Morgenrapport fra fødeavdelingen

Klokka er 06:52 og akkurat nå sover de begge to. Forholdene tatt i betrakting har det vært en forholdsvis rolig natt. Fordelen med å bli sendt på sykehus i stedet for å nattevalse rundt hjemme med smerte og redsel, er at her propper de kvinnfolka full av paralgin forte og morfin slik at mannfolka kan få seg en godt natt søvn uten så mye klynking og klaging.

For la oss være ærlige, det er et voldsomt leven på fødende kvinnfolk.

 

Som dere sikkert har forstått så har det ikke skjedd noe av vesentlig betydning i natt. Det har vært modningsrier hele natten, men hun har mer eller mindre sovet siden ett. Har selvfølgelig vært våken flere ganger, men hun har sovnet igjen. Selv, arme mannen, sovnet jeg i tolvtiden og sto ikke opp før rundt fem. Har snakket med henne fra tid til annen gjennom natten, men alt har vært rolig.

 

Akkurat nå, hvis jeg skal våge meg på å bli litt privat uten at hun vet det, så snorker hun faktisk. Ikke bare sånn litt søtt og sjarmerende, men som en voksen mann. For bare fire minutter siden lå hun og klynket seg gjennom en rie. Jeg er s¨glad vi er i trygge hender slik at hun faktisk tør å sove. Dessuten, hvem er det som hadde kommet på, hvis de ikke hadde vært på sykehus, å stappe i seg paralgin forte for å sove når riene startet. Ikke jeg i alle fall.

 

Var snø over fjellet da jeg kjørte i går. Jeg skulle ha mistet lappen for lenge siden på sommerføre, men på vinterføre kjører jeg som en gammel kjerring. Fikk sleng uten evne til å rette den opp og skled rett mot en trailer og den sikre død like etter at jeg hadde tatt lappen som 18-åring, og siden har jeg hatt voldsom respekt for vinterføre.

 

(Vi endte i grøfta og ingen liv gikk tapt, men skrekken sitter fortsatt i meg)

 

Selfie fra fødestua i Alta mens jordmor rekvirerer ambulanse. Veldig spente, men veldig glade

 

Viktig med dårlig humor. Eller kanskje ikke…

 

Oi sann, Norges mest delte sak!

 

Jeg er helt fullstendig overveldet over at så mange mennesker, nesten en storby, bryr dere om hva som skjer med oss nå. Setter utrolig stor pris på det. Sjeldent har vel en unge vært så ønsket av så mange. Tusen, tusen, tusen, tusen, tusen, takk for alle lykkeønskninger!

 

Nå skjer det noe bak meg her! Virker som om villdyret våkner. Er det nå det skal skje?

 

 

74 kommentarer

Siste innlegg