Lutrygget, men lykkelig


Selv om jeg snart ser ut som en kanonkule, så har jeg sikkert blitt 100 kg lettere i dag. Hoftepluss og Fy Fader er i trygge hender. Alle arbeidsplassene jeg har skapt og alt arbeidet jeg har lagt ned i snart et tiår er sikret en framtid. Jeg var ikke rett mann på rett plass lenger. Jeg hadde ikke krefter, eller kropp, igjen til å gi det som skal til for at en type bedrift som min skal gå så det suser. For det kreves masse arbeid, og fokus, hele døgnet til å kunne gjøre en god jobb. Jeg elsket det. Helt fram til sommeren 2019.

 

Da kom atombomben. Hele livet ble lagt i grus i løpet av noen tidlige morgentimer, natt til sanktanaften. Etterpå ble det svart.

 

Jeg hadde gjort dette før. Den gang, for 13 år siden, søkte jeg trøst, og en slags mening med livet, i arbeidet. Da var jeg kjøkkensjef på Alfa og julemenyen skulle på plass. Jeg fortsatte livet etter seks uker. Denne gangen var alt annerledes.

 

Jeg kom meg aldri opp igjen.

 

Det jeg før hadde funnet mening i føltes meningsløst. Hver jævla dag var en kamp. Mot tomheten. Jeg kunne ligge timevis før jeg sto opp og bare kjempe. Verden gikk videre, jeg visste det, men jeg ville det ikke. Klokka fem sto jeg opp. Skrev blogg og gikk på jobb. Hver dag.

 

Ja, det var et helvete.

 

Jeg skulle egentlig ikke dvele ved fortiden nå i kveld, I alle fall ikke “gnåle” over mine døde barn. Jeg vet noen av dere mener jeg ikke burde “dyrke sorgen” og “trekke fram de døde barna i annen hvert innlegg”, men kan dere ikke bare finne dere en annen blogg hvis det plager dere så fryktelig? Ja, jeg har opplevd mye dritt og mistet to barn. Det preger meg og veldig mye av det jeg skriver. Det har gjort meg til den jeg er. Slik er det. Slik er livet mitt. Livet mellom måltidene.

 

SÅ kommer vi til selve hovedpeonget med kveldens blogginnlegg:

 

Tusen, tusen takk for alle gode ord i anledning offentliggjøring av min abdisjon på Hoftepluss/FyFader, og takk for at dere ønsker Chef Martin så hjertelig velkommen. Jeg har sagt til ham at nå kommer omsetningen til å skyte skikkelig i været, for nå kan alle de som boikotter meg endelig komme og smake på all den gode maten vi har 😉

 

Tusen takk til alle fantastisk kunder som har vært innom. Det har vært en del, for vi har faktisk vært Altas største alkoholfrie serveringsted i seks av de sju årene vi har drevet. Martin kjenner ikke kommunegrenser og er ikke fornøyd før vi kan snakke om fylket!

 

Om noen få minutter kommer Kjærest og Lillebror hjem. De har vært å kveldsbesøk hos en tante og en onkel, og nå må jeg gå på kjøkkenet og lage noe godt. Det er lett, for hun har ønsket seg pølse og pommes frites. Da ordner jeg det.

 

Vi har det godt.

 

En riktig god kveld ønskes de aller, aller fleste av dere!

Les også:
HKH Kokkejævel abdiserer!

 

 

 

57 kommentarer
    1. Det er ikke lenge siden jeg oppfaget bloggen din på FB. Setter stor pris på din direkte tale uten filter, og at du klarer/tørr sette ord på vanskelige og traumatisrende opplevelser i livet ditt. “Jeg bøyer meg i støvet for din ærlighet”
      God jul til deg og dine <3

    2. Min første kommentar på blogg detta 🙂
      Men føler jeg må ønske deg all lykke til fremover 🙂 Og ei riktig så trivelig Jul sammen med din familie.
      Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, og vet hvor tøft det kan bli.
      Dette er faktisk den eneste bloggen jeg virkelig gleder meg til å lese og den eneste jeg har fulgt over lang tid.

      Så stå på videre, slapp av ta deg god tid til å lande og nyt livet. 🙂

    3. Alle som har opplevd vonde og traumatiske ting, trenger å bearbeide det. Korleis ein gjør det, er opp til kvar enkelt å finne ut av. Noen trenger å snakke om det, om og om igjen. Noen klarer kanskje ikkje å snakke om det, men må gå videre med det gjømt innerst inne. Noen trenger å skrive om det, og være åpen mot verden, og noen vil bare dele det med dei aller nærmeste. Eg er slik som deg, eg trenger å snakke eller skrive om det, om og om igjen. Sjølv om eg ikkje har opplevd det same som deg, men eg har mitt. Eg veit kor mykje det sårer når andre kritiserer deg, eller gjør narr av din måte å takle noe som er vondt. Eg trur egentlig ikkje dei har det så godt, eller så er dei berre mindre intelligente og / eller misunnelig til det du har fått til. Rett ryggen, når du klarer, og gå videre. Min pappa sa alltid;» mot dumskap kjemper selv gudene forgjeves».Ønsker deg all mulig hell og lykke framover med det du no skal til med. Hils kjærest og lillebror. God jul ønskes deg og dine.

    4. Lykke til videre👍🏻 Bruk tiden godt til å få overskudd og livsgleden tilbake. Du har jobbet i motbakke en stund med tung bagasje, nå blir det lettere så håper du finne krefter snart til å nyte livet igjen. Plutselig er du tilbake i 100🥰 Ha en aldeles flott advendtstid med dine og en strålende jul. Du fortjener litt fri nå.

    5. Lykke til med nytt arbeidaprosjekt, kan være godt å få litt annet fokus. Ognyte tilværelsen som er nå.
      Av og til må sorgen også få plass, noen dager er detfaktisk den som preger oss om det er 1,2 eller 10 år siden den inntok livet vårt.
      Nyt førjulstiden med lillebror og kjærest🎅🤶

    6. Masse lykke til!
      Jeg er imponert, det må jeg si. Både over ditt pågangsmot, framdrift og din refleksjonsevne. Dette blir nok bra!

      Jeg må også si at jeg er imponert og glad over måten du har skjermet den minste på. Det kan jo være fristende å øse ut bilder av disse nydelige små, men det har du absolutt ikke gjort, og det står det respekt av.

      God førjulstid til deg og familien 🙂

    7. All mulig lykke til med resten av livet 😊 Kooos dere som familie, lev livet og kjenn på lykken og nyt kjærligheten 🥰 Selvfølgelig preger det livet at du har mistet 2 barn, skulle nu bare mangle 💜 Jeg synes det er fint at du skriver om det og deler. Hils Kjærest og svigermor(som jeg har fått på frisørskole med) og gi lillebror en suss på kinnet fra meg 🥰

    8. Lykke til vidre✨Ønsker deg og din kjære ei god jul og et godt nyttår💫🎄🎅🤶🏻🧑‍🎄

    9. Så godt å høre at bedriften går bra,nå kan du kansje ta LITT fri å bare kose deg med fan.Vet at det er masse jobb,men litt avkobling må til,vet du.Jeg har drevet to kafeer i byen,hatt brudesalong og kjørt taxi samtidig.Holdt på å jobbe meg ihjel.Blei alvorlig syk,men har det sånn sett bra no.Ta vare på deg sjøl og dine.Dokker fortjener å ha d trygt å godt🥰

    10. Det beste du kunne gjort gjorde du. Helt sikkert litt sårt og tøft å selge, men det tru meg, det går over.
      Nå får du tid til å bygge opp nettbutikken, kanskje i fellesskap med kjæresten, litt roligere dager.

      Enig med deg i at de som ikke tåler at du snakker om alle dine barn kan finne seg en annen blogg. Å miste et barn kommer man aldri over, å miste to kommer man heller ikke over. Man dyrker ikke sorgen, man snakker om den, så får folk la være å høre eller lese, det er deres valg. Leste et fint sikt om sorg her om dagen. Sorg ble sammenlignet med havet, i starten opprørt som i stormen, så blir det roligere, men havblikk blir det aldri mer. Akkurat sånn er det.

      Lykke til med nettbutikken.

    11. Masse lykke til videre. Når man endelig bestemmer seg og beslutningen føles riktig, da er man klar for å gå. Bloggen er din, og så godt det må være å fylle den med det som er i deg og rundt deg. Uavhengig av hva andre mener. Men må innrømme at det tok litt tid før jeg klikket meg inn på bloggen din pga av navnet Kokkejævel 😂😂

    12. Godt du kjenner du er i mål med deg selv med jobb og alt. Dine små engler vil du alltid ha med deg med sorg og savn, og de du har rundt deg nå er selve Livet.
      Gratulerer med nettbutikken- skal nok se innom etterhvert.
      Og kjempebra med ny chef på Hoftepluss og Fy fader 😀 Nå går det rette veien!! ❤

    13. Er sikker på at det er en fornuftig og klok beslutning du har tatt ☺️
      En må ta vare på seg selv skal en klare å ta vare på andre ❤️
      Masse lykke til videre til deg og familien din 🤗
      Og ønsker dere ei god og fredfull jul, og alt det beste for neste år ✨

    14. Lykke til, nytt arbeids liv og ny lillebror, kjæreste som støtter, kan det bli bedre, jo ja få helsa et hakk eller to opp, det fortjener du, fin kveld 😊

    15. Masse lykke til videre med nye utfordringer og livet med kjærest, lillebror og resten av gjengen🥰👍🤗🤗🤗😍ønsker dere en god og fredelig jul med masse tid til hverandre💕😊

    16. Masse lykke til videre med både nettbutikk, flere bøker og alt annet du kommer til å finne på❤️ vet du, du e hel ved☺️ satt forresten å så på det revy nummeret vi laga om dæ her om dagen 😍

    17. Så godt å lese at du nå kan trappe ned på noe av arbeid og ansvar ! Alle gode ønsker for deg og familien, og for arbeidet og arbeidsplassene 👍😀🎵 . Dette blir nok bra 🙌❤

    18. Varer nok ikke lenge før ryggen er rett og hodet følger etter!
      Vær stolt av hva du har skapt og så flott at du er fornøyd med etterfølgeren!
      Krysser fingrene for en strålende fremtid for deg, Lillegutt, Kjærest, Datter! ❤️
      Tipper det ikke er snakk om å hvile på sine laurbær.
      Og til den ene prosenten: De styrer uansett ikke ditt liv! Dine barn, Kjærest, du: hev dere over det! Støtten fra mennesker i hele landet overgår milevis mobben. De drukner snart!

      Ha en fin førjulstid! 🎄🤶☃️⭐⭐⭐❄️❄️❄️🌞

    19. All lykke sendes til deg og dine i Alta 🤗 Det er deilig og befriende når endelige beslutninger blir tatt. Jeg synes dine høres veldig fornuftige ut 😚 👏👌👍

    20. Noen tøffe takk men fornuftige valg du tok! Ikke la deg knekke av de som prøver det. Husk at du er den, som er mest fornuftig, tar kloke valg og tar de fleste ganger utfordringer med strak arm. Du kan være stolt av det du har klart, sammen med din familie. Flere andre hadde knekt helt sammen eller lenge før deg, og ikke funnet veien ut. Du prøver, og prøver og prøver, du gir ikke opp! Du kan være stolt av alt du har klart og har bearbeidet enn så lenge. Et tøft liv hadde du og det preger deg. Heldige er du, med de som passer på deg, kjærest, datter og sønnen din og også de 2 ❤️❤️ som du mistet og savner fortsett. Det er lov å sorge! Det finnes ikke noe sluttdato på sorgentiden. Ta den tiden du trenger og kos dere sammen. Ønsker dere lykke til🌺

    21. Tusen takk for all den gode maten jeg alltid har kjøpt på Hoftepluss og Fy fader🙂👌 Ønsker deg alt godt videre💐 Jeg kommer selvsagt fortsatt å handle på Hoftepluss 🎅

    22. Første gang jeg kommenterer en blogg,, men tenker at av og til er det innafor og være utafor..
      Lykke til videre.

    23. Lykke til videre👍❤️ Håper hverdagen blir letterefor deg og at du får god tid til å følge opp og kose deg med Lillebror og Kjærest❤️

    24. Høres ut som en god beslutning – og det er sikkert deilig å virkelig ha tatt den (beslutningen).
      Lykke til videre, både med nettbutikken og livet innimellom jobben 🙂

    25. Du har gjort det eneste rette, å la en annen overta for dæ. Helsa MÅ man ta vare på, og kroppen din har helt tydelig sakt ifra at nok e nok. Trur likevel du har evig nok å styre med😊
      Ønske dæ alt godt videre. Og du, di sutrepavan som prøve å ta fra dæ livsgnist og humør, dem kan ta sæ en bolle eller ti. Karma vil nok råke dem en dag

    26. Lykke til .Ta vare på deg selv.Nu har du vel bedre tid.Kos dæ i lag med kjæresten, lillebror og datter.
      Ha en fin kveld/natt.🧑‍🎄🧑‍🎄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg