelmassen din øker og er tyngre.
      En god indikasjon er å måle magemålet, det viser mer en vekta.
      For å hindre jojo vekt ved slanking skal en spise normalt, det vil si at med en gang sultfølelsen er borte skal man stoppe å spise.
      Å forbrenne x-antall kalorier, og samtidig spise mer x-antall før/under/etter, bare erstatter det en forbrenner, da går det seint.
      Stå på, dette klarer du

    23. Synest du et utruleg flink eg!! Som gjennomfører uansett ver og vind, og musklar veg meir enn feitt, og du har nok bygd nokre musklar på vegen 🙂 Du har i alle fall inspirert meg til.å koma meg ut meir enn eg gjorde før du starta prosjektet ditt, så takk for det! 🙂 Eg går ikkje toppturer (pga helsa) men bortover turar, er óg betre enn God stol og sofa 🙂 og så håpar eg óg at det skal visa att på vekta etter kvart! 🙂 God helg til deg og dine! 🙂

    24. Hei vei dæ på mårran rett etter du har tissa da blir du nok mer overraska 🙂 Aldri ut på dagen eller kvelden.

      Bruk målbånd i tillegg til vekt. Husk muska veie mer enn fett 🙂

      Drikk MASSE vann i løpet av dagen så får du nok fortgang.

      Lykke til

      1. Enig i denne. Fu ser mer forskjell om morgen istedenfor kveld, for da har hele dagens mat i kroppen. Og prøv å få i deg minst 2 liter vann i løppæet av dagen. Stå på dette klarer du.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg