Maud Angelica gjorde pappaen til et menneske igjen

Gjennom den tvers gjennom gripende og dønn ærlige talen Maud Angelica holdt ved sin egen pappas båre i går gjorde hun ham igjen til et menneske. Det tror jeg var veldig bra.  Media, og meg selv inkludert, flommet i dagevis over av lovord om denne helt unike mannen som etter sin død mer og mer framstod som, ja nesten som en slags helgen. Et overmenneske.  En misforstått martyr som kun i døden kunne skinne som han fortjente.

 

Farlig.

 

Ari Behn fortjener absolutt alt av lovord som har kommet i ettertid, alle vennene som dukker opp og forteller hvor mye han, og de, har betydd for hverandre, og jeg er helt sikker på at familien har satt pris på dem alle sammen, men Maud Angelica tok oss ned på jorden igjen. Denne fantastiske unge kvinnen som hadde styrke nok til å stå og tale til en hel nasjon, for det visste hun at hun gjorde, med helt enkle ord fortelle at pappen egentlig bare var et menneske. Han var en fantastisk pappa, men han tok også feil, sa hun, alvorlig feil, den siste dagen i sitt liv. Han tok sitt eget liv og det er ingenting å glorifisere.

 

“Det er så mange mennesker der ute som er så uendelig glad for at du er i livet deres og trenger deg. Aldri tro at det er bedre at du går bort, det kan jeg love deg at er så feil.”

 

Vi kan forsøke å forstå, forebygge, hjelpe og støtte, men vi må aldri glorifisere. 6000 mennesker forsøker hvert årlig å ta sitt eget liv i Norge. Veldig mange er menn i min alder. Ingen av oss kommer til å få særlig med mediedekning. Lite hyllest. Jeg blir sikkert nevnt i Altaposten og på Jodel, men det er ikke verdt det.

 

“Jeg vil bare si til alle som har gått gjennom psykisk sykdom, at det finnes alltid en utvei. Selv om det ikke føles sånn. Det er folk der ute som kan hjelpe. Alle fortjener kjærlighet og glede. Det er aldri svakhet å be om hjelp, men styrke.”

 

Norges klokeste og tapreste 16-åring holdt i går kanskje vår tids største tale. Hun fikk meg ikke bare til å gråte, for dette har jeg opplevd på nært hold selv også, men hun fikk meg meg til å tenke. Jeg har kanskje med mine bloggposter i etterkant av denne tragedien bidratt til å glorifisere selvmord. Det tar jeg selvkritikk på og linker ikke til disse i dette innlegget. Sletter dem heller ikke, for de er en del av en samfunnsdebatt, men selvmord er aldri vakkert. Bare tragisk. For alle. Alltid.

 

 

Trenger du eller noen du kjenner hjelp? Mental helse kan nås hele døgnet på telefon: 116123.

 

16 kommentarer
    1. Godt skrevet, – igjen! Jeg mistet min sønn i selmord mars 2019 og ved Aris død opplevde jeg alt på nytt! Jula ble et psykisk mareritt. Glorifiseringen av Ari skremte meg, – dette får smitteeffekt. Men takket være den tapre Maud fikk hun alt ned på jorden igjen, – Ari ble et menneske igjen. Og jeg fikk også indre ro igjen. FOR en tale!

    2. Det finnes ikke alltid folk som kan eller vil hjelpe. I psykiatrien og helsetilbudet har det takket være politikken vært kuttet ned på mange stillinger.

      Jeg har selv vært en av de som har spurt om hjelp men fikk nei så det nytter ikke å spørre om hjelp heller.

      Det er mange mange der ute som trenger hjelp men som ikke en gang er i systemet. Det er mange mange der ute som ikne noen vet at eksisterer for de er ikke der ute på gata, nen gjemt bort uten syne, i skyggen…

    3. Da min sønn var ca 18 år og noen år fremover, var han ekstremt sucidal. Det var nesten ikke en uke uten at han snakket om å ta livet sitt. Det var så ille at jeg av og til tenkte at “hvorfor kan du ikke bare gjøre det, så vi får det overstått”. Jeg var helt sikker på at det kom til å skje en dag. Heldigvis er han over nå, men det er jammen tøft å leve i den usikkerheten. Jeg er imponert over Maud som var så direkte med hvordan det har vært. Hun er en usedvanlig klok jente. Samtidig vil jeg gi ros til bloggen din. Det er den eneste bloggen jeg leser🙂. Du er også et usedvanlig klokt menneske ❤️

    4. Veldig godt skrevet! Det hun sier i talen sin gir de som står igjen et ansikt, det er realiteten hun snakker om. Hun gir et ansikt til de etterlatte som sitter igjen med spørsmål om hva og hvorfor det kunne bli slik og med det store spørsmålet om hva de etterlatte kunne gjort for å forhindre at han forlot verden.
      ❤️ Veldig sterkt å se den talen!

    5. Fint skrevet.Bra det blir satt ord på det å slite psykisk og at det er hjelp å få.
      Ha en fin lørdagskveld. 💕💕⚘

    6. Bra skreve a dæ, som alltid! 👍
      Har hadd litt samme tanke di siste dagan.
      Mytje mediadekning,Mytje lys, mytje varme, mytje fine ord,..
      Å d er så bra!!
      At d endelig blir satt ord på dette. At d bi snakk om selvmord og pårørende.
      Men d må itje glorifiseres….
      Talen t dattra, va så stærk å røranes. Va nok itje mange tørre øya nei.
      At ho klarte…..❤
      Har vært knalltøffe daga førr mæ.
      Bære 10 mnd sia æ møst min kjærest i selvmord. Så dagan me alt dettan har vært knalltøfft førr mæ. Både på godt å ondt.
      Men så gla d bi meir åpenhet om dette såre temaet. Som har vært så tabubelagt..
      Så gla d bi snakk om psykisk sykdom- at dette e itje demmes valg.. d e itje egoisme.. D e bære tragisk!!!

      Fin lørdagskveld t dæ å dine.❤

    7. Min sønn prøvde å ta livet av seg for ni år siden, siden da har eg alltid tlf med meg når eg går til sengs. Han fikk tilbud om psykolog hjelp ett år senere!!! Denne gangen velger eg å være anonym, selv om eg tidligere alltid har stått frem med fornavn. Håper inderlig regjeringen setter mer fokus på dette, i stedet for å nedprioritere psykiatri.

        1. Gutten min har det ikke bra, han fikk nylig innvilget AAP, etter minst 8-9 år på ustabilet sosialhjelp. Mamma hjertet blør konstant, og redselen er alltid til stede.

    8. Den jenta 👍
      Ikke nok med at hun sier det du skrev, men hun sier også at det er vanskelig å være barn av en som er så psykisk syk. De pårørende må jo ha vært mye bekymret for ham. Synes også synd på prinsesse Märtha. Ikke at jeg vet hvorfor de gikk fra hverandre, men det er jo ikke utenkelig at det har noe med sykdommen å gjøre.
      Jeg kan imidlertid forstå Ari Behn og hvorfor han gjorde det han gjorde. Når alt bare ser håpløst ut er det enkelt å tenke at verden ville ha blitt et bedre sted uten en selv tilstede, MEN heldigvis er det slik for de fleste at de er litt for nysgjerrige på hva som venter «rundt neste sving» kombinert med litt redsel for hva som er på den andre siden.

      Uansett: Flott jente 👍 Dette står det respekt av 👍

    9. Det er ikke feil å hedre en manns gjøren og laden, det var fint det også. Men, datteren tok kraftig tak i den psykiske helsen og virkelig ristet hele nasjonens nervetråder. Det trenger vi. Håper hun fortsetter å riste oss.
      Og veldig bra at du som en “vanlig mann” skriver om det. Det trenger vi også. Håper du fortsetter med det! Takk til deg også.

      1. Nei, ikke feil, alt til sin tid, men gikk, etter min mening, over i glorifisering. Alle mottanker om selvmord ble sablet ned. Helt til datteren selv sto fram og fortalte hvordan det var. Å være datter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg