Nå blir jeg borte noen dager

I snart seks måneder nå har dere fått daglige oppdateringer fra meg. Ofte flere ganger om dagen. Vi har både grått og ledd sammen. Lagd mat sammen. Vi har åpnet adventskalender sammen og feiret både jul og nyttår sammen. Dere har fått glimt inn i mange av mine største gleder, men også noen av mine største sorger. Tatt del i livet mitt som det leves. Tilsynelatende har jeg vært åpen om alt, men det har jeg ikke vært.

 

Det vises kanskje ikke så godt på bilder, men jeg er inne i en ganske tung depresjon for tiden og har vært det en stund. Lenge trodde jeg at det bare skulle gå over av seg selv. At det bare var ettervirkningene etter katastrofen i sommer som ikke ville slippe taket. Og det kan det jo godt hende også det er, men det er mer. Så utrolig mye mer som har tæret på kreftene helt til det til slutt ikke har vært noen igjen. Når da forsvarsverket fra før var revet ned har jeg ikke så mye mer å kjempe med.

 

Jeg var vel ymtet frampå en stund at jeg ikke ville være på førsteplassen så veldig mye lenger. Selv om jeg som regel ikke skriver så veldig langt, så kreves det enormt mye arbeid med oppdateringer som holder førsteplassnivå. Uke etter uke, måned etter måned. Ikke bare selve skrivingen, men planleggingen og tankevirksomheten i forkant. Du må alltid være på hugget. Alltid ta bilder i fall det blir din neste bloggpost. Alltid tenke. Aldri hvile. Så går du på jobb.

 

De første månedene var det lett. Jeg boblet over av energi og bloggen ga meg virkelig noe annet å tenke på en den altoverskyggende sorgen som vi gikk å vasset i på den tiden. Da ble ordet en flukt fra virkeligheten. Et pusterom jeg trengte for å i det hele tatt overleve. Og det kan jeg si med hånden på hjertet at responsen fra dere har vært helt overveldende hele veien. Det har gjort meg godt og gjør det fortsatt.

 

Jeg er ikke trist. Depresjon trenger ikke handle om det. Jeg er ingenting. Er helt flat. Har store konsentrasjonsproblemer og sliter med å huske selv de enkleste ting. Får ikke gjort mer enn jeg absolutt må. Dagene er uendelig lange og det eneste virkelige lyspunktet er akkurat øyeblikket hvor jeg sovner om kvelden. Lengter etter det øyeblikket fra jeg står opp til jeg legger meg. Jeg går på medisiner. Har gjort det et par uker nå, men det kan visst ta både tre og fire uker før virkningen trer i kraft. Hvis den i det hele tatt gjør det. Jeg håper det. Har stor tro på kjemi.

 

Hvorfor skriver jeg dette? Hvorfor kunne jeg ikke bare tatt meg noen dagers pause uten å kle meg så naken som jeg gjør nå? Svaret er enkelt. Jeg tror på dette. Jeg tror på åpenhet. Ikke bare om de gode tingene, men også de dårlige. Livet mellom måltidene er ikke alltid rosenrødt. Av og til er det en kamp på liv og død. For de fleste av oss.

 

Denne helgen logger jeg av alt som heter sosiale medier. Jeg trenger å puste. Jeg trenger å bare være uten at noen vet at jeg finnes eller vet hva jeg gjør. Jeg vil bare ligge. Gjøre ingenting. Kanskje gå noen turer hvis det er fint vær. Lage litt mat. Se på film. Jeg har fri fra jobb på lørdag og Robin tar seg av eventuelle kriser. Datter er hjemme hos sin mor. Jeg kan være egoistisk og bare tenke på Kjærest og meg selv. Ingen forpliktelser. Det tror jeg kommer til å gjøre godt.

 

Jeg vet at mange som sliter med depresjoner har det langt verre enn meg selv og jeg ønsker slett ikke å bagatellisere denne diagnosen i en slik grad at det bare handler om litt ytre stress som noen uker med tabletter kan kurere. Slik er det naturligvis ikke. Mange kommer seg ikke en gang på do fordi livet virker så meningsløst. Noen har det til og med så tungt at de ikke ser andre muligheter enn å gjøre slutt på lidelsen på egen hånd. Jeg er ikke der. Ikke en gang i nærheten.

 

Jeg har alltid vært en optimist. Ikke en slik naiv optimist som ser lyst på en hver situasjon, men jeg har alltid hatt evnen til se lyst på framtiden. Sett på problemer som oppstår som utfordringer som kan løses, ikke som uoppnåelige barrièrer. Jeg håper noen dagers fullstendig hvile kan, om ikke kurere meg, så i alle fall tenne gnisten i meg igjen. For akkurat nå er lyset slukket.

 

Jeg vet det høres rart ut, men dere lesere betyr utrolig mye for meg. Alle kommentarene dere legger igjen. Det er så hyggelig å lese alle sammen, men samtidig har jeg hatt mye dårlig samvittighet fordi jeg ikke har fått svart på alle. Tiden har rett og slett ikke strukket til. Jeg har virkelig prøvd, men jeg har ikke lyktes. Får jeg kommentarer på denne bloggposten kommer jeg til å svare absolutt alle, men jeg gjør det ikke før på mandag. Jeg har alltid hatt stor tro på mandager. Starten på en helt fersk uke. Mandager er som våren. Helt ny og begynnelsen på bedre tider.

 

Jeg gleder meg til våren.

 

Alt godt!

 

 

 

 

 

 

 

161 kommentarer
    1. Så godt du er åpen om dette, og når du først sliter med depresjon, så er det godt at du ser det selv ❤️ god bedring, gjør ting som gjør deg godt. Livet er for kort til å ikke ha det bra 🤗

    2. Åpenhet er utrolig viktig og det er mye selvhjelp i å ha sagt ordene høyt til noen. Innse selv at akkurat nå er livet tøft og jeg takler ikke alt som fyller dagene og ikke minst tankene mine. Det blir for mye for meg..
      De som ikke forstår hvorfor en føler som en gjør vil ikke forstå uansett, så det er ingen grunn til å utdype. Noen prater det bort og bagatelliserer når en endelig tar mot til seg og forteller ståa, og det er fryktelig sårt. Har selv hatt en slik opplevelse og bestemt meg for og ikke åpne meg for vedkommende igjen, så nå er standardsvaret:«Det går fint».
      Snakk med dem som viser forståelse og ikke bruk energien din på mennesker og situasjoner som tapper deg enda mer. Det er ofte dem som har opplevd dette selv som er de beste støttespillerne, for de skjønner hva du går gjennom.
      Lytt til kroppen din og vit at selv om det tar tid så vil bedre dager komme.
      Ønsker alt godt for deg❤️

    3. Kjære deg. IKKE tenk på oss som følger deg, tenk på deg selv først , så familien , det eneste vi forventer er at du/dere har det bra. Helt sikker på at vi smattes før eller senere. Take CARE .

    4. Nu håpa æ du ligg i sofa, me kjærest ved sia a dæ- ser film å nyyt kvelden! ❤ Trasi å læs, at du har dæ en nedtur..
      Men Gla førr å læs, at du vælg kobbel ut alt..-Å bære Vær!!! 🥰
      Teng tar tid, sånn dærr e itje jort over natta nei. Godt du ha søkt hjælp..
      Vis korr stærk å fin du e !!💪
      Æ ska itje skriv i d lange å breie.. men Ønska dæ alt godt, og go bedring 💪🥰
      Lytt t kroppen din !! Å ta vare på Dine…
      Klæm

    5. Jeg heier på deg! Bruk tiden og hus leveregelen:”Ting tar tid” ❤️ Er så glad for at du tar hensyn til deg selv og situasjonen du er i og nå logger ut👍 Ta vare på deg og la kjærest og ro være din medisin akkurat nå❤️ Det går aller helst bra😍 Stor Superklem fra meg!

    6. Jeg leser ikke blogger… Helt ærlig! Jeg gjør ikke det. Influensere og bloggere er noe av det som interesserer meg minst her i livet! Sponsing og overfladisk dilldall…!😳 Helt til jeg ved en tilfeldighet dumpet innom et av dine blogginnlegg på FB. Har ikke peiling på hvorfor du ble anbefalt til meg, – en godt voksen dame som laster ned matoppskrifter mer enn noe annet og som AVSKYR influensere. Men jeg leste ett innlegg, – som ble til daglige oppdateringer jeg har hatt stor glede av. Etter det siste innlegget ditt i dag, skjønner jeg at det er høyst sannsynlig blir lengre tid mellom kommentarene dine fremover… Og det er HELT OK! For meg er det genuine med din blogg at den er infiltrert og ekte, – på godt og vondt. Jeg ler så jeg griner, og jeg griner… Bruk tiden nå til å finne ut hvor det gjør mest vondt og ta tak i det finner, fine du. Jeg gleder meg til neste innlegg!

    7. Jeg leser ikke blogger… Helt ærlig! Jeg gjør ikke det. Influensere og bloggere er noe av det som interesserer meg minst her i livet! Sponsing og overfladisk dilldall…!😳 Helt til jeg ved en tilfeldighet dumpet innom et av dine blogginnlegg på FB. Har ikke peiling på hvorfor du ble anbefalt til meg, – en godt voksen dame som laster ned matoppskrifter mer enn noe annet og som AVSKYR influensere. Men jeg leste ett innlegg, – som ble til daglige oppdateringer jeg har hatt stor glede av. Etter det siste innlegget ditt i dag, skjønner jeg at det er høyst sannsynlig blir lengre tid mellom kommentarene dine fremover… Og det er HELT OK! For meg er det genuine med din blogg at den er infiltrert og ekte, – på godt og vondt. Jeg ler så jeg griner, og jeg griner… Bruk tiden nå til å finne ut hvor det gjør mest vondt og ta tak i det finner, fine du. Jeg gleder meg til neste innlegg!

    8. Tusen takk Asbjørn! Tusen takk for alle innlegg, betraktninger, morsomme twister.. og store og små tanker.. du har beriket mitt liv. Hang in there! Vi er her!

    9. Takk for at du deler. VIKTIG. Så bra at du er innser at det er tid for en timeout. Vi venter på deg – ta den tid du trenger. Det aller viktigste er helsen. Håper du får noen gode dager som avlogget. Mvh Karianne

    10. Jeg har vært gjennom tunge runder med depresjon selv, så jeg vet at det ALLTID blir bedre. Hold ut! Medisiner har reddet meg også. Det, og sunt kosthold med færre karbohydrater/sukker, trening, nok hvile og tid med nære venner og familie. Ha tro på at det blir bedre, for det gjør det. Hold oss oppdatert når du orker. Vi er mange som heier på deg!

    11. Du trenger absolutt ikke å føle at du må svare på min kommentar, det har jeg aldri tenkt at du burde. Jeg håper du vet at vi lesere setter utrolig stor pris på alt du deler med oss. Åpenheten din. Jeg håper du har en fin helg og får brukt den akkurat slik du vil. Og trenger du mer enn bare helgen så er vi her og venter på deg til du er klar igjen. Riktig god bedring!

    12. Du er så utrolig dyktig Asbjørn, det er så godt at du er så åpen og ærlig . Har fulgt deg en stund i det stille, og det er fordi mye av det du skriver treffer meg rett i hjertet. Bare det at du har skrevet om både angst å depresjon og at det kan være “normalt” og greit å ha det, og samtidig klarer du og drive to suksessfulle bedrifter itillegg på det hele. Ser virkelig opp til deg, og når æ ser at det går ann og leve med mye av det her skape det et lys i enden av tunnelen for oss andre dødelige. Lykke til, håper du føler deg bedre etterhvert med litt hvile og tid. 🙂

    13. Du e flink te å ta vare på kjæreste,datter og alle di andre i dett liv. Men du har glømt av den viktigaste personen å ta vare på,nemlig dæ skjøll. Prioriter d ei stund,du. 😍😍😍

    14. Antidepr fungerer etter to-tre uker ja.
      De blokkerer de mørke følelsene som du kjenner, eller som er underbevisst pådriver for depresjonen.
      MEN alt(!) annet må du selv jobbe med; problem, stress, manglende mestring, sorg osvosv.
      Evt m hjelp av terapeut.

      Men ha tro på kjemien ja! For de funker faktisk. Hvis ikke så må du bytte merke rett og slett. Og alt blir lettere når du ikke er fylt m mørke.

      For meg hjalp at andre kjente personer hadde vist at man blir bedre. For j trodde ikke d gikk an. Ble også overrasket hvor mye medisin hjalp.

      Du hjelper mange m din åpenhet. Jeg brukte din blogg som hjelp om morgenen for å komme meg opp. Trykte litt på mobilen 2-3 min, for jeg slet m å komme ut av senga. Som du eng skrev; “en ny dag truer”.

      Jeg var heller ikke suicidal, men nummeret før. Men d jeg ikke skjønte var; at d kan skhe noe galt i tillegg. Og da d gjorde det; jeg ble skadd; så måtte jeg ha akutt hjelp.

      Bare to uker etterpå; 80% bedre pga enkle antidepressiva. Blokkerer mørke tanker. Det er en kunst vi moderne mnk må lære oss.

      Stå på! Gleder meg til du kjem attåt.
      <3

    15. Takk for åpenheten. Det betyr så mye at noen tørr å sette ord på det som er vanskelig. Livet er ikke en dans på roser. I disse tider, med sosiale medier som presenterer et glansbilde, er din stemme viktig. Du er ekte! Ta vare på deg selv. Hvile nå. Gi slipp. Og så blogger du når du føler før det. Det kan være om 2 dager eller om 2 år, eller kanskje aldri. Og det er helt greit. Stor klem fra langt sør i landet ❤

    16. TTT – ting tar tid. Jeg vet det, jeg har vært der. Og jeg vet at hvis du pusher på for hardt, tar det bare enda lengre tid. Vær tålmodig, depresjon har ingen Quick-fix. Takk for dine nydelige, jordnære og humoristiske betraktninger.! Men la dem hvile så lenge det trengs. Tenk alltid på hva som er viktigst. Først det nære, så det nødvendige, så det hyggelige. Bloggen kommer langt bak i køen, og det gjør ingenting! Vi venter mens vi heier på deg og ønsker deg og dine bare godt. DU og DERE er pri 1! Konsentrer deg om det og husk å skynde deg langsomt! ❤️

    17. Du er en diamant 💎 Din åpenhet og ærlighet skaper åpenhet og ærlighet – og tillater andre å være det. Det må føles stort å vite at du gjør det, at du hjelper andre. Til og med ved å logge helt av, for det må det og være lov å gjøre. Ta vare på DEG selv, kjære du. Og nyt avloggingstiden med din kjære. Og riktig, riktig god bedring ❤

    18. Ta den tiden du trenger, så kan vi glede oss til du er tilbake🤩.Tavare på deg selv og kjæresten.🥰

    19. Kjære deg😘Jeg pleier å si at livet er ikke for amatører og det er ikke firkantet! Livet tar sine små og noen ganger store svinger. Etter å ha fulgt bloggen din siden i sommer (den eneste jeg noensinne i mitt lange liv har fulgt) så føler jeg at jeg har vært med på mange små og store svinger i ditt liv, og mange av dem er lett å kjenne seg igjen i. Men så er det så forunderlig at hver gang det ser som mørkest og mest håpløst ut, så kommer det en mandag – eller en vår – med nye lysglimt👍F eks som du beskriver det da Datter kom❤️Og så går det oppover igjen👍Bare ta den tiden du trenger nå, og husk å holde godt fast i Kjærest – hun er et godt anker❣️Og snart kommer våren!☀️ Kommer til å følge deg i tankene framover og gleder meg allerede til du er på’an igjen👍❤️

    20. Ta vare på deg selv. Det er viktig å stoppe opp før det smeller i veggen
      Ønsker deg og dine alt godt, når du er klar så er vi her med deg på reisen igjen 😉

    21. For et naken og ærlig innlegg, kanskje det viktigste du har delt. Du er utrolig flink til å nyansere følelser. Den følelsen du beskriver er en kjent følelse. Gibson følger deg er her til du er gjennom det♥️

    22. Takk for sterkt og godt innlegg! Håper noen dagers velfortjent pause fra sosiale medier gjør deg godt!

    23. Høres fornuftig ut med en pause. Har du forresten sjekket med blodprøver om du kan ha lavt stoffskifte?
      Det kan utløses av f.eks traumer. Og dere har jo vært gjennom mange av de.

      Symptomer kan være nedstemthet, trøtthet, ’hjernetåke’, søvnproblemer, vektoppgang ++
      Mange blir feildiagnosert med depresjon.

      Fikk det selv for 1,5 år siden

    24. Jeg synes ikke du skal svare alle her, ikke bruk de kreftene du har på oss💙vit heller at vi er mange som har blitt glad i deg og flokken din, og at vi sender deg alt vi har av gode tanker💙💙💙

    25. Ta tiden til hjelp. Nyt hverandre og dyrk kjærligheten. Ta pauser og lev litt innimellom. Viktig både for kroppen og sjela. Du må ikkje skrive absolutt alle dagene. Skjønner godt at du blir sliten. Ha ei strålende helg sammen. Ta deg fri fra skrivinga. Lytt til kroppen.

      1. Så rett du gjør, at du tar litt pause. Du har vært steintøff og fortalt om hva du står i til oss lesere. Det har vært sorg men også glede og humor osv… Du har en evne å få oss lesere og tro på det du skriver, til og med det som er bare KØDD! Og det er morsomt.
        Jeg har fulgt deg ei stund, jeg har ikke lest alt, men noe. Du er en tøff mann! Det du nå står i det tror jeg du takler fint, du har satt ord på det og med det møter du mer forståelse fra andre mennesker. Stå på og plei deg selv nå. Nå er det din tur! Ønsker deg og din kjærest alt godt nå, ta vare på kjærligheten og hverandre.
        Bokstavelig talt, så går vi nå ei lysere tid i møte og det letter kanskje litt på når livet ikke alltid går på skinner.
        Masse lykke til!
        Klem fra Nordreisa.

    26. Heier på deg👍.
      Har selv vært der du er nå. 1 år borte fra omverdnen… 3 barn som skulle ha sitt +++++. Medisiner og terapi fikk meg endelig tilbake, men veien var lang og mest av allt ville jeg putte hue under dyna. Selv å dusje var et ork….
      Ta tiden til hjelp 💕 og konsentrer deg om kjærst og datter 💕

    27. Kjenne mej igjen i so mykje av det du skrive 😌 Takk for at du e so ærlige ❤️ Ta dej en “time out” , bruk tida på dej sjøl og kjærest og barna dine ❤️ Spesielt datter ❤️ So e vi her ❤️

    28. Viktig å ta vare på deg selv og dine nærmeste. Har vært en fornøyelse å følge deg på bloggen din. God bedring og så treffes vi på bloggen når du er klar igjen.

    29. Så trist at du har det så tungt, men jeg håper du klarer å jobbe deg igjennom depresjonen.
      Du har opplevd mye vondt i det året som har vært. Men lyspunktet ditt er din nydelige datter og kjæreste. Ønsker deg god bedring og håper du ser lysere på livet når det nå snart blir vår.
      Håpet du snart er tilbake her på bloggen, du skriver så bra om både sorger og gleder.
      Kommer til å savne bloggen din.
      👍👍🤗

    30. Lurt valg, har forstått at du ikke har hatt det helt bra i det siste, har jo prøvd å ymte om at du ikke må brenne lyset i begge ender, ta vare på deg selv og di du er glad i. Kommer til å savne dine skriverier, men no er helsa viktigst , håper vi får høre mer fra deg til sommeren
      Lykke til med bokskrivinga.
      Ha det fint så lenge.

    31. Din åpenhet hjelper mange!
      Men nå er det tid for å «beskytte» deg selv, og derved ta vare på deg selv💚
      Asbjørn treng hvile, ro og omsorg, og nå er det viktig at Kokkejævel tar vare på han Asbjørn! Han Asbjørn er den viktigste nå, og kun han Kokkejævel kan beskytte ham i denne skjøre tid framover… til det igjen lysner av vår 🍀
      Mine beste tanker☘️🌹☘️

    32. Tror nok det er en klok og fornuftig beslutning av deg å logge av. Selv om jeg og mange andre vil savne dagens “oppdatering”
      Ønsker deg og dine masse lykke til. Slik rammer ikke bare den det gjelder, men også alle som er glad i den som sliter.
      Tror nok du snart kan se lys i tunnelen siden du ser problemene og klarer å gripe tak i dem og gjøre en jobb der. Ta et skritt om gangen og skynd deg langsomt.

    33. Håper du snart kjem deg skikkelig på fote igjen, det fortjener du 🥰🙏 god helg, slapp av og hent krefter 🙏😊

    34. Et lite tips, pass på at du har/tar nok D -vitaminer, det er ikke en mirakelkur, men kan være en drahjelp😉 fysisk aktivitet er også gull verdt👍 god bedring✌

    35. Som godt voksen mann – trolig flere av oss enn meg som leser deg med glede, medfølelse og respekt – vil jeg både takke deg og ønske deg/dere alt godt for det du klarer/orker å sette ord på! Kjenner igjen en god del av det du forteller om, og tror du har en bedre formel enn mange av oss ved å «få det ut»! 😊 Vi gutta er ikke gode nok til å vise innsida, men du klarer å bevisstgjøre åpenhet på en utrolig god måte, æ bli både dypt rørt, imponert og best av alt – *litt* bedre selv til å åpne meg når livets snubletråder kommer litt tett. Takk!🥰

    36. Ja…..livet består tå bode oppover- å nedoverbakka…….men når du går i motbakke….å den e laaaang, så kjem du opp te toppinj ettekvart. Da bli d bode bedre å puste å utsikta klarne. D bli bra te slutt🤗

    37. Husk å noen gang bare lytte på fuglene som kvitrer. Noen ganger klarer man ikke legge merke til det engang, selv på den fineste solskinnsdag.

    38. ❤️ Pass på deg og dere❤️

      Tror det gjør alle godt å logge seg av nettet og på det virkelige livet inniblant jeg da😉👍
      Bare være, ta vare på seg selv og sine, nyte tid alene og sammen, uten en evige strøm av inntrykk fra alt og alle i verden utenfor 😉

      Døkk e gulle god😊 God helg😘

    39. Så rett du gjør. Logg av. Ro ned. Vær dæ sjøl og gjør det du har lyst til. Kos dæ med kjærest i helga. Goe tanka og klæmma sendes 🥰

    40. For en ærlig og åpen fortelling om hvordan du egentlig har det😳🙂 jeg har selv gått på en smell – to ganger og i løpet av de tre årene som gikk mellom de to depresjonen/utbrenthetene var jeg sykemeld i to. Ta godt vare på deg selv å Kjærest og Datter å lytt til hva kroppen trenger. Bruker du en hel dag i sofaen, ja så hadde du behov for det og fo all del; ikke få dårlig samvittighet 😍 Det finnes ingen fasit, men ut fra bloggen din har du så gode medarbeidere som styrer skuta de når du er syk. Jeg fikk alltid høre at jeg måtte bare komme meg ut å gå tur, så ble alt så mye bedre. Sånn var det ikke for meg og det var fordi når kroppen og hodet aldri spilte på lag, var det jammen ikke greit å komme seg opp av senga. Jeg er stolt av deg over åpenheta de og at du også er en blant oss som vil sette psykisk helse på agendaen. Ønsker deg lykke til og vet at Kjærest vil ta godt vare på deg. Og husk YNWA ❤❤ stor godbedringklem fra meg
      (P.S. når jeg finner noen som kan strikke blir ett eks av Kjærest sin oppskrift på lestene min..)

    41. Du er tøffere enn toget. ❤Etter alt du har vært gjennom så måtte dette bare komme. 🥺Du som oss alle andre er ikke noe overmenneske. Dette vil ta lang tid. Bruk tiden til å bli sterkere både fysisk og psykisk. Bruk naturen, bruk venner og lær deg og si nei🤗 dette går bra men det tar tid. Vi går en fin tid i møte her i nord .Nyt den og ta vare på deg selv og de nærmeste 😁👍

    42. Sender deg en stor klem Asbjørn og en go klem til snille gode Christine ❤ nyt helga med fri fra jobb, blogg og eksamen ❤ god helg

    43. ❤️ Viktig å ta den tiden når man behøver det. Ingen kan være ‘på’ hele tiden. Håper du får en velfortjent hvilepause sammen med Kjærest. Gleder meg til du er tilbake, om det blir mandag el senere har ikke så mye å si – jeg (og sikkert mange tusen andre) er her når du er klar til å skrive igjen 🌸

    44. Den viktigste jobben du har e å ta vare på dæ sjøl. Håpe ting blir bedre snart. God helg t dåkker alle

    45. God helg. Kos deg masse med en sosialmediafri helg ( sikkert flere av oss som egentlig har trengt det 🙈) Husk, at om det er aldri så mørkt, så er det lys i enden av tunellen. ( om ikke annet, så er det ihvertfall lys i kjøleskapet 😂😜) 🥰

    46. Ta vare på deg selv og dine nå, blogg er ikke det viktigste i livet (selv om det er fantastisk moro og følge deg)
      God helg

    47. Huff.Nu må du ta vare på deg selv i helga.Slappe av det du klarer.
      Håper du får det bedre snart når medisin virker.Du er ikke den første som må det.
      Viktig å ta kontakt med helsevesenet og få hjelp.
      Stor klem til dæ.God helg til dokker begge.
      ⚘⚘

    48. Det er fornuftig å ta en pause når man føler seg tom og man sliter. Søvn og hvile gjør godt. God hvile, håper du føler mer etterhvert ❤

    49. Har vært der. Jeg LOVER at det kommer lysere tider. Ta tiden til hjelp. Ta vare på deg selv og dine🥰

    50. Bruk all den tid som trenges på kjæreste og datter VI er her ute fortsatt Ta vare på deg og dine Klem fra Troms

    51. Ingen dømmer deg for din ærlighet. ❤ Ta vare på deg selv først og fremst, og kjæreste. 💕Når du kommer ovenpå igjen så skriver du. 🤗 Vi venter på deg. 🙂 Ha en god helg. 😊

    52. Takk for at du skriver så ærlig❤️ Ta godt vare på deg sjøl, og bruk den tiden du trenger. Vi lesere er her vi, når du har lyst til å komme tilbake til oss. Viktigst for oss er at du har det bra😊

      1. Kjenne mej igjen i so mykje av det du skrive 😌 Takk for at du e so ærlige ❤️ Ta dej en “time out” , bruk tida på dej sjøl og kjærest og barna dine ❤️ Spesielt datter ❤️ So e vi her ❤️

    53. Det høres ut som et godt valg.
      Det finnes jo bare en av deg, og den må du ta godt vare på.
      Jeg tror ikke de som kommenterer forventer svar, hvis de ikke spør om noe da. Jeg gjør iallefall ikke det.
      Til du føler at energien er tilbake, la blogg være blogg, og konsentrer deg om det som er mest viktig i livet ditt 🌺

    54. Du må ikkje få dårlig samvittighet for at du ikkje blogger en dag eller 10. Heller ikkje at du ikkje svarer på kommentarer.
      Alle trenger “egentid”. Bruk all den tid som trengs. Vi må alle huske at vi betyr noe for noen!
      Ha ei god og avslappende helg med kjæresten!
      Mange klemmer fra Eva i sør

    55. Skynd deg sakte. Det er min erfaring, om enn av helt andre grunner.
      Men jeg har virkelig fått erfare at livet ikke er for amatører.
      Det viktigste er deg selv og ditt liv med Kjærest og Datter. Glem å gjøre alle andre til lags.
      Nyt hverandre, livet, frisk luft, god mat, naturen som snart våkner til liv.
      Ta alt som det kommer og ikke stress fram et “resultat”.
      HAKUNA MATATA
      😊

    56. Ta godt vare på deg selv!
      Ta godt vare på Kjærest! Dere fremstår som hel ved! Inside and out!
      Nyt helgen i fred og ro. Blås i verden utenfor deres vegger for en stund. Livet er ikke en dans på roser og kommer ikke i reprise!
      Hent krefter og vær dere to! Om så en er “begravd” i avisen og den andre i garn/strikketøy 😊
      Ha en strålende helg!

    57. Satser på fint vær i Alta i morgen slik at du kan gå ute og kjenne sola varme. Håper du lar NK ta styringa på butikken enn så lenge. Den beste medisin når en er langt nede er en tur til småsøsken på Stord, spesielt hvis de byr på foccacia 👍 Det er også greit med idiotiske dataspill, strikketøy og selskap av en malende katt eller sju også, men jeg mistenker deg for å ikke være helt DER enda…
      God bedring – og god helg 💐

    58. Jeg blir glad når jeg leser at du tar deg tid til å lytte etter hva kroppen og hodet ditt forteller deg. Det er så viktig. Du og mange med oss går på akkord med oss selv og tar oss ikke tid til å bare være.
      Gi slipp på forventninger.
      Gi slipp på sosiale medier, iallfall for noen dager, så kommer du sterkere tilbake.

      Ønsker deg en stille, rolig helg hvor du gjør akkurat så mye eller lite du ønsker og orker.

      De tre store t’er er nøkkelen. Ting Tar Tid.
      Gi deg selv den tiden.

      🙂

    59. Høres veldig fornuftig ut å ta en pause nå. Og la den bli så lang som trengs.
      Masse lykke til, til deg og dine kjære rundt dæ 💕

    60. Man trenger ikke sammenlikne depresjon eller humør. Enhver har SINE følelser, og dine er like “riktige” selv om andre kanskje har det verre. Det er ingen konkurranse 🙂 Ta deg fri, kos deg. og du MÅ ikke svare på kommentarer. DU skriver innlegg, og folk sier det de vil tilbake. Man MÅ ikke svare på dem, og SKAL IKKE ha dårlig samvittighet for det. Tenk BARE på deg selv litt framover nå. Hvis det betyr å faktisk blogge LITT, og ikke fullt, så er det lov også. Bare sånn på innfallsmetoden. Man ligger da kanskje ikke på toppen av lista hele tida, men det er ganske hyggelig å blogge likevel spør du meg 🙂 Gjør akkurat det du vil eller ikke vil, i helgen. Du finner nok igjen gleden inni deg igjen, etterhvert <3

    61. Har levd et langt liv og har blitt forsøkt til intet gjort mesteparten av tiden. Har to barn men mistet et barn. Vært alenemor i et fremmed land uten min nærmeste familie. Har kjennskap til rasisme og ondskap. Men det har ikke stoppet meg fra og skape det livet jeg ville ha. Det har vært lyspunkter på veien som holdt meg gående.Og det tar tid. Vil bare si at livet er ikke for amatører. Norsk ordtak er “du lærer så lenge du lever”. It worked for me!

    62. Kjære vene😥 æ sender over en god og lang knuseklem ☺ du trenger virkelig et pusterom, 2 ord som er dekkende er “bisát bosihit” (samisk), og betyr stopp opp og pust. Ellers så får dåkker ha en riktig god helg 👏

    63. Åpent og brutalt ærlig som alltid. Ta deg en velfortjent pause nå! Så er vi her og leser når du har nye ting å skrive om, på mandag, eller når du finner overskuddet igjen 🙂

    64. Ta vare på deg selv ❤
      Blogg og alt det stresset i livet er jo bare bagateller egentlig.
      “You can’t pour from an empty cup”- så bare fortsett å prioritere deg selv og helsa, så “koppen din” blir fylt opp 🌺

    65. Du gjør så rett i det…legg vekk alle forpliktelser å bare vær. Kos dæ med dama og ikke tenk på alt og alle, av og til må man stoppe opp og kun tenke på seg selv. Ønske dæ alt godt fremover, ta dæ tid til å få energien tilbake, klem💕

    66. Sænk skuldran, pust ut, og kos deg med kjærest du. Gjær akkurat det du har løst tell, å klar -å ikkje det du bør eller må. Det e lov 💖 Vi e her når du logg på igjæn, det lov eg 👍 goklæm tell dåkk bægge 🥰

    67. Her kommer en varm klem til deg og til Kjærest. Dere viser begge to at det å være sterk også er å kunne vise svakhet❤️

      “Når vi tar pynt og masker av, og lander i livet, så oppdager vi at sånn er livet med flekker og feil, med svakhet og styrke, med avmakt og håp, med krise og seire. Sånn er det nakne livet.” Per Fuggeli

    68. Å være sterk e ikje kor længe du klar å «stå» i stormen. Å være sterk e å innrømme at stormen e sterkare enn du va klar over å at du må «lægge» dæ ned før du blir tatt❤️
      God bedring!
      Husk du e ikje aleina å di åpenheit hjælpa mange fleire enn du kanskje sjøl e klar over❤️❤️

    69. Du e en klok og reflektert mann. D viktigste i livet e dæ sjøl. Tar du ikkje vare på dæ sjøl, e d ingen andre som får gleden av dæ – vess du forstår ka æ mene…
      Ønske dæ alt godt, og flere enn dæ burde logge av SoMe – vi bruke alt førr mykje tid på d…
      Ønske dæ og din familie alt godt! Take care!

    70. Ta vare på deg selv! ❤ Har noe av samme med en ungdom her hjemme, så føler så inderlig med deg! ❤ God bedring! ❤

    71. Ta en timeout du, gjør det som trengs. Va der sjøl en gang i tia. Frivillig innlagt på psykiatrisk avdeling en måneds tid. Greit å få en pause og rette opp i haue.. Va nok litt nærmere enn deg til å avslutte alt men fikk heldigvis hjelp. Pass på deg sjøl, tenke på dokk ❤

    72. Så bra at du setter på bremsa! Jeg skal ikke påberope meg verken synskhet eller å kunne se i krystallkuler, men jeg tror det er endel av oss følgerne dine som har tenkt at dette tempoet kan ikke holde! Tempoet i seg selv, med blogg, bok, radio, tv, aviser, i tillegg til familie, har vært høyt og kanskje kunne du ha klart det. Men i bunnen ligger sorgen fra i sommer, og summen av dette har fått meg til å håpe at du snart ville sette på bremsa. Nå har du gjort det, og det må du gjøre oftere! Vi er her, om det blir mandag eller torsdag, vi forsvinner ikke.
      Og takk igjen for din ærlighet 💜. Din ærlighet hjelper garantert andre som sliter! 🙏
      Bruk helga til minst mulig, bortsett fra kjæreste, så høres vi igjen når du føler for det 💐💕.

    73. Så ærlig og nært, så forståelig og klokt at du tar en pause♥️ Ønsker deg all mulig god bedring på veien mot lettere lysere dager, sammen med fine kjærest og nydelige datter♥️ Kommer til å savne alle dine kloke artige alvorlige triste og gode skriverier.
      Velkommen tilbake når du er klar♥️

    74. Takk for at du er så åpen om noe som ennå er tabubelagt. Det står det respekt for😀. Ting tar tid, og jeg snakker av erfaring. Ta vare på deg selv og dine nærmeste🌸. God bedring.

    75. Så bra at du er helt dønn ærlig med både deg selv og oss lesere♥️ Klart vi vil savne deg i tiden du er borte, men jeg tenker, den som venter på noe godt… Så jeg gleder meg til du er kommet deg ovenpå og kanskje kommer tilbake. Men gjør du ikke det så går det også, for du, kjærest og datter må få leve et godt liv sammen uten noe som skal ligge over deg sånn som du beskriver det♥️ Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, ikke deprimert, men dårlig konsentrasjon og bare ork til å gjøre det jeg må. Gleder meg også veldig til det blir vår☀️🌱🍀🌻🌷♥️ Lykke til videre til deg og dine uansett hva du finner ut♥️ Klem♥️

    76. Masse god bedring ! Etter mørket kommer lyset ☺️ Nakent dønn ærlig og slik er faktisk livets utfordringer , dype daler , havet solen og lyset. Take care☺️

    77. Etter mørket kommer lyset🌟 Nån ganga må man bare gi sæ hen, til senga og sovinga. Jo lengre man kjempe mot, jo mere sliten blir man. Så får vi håpe på sol på mandag❤️…eller kanskje ikke før på tirsdag, men ho kommer helt sikkert!

    78. 😀 Ta deg en pause med god samvittighet! Ikke noe rart at du er sliten – tom – og at batteriet er flatt! Du har bydd på deg sjøl i månedsvis, uten å kreve noe igjen! Gå ut en tur hver dag, turen trenger ikke være så lang, bare sånn at du kjenner den friske lufta og får lys ! Det er så deilig at dagene blir lenger for hver dag☀️ Det har vært en stor glede og samtidig en tid med mange tanker om liv og død, og medmenneskelighet! Takk for alle blogg- innleggene dine 👍 God helg til deg og kjærest 💖

    79. Lurt å lytte på sæ sjøl og justere aktiviteten..ha fin tid fremover, som en sa her..t t t. Alt godt til dæ og dine.

    80. Så dønn ærlig du er❤️
      Så ærlig at jeg fikk lyst til å være det også.
      Så her er mine tanker:

      Livet byr på utfordringer
      Det kan være vanskelig å stå i alle disse.
      De stiller oss på prøve
      Og fører oss inn i skygge-daler uten dagslys,
      der regnet lager elver helt inn til margen-
      Blottlegger livsnerven og skaper åpne sår
      Livets strie elv tar aldri pause.

      Jeg har vandret i dette regnet
      Blitt med den strie elven, har ikke gjort motstand
      Underveis har jeg stilt meg spørsmålet:
      Hva gjør jeg her?
      Jeg har forsøkt å utnytte vannets bevegelser, brukt armene, for siden å la dem hvile.

      Jeg har fulgt bølgene
      Samtidig som jeg har gjort alt jeg kunne for å holde hodet over vann.
      Prøvd å overleve.
      Så har jeg fått fotfeste igjen
      Vannet rundt meg har avtatt.
      Redselen har sluppet taket, og jeg har kjent pulsen igjen-livets puls.
      Livet er en utfordrende reise, hvor historie skapes på veien.
      Så fortsett å være forfatter i ditt liv, din historie.
      Skape din verden, din dag.
      Mal ditt maleri
      Følg drømmene dine.

      Vi har bare dette livet-så gjør det som føles riktig her og nå😊
      God helg til deg og kjærest!

    81. 👍👍👍Nå har du åpnet for leging, tatt første skrittet med å si høyt det du strever med… Nå kan det bare gå oppover. Ønske dæ lykke te, og god bedring. 💪

    82. Så bra at du endelig tar hensyn til deg selv og din kropp å helse💕. Vi e jo så mange som elsker å lese dine blogginnlegg, men trur at alle e enig om at du må kun tenke på ditt eget beste,så får vi heller se fram til,og glede oss til du e klar for å skrive nye innlegg😉. Sender deg mange varme klemmer,kos deg som best du kan med din nydelige kjærest💖💗.

    83. Har vor, å det e,en fryd å følg deg både på godt å ondt. 💕🌸
      Ta vare på deg sjøll å dine. Sosiale media fer nokk ingen plass verken idag eller på mandag. 🌸

    84. I denne tiden, hvor fokus på mental helse har vært veldig synlig de siste 2 mnd (spesielt). Og for din egen del, det som har skjedd dere, gjør du det eneste rette. Du er åpen om det. Er man det, er respekten fra folk rundt så mye større om hva som er viktig for deg. Ta deg de dagene, så mange du trenger. Ta vare på Kjærest, og LA Kjærest ta vare på DEG. Ta vare på hverandre. ❤️

      1. Du er tøffere enn toget. ❤Etter alt du har vært gjennom så måtte dette bare komme. 🥺Du som oss alle andre er ikke noe overmenneske. Dette vil ta lang tid. Bruk tiden til å bli sterkere både fysisk og psykisk. Bruk naturen, bruk venner og lær deg og si nei🤗 dette går bra men det tar tid. Vi går en fin tid i møte her i nord .Nyt den og ta vare på deg selv og de nærmeste 😁👍

    85. Ta deg en velfortjent hvil nå. Bruk helgen til å gjøre ingenting. Det kan være deilig å gjøre ingenting i blant. Du har stått på for fullt så lenge nå at det er på tide å ta en pust i bakken og slappe helt av. Det kan være vanskelig å slappe av, men jeg er sikker på at du og Kjærest finner en fin måte å gjøre helgen fin på. Gleder meg til å høre fra deg igjen til våren.

    86. Takk for at du er åpen om dette. Jeg har vært i depresjonen selv, så vet at det er tøft.
      Ta den tiden du trenger, vi er her vi.
      Og husk, små steg, ett om gangen, så kommer du i mål.
      Heier på dere.
      God bedring!

    87. Så fantasisk ærlig, du får det sagt uten å legge noe imellom. Det er så viktig at du får den tiden du trenger. Og husk at det er faktisk ikke EGOISTISK, fordi man trenger å ha overskudd for å kunne fungere som både kjærest, arbeidskar, pappa, som menneske. At noen sliter med depresjon er ofte fordi de har vært sterk for lenge, uten å kunne få den tiden man trenger for å puste.

    88. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver … Håper du får ro og får samlet krefter ilag med kjærest i helga . Det er dere vel unt … sliter selv med lett depresjon etter å ha mistet så mange nære familiemedlem . Og redsel for å miste datter . Lykke til videre …

    89. Stor respekt av deg å dele det innerste med “hele” Norge 💪Ønsker deg og Kjærest en helg i fred og ro. Håper du får tilbake litt energi til hverdagen. At dere i det hele tatt står oppreist etter det dere har vært igjennom, beundrer jeg stort 😀💪❤

    90. Du virker til å være god som gull…. og gull «står» seg! ❤️❤️ Ønsker deg en avslappende og om mulig energigivende helg! 🙂🙂 Kos deg med kjærest!

      Gleder meg til neste bloggpost…. når du er klar…. uten at du må føle det som et press…. 🙂🙂

    91. Ta vare på dæ sjøl!
      Du dele så hjærteli og sprer både tåra å latter….
      Takk førr ærliheta di….det ska litt mot til førr å sætte ord på det vanskelie sånn som du gjør.
      Læseran dine førsvinn ikkje sjøl om du sætte pauseknappen på ei stund.

    92. God helg og kos dere masse, du og kjærest. Livet er ingen dans på roser og du er bare et menneske du å. Klem 🙂

    93. Høres veldig lurt ut. Vi mistet vår datter på 13år til selvmord i januar og vet virkelig hvor viktig det er å ta vare på den psykiske helsen. Vår datter fikk desverre ikke hjelp i tide og det er med vondt hjerte vi tar imot hjelp selv nå. Men vi vet at hun ville vi skulle leve, ha det bra, og nyte livet. Veien blir lang og kronglete. Men ingen klarer kampen uten å tenke på seg selv og ta imot hjelp fra alle rundt seg. Gjør det beste ut av tiden med kjæresten din, vær egoistisk uten dårlig samvittighet.(vet godt det er lettere å si enn å gjøre) stor klem fra ett medmenneske.

    94. Trur du har gjort et godt valg med dette. Alle gode ønsker og tanker sendes deg og dine. La alt gå seg til i ditt tempo. Du er sjefen i ditt liv! Hilse så mye til kjærest, og vi krysser fingrene for hennes eksamen. Varm klem til dere begge.

    95. Takk for åpenheten din.Du fortjener virkelig å ta det med ro en stund. Slapp av, ta vare på deg sjøl. Det kommer bedre dager igjen, det må du tro på.

    96. Det høres veldig fornuftig ut med en pause.
      Nyt helga og ta livet helt med ro. Det fortjener du 😉🥰

    97. Tror du gjør lurt og ta pause her fra ,ta deg en god pause blir jo trist men du må tenke på deg selv. Du må ha god bedring og ut og gå i Altas fine natur.🌞🤗😊🌹🌹🤗

    98. Ta godt vare på deg sjøl og kjærest .<3 Gi henne en god klem med ordene: "Sammen er vi sterke !" Du har møtt den berømte veggen,og det er kanskje ikke så rart med det tempoet du har hatt en stund.Men vi fra Nord Norge "står han av". Du har lov til å være litt egoistisk ,og pleie bare deg sjøl og kjærligheta en stund. Snart er du på opptur igjen <3. god helg til dere begge .

    99. Ønsker dæ masse god bedring og håper du får virkelig godt utbytte av å koble fra frem til våren 🥰🥰🥰 Kos dåkker maks med å gjøre ingenting i helga, d skulle gjerne æ også gjort.🥰👍

    100. Så bra at du sier det som det er. Tenker at du har følgere som kjenner seg igjen og finner trøst i dine ord.

      Du vet, tela går også av marka.

      Varme tanker til deg, Kjærest og Datter
      💖

    101. Smart Asbjørn å kaste inn håndkledet når det er på tide med en time out. Og ærlighet varer faktiskt lengst. Ta vare på deg selv og C.

      1. Ønsker deg god bedring og alt vel. Det er lurt og logge av før det smeller. Depresjon tar tid, så bra at du er erlig på det. Bruk den tiden du trenger. Vi heier på deg og kjæreste. Stor bamseklem fra meg til dere begge.😊
        Marianne

    102. Det må være balanse, ikke sant? Det må påfyll der det øses ut, ellers blir det jo sånn som du har det no; tomt. Åpenhet kreve skjerming, støy kreve stille pausa. Så gjelds det å finne ka som e nok av det der førr hver og en av oss. For min del hadde det i hvert fall ikke vært nok med en pause til mandag, så æ blir heller ikke forbausa om din pause vare til neste mandag. Eller en vakker mandag etter det, når våren faktisk e her. Ønske dæ det påfyllet du lengte etter og gode daga i lag med dine. Dårlig samvittighet e den verste energityven, så sjøl om æ kommentere på di sie, så skal æ pålegge dæ et forbud. I hvert fall når det gjeld min kommentar. Du får faktisk ikke svare. Til dæ og dine: alt godt.

    103. Ønsker deg alt vel 😊 så e det no en gang sånn at man treng å logge av, førr å logge seg på, selve livet.. god bedring 🥰

    104. Så bra at du kan vere open om dette. Så bra at du tek tak i det før det blir verre. Det viktigaste er å ta vare på seg sjølv og familien.

    105. Sannelig ikke uventet, og absolutt en klok avgjørelse. Ingen kjenner deg bedre enn du selv. God og velfortjent hvile, avstand, avlogging og lading!

    106. Klok. Sterk. Raus ❤️
      Unn deg en gooood pause. Det e stas at du like at vi engasjere oss. Vi like jo at du like det. Men om man ser stort på det – litt sånn i fugleperspektiv – så e det jo dine nærmeste som virkelig betyr noe. Søk ro, nyt øyeblikket. Du e en bra mann. Og du vet det, sjøl om mørtna sig på innimellom. Og du e ikkje aleina. Som Kari Bremnes sei: “… der e vi mange som ror. Krysse kverandre i mørket, over en åpen fjord” ❤️
      Vi e her når du e klar igjen.
      Ta vare 💕

    107. Ta en pustepause, du trenger det. Ønsker deg alt godt, ta vare på deg selv og dine. Har selv, for 20 år siden brukt antidepressiva, de hjalp ikke meg, men eg vet at de hjelper andre. Sitter her med en brukket venstre håndledd, og tre ubrukelige fingre på høyre hånd, men pytt pytt, vi står han av. Slapp av i helga, sov lenge, gå turer, se på tv. Bare være i øyeblikket er så viktig ❤️

    108. Riktig god bedring 🌹 En velfortjent pustepause er helt på sin plass. Du skriver så bra 👍 God helg og gjør kun det som faller seg inn 🙂

    109. Gode vibber fra Finnskogen. Gi BENG i dårlig samvittighet! Depresjon er igrunn bare slitsomt. Hold ut, vi følger deg og føler med deg. Krysser fingrene for bra medisinering.

      1. Selv når du e tom, makte du altså å skrive så åpent og ærlig og godt. Æ e full av beundring! Ta tid, ta pause, og vit at vi som trofaste lesere e hær om du e på første eller hundrede plass på blogg.no
        Alt godt ønskes dokker på andre sida av Sennalandet 🌼🌺

    110. Kjære deg,

      Dette tror jeg er veldig lurt. Lytt til kroppen og de signalene den gir.
      Du og dere har gått gjennom en tøff periode i livet, det vil alltid komme en reaksjon, og du har kanskje fått din nå. Med bloggen har du klart å utsette den, men man slipper ikke unna. Selv ikke en Supermann som deg gjør det.
      Dine følgere glemmer deg ikke så lett, så ta deg den pausen du trenger. Noen ganger må vi la det triste i oss få plass for at vi skal kunne bearbeide det.

      Alt godt, Asbjørn og Kjærest ❤

    111. Nakent ærlig! Og det er bra! Og så flott at du stopper før du kræsjer i veggen 💖
      Vet du; dette kommer du til å få enda mer respekt for! Og det skal du ta med deg!
      Og vit at vi er her når du har fått lada batteriene dine 💝 alt godt ønskes deg, og du; NYT HELGA 🎉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg