Min første røykalaks!

I helgen har en kompis og jeg røkt laks for aller første gang. Litt tidkrevende, men overraskende enkelt. Han kjøpte seg hus i vinter og oppdaget en røykovn på eiendommen når snøen smeltet bort. Hvor ofte skje DET liksom?

 

Vi starta med to villaks på ca 4,5 kg. Jeg syns det er den beste størrelsen. Det er ikke alltid det lønner seg å være størst.

 

Fileteres så relativt pent. Laks er enkelt å filetere. Start øverst ved nakken og før hele kniven langs ryggbeinet helt til du kommer helt ned, ferdig! Kompis ble overasket hvor enkelt det kunne gjøres. Han hadde gjort det på en annen måte i hele sitt liv.

 

Dekkes så helt med finsalt i åtte timer. På bildet ser dere hvordan laksen ser ut etter seks timer.

 

Etter salting skal laksen tørkes. Skyll av alt saltet i kaldt vann og legg laksen på et luftig sted. Vi hadde ingen luftig sjå tilgjengelig så vi lagde en anordning i garasjen med en vifte som blåste. Skal tørke i rundt et døgn. Du ser den er ferdig når fettet pipler ut. Hvor mye man tørker avgjør mye hvordan det ferdige resultatet blir. Tørkes den for lite kan den bli bløt og ekkel, dessuten fester røyken seg dårlig. Tørker du for mye kan den bli ubehagelig tørr og overflaten føles som en skorpe.

 

Ferdig tørket etter ca et døgn.

 

Vi fyrte opp med bjørk og litt lyng og satte i gang. Røykingen tar ca 8 timer og man må etterfyre flere ganger. Da ble det fyrt med både einer og bjørk.

 

Godt med røyk. Det er viktig at temperaturen inne i røykboksen ikke overstiger 22-25 grader for et godt kaldrøkt resultat.

 

Glad jeg ikke er en laks den dagen jeg dør

 

Ferdig røkt tidlig på morgenen. De mørke flekkene er garnmerker. De vises ikke når laksen er fersk, men kommer fram ved foredling.

 

Jeg henter min andel og drar av sted til rugbrød og majones. Laken ble nydelig! Litt mye einer kanskje, men perfekt saltet og tørket etter min smak. Dette skal vi definitivt gjøre igjen! Og bacon. Her skal det røykes skikkelig bacon!

 

Anbefaler alle som har en kompis som kjøper hus om vinteren og finner en røykbu på eiendommen når snøen tiner om å prøve å røyke selv. Får du ikke tak i villaks går det fint med oppdrettslaks også. Husk bare å tørk den ekstra godt.

 

Ha en røykfylt aften!

(Og hvis dere har råd til det, bruk litt penger på laksen dere kjøper i butikken. Det er enorm forskjell på god og dårlig laks og ofte får du det du betaler for)

16 kommentarer
    1. Eg hadde en bestefar som røykte torsk i pipa på huset. Var fantastisk nydelig….glømme det aldri.
      Ellers kom du med mange gode tips som eg skal overbringe til en svigersønn som er i startgropa. Takk.

    2. Dette er bare sååå godt😋. Vi røyker mye selvfisket ørret,da har vi blandet 3 deler salt med 1del sukker. Kansje vi må prøve med bare salt neste gang. Ellers så gjør vi likt med å la den tørke godt før røyking😊. Bruker ikke å ha den riktig så le te i røykfrie,men det er vel en smakssak. Ingenting som kan måle seg med heimerøkt fisk,om det er laks eller ørret😍. Bare å kose dåkker med vel utført jobb👍👏.

    3. Det beste er å gjøre det der på vinteren når laksen kan henge ute å tørke litt etter røyking 🙂 Da blir den best synes jeg 🙂 Men ingenting slår selvlaget røykalaks 👍

    4. Tja.. sikkert godt hvis man liker det 😂
      Har heller aldri smakt villaks, tenker den smaker annerledes enn oppdrettlaks🤪
      Ha en røykfri aften🤣

    5. Alltid best med egenproduserte varer, har røyka både laks, ørret, torsk, lange, blåkveite og bacon. Mangen år diden eg kjøpte slike ting i butikken. Lykke til videre med røykinga.

    6. Det beste er å gjøre det der på vinteren når laksen kan henge ute å tørke litt etter røyking 🙂 Da blir den best synes jeg 🙂 Men ingenting slår selvlaget røykalaks 👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg