Lussi Langnatt har vært her!

Da jeg var liten var det ikke Julenissen som kom natt til julaften, men Lussi Langnatt. Jeg vet ikke hvorfor, vil ikke vite det heller, for det ødelegger bare magien, men sannheten er at mange år etter at Julenissen for lengst var avslørt som en kommersiell fantasi, så kom fortsatt Lussi Langnatt hver eneste natt til julaften.

 

Til og med etter at jeg har selv har fått barn, og beviselig sjøl har puttet godteri og klementiner ned i sokken, så har jeg ennå ikke helt mistet troen. Lussi Langnatt finnes på ordentlig!

 

I natt har hun vært her igjen, men i natt er det bare de voksne som har fått. Hun mente sikkert at Lillebror var for liten i år og heller ville vente til vi kunne henge opp sokken sammen med ham og fortelle om henne.

 

Mine voksne barn er vokst opp med at Lussi Langnatt kommer natt til julaften og Julenissen (mors tradisjon) kommer natt til første juledag, men det er, også for dem, Lussi Langnatt som er magisk. Hun er liksom ikke “oppbrukt” og deles med alle, men kun til et fåtall. Alle unger forstår etter hvert at det er umulig for julenissen å rekke over alle unger, men Lussi Langnatt, hun rekker det. Ikke sant pappa?

 

Har du hørt om Lussi Langnatt? Fortelle gjerne om det mens jeg er på jobb 🙂

 

Gledelig jól!

 

Og du, gjør deg selv en tjeneste og sett inn ribba allerede nå 🙂

7 kommentarer
    1. Vi har også vokst opp med Lussi Langnatt, men her kom hun 3 dager og 3 netter før jul… på årets lengste natt
      Jeg henger fortsatt opp strømpene (i plysj med hundehoder sammen med min gamle som er over 50 år nå)

    2. I år laga mamma ribba på din måte 😀 her har vi Libertussen som kommer på besøk og setter pakke utenfor soverommet 😀
      Ha en fortsatt god jul 🎄

    3. Hos oss er det også lussi langnatt som kommer med strømpen! Vet ikke hvor det kommer fra, men mormor (96 år gammel) har vokst opp med det og ført det videre. Min far er og vokst opp med den skikken. Lussi kommer med strømpen og så kommer julenissen innom iløpet av dagen! Er fra Lofoten, mormor er fra Saltdal…

    4. Morsomt. Jeg hadde aldri hørt om Lussi Langnatt før samboeren fra Finnmark fortalte om henne. Hun var her også i natt.
      God jul til dere!

    5. Lussi Langnatt (natt te 13. desember) va i «gamla daga» sett på som årets farligste natt og Lussi sjøl va ei skummel trollkjerring som luska rundt me trollfølget sett og sjekka kor langt folk va kommen me juleforberedelsan.. Denna natta måtte alle holde seg inne, for hvis ho møtte folk eller dyr på si vandring kunne hø finne på å ta dæm me seg. Dagen etter kom Lucia og «jaga» bort trollfolket. 😊

      https://www.nysgjerrigper.no/bladet/2018-4/arets-farligste-natt/

    6. Ribba lå i saltlake i 6 dager, før den ble kokt ut i 2 runder. Deretter helstekt. I dag blir den delt i serveringsstykker og stekt en siste gang før servering. Saftigere og mørere ribbe skal man lete lenge etter. I år laget jeg til og med til min exmanns familie. Litt jobb, men man har så mye igjen for det. God jul til dere alle i nord. Og sør, øst og vest. 🎅🏻🎄🎁🐖

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg