Nå drar jeg over fjellet for å hente Kjærest og Lillebror

På andre siden av fjellet, innelåst i et lite rom, sitter det en Kjærest med en bitte liten Lillebror ved brystet. De har ventet på meg siden jeg dro fra dem for to dager siden. Det har vært mye styr. Viruset gjør oppholdet på sykehuset innelåst og vanskelig. Det er ikke sunt for verken kropp eller sjel å se de samme veggene 24 timer i døgnet. Slik sett tror jeg det er til det beste for oss i alle fall at de tømmer sykehuset og deporterer oss til Alta. Forhåpentligvis får hun der lov til å gå i korridoren og kanskje treffe andre fødende. I Hammerfest har dette vært ulovlig og hun har kun møtt andre mennesker når jordmødrene kommer inn med mat eller sjekker om alt står bra til. Til slutt så spiser rommet deg opp. Tror de gleder seg til jeg kommer, selv om jeg tar stor plass i et rom. Eller nettopp  derfor.

 

Klokka tre er det førstehjelpskurs beregnet på småbarn og babyer. Kan ikke se jeg gleder meg veldig til det. Ligge med en bitte lite dukke og forsiktig blåse luft ned i “lungene” på den. Hjertekompresjon. Nei, gruer meg faktisk veldig, men forstår at det er nødvendig og en kjempetrygghet å vite nøyaktig hva man skal gjøre hvis det aller verste skulle skje igjen. Likevel har jeg liksom sett nok livløse små kropper, selv om de denne gangen er laget av gummi.

 

Har vært på jobb noen timer nå. Gjort unna litt bak kulissene. Kommer jo tilbake på tirsdag så ikke voldsomt mye jeg ikke kan vente med. Tenkte å overnatte et døgn sammen med dem på føden i Alta før jeg må dra og ikke kan komme tilbake grunnet Viruset. Hater det viruset, men det gjør vel alle egentlig, men man blir voldsomt selvsentrert i en slik situasjon. Alt handler om meg og min lille familie. Ser ikke på nyheter, følger ikke med på noe annet. Alt viktige som skjer i universet nå skjer i et lite rom på Hammerfest sykehus. Det høres sikkert egoistisk ut, men jeg innrømmer det. Ingenting annet betyr noe.

 

Nei, nå må jeg kjøre så jeg rekker det kurset. Selv om jeg har veldig lyst til å komme for sent og akkurat parkere på utsiden av sykehuset i det kurset er ferdig. Skikkelig kylling. Mann deg opp for faen!

 

Vi snakkes i kveld!

 

Og igjen, tusen takk for alle gode ord og ønsker som sendes vår vei! Helt ufattelig hyggelig! <3

24 kommentarer
    1. Jeg ble forløst ved Oslo universitetssykehus for fire måneder siden. Da var smittetrykket såpass lavt at vi fikk lov til å gå ut på gangen og i teorien treffe andre fødende. Imidlertid fikk vi beskjed om å la barnet være igjen på rommet, og hvem har nerver til å oppholde seg lenger enn høyst nødvendig i fellesområdene da? Ihvertfall ikke de av oss som frykter at barnet skal slutte å puste når som helst.

      Høres ellers ut som om dere får kjempegod oppfølging. Jeg fikk kun lov til å ha ledsager på besøk i tre timer hver ettermiddag (som all andre på den tiden) til tross for tidligere tap, men jeg fikk aller nådigst lov til å være på barsel i fire dager i stedet for tre pga. forhistorien. Deretter ble jeg henvist til helsestasjonen. Gjenopplivningskurs høres ut som et flott tiltak – ikke noe sånt på det som påstås å være landets ledende sykehus. Heia Nord-Norge, sier jeg – dette har de tydeligvis bedre peiling på der oppe hos dere.

      God og trygg overfart til Alta – utgjort at koronaen skal spenne bein for et flott opplegg når man har mer bruk for forutsigbarhet enn noensinne, men jeg håper at de klarer å gjøre det beste ut av det.

    2. Håper turen gikk fint over fjellet. Det er nok mange mennesker som er takknemlig for at du har lært og gi grunnleggende livsstøtte. Så nå får den lille familien i Alta være ilag i ett døgn, så nyt den korte tiden, vi må jo alle passe på hverandre så vi ikke blir syk med Covid og så smitte den videre til andre.🚙🤗👨‍👩‍👦

    3. Kylling er du langt ifra ❤️ Vi fikk på et eller annet sett liv i datteren vår igjen da hun var 6 dager gammel. Hvordan vet jeg ikke den dag i dag. Hadde jeg fått tilbud om er slikt kurs, så hadde jeg antagelig aldri turt å møte opp, for det å se en helt livløs, knapt født, kropp, er så hinsides det vi kan forestille oss 🙁 Samtidig så håper jeg at jeg hadde hatt nok mot til å møte opp, fordi det hadde gitt meg en trygghet om noe faktisk skulle skjedd igjen. Når det er sagt, sykehuset har mulighet til å utvise skjønn med tanke på besøk. På samme måte som foreldrene får komme og gå på prematur avdelingen pga fare for komplikasjoner med barnet, så er den situasjonen dere står i, en så ekstrem påkjenning psykisk, at om ikke gutten har behovet for å ha deg der, så har kjærest det garantert. Og så lenge ikke sykehuset i Alta er lukket, så burde det være mulig å få til et eller annet. Det er kun snakk om en ukes tid.

    4. Skjønner godt du gruer deg til det kurset, må være traumatisert for dere.
      Håper dere greier det. Og kjør forsiktig med dyrebar last 💗

    5. Min farfar døde på fredag å pga viruset i Bergen så fikk ikke vi være der med han engang.. ei heller får vi samles etter begravelsen.. som også blir restriksjoner på.. så ja, eg sku heller tatt ett døgn på ett lite rom når eg visste eg fikk komme ut.. fødte forøvrig 11 mars og måtte tilbringe 2 netter uten baby pga dette helvetes viruset før vi havnet på barneklinikken i 9 døgn alene.. 2 mnd før noen fikk hilse på… eg har kjent mang en gang på hat for dette viruset

    6. Lykke til med turen over fjellet. Kos deg med dine.
      Det er kjedelig det som skjer nå men vi må gjøre det beste ut av det. Når Lille våkner dre også jeg hjem fra sykehuset litt tidligere enn planlagt og lykkelig over at hun komm Torsdags natt så æ slapp å reise fra hammerfest for å få ho. Ha en fin tur og kos dæ med den tiden du får med dem.

    7. Man blir i sin egen lille boble, å xtra sterk /stor blir bobla med dette viruset som er rundt oss 😳
      God tur å nyt stunda sammen med den lille å din kjære❤️🥰🤗

    8. Det er lov å være egoistisk i blant, det er en vanskelig situasjon, no i disse koronatider, blir vel godt å få dem i Alta, kanskje restriksjonene bli litt lettere etter hvert, så du får trffe dem🤞.
      God tur til Hammerfest 🥰

    9. Kylling? For at du gruer deg til et slikt kurs?
      Nei, kyllinger i mannfolk klær finnes. Men du er ikke en av dem. Hold ut hold fram. Fuck Covid 19 og dobbel fuck spebarn død!! Sku ikke finnes i d hele tatt!!

    10. Det blir godt å få kjærest og lillebror hjem til Alta.
      Masse lykke til. Dette kommer til å gå bra.
      Og for en skjønn liten lillebror dere har fått. 😍🥰

    11. God tur ,kjør forsiktig over fjellet, ønsker dere alt godt til dere alle 3. Fine lille gutt.🧸🍼🧸💐

    12. God tur og drive safe ❤💙 Håper fjellovergangen ikke skaper trøbbel 🙏 Klem til dere alle, gleder meg på dine vegne som har en så nydelig Kjærest og den nydelige lille gutten 💙😍

    13. ❤️ Ingen problem med å se der fra din side.
      Men vet at kurset er nyttig, både nå og sendere i livet. Det vil, selv om du ikke tror det akkurat nå, gi en ro på at dere vet hva dere skal gjøre.
      Er utdannet innen helse, og var usikker på hvordan jeg ville reagerer når/om noe skjedde. Har vært i situasjoner et par ganger, og var greit at alt annet koblet seg ut og det en hadde lært tok over. En god opplevelse å vite at en “automatisk” gjorde det en hadde lært.

      God tur over fjellet ❤️

    14. God tur.
      Lykke å møt dine kjære. 💕
      Ja det viruset ødelegger mye for folk.
      Vi må bare hindre at det sprer seg mere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg