Kokkejævel svarer Vol. 1

Har fått ufattelig mange kulinariske spørsmål etter at jeg begynte å blogge, både i kommentarfelt, sms, messenger og mail. Mange spør om det samme. Tenkte derfor at jeg skulle svare samlet slik at alle får med seg det som mangle lurer på. De fire første lyder som følger:

 

Hvorfor bruker du kinesisk hvitløk i stedet for vanlig hvitløk?

Meget godt spørsmål og svaret er veldig enkelt! Den kinesiske har ingen fedd og er så sinnsykt mye en enklere å skrelle. Hvis du f. eks. skal lage hvitløksmør og trenger tre kg hvitløk, så velger du den kinesiske, det sier seg selv. I tillegg, og dette er viktig, fjerner jeg alltid spiren i midten av hvitløken. I spiren sitter mye svovelsmak som gir dårlig ånde og et bittert preg på retten. Den kinesiske hvitløken har en spire, vanlig hvitløk har en i hvert eneste fedd. You do the math!

 

Kan jeg bruke vanlig reinskav i stedet for røkt reinkjøtt i dine retter?

Ja, herregud, det kan du vel! Det blir ikke helt det samme, men hvis du bruner det godt i godt smør, kanskje sammen med noe kvalitetsbacon for god røyksmak, så kommer det til å smake fantastisk uansett.

 

Hva kan jeg bruke i stedet for tørka reinhjerter i dine retter?

Ingenting kan erstatte det helt, Bortsett fra tørkakjøtt, men kjøper du en spekepølse av rein- eller vilt på butikken, så går det fint å bruke det som erstatning. Finner du ikke det heller kan du bruke morrpølse. Et helt fantastisk produkt som vi bruker alt for lite.

 

Ser du bruker lettrømme i mange av dine dressinger. Er det en spesiell grunn til dette? Jeg bruker alltid seterrømme da denne smaker veldig mye bedre.

Ja, det er korrekt at seterrømme isolert sett smaker mye bedre enn lettrømme pga. mye høyere fettinnhold, men i rømme- og majonesdressinger bruker jeg alltid ekte majones, så fettgraden er mer enn fylt. Lettrømme vil derfor gi en friskere og lettere dressing som smaksmessig er fullt på høyde med en dressing der seterrømme brukes. Dessuten kan du jo spise nesten dobbelt så mye, og det er jo alltid et pluss!

 

Legg gjerne igjen spørsmål i kommentarfeltet som du vil at jeg skal svare på i et senere innlegg. Jeg kan ikke alt, men jeg kan mye, og det jeg ikke kan finner jeg ut av.

 

Ha en kulinarisk oppklarende dag!

 

 

 

 

 

20 kommentarer
    1. Hei skal ha gjester på middag på lørdag og lurer på om du har forslag til en rett med hjortekjøtt i?

    2. Hei. Så bra at du svarer på kulinariske spørsmål😄 Har et til deg; skal lage 3 retters til 10 pers. hvor hovedretten er røkt reinkjøtt med tilbehør, det store spørsmålet er hva skal jeg finne på til forrett? Tenker å lage forretten i god tid på forhånd, omså dagen før.

    3. De nye læreplanene i mat og helse legger mer vekt på samisk mat og matkultur enn de eksisterende, i tillegg til at bærekraft er et gjennomgående emne. Har du noen gode tips til retter en kan lage for et beløp som ikke koster skjorta og en arm, og som samtidig en som er uerfaren på kjøkkenet blir ferdig med å lage på en times tid?

    4. For oss som ikke har en rein i hagen vi kan skave av, men må i frysedisken på Rema. Noe merke du anbefaler? Har prøvd flere og det er mye som smaker tørr bark, er seigt og ungene liker ikke gummi så da….tar jeg gjerne et tips.

    5. Tusen takk for alt du deler med oss😀
      Jeg har ikke lest alle dine oppskrifter, så veit ikke om du gjør dette, men spør allikevel.
      I noen oppskrifter som jeg googler, så står det av og til at en skal bruke hele uskrellete hvitløk. Jeg er veldig glad i hvitløk, men orker ikke tanken på å måtte leite igjenom retten etter skall.
      Hvorfor skal man ikke skrelle hvitløken i enkelte retter?

    6. Yess!! Visste ikke det om den kinesiske hvitløken!! Er ikke noe særlig gourmetkokk, forsåvidt, heller. Men, dersom du gir ut kokebok, med tips og hint, om sjokoladekaker og reinkjøtt (tørka reinhjerte – delikat!!), så skal eg sannelig diske opp!!

    7. Jeg får ikke til glasuren på sjokoladekaka. Så
      snart kakaoen blandes i, så blir det en svart
      klump. Kan du pliiis beskrive fremgangsmåten
      bedre?

      1. 100 gram smør

        (Foretrekker meierismør foran margarin, fordi smaken blir sykt mye bedre)

        6 ss kakao

        6 ss melk

        -rør ut og kok lett opp

        Avkjøles litt før du tilsetter dette:

        400 gram melis

        4 ts vailjesukker, helst med ekte vanilje

        kaffe til passe fylde, ca 6 ss, men prøv deg fram

        -røres sammen

        Har du i kaffe?

    8. i sommer fikk jeg diagnosen IBS og legen min ba meg gå over på lavfodmap diett,det har jeg gjort nå siden juni,jeg liker å lage mat og jeg liker å lage den fra bunnen av,men jeg savner alikavel oppskifter for oss med min diagnose,om du kan eller vil hadde det vært hyggelig om du kunne gi noen gode og smakfulle tips :=)

    9. Tusen takk for fine oppskrifter. Du burde gi ut kokebok !!
      Skal snart ha rypefest. Hvordan tilbereder du rypemiddag, og hva vil du anbefale som tilbehør?

    10. Kjempefin måte du gjør det på med felles svar! Sjokoladekaka di var en drøm forøvrig,så mye sukker og fett, NAM! ALLE elsket den! Serverte hjemmelaget spinatsuppe til barna på 5 og 12 her i går. De vsr positive til å smake noen skjeer i alle fall,ingen ulyd,bare at pannekakene etterpå var enda bedre😉 God tirsdag til deg og dine!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg