Mammas favoritt

En gang for nokså lenge siden var jeg ferskvaresjef på Coop Mega Elvebakken. Der solgte vi veldig mye grillkylling, men det ble selvfølgelig ofte mye igjen. Derfor utviklet jeg en oppskrift på en kyllingsalat som vi kunne selge i løsvekt. Den ble ekstremt populær og vi ble faktisk kvitt alle kyllingrestene. En svinn-vinn situasjon av beste sort.

 

Min mor bor ikke i Alta, men er på besøk en til to ganger i året. Da pleier jeg å servere henne denne, for hun ble så glad i den allerede første gang hun smakte den. Forståelig, for den er enkel, men proppfull av smak. I dag deler jeg for første gang oppskriften på denne sagnomsuste kyllingsalaten. På bildet har jeg servert den på spagetti faktisk, for det er godt, men du kan også servere den med ris eller bare spise den som den er. Super på et hvert koldtbord eller som tapasrett.

 

Juster mengden karri etter egen lyst. På bildet har jeg ikke brukt så mye, for Kjærest liker faktisk ikke karri. Ja, vet, supersært, men hun har mange andre kvaliteter som veier opp for slike barnslige tåpeligheter. Flink å vaske klærne mine for eksempel. Og støvsuge.

 

Mammas favoritt

1 stk kylling, resket og skåret i grove biter

Ca 100 gram kirsebærtomat

1/2 gul paprika, fine strimler

1/2 rød paprika, fine strimler

1/2 grønn paprika, fine strimler

1/2 glass sorte oliven (Ja, liker faktisk svarte oliven best)

1/2 rødløk, skivet

1 pk bladpersille, enda finere strimler

1/2 stk kinesisk hvitløk, finhakket

 

1 dl solsikkeolje

0,5 dl olivenolje

1/2 sitron, saften

0,5 dl vann

2-3 ts karri

2 ts salt

3 ts sukker

1/2 ts grovmalt svart pepper

 

Blad sammen dressingen og vend den inn i kyllingen og grønnsakene. La den gjerne stå og trekke smak et par timer, men kan også nytes umiddelbart hvis du er så sulten at du ikke klarer å vente, men den blir best av å stå litt. Hvis du tenker deg om hadde det kanskje ikke gjort noe at du ventet med å stappe noe i deg et par timer uansett. Se på deg selv, det er litt å tære på for å si det slik. Ikke vondt ment altså.

 

Fin dag ønskes!

18 kommentarer
    1. Det går nok å kombinere all slags mat til denne. MÅ ikke ha i løk.MÅ ikke ha i carry. TRENG ikke ha spaghetti. Heldigvis er jeg ikke kresen på noe. Alt går ned,unntatt sildegrynssuppe! ( Tenker surstrømmning er i samme kategori .ps. ikke smakt det svenske ) Digger dine oppskrifter !

    2. Ser deilig ut. 😋Men må kutte ut løken, tåler ikke rå løk. 🙄 Magen min kan tolerere litt stekt. 😬 Karri e kjempegodt, spesielt til kylling. 😋Så den skal prøves. 😄

    3. Helmax oppskrift, sikkert herlig. Og pastaen under, – jeg ville ha brukt fullkornspasta, men det er jo smak og behag. Ha en fin tirsdag.

    4. God morgen…fresh start på dagen,denne skal jeg lage helt sikkert med masse deilig curry…tusen takk for oppskrift👍
      Ha en superfin dag😊

    5. Jeg liker karri😃så denne må prøves👍😃Men MIN kjærest tåler ikke paprika så jeg må bare finne noen andre å spise den sammen med😂

    6. Så bra godt ut😋, blir jo fristende bare av de flotte fargene, mannen e ikke glad i karry, men æ syns det e kjæmpe godt, så greit å drysse over extra etterpå, men utifra speilbildet en ser blir det vel ikke behov for mat før langt ut på januar 🤔
      Ha en superfin dag.

    7. Denne gleder jeg meg til å lage en av dagene før jul😊 tusen takk for nok en deilig oppskrift. Med denne farten på min kulinariske utvikling bør det kanskje søkes på ledig stilling på Hoftepluss. Dersom jeg passer inn i kategorien ung og muligens ambisiøs 😂. Ha en nydelig dag

      1. Haha, alle har lov å søke. Heldigvis var det en smart fyr som en gang fant opp setningen: “Hei, og takk for din søknad! Etter en helhetsvurdering er stillingen nå besatt, men du er velkommen til å søke ved en senere anledning” 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg